Kleine Beursfeiten

Sindsdien is het aandeel al weer 20% gezakt. Iemand zicht op de fundamentals van dit bedrijf?

Ik heb toch een zeer stevige positie opgebouwd de laatste dagen...
Verwatering: klopt, maar langs de andere kant ook heel veel panden erbij die huurinkomsten genereren.

Uit de press release nav de overname van Basecamp

Financiële impact Dankzij deze mijlpaalovername stijgt de EPRA-winstverwachting per aandeel van EUR 2,00 naar EUR 2,07 voor het boekjaar 2022 met een dividendverwachting per aandeel van EUR 1,66 bruto per aandeel (afgerond), beiden een stijging van 15% ten opzichte van 2021. Voor het boekjaar 2023 mikt de Vennootschap op een EPRA-winst van EUR 2,38 per aandeel (een stijging van 15% ten opzichte van 2022), met een dividendverwachting per aandeel van EUR 1,90 bruto per aandeel (afgerond) (een stijging van 14% ten opzichte van 2022). De verwachte schuldgraad zal onder de 50% blijven na voltooiing van de BaseCamp transactie.

Een dividend van 1,9 op een koers van 30,45 = 4,36% netto... Bij mijn weten één van de hoogste dividendrendementen in hun geschiedenis.
En dat in een nichemarkt waar de vraag het aanbod overstijgt, waar je relatief veel betalingszekerheid hebt (ouders betalen ), redelijk recessieproof en - oa dankzij Basecamp- een zeer goede geografische spreiding.
Vergelijk dat eens met de fysieke aankoop van een studentenkot: een nettorendement van 2,25-3% at best (en hoe hoger, hoe ouder het pand) , notariskosten, registratierechten, onderhoudskosten, huurlast, groot concentratierisico (1 pand op 1 locatie <---> 15000 panden geografisch zeer gespreid).

Ook niet vergeten dat GVV's niet zomaar wat kunnen doen en hun balans en zich niets aantrekken van aandeelhouders, rentelasten en schuldgraad. Die zijn streng gereglementeerd (hun naam zegt het zelf) en staan onder toezicht van de FSMA.

No brainer vind ik persoonlijk. Idem voor Cofinimmo, Care Property en Aedifica trouwens.

Is er een zekerheid dat de koers binnen 10 jaar hoger zal staan dan vandaag: neen, maar ik ben er wel vrij zeker van dat je al die jaren een mooi dividend zal blijven ontvangen.

Blinde paniekmomenten zoals deze zijn echt een koopopportuniteit imo.

Blinde paniekmomenten zoals deze zijn echt een koopopportuniteit imo.
Vastgoedaandelen die dalen naar aanleiding van een knoert van een voor de deur staande renteverhoging, in een sector op een cyclisch hoogtepunt (recessie = veel minder nieuwe buitenlandse studenten), en met een energiecrisis (= minder budget voor kot), noem ik nu niet echt "blinde" paniek eigenlijk.

Bijna

friends-excited.gif

En toch maar oppassen met dat mooi dividend. Deze kunnen altijd verlaagt of geschrapt worden. Telenet is ook zo'n mooi dividendaandeel, je bent er vet mee als de koers op een half jaar gehalveerd wordt.

Nu begint het bij mij te kriebelen om een beetje NKE aan te kopen. Na jaren van absurd hoge prijzen (vanaf covid), nu -45% van hun ATH, voor een oerdegelijk bedrijf. Maar in feite staat het nog duur 😅

En toch maar oppassen met dat mooi dividend. Deze kunnen altijd verlaagt of geschrapt worden. Telenet is ook zo'n mooi dividendaandeel, je bent er vet mee als de koers op een half jaar gehalveerd wordt.

12 MEI 2014. - Wet betreffende de gereglementeerde vastgoedvennootschappen (1)

Art. 45.De Koning bepaalt, bij besluit genomen na advies van de FSMA, welke verplichtingen en verbodsbepalingen gelden voor de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen inzake het volgende :
1° de mate waarin de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen leningen mogen aangaan;In dat verband mag de Koning de maximale schuldgraad van de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschap niet vaststellen op een maximumbedrag dat meer bedraagt dan 65 % van haar activa;
2° de verplichtingen van de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen wat betreft de bestemming van het resultaat. In dat verband en onverminderd de mogelijkheid voor de Koning om uitzonderingen te definiëren op de uitkeringsverplichting mag de Koning het minimumbedrag van de dividenduitkering niet vaststellen op een bedrag dat minder bedraagt dan 80 % van het resultaat, zoals gedefinieerd krachtens deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen.

