Kleine Beursfeiten

4 november 2021, 170 op de alltime high:
Van bv. Klarna en andere BNPL bedrijven snap ik het businessmodel wel niet goed.
Lijkt mij averse selectie met bijna geen voordelen ten opzichte van een credit card, en miserie als interestvoeten stijgen.

Ook geen grote fan van BNPL model, ik zie voor mij persoonlijk als consument de waarde niet echt. Maar uit data blijkt wel dat de handelaars die BNPL opties aanbieden hun conversie rates zien stijgen, dus de waarde voor een handelaar is duidelijk. Waarom verkiest de (jonge) consument dit boven een kredietkaart? Ik vermoed deels omdat velen in Amerika met enorm hoge 'credit card debt' en dito interestvoeten zitten of soms moeilijk toegang hebben tot kredietkaarten, terwijl bij BNPL het typisch de handelaar is die de kost draagt (al heeft Affirm ook een optie waarbij de consument interesten betaalt). Zie ook dit:

De vraag is dan wat er gebeurt in een recessie, gaan die consumenten nog steeds hun betalingen aan de BNPL provider kunnen voldoen? Want wellicht zijn veel gebruikers mensen met weinig middelen die dan dure zaken kopen en de kost willen spreiden over meerdere weken/maanden. Heb in het verleden even Affirm in mijn portfolio gehad, maar ik zit toch nog met teveel vragen dus al snel weer verkocht.
Vandaag het grootste beursgenoteerde 'buy now pay later' bedrijf 'Affirm Holdings' after hours op 13.

-93% op 1 jaar tijd.

Heerlijk.

Er is nog marge om te zakken.

Polygon staat hier nog altijd te blinken aan een 5600% rendement 🥰
Maal 57, dus uw beleggingsportefeuille is minimaal verdrievoudigd daardoor?

Indien niet: als je 0,2% van uw vermogen investeert in 500 verschillende dingen, ja dan zal er na een aantal jaar statistisch altijd wel wat tussen zitten dat x10 gegaan is.

Dit gezegd zijnde: uiteraard is er marge om te zakken.
Elke crypto coin naar nul en Tesla nog -80% of zo.

De bedrijven in mijn pf groeien gemiddeld 20% en p/fcf van pf is <10.
Dus dingen kunnen altijd bijzonder goedkoop worden.

Tesla hun omzet kan ook dalen.
Er zit een deel super hoge marge in aan groene certificaten die ze aan andere automakers verkopen.
Dit verdwijnt naarmate die andere automakers ook EV gaan.

En Tesla hun modellen zijn oud. Ze hebben nog nooit een refresh van een model moeten doen, iets dat ze misschien ook niet begrijpen als essentieel in de automarkt.

Zeker altcoins kunnen nog naar beneden. BTC dominance staat laag.
De btc dominance dan nog zeg!

Hoe die cryptogasten daar een heel web van pseudointellectuele 'analyse' rond het koersgebeuren van een nutteloos speculatief speeltje geweven hebben, is ook wel een interessant antropologisch gegeven.

Doet mij wat denken aan technische analyse.
"Je ziet duidelijk aan de ishimoku cloud dat we bijna uit dit flag pattern gaan breken, tenzij we dat niet doen, want dan is het een false breakout".

Kom kom, beter een sportieve hobby zoeken en wat gaan boksen of tennissen of zo.

Hou de discussie rond bit en andere coins in het topic waar ik het kan negeren aub.
Het is nochtans vrij interessante materie :-p

Want bij aandelen is het altijd wat vager.

Bijvoorbeeld Upstart, daar kan je nog een verhaal aan vasthangen dat het een echt bedrijf is, met toekomstige winsten, en waarom dat business model wel of niet werkt, en dat aandeel dus voor u waarde x heeft.

Dat crypto gedoe helemaal niet.
Puur intrinsieke waarde per definitie nul.

Maar toch zie je exact dezelfde gedragingen en redeneringen, in-group out-group reacties, leidende 'gurus' zowel bij de coins en exchanges zelf als bij de volgers.

Volgers die er zelfs hun persoonlijke identiteit mee verbinden, waardoor een aanval op de investering eigenlijk een aanval op de groep en de persoon zelf wordt, en ze op die manier nooit nog van mening kunnen veranderen etc.

Is op kleinere schaal hetzelfde met dat 'Ape army' bij het AMC aandeel nu.

Het is mooi (en eigenlijk leerrijk) om dat in zijn puurste vorm te zien.

Het is nochtans vrij interessante materie :p

Bijvoorbeeld Upstart, daar kan je nog een verhaal aan vasthangen dat het een echt bedrijf is, met toekomstige winsten, en waarom dat business model wel of niet werkt, en dat aandeel dus voor u waarde x heeft.

Maar toch zie je exact dezelfde gedragingen en redeneringen, in-group out-group reacties, leidende 'gurus' zowel bij de coins en exchanges zelf als bij de volgers.

