Mijn "claim" duidde gewoon op het schetsen van een breder kader waarin deze acties passen, dat afdoen als dat ik aan complot denken zou doen is stemmingmakerij, zeker omdat het is als antwoord op mijn antwoord met de link dat de financiering van de vakbond wel degelijk afhangt van het aantal werklozen, waarover twijfel bestond. Er speelt dus wel degelijk meer dan louter het belang van de werknemers van Delhaize.
En dat is EXACT hetgeen complotdenken is. Kijk er is een link DUS het moet wel om die reden zijn. Dat is gewoon nonsens. Het kan er zijn, maar daar moet je niet vanuit gaan TOTDAT je meer informatie hebt die bevestigd dat dit een contribuerende reden is.
Al waren de airquotes eerder om het een naam te geven. Dan om het echt als complot te claimen.
Zolang dat er niet is, is dat gewoon een hersenspinsel. Niet meer, niet minder.
Het toekomstbeeld dat je schetst zijn angstbeelden en veronderstellingen, de vakbond zou misschien beter de mensen die er werken ondersteunen door hen eventueel bij te staan om een coöperatieve te vormen en zelf hun Delhaize over te nemen, dan kunnen ze zelf bepalen hoe er gewerkt wordt en zijn ze niet afhankelijk van een minder kapitaalkrachtige speler.
En als Delhaize die angstbeelden en veronderstellingen, die legitiem zijn, wil counteren om op die manier de wind uit de zeilen te halen van de vakbonden. Zijn er perfect mogelijkheden om hier een oplossing voor te voorzien.
Gewoon stellen dat deze personeelsleden betaald blijven door de grote keten en gedetacheerd worden door de franchisenemer waarbij de zelfstandige aan Delhaize de gangbare tarieven betaald voor deze werknemers. En indien deze werknemers niet langer welkom zijn bij de franchisenemer terug reverteren naar deze hogere entiteit die dan ook opdraait voor de potentieel toekomstige kosten.
Voor de rest is hetgeen jij stelt de taak niet van de vakbond. We zijn geen communisten. Wij zitten in een kapitalistisch systeem, waarbij het principe van de vakbonden een check zijn op de uitwassen van dit kapitalistisch systeem.
Dat iemand anders dat wil doen, tot daaraan toe. Maar ik zie geen enkele reden waarom werknemers met bepaalde rechten maar gewoon hun rechten moeten opgeven voor de schone ogen van Delhaize omdat Delhaize niet wil tegemoet komen aan zijn verplichtingen omdat ze een achterpoortje hebben gevonden in de wetgeving. Want uiteindelijk is die overgang naar franchisering dat en exact dat. Een manier om minder kosten te hebben. Mogelijks waarbij ze tegelijkertijd ook een toekomst geven aan het personeel via een franchisewinkel. Maar ALS er ruimte is voor een nieuwe winkel. Dan verandert de juiste toepassing van de wetgeving die omstandigheden niet. En zie ik opnieuw dan ook geen reden om mee te gaan in het belachelijke voorstel van Delhaize. Al beslissen voor mij de mensen die staken daarover. En niet ik.
Maar het is wel mijn mening.
Ik ga wel uw reply hier op lezen indien je dat zou doen maar ga er verder niet meer over in discussie gaan, vakbonden zijn nodig maar als beschermer en emancipeerder van de werknemers, zeker niet als bedrijfsstrategen of anti-establishment beweging, werk genoeg voor hen op de plank op andere domeinen.
En hun acties zijn voor mij dan ook in het kader van het beschermen van het werkvolk en hun rechten. En niet in functie van bedrijfsstrategen of anti-establishment. Dat is uw lezing van de gegevens, en die deel ik helemaal niet. Mijn lezing is het bovenstaande. Niet meer, niet minder.