Een beslissing tot schrapping of verlaging onder de 80% grens is dus niet mogelijk. Toch wel een heel belangrijk verschil met andere bedrijven.
Indien het resultaat lager ligt, dan zal het dividend automatisch mee verlagen, maar als je dan die bezettingsgraden ziet, acht ik de kans niet groot dat dit zal gebeuren. Of toch niet structureel.

1*51aJ5Kdx3U4xsF8VV_Y1BQ.png

FED gaat in essentie nog 100 miljard per maand aan treasuries gemiddeld kopen van nu tot eind 2023.

MBS gaan ze hun maximum cap van $35b totaal niet halen gedurende dit jaar omdat er vrijwel geen refinancings meer zijn.
Hun MBS van juni tot eind Augustus zijn zelfs licht gestegen, ondanks dat ze ook een maximum cap voor maandelijkse reductie hadden.

Het meest toxische deel van hun monetair beleid gaan ze dus nog een lange tijd voortzetten. Ondertussen vernietigen ze de economie met hoge rates.

In praktijk gaan ze beginnen met super QE vooraleer ze MBS reduceren, en hun treasuries gaan amper naar beneden gegaan zijn.

12 MEI 2014. - Wet betreffende de gereglementeerde vastgoedvennootschappen (1)

Art. 45.De Koning bepaalt, bij besluit genomen na advies van de FSMA, welke verplichtingen en verbodsbepalingen gelden voor de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen inzake het volgende :
1° de mate waarin de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen leningen mogen aangaan;In dat verband mag de Koning de maximale schuldgraad van de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschap niet vaststellen op een maximumbedrag dat meer bedraagt dan 65 % van haar activa;
2° de verplichtingen van de openbare gereglementeerde vastgoedvennootschappen wat betreft de bestemming van het resultaat. In dat verband en onverminderd de mogelijkheid voor de Koning om uitzonderingen te definiëren op de uitkeringsverplichting mag de Koning het minimumbedrag van de dividenduitkering niet vaststellen op een bedrag dat minder bedraagt dan 80 % van het resultaat, zoals gedefinieerd krachtens deze wet en de ter uitvoering ervan genomen besluiten en reglementen.

Een beslissing tot schrapping of verlaging onder de 80% grens is dus niet mogelijk. Toch wel een heel belangrijk verschil met andere bedrijven.
Indien het resultaat lager ligt, dan zal het dividend automatisch mee verlagen, maar als je dan die bezettingsgraden ziet, acht ik de kans niet groot dat dit zal gebeuren. Of toch niet structureel.

maar kies je dan niet beter voor een Aedifica met zorgvastgoed ipv een WDP/VGP in logistiek?

maar kies je dan niet beter voor een Aedifica met zorgvastgoed ipv een WDP/VGP in logistiek?
Grootste posities hier: Cofinimmo, Xior, Aedifica ,Care Property en Retail Estates.
Van VGP blijf ik af (geen GVV, dus dividend cutback is mogelijk) en in WDP en Montea (dividendrendement nog altijd zeer mager zelfs bij deze gedecimeerde koersen) een eerder kleine positie.

Vastgoedaandelen die dalen naar aanleiding van een knoert van een voor de deur staande renteverhoging,

De ECB heeft de eerste renteverhoging doorgevoerd eind juli en tot half augustus stond Xior nog op 44. Nu op 29. De verdere koersval is m.i. dan ook te verklaren door enerzijds het anticiperen op verdere renteverhogingen/recessie en anderzijds de aandeelhouders van Basecamp die al een deel van hun Xior-aandelen (die ze hebben ontvangen bij de deal) verkocht hebben. Die knoert van een renteverhoging is dus volgens mij al grotendeels ingeprijsd.
in een sector op een cyclisch hoogtepunt (recessie = veel minder nieuwe buitenlandse studenten),

Je maakt hier de assumptie dat een eventuele vermindering van buitenlandse studenten een (aanzienlijke) impact zou hebben op Xior. Kan je die assumptie staven met cijfers?
Kan je de stelling "recessie = veel minder nieuwe buitenlandse studenten" staven met cijfers?

Uit het jaarverslag van de KU Leuven van 2009 (toch een recessiejaar):

Het omkaderen van het steeds toenemend aantal buitenlandse studenten, onderzoekers en academische stafleden kreeg in 2009 bijzondere aandacht maar blijft voor belangrijke uitdagingen zorgen, zowel wat de technisch/administratieve behandeling van de instroom betreft als wat de interculturele omkadering, eens aanwezig, betreft.

en met een energiecrisis (= minder budget voor kot), noem ik nu niet echt "blinde" paniek eigenlijk.

