Kleine Beursfeiten

Ook naar AMR (alpha metallurgical resources) zitten kijken, smallcap thermal coal producent.

Noteert aan +- 1,5 keer de winst :oink:

Ik had een potentieel kooptarget op 125, maar ziet er niet naar uit dat ik dat ga krijgen.

Welke ETF is dat?

Als ik het goed heb is dat dan

Het zou wel eens interessant zijn om te zien of op BG vooral stock pickers of vooral (brede-)indexers zitten.
Maar ik ben te lui om een poll aan te maken.

Mocht ik iemand geprikkeld hebben... :)

Hm, dan bekijken we dat op een andere manier.
Want de nettowinst is al bijna 10 jaar negatief hé.
Wat tel je daar dan allemaal bij als niet-economischee niet-cash kost?
Ik zie hun cash, short term investments en long term investments verhogen door de cash flow. Is er iets anders dat telt? Ik leer graag bij :)

PANW is grootste cybersecurity bedrijf maar in huidige context zou ik altijd voor een ZS of CRWD kiezen. Vorig jaar was PANW interessanter gezien (een te groot) valuation gap tussen de pure cloud spelers en legacy tech (groot deel van PANW), maar als je nu een CRWD kan oppikken aan bijna dezelfde multiple is de keuze gemakkelijk imo.

TMDX heb ik ook bekeken maar R/R in SaaS lijkt me nu beter dan dit aandeel op ATHs te gaan chasen, als ze 50% zakken van hier overweeg ik ook een positie want op het eerste zicht hebben ze wel een uniek product met weinig tot geen competitie, maar markt lijkt me wel relatief klein (nier, hart, long en levertransplantaties) en het is niet dat er iets anders in de pipeline zit.

Laatst bewerkt:
Over medical/TX hypewagons gesproken. Transplantation is grote dollar markt wegens patients zijn patients forever. Recurring income en grote value in alles die de TX kan doen slagen of paar procenten kan verbeteren. Maar de markt is zeer voorspelbaar en groeit geen 20% per jaar... ondanks wat sommigen willen geloven. Je kunt als individueel bedrijf niet meer verkopen dan je volledige TAM...

En de markt is wel degelijk pretty crowded (zeker voor kidney tx). Elke conference is er wel een klein bedrijfje dat uniek is en de markt zal opschudden... de huidige diagnostiek en TX zelf is zo goed en goedkoop, dat je van goede huize moet zijn om de markt te disrupten. Velen overschatten de impact van nieuwe technology in Healthcare. Alles gaat traaaaaag. Don't fix it if it ain't broken. Switch cost voor iedereen involved is gigantisch.

CDNA (caredx) is prime example, samen met Twist, Natera, Invitae, Biorad, .... Allemaal x10 in corona tijden because, I don't know why. En nadien /10. Yours truly paar goed gekocht en verkocht.

Als je een textbook example wil zien van value destruction. Invitae koopt 2y geleden archer dx voor 1.4mrd (!). Iedereen in het veld denkt "proest". Gelijkaardige deal/multiples zouden 50 100 200m moeten zijn, 500m als je yolo wil gaan. Anyway, paar weken geleden is een groot deel van de boel verkocht aan IDT (een verstandige koper, zelf deel van Danaher, ook een verstandige koper) voor 48 million (!). 1/30 op 2y tijd, faut le faire.... Invitae was ten tijde van de acquisitie 10bln+ waard. Nu <500million, minder dan wat ze voor archer betaald hebben 2y geleden...

Bottom line, wegblijven van de sector als je er niks van kent.

Wat zou @JanusDR van die asset allocation van het mgmt denken?

Deze week ingestapt in Ebusco (Nederlandse fabrikant van elektrische bussen in carbon) 200 stuks aan 14,20: hun nieuwe Ebusco 3.0 lijkt prijs-kwaliteit erg sterk in de markt te liggen, het orderboek staat behoorlijk vol voor dit jaar, er is voldoende cash beschikbaar (zo'n 150 miljoen werkkapitaal), koers is van intro tot nu toe gehalveerd (van 30 naar 14) terwijl het potentieel voor de toekomst enkel mooier er is geworden. Mijn inziens een leuk aandeel om nu aan te kopen voor LT.

PANW is grootste cybersecurity bedrijf maar in huidige context zou ik altijd voor een ZS of CRWD kiezen. Vorig jaar was PANW interessanter gezien (een te groot) valuation gap tussen de pure cloud spelers en legacy tech (groot deel van PANW), maar als je nu een CRWD kan oppikken aan bijna dezelfde multiple is de keuze gemakkelijk imo.

Ik ben professioneel actief in cyber security en zou geen PANW meer kopen. Ik zou eerder op deze IPO wachten.

Ik heb ervaring met beide producten en PANW is extreem duur voor mediocre/gedateerde technologie. Wiz als new kid on the block is wel echt top. Van Fortinet zou ik zeker wegblijven, dat is eigenlijk bagger die de laatste jaren constant geconfronteerd worden met serieuze kwetsbaarheden, en dat voor een securitybedrijf.

Ik zou ook opletten met CRWD, ze verliezen tegenwoordig wel marktaandeel tegenover MSFT en SentinelOne die toch ook sterk aan het verbeteren zijn.

Ik heb ervaring met beide producten en PANW is extreem duur voor mediocre/gedateerde technologie. Wiz als new kid on the block is wel echt top. Van Fortinet zou ik zeker wegblijven, dat is eigenlijk bagger die de laatste jaren constant geconfronteerd worden met serieuze kwetsbaarheden, en dat voor een securitybedrijf.
Spreek je dan over hun hardware (firewalls) of ook over hun cloud security? Mijn vrouw zegt ook dat Palo Alto duur is (firewalls) maar dat gaat puur over de belgische markt, hoe zit in hun grotere markten (US)?

