Man man iedereen is paniek aant verkopen zeker? Al 7 procent naar beneden mijn portefeuille.
Haha ook net ff gekeken maar ok als ik uitzoom naar valt het allemaal best mee.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Man man iedereen is paniek aant verkopen zeker? Al 7 procent naar beneden mijn portefeuille.

hier mijn ene tesla aandeel verkocht.
Gekocht op de top, maar verwacht toch nog een sterke terugval.

Ritje Worldcom, Pets.com, Yahoo of Lernout&Hauspie uitzitten in 1999-2000?Chill the f*ck down gasten. Gaat eens 5% naar beneden op een week en *PANIC*. Je weet dat er meestal elk jaar een paar dagen zijn waar het eens 5% naar beneden tuimelt. Gordeltje aandoen en rit uitzitten.

Met 36 aandelen is de kans groot dat je eigenlijk een soort minderwaardig indexfonds aan het maken bent met veel transactiekosten.
Stel jezelf de vraag: ben ik expert in sector x en heb ik de jaarrapporten van bedrijf y bekeken, en op basis daarvan tot een bepaalde intrinsieke waarde gekomen, waarna ik het aandeel aan een korting daarop gekocht heb?
Als het antwoord nee is, ben je aan het gokken.
Wat op zich geen probleem is, maar dan moet je dat wel beseffen en weten dat je op lange termijn lager rendement gaat halen dan een passieve index.
Al eens uw rendement vergeleken met een portefeuille bestaande uit cspx (usa), iwda(wereld), of exsa (europa) ?
De beurs zakt 2 dagen stevig en meneer Janus de Roose heeft zich hier nu ook op BeyondGaming geregistreerd om wat te komen trollen, nadat hij dat op 9lives ook voortdurend deed. Als je iedere week roept dat er een stevige dip aankomt zal je ooit wel eens gelijk hebben uiteraard. Dat je dit vergelijkt met de dotcom bubbel enzo voort is gewoon lachwekkend. Ik ontken niet dat er duidelijke bubbels zijn, zoals in de EV sector (Nio, Tesla,..) alsook in de meeste andere stocks die op Reddit veel worden besproken, maar dit beginnen te vergelijken met een dotcom bubble is weer wat te verregaand uiteraard.Voor de tech-bro's, hier ook even de cryptocurrency post zetten (die op zich wel al een allusie op een andere poster was):
- assets kopen in speculatieve mania, die nooit cashflow hadden en zullen hebben, waarvan de intrinsieke waarde onbekend is of zich volledig in een compleet onbekende toekomst ligt.
- na 10 keer succesvolle buy the dip in de lange speculatieve episode wordt uiteindelijk het meeste retailgeld verloren aan de rechterzijde van de deflating bubble, nl. door degenen die opnieuw maximaal de dip blijven kopen, terwijl de asset onherroepelijk nog -95% gaat.
Helaas laten de meeste mensen zich vangen aan dezelfde fouten en wordt het advies van "de anciens" ook zo dikwijls in de wind geslagen: "het zal wel, eerst zien dan geloven".
Ik hamer er misschien wat te veel op, maar ik vind het zo dom om nieuwe mensen dezelfde fouten te laten maken als mij, terwijl ik ze ervoor kan proberen behoeden. Maar soms moet je mensen toelaten om eigen fouten te maken, zodat ze eruit leren.
Helaas is op dat moment dikwijls reeds een groot deel van het spaargeld verdampt.
Versta me trouwens niet verkeerd, soms zijn bovenstaande dingen in de opgaande bullmarket fase winstgevend, maar op langere termijn scheur je er meestal je broek aan.
Geen stevige dip, -90% voor aandelen zoals NIO, Tesla, crypto en de rest.De beurs zakt 2 dagen stevig en meneer Janus de Roose heeft zich hier nu ook op BeyondGaming geregistreerd om wat te komen trollen, nadat hij dat op 9lives ook voortdurend deed. Als je iedere week roept dat er een stevige dip aankomt zal je ooit wel eens gelijk hebben uiteraard. Dat je dit vergelijkt met de dotcom bubbel enzo voort is gewoon lachwekkend. Ik ontken niet dat er duidelijke bubbels zijn, zoals in de EV sector (Nio, Tesla,..) alsook in de meeste andere stocks die op Reddit veel worden besproken, maar dit beginnen te vergelijken met een dotcom bubble is weer wat te verregaand uiteraard.
En over welke bedrijven heb jij het, die "nooit cashflow" zullen hebben?
Deze aandelen zoals adyen en trade desk kan je toch enkel kopen als je veel startkapitaal hebt of al lang op de beurs zit en veel winst hebt staan. Voor n beginner zoals ikzelf is dit onmogelijk.Ik probeer van deze daling gebruik te maken om een aantal aandelen in te slaan die al lang op mijn watchlist staan.
