Kleine nieuwtjes

Aantal faillissementen, vooral in Vlaanderen is aan het stijgen.
Men wijst ook (terecht) naar het afschaffen van de vestigingswet in Vlaanderen.
Iedereen kon en kan in den bouw beginnen, of starten in de horeca.
Slaat nergens op.
Ook aantal beunhazen in de sector stijgt zo.
De vestigingswet is ondertussen al vier jaar afgeschaft, een stijging daarop afschuiven lijkt me nogal ongefundeerd. Het is ook geen toeval dat het de sectorfederaties zijn die dit als reden aanhalen, vestigingswetten verhogen de winstgevendheid in de sector dus zij zijn alleszins geen voorstander van het afschaffen daarvan. Je eigen markt zoveel mogelijk afschermen van concurrentie om op die manier je klanten zoveel mogelijk te kunnen laten betalen is het financiële walhalla van de meeste bedrijven en sectoren, kijk bvb naar hoe het komt dat notarissen het meest verdienende beroep zijn in België.

Slaat nergens op.

Ik vind dat die cijfers ook mag staan tegenover het aantal nieuw oprichtingen.

Bijvoorbeeld maar niet 1 op 1 gelateerd met faillissementen maar: Er komen veel meer BTW-plichtigen erbij dan dat er verdwijnen.

Slaat nergens op.
Ok, ik zie soms wel van die aannemers slabakken, slecht werk leveren en inderdaad verdwijnen of failliet gaan, maar sommige die de kans krijgen leveren goed werk en groeien toch echt wel uit naar een deftige zaak met deftig personeel uit.

Concurrentie is altijd goed, en de rotte appels vallen er vroeg of laat toch weer uit maar jammer genoeg zijn er dan natuurlijk altijd slachtoffers van hun wanpraktijken en slecht beheer die hun geld nooit terug krijgen. En daar moet men wat aan doen, iemand die failliet gaat uit wanbeheer moet maar de gevolgen dragen en TERUGBETALEN gvd. Al moet 'm in loondienst gaan werken en stuk per stuk terugbetalen, of een soort van lening aangaan bij een overheidsinstantie die dan in één keer de slachtoffers terugbetaald, een soort fonds dus.

De vestigingswet is ondertussen al vier jaar afgeschaft, een stijging daarop afschuiven lijkt me nogal ongefundeerd. Het is ook geen toeval dat het de sectorfederaties zijn die dit als reden aanhalen, vestigingswetten verhogen de winstgevendheid in de sector dus zij zijn alleszins geen voorstander van het afschaffen daarvan. Je eigen markt zoveel mogelijk afschermen van concurrentie om op die manier je klanten zoveel mogelijk te kunnen laten betalen is het financiële walhalla van de meeste bedrijven en sectoren, kijk bvb naar hoe het komt dat notarissen het meest verdienende beroep zijn in België.
Waar maar er zijn toch veel mensen bijgekomen die geen kaas gegeten hebben van een zaak runnen. De vestigingswet afschaffen is 1 iets maar de vereiste voor een basiskennis bedrijfsbeheer afschaffen is iets wat in mijn ogen wel een fout geweest is.

@kinxton : daar wringt net het schoentje.
In faling gaan, putten nalaten, verschoonbaar verklaard worden.
Doorstart doen via vennootschap op naam partner…
Collectieve schuldenregeling etc.

Waar maar er zijn toch veel mensen bijgekomen die geen kaas gegeten hebben van een zaak runnen. De vestigingswet afschaffen is 1 iets maar de vereiste voor een basiskennis bedrijfsbeheer afschaffen is iets wat in mijn ogen wel een fout geweest is.
Ik vraag me echt af of dat een meetbaar verschil heeft, dat je nu echt kan zien dat bvb Brusselse zelfstandigen die de laatste jaren opgestart zijn beter zijn dan Vlaamse of Nederlandse of eender welk land of regio waar dat vrij is. Ik kan het me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen.

Ik vraag me echt af of dat een meetbaar verschil heeft, dat je nu echt kan zien dat bvb Brusselse zelfstandigen die de laatste jaren opgestart zijn beter zijn dan Vlaamse of Nederlandse of eender welk land of regio waar dat vrij is. Ik kan het me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen.
Het zal misschien niet tot meer of minder faillissementen leiden maar in mijn ogen is het wel een minimumvereiste. Als ik nu sommige starters bezig hoor maken ze enkel hun boekhouder rijk.

Het zal misschien niet tot meer of minder faillissementen leiden maar in mijn ogen is het wel een minimumvereiste. Als ik nu sommige starters bezig hoor maken ze enkel hun boekhouder rijk.
Of hebben ze een zeer slechte boekhouder en maken ze de staat rijker. Bon niet dat ik een slecht voorbeeld ben als komende uit een familie zelfstandigen en zelf al 15 jaar zelfstandige. Hier heeft m'n boekhouder een proces aan z'n been, en net ervoor nog een zware fout ontdekt die fiscale repercussies heeft op vlak van m'n personenbelasting die er nog eens bij komt.

Dat soort zaken doet toch echt de indruk geven dat er een soort van 'klassejustitie' is hé.

Hoe kan het zijn dat men zoveel jaren zo gemakkelijk blijft wegkomen met zoveel overtredingen van de wet?

Voor dit soort individuen zou men gewoon het hele hebben en houden moeten kunnen in beslag nemen.

Bah, echt een degout van.

Laatst bewerkt:

Was toch ook alweer 2 weken geleden dat er nog eens een massaschietpartij was in de VS. One nation under Gun! Of hoe ging dat zinnetje ook alweer?

Dat soort zaken doet toch echt de indruk geven dat er een soort van 'klassejustitie' is hé.