Volgers die er zelfs hun persoonlijke identiteit mee verbinden, waardoor een aanval op de investering eigenlijk een aanval op de groep en de persoon zelf wordt, en ze op die manier nooit nog van mening kunnen veranderen etc.

Heb je Block (Square) al eens geanalyseerd? Indien ja, wat is daar je visie op?

Heb je Block (Square) al eens geanalyseerd? Indien ja, wat is daar je visie op?
Zoekfunctie spooky!

En wie dacht dat het een goed idee was om aandelen te hebben in een payments bedrijf met deze clown als CEO, die godbeterd bitcoin kocht met bedrijfsgeld in februari 2021, kreeg exact wat hij verdiende.

Namelijk sindsdien een mooie -70% op Square.

Square-CEO-Jack-Dorsey-960x639.jpg

Het is nochtans vrij interessante materie :p

Opendoor en Redfin ooit al eens bekeken? 2 bedrijven in de vastgoedsector die nu ook nagenoeg failliet zijn nadat ze >10B $ waard waren vorig jaar. Ik ken iemand die 100% van zijn vermogen in Redfin had gestoken vorig jaar, -96% ondertussen van de piek. Er zijn wel wat faillisementen op komst lijkt me.

En Opendoor is een enorm rommelbedrijf, het enigste wat die doen is house flipping met massa's schulden. What could go wrong...

Dan zit er heel wat meer toekomst in mijn top picks genre DDOG, CRWD & SNOW. Topbedrijven die op de piek te hoog gewaardeerd waren maar wel enorm solide business model hebben en goede kans hebben om op termijn weer in hun waardering te groeien. :) Het enigste waar ik je (van mijn picks) qua business model gelijk in geef is inderdaad Upstart, maar dat is dan ook een goede les geweest. (ook al heb ik er geen geld aan verloren :p)

Laatst bewerkt:
Opendoor en Redfin ooit al eens bekeken? 2 bedrijven in de vastgoedsector die nu ook nagenoeg failliet zijn nadat ze >10B $ waard waren vorig jaar. Ik ken iemand die 100% van zijn vermogen in Redfin had gestoken vorig jaar, -96% ondertussen van de piek. Er zijn wel wat faillisementen op komst lijkt me.

En Opendoor is een enorm rommelbedrijf, het enigste wat die doen is house flipping met massa's schulden. What could go wrong...
Opendoor even easy te voorspellen business model als dat van Upstart eigenlijk.

Bij Opendoor en Carvana bv. moest je gewoon het paper 'the market for lemons' van Akerlof kennen.
Of gewoon de principes erachter.

Dan wordt het zodanig gemakkelijk om parallelle businessmodellen te herkennen, waardoor je direct ziet dat die op termijn gedoemd zijn om te falen.

En als je dan weer zoiets ziet verschijnen dat in uw 'mental model' zit zoals Upstart (ander model dan 'market for lemons', maar gelijkaardige herkenbaarheid), dan kan je dit vol zekerheid en op de duur arrogantie gaan verkondigen op een forum :sneaky:

En proberen verhinderen dat anderen er geld aan verliezen, maar dat is een quasi onmogelijke discussie als de bullmarkt aan gang is. (Zoals we hier in de praktijk zagen)

En jij die mooie opportuniteit op leedvermaak achteraf laten schieten zeker. 😉
De Optimus Prime van leedvermaak zal je pas te zien krijgen na het faillissement van Binance en het zien van de ronde nul naast al de cryptosymbooltjes ;)

Maar ik denk dat de cryptoboys dan gewoon in de duisternis verdwijnen, zoals in dergelijke gevallen altijd gebeurt in online forums.

Bv. @Laskii de crypto adviseur en inflatie expert.
Gewoon al maanden totaal met de noorderzon verdwenen van dit forum na zijn gouden tips om uw spaargeld in Celsius crypto te steken (na discussie met mij, en dat nu op 0 staat).
Zo is het niet moeilijk natuurlijk.

Maar goed, misschien heb ik er een paar uit gehouden zodat ze geen geld kwijt zijn.
Én ik krijg gelijk.

Meer heeft een simpele ziel als mij niet nodig om tevreden te zijn.

Dan zit er heel wat meer toekomst in mijn top picks genre DDOG, CRWD & SNOW. Topbedrijven die op de piek te hoog gewaardeerd waren maar wel enorm solide business model hebben en goede kans hebben om op termijn weer in hun waardering te groeien. :) Het enigste waar ik je (van mijn picks) qua business model gelijk in geef is inderdaad Upstart, maar dat is dan ook een goede les geweest. (ook al heb ik er geen geld aan verloren :p)
En Cloudflare niet vergeten natuulijk!

Benieuwd of ze hun groeitempo kunnen volhouden in het huidge klimaat.

FhEdqlPX0AARXf8

Terug
Bovenaan