LaCucaracha
Well-known member
Sindsdien is het aandeel al weer 20% gezakt. Iemand zicht op de fundamentals van dit bedrijf?
Ik heb toch een zeer stevige positie opgebouwd de laatste dagen...
Verwatering: klopt, maar langs de andere kant ook heel veel panden erbij die huurinkomsten genereren.
Uit de press release nav de overname van Basecamp
Financiële impact Dankzij deze mijlpaalovername stijgt de EPRA-winstverwachting per aandeel van EUR 2,00 naar EUR 2,07 voor het boekjaar 2022 met een dividendverwachting per aandeel van EUR 1,66 bruto per aandeel (afgerond), beiden een stijging van 15% ten opzichte van 2021. Voor het boekjaar 2023 mikt de Vennootschap op een EPRA-winst van EUR 2,38 per aandeel (een stijging van 15% ten opzichte van 2022), met een dividendverwachting per aandeel van EUR 1,90 bruto per aandeel (afgerond) (een stijging van 14% ten opzichte van 2022). De verwachte schuldgraad zal onder de 50% blijven na voltooiing van de BaseCamp transactie.
Een dividend van 1,9 op een koers van 30,45 = 4,36% netto... Bij mijn weten één van de hoogste dividendrendementen in hun geschiedenis.
En dat in een nichemarkt waar de vraag het aanbod overstijgt, waar je relatief veel betalingszekerheid hebt (ouders betalen ), redelijk recessieproof en - oa dankzij Basecamp- een zeer goede geografische spreiding.
Vergelijk dat eens met de fysieke aankoop van een studentenkot: een nettorendement van 2,25-3% at best (en hoe hoger, hoe ouder het pand) , notariskosten, registratierechten, onderhoudskosten, huurlast, groot concentratierisico (1 pand op 1 locatie <---> 15000 panden geografisch zeer gespreid).
Ook niet vergeten dat GVV's niet zomaar wat kunnen doen en hun balans en zich niets aantrekken van aandeelhouders, rentelasten en schuldgraad. Die zijn streng gereglementeerd (hun naam zegt het zelf) en staan onder toezicht van de FSMA.
No brainer vind ik persoonlijk. Idem voor Cofinimmo, Care Property en Aedifica trouwens.
Is er een zekerheid dat de koers binnen 10 jaar hoger zal staan dan vandaag: neen, maar ik ben er wel vrij zeker van dat je al die jaren een mooi dividend zal blijven ontvangen.
Blinde paniekmomenten zoals deze zijn echt een koopopportuniteit imo.