Hoe kan het zijn dat men zoveel jaren zo gemakkelijk blijft wegkomen met zoveel overtredingen van de wet?

Voor dit soort individuen zou men gewoon het hele hebben en houden moeten kunnen in beslag nemen.

Degoutant hoe iedereen al bijna 40 jaar weet van die criminele familie, en die toch gewoon al 40 jaar lustig verder kunnen doen.

Weet niet of het 'klassenjustitie' is of gewoon algemeen gebrek aan deftig justitiebeleid ...
Als je telkens in artikels leest: 'reeds verschillende keren veroordeeld' etc, gaat dat niet telkens over rijke families

Weet niet of het 'klassenjustitie' is of gewoon algemeen gebrek aan deftig justitiebeleid ...
Als je telkens in artikels leest: 'reeds verschillende keren veroordeeld' etc, gaat dat niet telkens over rijke families
Nee, ben ik me ook bewust van hoor. Het is gewoon echt wel een grote frustratie dat een criminele familie zo vrij mag blijven handelen. Ergens stopt het gewoon.

En voor bepaalde zaken vlieg je het gevang in (en ja, zij hebben er ook al ff ingezeten), maar ik krijg altijd de indruk dat als het over genoeg geld gaat en een opeenstapeling van veel 'kleinere' vergrijpen, je er precies altijd makkelijk mee weg komt.

En dat an sich is geen klassejustitie, maar het voelt zo wel aan.

Dat valt wat onder de noemer van 'a single death is a tragedy, a million deaths are a statistic'.

Stel dat je dergelijk gedrag richting één persoon stelt om die te kloten, dan wordt het vaak strenger bestraft dan een hetzelfde gedrag richting een grote groep mensen onder winstbejag. Dan is het plots 'zaken doen' en niet meer strafbaar.

Dat is mijn grootste kritiek /frustratie.

Ik blijf net met het gevoel dat diegene die (zogezegd) niks hebben er ook telkens mee wegkomen...
We spreken hier beide over onze perceptie natuurlijk

Daarom dat de correcte straf voor veel feiten gewoon géén boete maar vrijheidsberoving zou moeten zijn en/of beroving van sociale, politieke en andere rechten.

In deze digitale tijden zijn de opties daarvoor ook eerlijk gezegd uitgebreider dan in de 19e eeuw waarin onze justitie zich nog bevindt.

Strafbare feiten maar een kei kan je niet stropen? FOUT, we maken gewoon een conversietabel:
€ 1000 boete niet betalen is equivalent om te zetten door X aantal maanden in de toekomst géén pensioen, of Y maanden géén rijbewijs.

Boetes met de glimlach betalen omdat je kapitaalkrachtig genoeg bent, maar blijven recidiveren?
(Verkeers)boetes schalen met inkomen, wagens verbeurd verklaren, rijbewijs lang afnemen en desnoods van vrijheid beroven.

De enige goede straf is een voelbare straf, dat lijkt mij pedagogische basiskennis (ondanks dat je ongetwijfeld tegenwoordig ook genoeg pretpedagogen vindt die tegen straffen an sich zijn, maar f*ck them).

y maanden geen rijbewijs is nu ook niet direct iets waar die mensen zich iets van gaan aantrekken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231023_94413941
41 veroordelingen waarvan 27 verkeersovertredingen. Hij krijgt nu vier jaar cel, een boete en een levenslang rijverbod. Zou die daarna tot inkeer gekomen zijn: doubt.

6x betrapt voor rijden zonder rijbewijs.
"Ik zit nu een straf uit met een enkelband en ben volop mijn boetes uit het verleden aan het afbetalen."
Iets geleerd? Nope, pikt zelfs de auto van zijn vader.

Probleem is dat zulke mensen zich gewoon van niets aantrekken.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231025_94725006 83 jaar en nog inbreken. Is al van zijn 18de bezig.

Zo'n criminele familie zal nog wel een slagske erger zijn. Geen pensioen? Ze zullen eens lachen terwijl ze hun stapel zwart geld gebruiken om ergens in het warme zuiden een coctailke te drinken om van hun pensioen te genieten. Bij zo'n mannen zou je alles moeten kunnen afpakken (woning, voertuigen, cash geld, etc.), alleen gaat ge dat nooit op een legale manier kunnen doen aangezien die waarschijnlijk wel genoeg constructies hebben opgezet om dat te vermijden.

Als degene zonder rijbewijs of geld al gewoon lustig verder doen, gaat zo'n familie helemaal niet bij te sturen zijn. Ik zou ook graag hebben dat iedereen te heropvoeden was, maar das gewoon een utopie.

Vandaar dat ik zei: vrijheidsberoving, en ik zou daar vrij kwistig mee omspringen. Malik zou van mij geen enkelband meer hebben maar een kleine cel. Huilen bij een rechter? Jammer, deze persoon heeft al genoeg kansen gekregen lees ik zo. Zijn vader is zo ook van een lastpak verlost...

& wat families zoals die van Appeltans betreft: zo'n constructies moet je dan onmogelijk maken, en middelen van zo'n mensen afnemen op basis van vermoedens van crimineel verkregen totdat zij het tegendeel bewijzen. En ook hier: vrijheid is voor zo'n mensen onbetaalbaar: gewoon enkelband of opsluiten, vluchten ze weg uit België naar het warme zuiden? Tja, dan kan dat maar beter buiten Europa zijn.

Moh allé, we zijn nog geen 2 weken na de schietpartij in Brussel. Een Palestijnse asielzoeker geeft aan dat hij wil sterven als martelaar en met een explosie. Ze pakken hem op en een dag later mag hij al terug beschikken.

En volgende week had niemand ooit durven denken dat hij écht zichzelf zou opblazen.

Terug
Bovenaan