Kleine Beursfeiten

Is het eigenlijk een goed idee om i.p.v. maandelijks een bepaald bedrag te sparen, dat bedrag in fondsen (bij mijn bank) te zetten? Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over hoge bedragen.
Hangt er een beetje vanaf of je van plan bent om dat spaargeld in de nabije toekomst te gebruiken (bv. verbouwingen of dure aankoop voorzien).

Maar als je een zekere cashbuffer op je spaarrekening hebt staan (die voldoen is voor jouw situatie, o.m. gelet op toekomstige uitgaven), waarom niet?

Wel goed uitdokteren of het interessant is via je bank te gaan met kleinere bedragen (of überhaupt met je bank), nu de kosten daarvoor wel eens kunnen oplopen. Dit topic is mogelijk ook interessant dat.

Wel goed uitdokteren of het interessant is via je bank te gaan met kleinere bedragen (of überhaupt met je bank), nu de kosten daarvoor wel eens kunnen oplopen.
Vooral dit stukje vroeg ik mij af, of het een goed idee is om dit via mijn bank te doen.

Vooral dit stukje vroeg ik mij af, of het een goed idee is om dit via mijn bank te doen.

Gewoon de kosten goed bekijken, dat hangt van je bank af, en ook van het bedrag. Als je reeds die buffer hebt op je spaarrekening kan je beter maandelijks via Degiro investeren in ETF's.

@coldvinc ik heb een noob YNAB vraagje
Wat doe je met je effectenrekeningen eigenlijk? Ik heb de startbalans ingegeven, maar maak jij een nieuw startpunt aan iedere maand of voer je op vaste tijdstippen kosten/opbrengsten in om die up to date te houden en een overzicht te hoduen van de verschillende rendementen?

@coldvinc ik heb een noob YNAB vraagje
Wat doe je met je effectenrekeningen eigenlijk? Ik heb de startbalans ingegeven, maar maak jij een nieuw startpunt aan iedere maand of voer je op vaste tijdstippen kosten/opbrengsten in om die up to date te houden en een overzicht te hoduen van de verschillende rendementen?
Ik hou ze maandelijks bij voor mijn eigen via een entry "monthly return". Ik heb voor al mijn effectenrekeningen een afzonderlijk tracking account.

Miljardenopdracht voor ASML - media​

(ABM FN-Dow Jones) ASML heeft van SK Hynix een miljardenorder ontvangen. Dit meldde persbureau Reuters woensdag.

Volgens Reuters gaat het om een opdracht van 4,3 miljard dollar. Gedurende een periode van vijf jaar zal SK EUV-scanners van ASML afnemen. SK heeft deze scanners nodig voor de massaproductie van nieuwste generatie halfgeleiders.

Door: ABM Financial News.
[email protected]
Redactie: +31(0)20 26 28 999

ASML is de laatste 3 dagen een stuk(je) goedkoper geworden, ik heb het alvast toegevoegd aan mijn portefeullie

Laatst bewerkt:
Mmm ben aan 't twijfelen om TUI bij te kopen. We beginnen de laatste dagen terug een lichte stijging te zien. Post corona 📈?

Dus jij stelt even los uit de vuist en met vol zelfvertrouwen een toekomstige groei voor van 60%-25% over de komende 6 jaar in een gigantisch competitieve veranderende techmarkt.
Daarna stel je zomaar uit de losse pols dat ze gaan noteren aan 8x revenue op dat moment, waarna ze by the way ook 40% marge zullen hebben in dat toekomstig scenario.

Als ik me niet vergis, werk jij zelfs niet in de techwereld, heb je er ook geen basisdiploma in, en ben je niet het merendeel van je uren bezig met investeren aangezien je fulltime werkt in een andere sector.
Vanwaar dan dat agressieve zelfvertrouwen?

Zie jij misschien een verre mogelijkheid dat je gewoon een techaandelen bullmarkt gereden hebt de afgelopen jaren, zonder speciaal inzicht?

Timestamp: jij gaat in de komende jaren het lesje "extrapoleren voor dummies" van eind de jaren 90 opnieuw leren, en het is te hopen dat je dan niet met al jouw geld nog altijd in al die 'growth' bedrijven zit.
Beetje flauwe counterargumenten dit vind ik. Ben zelf ook ingestapt in Crowdstrike dus neem dit als voorbeeld.
De YoY omzet stijgt al geruime tijd met 80-85% dus waarom is een groei van 25-60% niet haalbaar de komende 5 jaar in een gigantische markt zoals cybersecurity?
Je moet begrijpen dat een SaaS bedrijf zijn producten subscription based zijn dus de omzet van het vorige jaar is vrijwel gegarandeerd. Het aantal klanten groeit ook nog steeds fors. Bovendien verkoopt het bedrijf aan 1 en dezelfde klant steeds meer producten, waardoor er nog meer groei zal plaatsvinden. Crowdstrike heeft momenteel een hoge kans om een significant stuk van de cybersecuritymarkt in te nemen.
Ik zou als ik jou was het SaaS-model toch maar eens onder de loep nemen.

