Kleine nieuwtjes

Je kan moeilijk mensen een vast contract geven om ze dan 5 maand thuis te laten zitten denk ik zo.
Ja, als dat uw manier van werken is moet je ook niet verwonderd zijn dat ge geen personeel vind. Ik ga morgen ook een tabakplantage beginnen met slavenarbeid en dan komen klagen dat er niemand voor mij wil komen werken.

Het moet zijn dat het niet meer is dan poetshulp he
Geen idee, daarom vraag ik het. :tongue:

Zag hier al bedragen passeren van 1.600 - 1.700€ netto en daar komen volgens jouw link nog MC bovenop + gratis toegang tot een heleboel parken, niet alleen van Studio 100 + gratis openbaar vervoer.

Als dat klopt, heb ik al aan veel slechtere voorwaarden gewerkt om eerlijk te zijn...

Geen idee, daarom vraag ik het. :tongue:

Zag hier al bedragen passeren van +-1.700€ netto en daar komen volgens jouw link nog MC bovenop + gratis toegang tot een heleboel parken, niet alleen van Studio 100 + gratis openbaar vervoer.

Ik heb al aan veel slechtere voorwaarden gewerkt om eerlijk te zijn.
Als het veel voorkomt dat je niet weet of je die dag moet overwerken, en ook onbetaald vroeger moet zijn (zie vorige posts) wordt dat toch minder en minder aantrekkelijk hoor. Gratis openbaar vervoer met zo'n uren en die locatie, geen idee of dat nu zo geweldig is.

Hoeveel van de mensen die ze willen vinden krijgen ook die loonsvoorwaarden voorgesteld?

Ja, als dat uw manier van werken is moet je ook niet verwonderd zijn dat ge geen personeel vind. Ik ga morgen ook een tabakplantage beginnen met slavenarbeid en dan komen klagen dat er niemand voor mij wil komen werken.
Dat is nu eenmaal hoe seizoensarbeid in zijn werk gaat. Of denk jij dat in de fruitteelt iedereen 12 maand betaalt wordt om 2 maand te plukken?

Kijk bij Bellewaerde daar is merendeel van de vacatures ook seizoensgebonden

Dat is nu eenmaal hoe seizoensarbeid in zijn werk gaat. Of denk jij dat in de fruitteelt iedereen 12 maand betaalt wordt om 2 maand te plukken?

en denk je dat de fruitteelt door Vlamingen of buitenlanders wordt gedaan?

Vroeger werkten ook kinderen in fabrieken, dat wil niet zeggen dat tijden niet veranderen he. Als de voorwaarden en verloning bij seizoensarbeid slecht zijn en men geen personeel vind dan is dat een vorm van arbeid die ten dode opgeschreven is. Ofwel aanvaard men dit ofwel wijzig je de voorwaarden en verloning waardoor het aantrekkelijker komt. En dan hoef je niet met je vingertje te wijzen naar anderen en de calimero uit te hangen.

Dus als je als werkgever meerdere signalen krijgt van vertrokken werknemers dat andere werkgevers aantrekkelijker zijn puur omdat ze overuren in het zwart kunnen uitbetalen.
Enige reden waarom die andere werkgevers dit kunnen is omdat ze frauderen nota bene.
Dan moet je dat gewoon accepteren, erover zwijgen en zeker niet de calimero gaan uithangen?

Ik vind dat een rare redenering...

Naja, soit. :smile:

Dus als je als werkgever meerdere signalen krijgt van vertrokken werknemers dat andere werkgevers aantrekkelijker zijn puur omdat ze overuren in het zwart kunnen uitbetalen.
Enige reden waarom die andere werkgevers dit kunnen is omdat ze frauderen nota bene.
Dan moet je dat gewoon accepteren, erover zwijgen en zeker niet de calimero gaan uithangen?

Lees anders de reviews van @Solide eens. Lijkt me eerder een move te zijn om het gebruik van buitenlandse seizoensarbeiders te rechtvaardigen om nog verder op personeelskosten te kunnen besparen. Zoals andere bedrijven die hun fabrieken naar Oost-Europa of China verplaatsen. Ik denk niet dat we daar excuses voor moeten maken.

Dat was ook mijn punt ja. Los van het gegeven dat Studio 100 al dan niet zelf met betere arbeidsvoorwaarden zou kunnen komen in plaats van goedkope buitenlandse krachten aan te trekken.

Tjah, kleine lokale horeca krijgt nu eenmaal amper subsidies en tax optimalisatie in tegenstelling tot miljoenenbedrijven als een studio 100
Miljoenenbedrijven zouden vaak alleen maar kunnen dromen om weg te komen met wat kleine horecazaken doen op fiscaal gebied. Dat wil niet zeggen dat wat die grote bedrijven doen vaak niet onethisch is maar je kan op grote schaal in het zwart werken echt niet vergelijken met tax optimalisaties qua procentuele opbrengst.

Los van hoe oprecht Studio 100 hier is, het is in België echt wel een probleem om te eerlijk te concurreren in een sector als de horeca waar zowat alle concurrentie aan fiscale fraude doet. Op die manier word je bijna verplicht om mee te frauderen als je wil overleven.

Miljoenenbedrijven zouden vaak alleen maar kunnen dromen om weg te komen met wat kleine horecazaken doen op fiscaal gebied. Dat wil niet zeggen dat wat die grote bedrijven doen vaak niet onethisch is maar je kan op grote schaal in het zwart werken echt niet vergelijken met tax optimalisaties qua procentuele opbrengst.

