kleine inbreuk WoningKwaliteitsnorm bij huurwoning

Als dat een issue is in 1 app, geldt dat dan niet voor de hele blok? Jullie hadden kunnen opteren voor een groepsaankoop om de kosten te drukken.
Waarom zou een huiseigenaar extra betalen voor een verplichting die enkel geldt voor wie wil verhuren? 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Waarom zou een huiseigenaar extra betalen voor een verplichting die enkel geldt voor wie wil verhuren? 😉

Dacht dat die verplichting er ook was voor huiseigenaren.
Ikzelf heb een venster tot op de grond op de bovenverdieping (op de slaapkamer van de jongste) en ben zelf aan het kijken naar een borstwering, ervanuitgaande dat het verplicht zou zijn... Maar ik heb liever geen lelijke glasplaat voor de venster...

Dan zou ik (uit veiligheidsoverweging) een kruk met sleutelje kunnen plaatsen, iets wat volgens de woonnorm niet goedgekeurd is, maar in realiteit hier afdoende is.
 
Idd, de helft van de blok zijn eigenaars. Van diegene die verhuren, is er bij mijn weten enkel controle bij een nieuw huurcontract. Ik weet niet of bij lopende verhuringen dat dan effectief een inbreuk is (wss wel, maar geen controle). Maar je zal het maar voorhebben dat je huurder uit een raam valt dat niet voldoet... dan gaan de poppen aan het dansen waarschijnlijk.
 
Dit geldt enkel voor nieuwe huurcontracten vanaf oktober in Gent. Niet voor appartementen bewoond door eigenaars.
 
Of het klopt weet ik niet, maar het is exact wat ik gedaan heb. Was als oplossing perfect ok voor de keurder.
Heb je dit geplaatst zonder goedkeuring van de AV? Naar 't schijnt heb je geen goedkeuring van de AV nodig voor 't plaatsen van veiligheidsglas.

Wat heb je voor ventilatie? Gewoon roosters? Of ventilatieroosters met een motortje?
 
Dan zou ik (uit veiligheidsoverweging) een kruk met sleutelje kunnen plaatsen, iets wat volgens de woonnorm niet goedgekeurd is, maar in realiteit hier afdoende is.
Die persoon die syndicus is vertelde me dat er 1 raam niet op slot mag wegens veiligheid (in geval dat de brandweer moet komen bijv).
Dus aan de voorgevel als je 2 ramen hebt, mag er 1 niet op slot. De andere moet een valbescherming hebben
 
Heb je dit geplaatst zonder goedkeuring van de AV? Naar 't schijnt heb je geen goedkeuring van de AV nodig voor 't plaatsen van veiligheidsglas.

Wat heb je voor ventilatie? Gewoon roosters? Of ventilatieroosters met een motortje?
Zoals ik eerder schreef in dit draadje: geen goedkeuring gevraagd omdat ik er van uitga dat een wettelijke verplichting boven de AV gaat. En je ziet dat glazen plaatsje van 15cm hoog echt nauwelijks.

Ventilatie? Het betreft een gebouw uit de jaren 60... dus gewoon "raam open" 😉
 
Ventilatie? Het betreft een gebouw uit de jaren 60... dus gewoon "raam open" 😉
Hier ook, 1964/65
K las op 't internet dat ze kijken of er genoeg verluchting is en omdat m'n toiletruimte en badkamer geen raam hebben, heb ik enkel een rooster geplaatst
 
Hier ook, 1964/65
K las op 't internet dat ze kijken of er genoeg verluchting is en omdat m'n toiletruimte en badkamer geen raam hebben, heb ik enkel een rooster geplaatst
Klopt, en vooral naar waar gaat die rooster, naar buiten? Naar de gang enz...
 
Klopt, en vooral naar waar gaat die rooster, naar buiten? Naar de gang enz...
Dit is in orde.heb antwoord ontvangen van de stad gent. Een rooster is voldoende (naar de koker).

Maar nu heb ik nog een andere vraag;

Ik had een offerte gevraagd voor gelaagd glas (veiligheidsglas) maar in plaats van enkel het gelaagd glas voor te stellen die ik teweinig kom om tot aan de 75 cm kom, krijg ik een offerte met gelaagd glas met een hoogte van 75 cm.
Volgens dat bedrijf, omdat mijn ramen te laag zijn en mijn vensterbank te breed is en dat dit wordt aangezien als een opstap en dat ik daarom gelaagd glas nodig heb van 75 cm. Hij vroeg me te informeren bij de officiële instanties. (Ondertussen al een mail verstuurd maar zer ik een antwoord zal ontvangen, kan dit lang duren)

Op het internet vind ik hieromtrent zeer weinig informatie over.

Mijn hoogte in de living van de vloer tot vensterbank is ongeveer 52 a 53 cm en mijn vensterbank is ongeveer 25 cm breed.
Ik ging ervan uit dat ik een gelaagd glas nodig heb van 23 a 24 cm om tot aan de vereiste 75cm kom. Maar dat bedrijf denkt dat ik een gelaagd glas nodig heb van 75 cm. (Te lage vensterbank en te breed)
Weet er iemand iets meer van?
 
Dit is in orde.heb antwoord ontvangen van de stad gent. Een rooster is voldoende (naar de koker).

Maar nu heb ik nog een andere vraag;

Ik had een offerte gevraagd voor gelaagd glas (veiligheidsglas) maar in plaats van enkel het gelaagd glas voor te stellen die ik teweinig kom om tot aan de 75 cm kom, krijg ik een offerte met gelaagd glas met een hoogte van 75 cm.
Volgens dat bedrijf, omdat mijn ramen te laag zijn en mijn vensterbank te breed is en dat dit wordt aangezien als een opstap en dat ik daarom gelaagd glas nodig heb van 75 cm. Hij vroeg me te informeren bij de officiële instanties. (Ondertussen al een mail verstuurd maar zer ik een antwoord zal ontvangen, kan dit lang duren)

Op het internet vind ik hieromtrent zeer weinig informatie over.

Mijn hoogte in de living van de vloer tot vensterbank is ongeveer 52 a 53 cm en mijn vensterbank is ongeveer 25 cm breed.
Ik ging ervan uit dat ik een gelaagd glas nodig heb van 23 a 24 cm om tot aan de vereiste 75cm kom. Maar dat bedrijf denkt dat ik een gelaagd glas nodig heb van 75 cm. (Te lage vensterbank en te breed)
Weet er iemand iets meer van?
Kan kloppen en is ook gewoon logisch.

Dat gelaagd glas zit aan de buitenkant. Dat wil dus zeggen dat je, of een kind, op de vensterbank kan gaan zitten of staan en je dan een "valbeveiliging" zou hebben van +-25cm. Dat is dus helemaal geen deftige beveiliging, integendeel, en zou dus echt geen enkel nut hebben.
 
Terug
Bovenaan