ADYEN, Trade Desk, FASTNED & SHOPIFY allemaal zwaar onderuit.
ASML had ik ook graag aangekocht maar noteert nog steeds heel hoog.
Jij snapt er geen bal van, dat is duidelijk. Zeker het SaaS business model is jou nog volledig onbekend heb ik de indruk. Gewoon een simpel voorbeeld om uw redenering volledig onderuit te halen met een SaaS bedrijf, Crowdstrike:Geen stevige dip, -90% voor aandelen zoals NIO, Tesla, crypto en de rest.
Niet allen zijn 'bubbles' (= prijs waar de intrinsieke waarde wiskundig quasi nooit aan kan voldoen in de toekomst), voorbeelden: Amazon & Apple, Deze aandelen staan dan wel objectief duur waardoor het rendement op 5 jaar mijns inziens laag zal zijn, maar kunnen op middellange termijn zeker in de huidige prijs groeien waardoor je geen catastrofaal verlies zal leiden.
Rendement op aandelen zoals NIO, NKLA, TSLA , bijna alle SPACS, het merendeel van de SAAS die nu op +20x revenue noteren, op 5 a 10 jaar zal mijns inziens -90% zijn. Minimum.
Nu ja, toen ik hier kwam zeggen dat Galapagos een totaal doorzichtige retailtrap was die een -80% zal worden, kwamen hier ook gasten vertellen dat ze al +50%, +200% etc verdiend hadden alsof dat een argument is dat de stelling ontkracht.
Het feit dat je geen winst kan maken door wat rond te gokken (ook al denk je dat je gewonnen hebt doordat je je geluksschoenen aan had en altijd met de linkervoet aan de roulettetafel zit) is mijn punt ook niet.
Ik ken iemand die met Lernout&Hauspie winsten uit puur toeval een appartementsblok gekocht heeft in 1999,. Dat moet zowat de asset rotation van de eeuw geweest zijn, maar daar was niets 'kunde' aan.
Maar het merendeel onder jullie zal zwaar geld verliezen als je blijft gokken in totaal overgewaardeerde aandelen met compleet doorzichtige charlatan oplichter ceo's aan het hoofd.
En net als bij Galapagos, zal ik dan hier dan inderdaad wat komen trollen achteraf zodat sommigen zich misschien niet aan diezelfde steen stoten.
En by the way, ik had toen (september 2020) ook gezegd dat Noord-Amerikaanse olieaandelen en Bank of America compleet ondergewaardeerd waren en ik hierin zwaar geïnvesteerd had, dus het is niet zo dat ik 1 of andere aandelencassandra ben.
(@Straddle had BAC toen trouwens ook geadviseerd. Weliswaar de calls en die vond ik te risicovol omdat je dan ook de korte termijn timing moet juist hebben + mogelijks 'normaal beheer privévermogen' belastinggezever.)
Meer nog, 100% van vermogen in aandelen sinds afgelopen september.
Wat allemaal niet uitsluit dat techaandelen niet nog eens +200% kunnen gaan. L&H was intrinsiek ook 0 waard in 1998, maar eerst ging het nog maal 5 alvorens de realiteit boven komt.
Het gemeenschappelijke kenmerk is dat deelnemers aan een bubble altijd denken dat ZIJ degenen zullen zijn die net op tijd uitstappen en dan later nooit meer gaan deelnemen aan het spelletje, wat een illusie is.
Ook al heb je nu lucky monsterwinsten met Tesla, met uw winst zal je iets moeten doen en de kans is zeer reëel dat je opnieuw zal blijven verder gokken, met een voorspelbaar resultaat.
Dat kon je in 1999 ook zeggen van 90% van de internetbedrijfjes.Jij snapt er geen bal van, dat is duidelijk. Zeker het SaaS business model is jou nog volledig onbekend heb ik de indruk. Gewoon een simpel voorbeeld om uw redenering volledig onderuit te halen met een SaaS bedrijf, Crowdstrike:
Crowdstrike staat momenteel aan 33 keer forward revenue voor 2021 met een TTM FCF marge van 32%. Met andere woorden, aan ongeveer 100 keer de forward FCF (1% FCF yield). Laatste kwartaal groeiden ze hun revenue met 87%, laatste 2 jaar zit hun groei consistent tussen de 80 en 100%.
Laten we ff volgende revenue growth rates nemen komende 6 jaar uitgaande van serieuze groeivertraging: 60%, 45%, 35%, 30%, 25% en 25%. Als je dit vergelijkt met het groeipad van soortgelijke SaaS bedrijven in het verleden is dit al een pak pessimistischer (zie track record van andere best in class genre ServiceNow, Salesforce, Veeva Systems,...)
