Kleine Beursfeiten

Straks nabeurs resultaten OXY dec 22. Ben eens benieuwd. Onlangs ook een positie geopend, maar nog wat kruit achter gehouden om bij te kopen indien de gelegenheid zich zou voordoen.

Artikeltje Oxy, zou door @JanusDR kunnen geschreven zijn, of beter, samengevat van de Posts op het forum

Key quote:
"Today Occidental is the second biggest oil and gas producer in the US’s prolific onshore oilfields. Its so-called inventory of promising areas to drill is among the biggest in the shale patch — an advantage in a sector where rising costs mean scale is becoming increasingly important, say analysts."

Niet alleen het voordeel van de schaalgrootte in de Permian, maar ook het feit dat ze 1 van de grootste inventory's qua high quality olieproductie velden hebben.
Wat vroeg of laat (binnen nu en 3 jaar) duidelijk zal worden, is dat vele van de small- en midcap concurrenten op vrij korte termijn uitgeboord zijn qua hoogproductieve olievelden. (hallo Devon, Diamondback, private shale bedrijven)

Die moeten dus:
- ofwel nieuwe velden kopen, gewoon om de productie gelijk te kunnen houden. --> huidige winst is deels vals want zal moeten gebruikt worden om overnames te doen.
- ofwel veel meer capex doen in hun huidige inventory om dezelfde productie te kunnen genereren. idem hierboven: huidige winst is deels vals.
- ofwel productie decline tolereren -> huidige omzet en winst gaat naar beneden.

Daarom is Oxy zo ondergewaardeerd.
Sinds de overname van Anadarko hebben ze gigantische oppervlakte aan hoge kwaliteits velden, zodat ze in geen 10 jaar een overname moeten doen.

En macro gezien voor de olieprijs: Amerikaanse olieproductie in de komende 5-7 jaar die niet meer stijgt, maar misschien zelfs daalt (behalve Oxy en een paar andere)... (y)

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde, ivm de earnings van vanavond:

- Ze hebben begin januari al gezegd dat productie Permian iets lager is dan voorzien door de uitzonderlijke weersomstandigheden in december.
- Ook de kosten gaan evengoed aan inflatie onderhevig zijn, dus capex voor 2023 zal ook wel richting +10-15% gaan, dus 4,5 à 5B.
- Daarnaast is een expansie gepland van bepaalde olievelden die iets meer capex zal vergen in 2023, maar vanaf 2024 aan een return van +30% terugverdiend wordt, in tegenstelling tot concurrenten.

- Aan de positieve kant zal het grootste deel van de 2023 cashflow naar buybacks gaan (naast dividend iets naar omhoog).
10B jaarlijkse cashflow naar buybacks en gedeeltelijke terugbetaling van de preferred shares, op een huidige market cap van 53B, dat is stevig...
Dat wordt eventueel een virtuele floor onder een koers van 50-55 voor 2023.

Geen idee hoe de markt op die som van feiten zal reageren.

Laatst bewerkt:
Waarom toch al dat gokken altijd.
Tis een berekende gok, het is ook geen flut bedrijfje bij wijze van spreken - ik volg onderstaande al even m.b.t. dit aandeel. Het is duidelijk geen succesverhaal voor de investering van de auteur maar niettemin toch consequent in de updates (waarin ik me best kan vinden).

Laatst bewerkt:
Annual report van Berkshire is trouwens ook uit sinds dit weekend.

Hij heeft serieus gekocht in november/december 2022 aan prijzen van minimum 303 usd voor BRK.B (a rato van +- 1B usd per maand)
Dan is hij blijven kopen in januari/februari 2023 aan prijzen van minimum 305 usd. (maar iets minder, a rato van 0,5B usd per maand)

Buffett doet enkel buybacks als de huidige prijs minstens 10% onder de conservatief gewaardeerde intrinsieke waarde ligt.

Gratis geld bestaat wél, laat u niets wijsmaken.
Je moet het gewoon oprapen.

Rood after market :eek2:
Slechts -1,5%, ik koop nog niet after-hours want nogal wisselvallig resultaat.

- teveel capex gepland naar mijn goesting terwijl productie niet groeit (stabiele productie is verwacht, +40% capex niet)
- opening DAC plant verschoven van eind 2024 naar mid 2025
- nogal stom om in jan/feb 2023 geen enkel aandeel teruggekocht te hebben omdat er geen extra authorisatie gedaan werd tijdens Q4, terwijl de huidige prijs lager staat dan de gemiddelde buybackprijs over 2022.

Vorige 7 kwartalen waren de resultaten top en zakte het telkens kortstondig -5 à -10%.
Nu is het niet zo denderend en het zakt slechts -1,5%.
Vreemd.

Ik wacht op de conference call van morgen of er nog nieuwe info komt.

Terug
Bovenaan