Goh het is maar de vraag hoe lang deze energiecrisis nog zal duren. Stel nu nog dat de huurprijs op hetzelfde niveau blijft ( wat eigenlijk een verlaging is, gelet op de hoge inflatie) door de hogere energiekosten, dan nog is het huidige dividend gewaarborgd. En in dat huidige dividend is dan nog nauwelijks een impact van de overname van Basecamp.

M.i. heeft Xior goed gewerkt, uiteraard geholpen door de marktomstandigheden: agressief uitgebreid ( waardoor ze nu een dominante, geografisch goed gespreide positie hebben met schaalvoordelen.) gefinancierd door schulden aan lage rentes en kapitaalsverhogingen aan veel hogere koersen dan vandaag,

Nu zullen ze zich wel even koest houden wat expansiedrang betreft, maar dat hoeft ook niet aan de huidige waardering.

Laatst bewerkt:
Bodem in juni geraakt op de dag, top in augustus vlakbij gegokt. Ik durf weer stilaan aan een bodem te denken. Wat een pessimisme overal.

O ja, ik zag nog dat Janus, die ik ondertussen geblokkeerd heb met al zijn zever en "kennis", nog wat gezeverd heeft op mijn laatste post. Ik heb op die korte tijd wel voor 40k EPSN verkocht aan gemiddeld $7,3 (helemaal tot aan de top van $7,60) die ik gemiddeld aan circa $6 had aangekocht vlak ervoor. Toen was het lachen omdat ik zogezegd op korte termijn dacht. Sorry jongentje, we werken niet met honderden miljoenen maar mogen gerust wat traden bij extreme bewegingen. Energy trade je best rond want voor je het weet sta je met je broek op de enkels. En al helemaal als je met warrants speelt.

Bodem in juni geraakt op de dag, top in augustus vlakbij gegokt. Ik durf weer stilaan aan een bodem te denken. Wat een pessimisme overal.

O ja, ik zag nog dat Janus, die ik ondertussen geblokkeerd heb met al zijn zever en "kennis", nog wat gezeverd heeft op mijn laatste post. Ik heb op die korte tijd wel voor 40k EPSN verkocht aan gemiddeld $7,3 (helemaal tot aan de top van $7,60) die ik gemiddeld aan circa $6 had aangekocht vlak ervoor. Toen was het lachen omdat ik zogezegd op korte termijn dacht. Sorry jongentje, we werken niet met honderden miljoenen maar mogen gerust wat traden bij extreme bewegingen. Energy trade je best rond want voor je het weet sta je met je broek op de enkels. En al helemaal als je met warrants speelt.
Wat hou jij momenteel aan? Of zit je volledig cash?

Als ik een portefeuille zou moeten samenstellen waarvan ik denk dat die het slechtst zal doen de komende paar jaar, zou dat er ongeveer zo uit zien.
Er zit veel meer in mijn portefeuille dan enkel de GVV's die ik heb opgesomd hoor;)
En je mag gerust inhoudelijk argumenteren in plaats van gewoon een wilde bewering te doen. Dat heb ik tenslotte ook gedaan op jouw eerdere post.
Ik beschouw de GVV's als mijn blootstelling aan vastgoed in mijn portefeuille. Ik spreid dan liever over verschillende landen/types vastgoed/bedrijven dan bvb. 1 fysiek pand als opbrengsteigendom te kopen. Ik heb vertrouwen in de knowhow van het management alle GVV's die ik heb aangekocht. Dat Xior bvb. net een megadeal heeft gedaan vlak voor de poort van de lage rente sloot, pleit alvast voor hen. Idem voor Cofinimmo dat vorig jaar nog een kapitaalsverhoging aan 120 €/stuk heeft gedaan.
Ik ga niet uit van stijgende dividenden, maar ben meer dan tevreden indien de koersen in de komende jaren terug naar mijn GAK gaan (tussen de -15% en -5% van huidige koersniveaus) en ik ondertussen dividendjes van 3-6% netto kan incasseren. Dat is het stabiele deel van mijn portefeuille. Ik zie op dit moment geen enkele obligatie van een deftig bedrijf die dat rendement heeft.
En ja, er is de rente en ja er is de recessie, maar zoals reeds eerder gezegd: de GVV's zijn verplicht zich hiertegen in te dekken en ik ga ervan uit dat ze dat ook gedaan hebben.

Terug
Bovenaan