Kleine Beursfeiten

Ah nog niet naar producenten gekeken, dacht het puur op fysiek uranium te houden (via een fonds, ga het niet zelf bijhouden).

Mijn huidige portfolio begint stilletjes aan wel schandalig anti-ESG te worden: olie, gas, uranium, wapens, tabak... ^^
Sprott physical Uranium Trust is een closed-end fund dat investeert in fysiek uranium.
Misschien is dat interessant. Dat was het bedrijf waarin ik investeerde.

(Wat is nu verschil tussen een ETF en een closed-end fund?
Een ETF investeert ook in fysieke commodities zoals goud enzo.
Maar een ETF verhoogt en verlaagt het aantal shares, afhankelijk van de vraag van de investeerders, zodat de aandeelprijs in dezelfde lijn blijft als de onderliggende commodity.
Bij closed-end fund kan de aandeelprijs afwijken van de onderliggende commodity.)

Sprott physical Uranium Trust is een closed-end fund dat investeert in fysiek uranium.
Misschien is dat interessant. Dat was het bedrijf waarin ik investeerde.

(Wat is nu verschil tussen een ETF en een closed-end fund?
Een ETF investeert ook in fysieke commodities zoals goud enzo.
Maar een ETF verhoogt en verlaagt het aantal shares, afhankelijk van de vraag van de investeerders, zodat de aandeelprijs in dezelfde lijn blijft als de onderliggende commodity.
Bij closed-end fund kan de aandeelprijs afwijken van de onderliggende commodity.)
Die was ik idd aan het bekijken (idee gestolen van Kuppy 😋)

Je kan idd bij een closed-end met wat korting tov NAV zitten..

Harris Kupperman

Ach ja, af en toe passeert die op twitter met wat subtiele desinformatie.
Veel te veel rightwing tea party politieke zever ook.
Blijf ik ver van weg.

Annual report van Berkshire is trouwens ook uit sinds dit weekend.

Hij heeft serieus gekocht in november/december 2022 aan prijzen van minimum 303 usd voor BRK.B (a rato van +- 1B usd per maand)
Dan is hij blijven kopen in januari/februari 2023 aan prijzen van minimum 305 usd. (maar iets minder, a rato van 0,5B usd per maand)

Buffett doet enkel buybacks als de huidige prijs minstens 10% onder de conservatief gewaardeerde intrinsieke waarde ligt.

Gratis geld bestaat wél, laat u niets wijsmaken.
Je moet het gewoon oprapen.

Ben je dan zelf BERK aan't bijkopen?

Mijn huidige portfolio begint stilletjes aan wel schandalig anti-ESG te worden: olie, gas, uranium, wapens, tabak... ^^
Voor andere niet-politiek correcte investeringen kan ik je ook aanraden om te kijken naar cannabisaandelen en mijnbedrijven in bepaalde landen. En fysiek goud en zilver.

Slechts -1,5%, ik koop nog niet after-hours want nogal wisselvallig resultaat.

- teveel capex gepland naar mijn goesting terwijl productie niet groeit (stabiele productie is verwacht, +40% capex niet)
- opening DAC plant verschoven van eind 2024 naar mid 2025
- nogal stom om in jan/feb 2023 geen enkel aandeel teruggekocht te hebben omdat er geen extra authorisatie gedaan werd tijdens Q4, terwijl de huidige prijs lager staat dan de gemiddelde buybackprijs over 2022.

Vorige 7 kwartalen waren de resultaten top en zakte het telkens kortstondig -5 à -10%.
Nu is het niet zo denderend en het zakt slechts -1,5%.
Vreemd.

Ik wacht op de conference call van morgen of er nog nieuwe info komt.
En, was er nog info?

Ziet eruit als stijgende capex, en dalende productie.
BLDR terug ATH... @Nesjamag wat is uwe prijs target?
Ze hebben in 2022 ongeveer 20.7% van hun aandelen teruggekocht. :support:
En ze zijn begonnen met de lancering van hun digitaal platform bij 40 pilootklanten.
Hun digitaal platform heeft maar een 2024-2025 target, maar toch leuk om de vooruitgang al te zien.

Mijnbouw is nog interessant als je kijkt naar de noden in de batterij industrie. Cannabis is gokken voor mij :p
Niet in cannabis investeren. Zelf serieus mijn broek aan gescheurd. Sector met zware oversupply, is een echte race to the bottom. Koerswinst is sterk afhankelijk van legalisering maar dat zie ik de komende 5-10 jaar niet op grote schaal gebeuren.

Iets minder gok, iets meer investeringsgrade:
JNJ staat nu -17% tov ATH, op prijzen van begin 2021.
Bedrijf staat als een klok, bruto dividend yield is nu 2.95%. Mooi instapmoment volgens mij voor een risicoaverse belegger (i know een individueel aandeel is risicovol, maar ik bedoel relatief gezien). Ikzelf ben al jaren long.

Iets minder gok, iets meer investeringsgrade:
JNJ staat nu -17% tov ATH, op prijzen van begin 2021.
Bedrijf staat als een klok, bruto dividend yield is nu 2.95%. Mooi instapmoment volgens mij voor een risicoaverse belegger (i know een individueel aandeel is risicovol, maar ik bedoel relatief gezien). Ikzelf ben al jaren long.
Ik zou in pharma eerder voor Merck en/of Abbvie gaan (wegens hun onco portefeuille)

Merck heb ik al.
Abbvie niet, Abbott wel. Abbvie is momenteel wel goed met hun Humira, maar de patent cliff op dat product is enorm.
Vorig jaar in US alleen was Humira goed voor 18 miljard op een totale omzet van 58 miljard. Met sales buiten US meer als de helft van hun revenue.

Amgen heeft sinds kort een copycat op de markt, de omzet van hun heroproduct gaat ongetwijfeld dalen.

ABT is veel gediversifieerder en hangt niet af van 1 monsterproduct.

Bij JNJ weet je gewoon dat dat rustig gaat groeien. Buy & forget.

JNJ
0-3% groei per jaar
22 p/e

Is gewoon een zeer overvalued aandeel.

Een correcte p/e voor een aandeel dat niet of aan gdp snelheid groeit is ~10 p/e.
JNJ zou dus gerust -55% mogen gaan om fair value te benaderen.
Dan zou het een 6% dividend yield hebben met 0-3% groei, voor een ~7.5% returns. Dit zou redelijk fair zijn.

Grote stukken van big Pharma zijn echt prut. Zeker non-onco Amerikanen. Die lopen in het vizier van pricing pressure politiekers, er is weinig innovatie die grote price hikes kan justifyen en M&A is ook tricky ivm monopolie fetishisten.

Best dat JNJ groot is, anders was het al lang opgeslokt en gesaneerd.

Terug
Bovenaan