Los van hoe oprecht Studio 100 hier is, het is in België echt wel een probleem om te eerlijkt te concurreren in een sector als de horeca waar zowat alle concurrentie aan fiscale fraude doet. Op die manier word je bijna verplicht om mee te frauderen als je wil overleven.
als je jaarlijks 8 a 9 miljoen euro winst maakt dan lijkt me dat toch ok. (enkel het pretpark gedeelte, want op hun adres staan 6 bedrijven genoteerd)

Lees anders de reviews van @Solide eens. Lijkt me eerder een move te zijn om het gebruik van buitenlandse seizoensarbeiders te rechtvaardigen om nog verder op personeelskosten te kunnen besparen. Zoals andere bedrijven die hun fabrieken naar Oost-Europa of China verplaatsen. Ik denk niet dat we daar excuses voor moeten maken.
Meestal lees je alleen slechte reviews, goeie posten ze veel minder ;)
als je jaarlijks 8 a 9 miljoen euro winst maakt dan lijkt me dat toch ok. (enkel het pretpark gedeelte, want op hun adres staan 6 bedrijven genoteerd)
Jeff is stinkend rijk en buit zijn werknemers uit.

Jeff is stinkend rijk en buit zijn werknemers uit.
wat heeft de Jeff hier nu mee te maken? Dat is een totaal andere discussie.
Het gaat hier om een Belgisch bedrijf dat:
- uitgezonderd de Covid-periode genoeg winst maakte (en zelfs het covid-verlies is vele lager dan de winst die ze normaal pakken en zou dus geen excuus mogen vormen om mensen niet deftig te betalen)
- mensen geen heel jaar aan het werk kan houden, maar het loon compenseert het loonverlies in de niet werkende maanden niet.
- mensen geen goed loon aanbiedt dat de nadelen zoals onzekere en slechte uren compenseert
- de kleine horeca zaken verwijt van in het zwart te werken en daardoor personeel te 'stelen' (zonder concrete bewijzen en ook diezelfde horeca klaagt dat ze geen mensen vinden)

Ge kunt u ook afvragen hoe het komt dat ze wel in staat zijn om buitenlanders naar hier te lokken onder Belgische arbeidsvoorwaarden en hen dan ook nog huisvesting kan aanbieden blijkbaar toch nog goedkoper is dan extra-legale voordelen aan Belgen aanbieden.

En ik vraag me ook wel af in welke posities deze mensen terecht gaan komen. Elke job met klantencontact en/of verantwoordelijkheid (bedienen attracties) zal toch wel ingevuld moeten worden door iemand die nederlands praat.

- uitgezonderd de Covid-periode genoeg winst maakte (en zelfs het covid-verlies is vele lager dan de winst die ze normaal pakken en zou dus geen excuus mogen vormen om mensen niet deftig te betalen)
- mensen geen heel jaar aan het werk kan houden, maar het loon compenseert het loonverlies in de niet werkende maanden niet.
- mensen geen goed loon aanbiedt dat de nadelen zoals onzekere en slechte uren compenseert
- de kleine horeca zaken verwijt van in het zwart te werken en daardoor personeel te 'stelen' (zonder concrete bewijzen en ook diezelfde horeca klaagt dat ze geen mensen vinden)

Ge kunt u ook afvragen hoe het komt dat ze wel in staat zijn om buitenlanders naar hier te lokken onder Belgische arbeidsvoorwaarden en hen dan ook nog huisvesting kan aanbieden blijkbaar toch nog goedkoper is dan extra-legale voordelen aan Belgen aanbieden.

En ik vraag me ook wel af in welke posities deze mensen terecht gaan komen. Elke job met klantencontact en/of verantwoordelijkheid (bedienen attracties) zal toch wel ingevuld moeten worden door iemand die nederlands praat.
En daar nog aan toe te voegen,

Als grote speler ook geen enkele poging doet om een mentaliteitswijziging te doen om het personeel beter te verlonen zodat men niet in het zwart moet werken. Want als de coronacrisis ons toch 1 ding geleerd heeft is dat ook zwartwerk niet altijd zo voordelig is voor de werknemer.

Het concept van seizoensarbeid is u duidelijk vreemd, maar je kan dus die andere maanden gewoon ander werk doen ;)

En Amazon doet nog veel erger:
* massa's winst
* 0 belastingen betalen
* slechte arbeidsvoorwaarden voor personeel

en toch blijven de mensen bij Amazon kopen!

Het concept van seizoensarbeid is u duidelijk vreemd, maar je kan dus die andere maanden gewoon ander werk doen ;)

En Amazon doet nog veel erger:
* massa's winst
* 0 belastingen betalen
* slechte arbeidsvoorwaarden voor personeel

en toch blijven de mensen bij Amazon kopen!
Is niet zo vreemd eh. De slechte arbeidsvoorwaarden in de horeca gaan u ook niet tegenhouden om op café of naar een pretpark te gaan.

Die kan je fooi geven :p
Ik heb werkelijk nog nooit iemand in de horeca expliciet fooi gegeven. Hoop en al indien het bedrag 14,60 euro was gezegd dat 15 euro goed was. Een fooi zou een extra moeten zijn voor de goede bediening. Niet om het loon deftig te maken zoals in de VS dat het geval is.

Terug
Bovenaan