Spreek je dan over hun hardware (firewalls) of ook over hun cloud security? Mijn vrouw zegt ook dat Palo Alto duur is (firewalls) maar dat gaat puur over de belgische markt, hoe zit in hun grotere markten (US)?

Ik werk voor zowel US als BE en zie hetzelfde gebeuren.

PANW hun hardware firewalls zijn de Ferrari’s onder de firewalls. Mediocre kwaliteit maar peperduur (vooral de subscriptions) en heel timeconsuming om te configureren en te monitoren.

Zeker met de shift naar Cloud die veel bedrijven maken zijn ze stilaan overbodig aan het worden, alle grote cloudproviders voorzien native tooling die de use cases van de firewalls overneemt. Ze proberen wel aan te klampen met hun Prisma en Cortex producten maar daar heb ik geen goeie ervaring mee.

Ik heb veel betere ervaring met de nieuwe generatie producten zoals Wiz die volledig agentless werkt en veel minder housekeeping nodig heeft. Ze zijn aan een recordtempo klanten aan het afsnoepen van de grote spelers.

Ik ben professioneel actief in cyber security en zou geen PANW meer kopen. Ik zou eerder op deze IPO wachten.

Ik zou ook opletten met CRWD, ze verliezen tegenwoordig wel marktaandeel tegenover MSFT en SentinelOne die toch ook sterk aan het verbeteren zijn.
Wat denk je van Zscaler? Zullen die hun marktposiie kunnen behouden met toenemende concurrentie van Palo Alto en Cloudflare?

Deze week ingestapt in Ebusco (Nederlandse fabrikant van elektrische bussen in carbon) 200 stuks aan 14,20: hun nieuwe Ebusco 3.0 lijkt prijs-kwaliteit erg sterk in de markt te liggen, het orderboek staat behoorlijk vol voor dit jaar, er is voldoende cash beschikbaar (zo'n 150 miljoen werkkapitaal), koers is van intro tot nu toe gehalveerd (van 30 naar 14) terwijl het potentieel voor de toekomst enkel mooier er is geworden. Mijn inziens een leuk aandeel om nu aan te kopen voor LT.

Nooit een euro winst, zelfs operationeel niet, en een gross margin om van te beginnen wenen (in 2021 zelfs zowat breakeven revenue-cost of goods :wtf: ) dus dat ziet er op korte-middellange termijn niet zo veel beter uit.

Niets voor mij alleszins.

BRK +80% aangekocht aan 173.
S&P500 SPY +65% , stond toen aan 230.

Dat is 15% verschil op bijna 3 jaar.
En BRK zelfs nog altijd ondergewaardeerd.

Ik gebruik ook BRK als alternatief voor S&P, meestal toch +/- 40% van portfolio.

Ben wel verder aan het kijken naar andere kapitaal beheerders. PSH, APO, KKR, BX,...

Ik werk voor zowel US als BE en zie hetzelfde gebeuren.

PANW hun hardware firewalls zijn de Ferrari’s onder de firewalls. Mediocre kwaliteit maar peperduur (vooral de subscriptions) en heel timeconsuming om te configureren en te monitoren.

Zeker met de shift naar Cloud die veel bedrijven maken zijn ze stilaan overbodig aan het worden, alle grote cloudproviders voorzien native tooling die de use cases van de firewalls overneemt. Ze proberen wel aan te klampen met hun Prisma en Cortex producten maar daar heb ik geen goeie ervaring mee.

Ik heb veel betere ervaring met de nieuwe generatie producten zoals Wiz die volledig agentless werkt en veel minder housekeeping nodig heeft. Ze zijn aan een recordtempo klanten aan het afsnoepen van de grote spelers.
Zou je no

Zou je ook nog eventjes kunnen ingaa op CRWD? Is hun positie van marktleider in endpoint security echt in gevaar? Zie je hun groei structureel fel afnemen?

Greetz

Zou je no

Zou je ook nog eventjes kunnen ingaa op CRWD? Is hun positie van marktleider in endpoint security echt in gevaar? Zie je hun groei structureel fel afnemen?

Greetz

Ik heb geen glazen bol natuurlijk, Crowdstrike is een heel goed product - ik heb er zelf hands on ervaring mee - , vooral voor Windows omgevingen. Voor Mac en Linux vind ik hen minder goed dan bv SentinelOne.

Het is wel heel duur, zeker als je het complete pakket wilt dan muchos $$$. In deze huidige economie zie ik bedrijven die nog geen CRWD hebben eerder opteren voor Microsoft Defender die gewoon wordt meegeleverd met E5 licentie en laatste jaren toch ook serieus verbeterd is.

Wat denk je van Zscaler? Zullen die hun marktposiie kunnen behouden met toenemende concurrentie van Palo Alto en Cloudflare?
Ik weet niet in welke mate PA een concurrent is van Zscaler. Ik kan natuurlijk enkel anekdotisch antwoorden vanuit mijn praktijkervaring.

Ik heb bij 1 klanten met Zscaler gewerkt en ik vond het geen top product. Tegenwoordig werk ik vaak met Tailscale, Twingate of Cloudflare en werkt toch een pak vlotter.

Op Reddit vind je veel comparisons tussen die verschillende producenten, die zouden je een idee moeten geven waar de meesten in de praktijk de voorkeur aan geven.

Terug
Bovenaan