Wat betreft dat speciaal inzicht. Ik zou eens een kijkje nemen op de links die Racing heeft gepost. Op dat forum van TMF werd al enkele jaren geleden aangehaald dat SaaS-bedrijven ondergewaardeerd waren door de enorme groei die ze kunnen doen.

Met jouw verwijzing naar de dotcombubbel ben ik het ook niet eens.

Tja, was gewoon geen slimme move... Hoop dat je het niet beklaagt.
op kortetermijnvisie zou het zeker en vast geen slimme move zijn, maar kben van plan om het tenminste een jaar bij te houden.
De cijfers zijn niet ok, maar rekening houdend met dat het een coronajaar is, valt het al bij al nog mee ivg met 2019

Aan de prijs waarmee ik mijn aandelen gekocht heb, zal ik zoiezo ook winst maken bij een eventuele overname

Er is al een lichtpuntje: de vorige ceo wilde niet partneren met Amazon, wat Berrozpe wel wil doen, da zal zowiezo een enorme boost geven in de verkoop.

ik had misschien wel beter nog iets gewacht van in te stappen, daarop heb ik mij wat misrekend. khad verwacht dat de nieuwe ceo door haar voorgaande ervaring wat meer vertrouwen zou wekken aan de aandeelhouders.

tis zowiezo ne hold voor mij :) tegen teinde van tjaar staat die weer aan 20

op kortetermijnvisie zou het zeker en vast geen slimme move zijn, maar kben van plan om het tenminste een jaar bij te houden.
De cijfers zijn niet ok, maar rekening houdend met dat het een coronajaar is, valt het al bij al nog mee ivg met 2019

Aan de prijs waarmee ik mijn aandelen gekocht heb, zal ik zoiezo ook winst maken bij een eventuele overname

Er is al een lichtpuntje: de vorige ceo wilde niet partneren met Amazon, wat Berrozpe wel wil doen, da zal zowiezo een enorme boost geven in de verkoop.

ik had misschien wel beter nog iets gewacht van in te stappen, daarop heb ik mij wat misrekend. khad verwacht dat de nieuwe ceo door haar voorgaande ervaring wat meer vertrouwen zou wekken aan de aandeelhouders.

Ik denk dat je eerder een kapitaalsverhoging en serieuze verwatering gaat zien, dan een koers van 20 euro, maar veel succes met je beslissing, ik hoop voor jou dat ik het mis heb.

Is hier misschien al aan bod gekomen, maar ik zoek ter aanvulling van mijn ETF portfolio nog een aandeel/ETF/...

Momenteel investeer ik 2x 45% van mijn vermogen in 2 van de grotere ETFs (genre sp500, us small cap, emerging markets).10% staat cash op mijn spaarrekening. Maandelijks herschik ik indien nodig de keuze van ETF gebasseerd op 6 month average performance. Concreet kijk ik dus 1 keer per maand naar welke van de grote ETFs het best gepresteerd heeft en koop ik deze 2 (en verkoop ik de andere 2 indien de 2 beste zouden veranderd zijn).

So far so good, met al 2 jaar goeie resultaten. Al moet het gezegd zijn dat de corona crash wel is aangekomen, met - 40% op dat moment.

Uiteindelijk is de koers wel teruggeklommen, maar zou dergelijke vermogensschommelingen toch wat willen vermijden. Ik zou willen gaan naar een 2x 35% etfs, 10% spaarrekening. Blijft er dus nog 20% over.

Concreet zoek ik dus iets (een aandeel bvb) dat rendement geeft (dus geen obligaties), maar crisisresistent is. Ik dacht aan een mix van bvb Amazon, VGP en Sofina. Fysiek vastgoed is geen optie.

Hoe investeren jullie je deel van je portfolio dat min of meer crisisresistent moet zijn? Hebben jullie suggesties?

Volledig crisisresistent bestaat niet want je weet niet waar of hoe de volgende crisis zal toeslaan. Heel wat hadden een pandemie verwacht in de nabije toekomst, maar wie had het in 2020 verwacht en daarenboven ook nog eens correct voorspeld dat de wereldeconomie en de financiële markten compleet tegenovergesteld zouden reageren na slechts enkele maanden?

