En Sentinel1, gaat dat nog goedkomen?
Ze doen volledig wat ik verwacht:
- Hoge groei, meer dan 100% dit jaar. Voor volgend jaar verwacht ik rond de 60-70%.
- Technologische superioriteit, wordt vaak als beste endpoint protection cybersecurity product beoordeeld in onafhankelijke testen (beter dan Crowdstrike)
- Operating margins en FCF die ze verbeteren met 30 percentpunten per jaar om zo richting break-even en nadien positieve FCF te gaan
- Continue product innovatie waarbij ze regelmatige nieuwe modules lanceren, o.a richting identity protection & cloud protection.
- Best-in class NRR van 138% laatste kwartaal => Bestaande klanten spenderen 38% meer dit jaar dan vorig jaar.
- Hebben nog meer dan 1.1B $ net cash positie dus zullen deze bear market overleven, geen nood om nieuw kapitaal op te halen. Management heeft een fantastische zet gedaan door vorig jaar nog heel veel cash op te halen in de publieke markten, anders waren ze nu misschien halfdood.
Waarom ze zo gezakt zijn?
- Waarderingen waren te hoog opgelopen voor groeibedrijven
- Door huidige macro omstandigheden is FCF belangrijker dan eender wat, market doesn't care about growth. SentinelOne staat nu bijvoorbeeld goedkoper genoteerd (op een revenue-basis) dan cybersecurity bedrijven die 5% groeien per jaar maar wel heel hoge FCF marges hebben, houdt absoluut geen steek imo.
Voornaamste risico's:
- Crowdstrike is marktleider en SentinelOne zal dat niet kunnen veranderen, het zal het kleine broertje blijven, Crowdstrike is al te gevestigd. Het meest lucratieve enterprise segment zal dus vooral voor Crowdstrike zijn. (Al heeft SentinelOne ook grote klanten hoor, 3 van de Fortune 10 is bijvoorbeeld klant)
- Moeten nog bewijzen dat ze winstgevend kunnen worden, maar gezien de winstgevendheid van cybersecurity bedrijven in het algemeen gekoppeld met de kwaliteit van SentinelOne's product heb ik daar vertrouwen in
- Hoelang zal de enorme groei in cybersecurity nog blijven duren? Het is een must-have maar anderzijds helpt het bedrijven natuurlijk niet om pakweg hun winst & omzet te verhogen dus het zal altijd kritisch bekeken worden. Legacy bedrijven (genre McAfee, symantec,..) hebben wel nog altijd redelijk wat marktaandeel dus die 'upgrade cycle' zal wel nog even duren, bovendien is cloud protection een snelgroeiende markt door de groei in cloud.