Lol het is al even geleden dat het nog eens zo rood werd voor mij. Nuja, zonder GME-periode mee te rekenen. Lijkt me goed moment om stilaan wat cash bij te storten om marge wat te verminderen zodat ik eventueel nog wat kan bijkopen (later).

Ik zit nog altijd in PLTR, CRSR en LMND. Niet zeker of ik daar van zal bijkopen. Weging individuele aandelen begint wat zwaar te worden.
Opnieuw no offense :) Maar LMND gaat naar 0. (behoudens overname door ander momo bedrijf; genre overname failliet gaand Solarcity door Tesla vroeger).
Over de rest geen mening.
LMND is een typisch charlatan bedrijfje dat eens verzekeringen gaat proberen en gebruik maakt van de digitalisatiehype.
Twee van de concurrenten zijn Geico en Progressive, 2 wereldtoppers met gruwelijke efficiëntie. LMND gaat vroeg of laat tegen de lamp lopen via klassiek underreserven en failliet gaan, het lot van alle dergelijke verzekeringscowboys. (ik ken er iets van omdat ik Berkshire-o-fiel ben en mij dus gaandeweg redelijk in de verzekeringsindustrie verdiept heb.
Wat niet wil zeggen dat je niet kan hopen op speculatieve koerswinsten à la Gamestop, maar het is misschien wel interessant om het eindpunt te weten...

Beetje flauwe counterargumenten dit vind ik. Ben zelf ook ingestapt in Crowdstrike dus neem dit als voorbeeld.
Ik heb geen mening over specifiek Crowdstrike. Gewoon heel voorzichtig zijn met het extrapoleren van de resultaten in een tech bullmarkt en al zeker die van de afgelopen 3 jaar.
Is hier misschien al aan bod gekomen, maar ik zoek ter aanvulling van mijn ETF portfolio nog een aandeel/ETF/...

Momenteel investeer ik 2x 45% van mijn vermogen in 2 van de grotere ETFs (genre sp500, us small cap, emerging markets).10% staat cash op mijn spaarrekening. Maandelijks herschik ik indien nodig de keuze van ETF gebasseerd op 6 month average performance. Concreet kijk ik dus 1 keer per maand naar welke van de grote ETFs het best gepresteerd heeft en koop ik deze 2 (en verkoop ik de andere 2 indien de 2 beste zouden veranderd zijn).

So far so good, met al 2 jaar goeie resultaten. Al moet het gezegd zijn dat de corona crash wel is aangekomen, met - 40% op dat moment.

Uiteindelijk is de koers wel teruggeklommen, maar zou dergelijke vermogensschommelingen toch wat willen vermijden. Ik zou willen gaan naar een 2x 35% etfs, 10% spaarrekening. Blijft er dus nog 20% over.

Concreet zoek ik dus iets (een aandeel bvb) dat rendement geeft (dus geen obligaties), maar crisisresistent is. Ik dacht aan een mix van bvb Amazon, VGP en Sofina. Fysiek vastgoed is geen optie.

Hoe investeren jullie je deel van je portfolio dat min of meer crisisresistent moet zijn? Hebben jullie suggesties?
De beurs is er net voor lange termijn rendement. Schommelingen zijn uw vriend om eventueel bij te kopen.
Aandelen die alleen maar omhoog gaan met dalingen van max. 10% zoals jij wenst, zijn niet op voorhand te identificeren.
Wat je deed is in feite al goed, dollar cost averagen in indexfondsen. Zo ga je op lange termijn hogere rendementen halen dan met 'veilige' instrumenten.

Als je graag bijleert over aandelen, sectoren, bedrijfsstrategieën, nieuwe tech etc. kan je altijd een klein deel (5-10% of zo) gebruiken om zelf individuele aandelen mee te kopen.
Als je dan over een cyclus heen (met een normale recessie inclusief, genre 1990-1991, 2000-2002, 2007-2009, 2012 Europa) beter doet dan de index met uw individuele aandelen, kan je dat deel eventueel uitbreiden.

Het wordt tijd dat Shell (RDSA) eens stijgt amai seg.

Gemiddelde aankoopprijs van 17.5 hier.
Bijna terug op break-even dus :unsure:

Ik heb niet gezegd dat het een slechte investering is, maar het is wel een bedrijf dat slecht bezig is. Je hebt het mogelijk turnaround gegeven, waardoor je inderdaad een mooi rendement zou kunnen halen.

Maar door hoger dan gemiddeld risico had je der geen 9k moeten insteken, maar dat is mijn mening.
Ik heb ze ook, alleen maar 1k.

Terug
Bovenaan