Over 5 jaar geeft dat een forward revenue van 8.2 aan huidige enterprise value. Als ze dan hun FCF marge hebben verhoogd naar pakweg 40%, staan ze aan 20 keer de forward FCF over 5 jaar, oftwel een FCF yield van 5%. Met 25% groei op dat moment is dat heel goedkoop. En jij gaat zeggen dat ze dan nog eens 90% kunnen zakken? Met andere woorden, dan zouden ze over 5 jaar aan 2 keer de FCF noteren, oftwewel een FCF yield van meer dan 50%!!!
Nee, jij snapt gewoon niets van high-growth bedrijven en hun waarderingen, sorry. Je kan wel zeggen dat het verre van zeker is dat Crowdstrike die groei kan behalen, maar indien ze teleurstellen zwier ik ze buiten.
En meer energie ga ik in jouw posts niet steken.
Oh ja, over die EV stocks kan ik weinig nuttigs zeggen, ik heb de indruk dat dat ook een bubbel is maar ik ben niet geïnteresseerd in de auto-industrie als belegging dus heb dat nooit in detail bekeken. Veel van de SPAC's zijn inderdaad dubieus omdat dat vaak bedrijven van matige kwaliteit zijn die ze naar de beurs brengen (soms zelfs pre-revenue)
Jij snapt er geen bal van, dat is duidelijk. Zeker het SaaS business model is jou nog volledig onbekend heb ik de indruk. Gewoon een simpel voorbeeld om uw redenering volledig onderuit te halen met een SaaS bedrijf, Crowdstrike:
Crowdstrike staat momenteel aan 33 keer forward revenue voor 2021 met een TTM FCF marge van 32%. Met andere woorden, aan ongeveer 100 keer de forward FCF (1% FCF yield). Laatste kwartaal groeiden ze hun revenue met 87%, laatste 2 jaar zit hun groei consistent tussen de 80 en 100%.
Laten we ff volgende revenue growth rates nemen komende 6 jaar uitgaande van serieuze groeivertraging: 60%, 45%, 35%, 30%, 25% en 25%. Als je dit vergelijkt met het groeipad van soortgelijke SaaS bedrijven in het verleden is dit al vrij pessimistisch (zie track record van andere best in class genre ServiceNow, Salesforce, Veeva Systems,...)
Over 5 jaar geeft dat een forward revenue van 8.2 aan huidige enterprise value. Als ze dan hun FCF marge hebben verhoogd naar pakweg 40%, staan ze aan 20 keer de forward FCF over 5 jaar, oftwel een FCF yield van 5%. Met 25% groei op dat moment is dat heel goedkoop. En jij gaat zeggen dat ze dan nog eens 90% kunnen zakken? Met andere woorden, dan zouden ze over 5 jaar aan 2 keer de FCF noteren, oftwewel een FCF yield van meer dan 50%!!!
Nee, jij snapt gewoon niets van high-growth bedrijven en hun waarderingen, sorry. Je kan wel zeggen dat het verre van zeker is dat Crowdstrike die groei kan behalen, maar indien ze teleurstellen zwier ik ze buiten.
En meer energie ga ik in jouw posts niet steken.
Oh ja, over die EV stocks kan ik weinig nuttigs zeggen, ik heb de indruk dat dat ook een bubbel is maar ik ben niet geïnteresseerd in de auto-industrie als belegging dus heb dat nooit in detail bekeken. Veel van de SPAC's zijn inderdaad dubieus omdat dat vaak bedrijven van matige kwaliteit zijn die ze naar de beurs brengen (soms zelfs pre-revenue)
Mijn portefeuille is gestegen vandaag. Het is te zien wat je hebt hé.Man man iedereen is paniek aant verkopen zeker? Al 7 procent naar beneden mijn portefeuille.
Eigen aan SaaS is dat de omzet recurrent is, met andere woorden, er is een heel hoge mate van voorspelbaarheid. Om nog maar te zwijgen dat de beste SaaS een NDRR > 120% hebben, dus zelfs zonder 1 nieuwe klant te winnen in een volledig jaar stijgt de omzet 20% of meer. Het kan uiteraard zijn dat de groei lager uitvalt, maar de groeivertraging zal sowieso geleidelijk zijn en niet bruusk, net omdat ze met subscripties werken. Indien de verwachtingen niet worden ingelost houdt niets mij tegen om in de tussen tijd reeds te verkopen hoor. De techmarkt verandert voortdurend en ik monitor dit dan ook, maar hier again: dat gebeurt niet van de ene dag op de andere, dat zijn trends die je ziet aankomen als je een beetje alert bent.Dus jij stelt even los uit de vuist een groei vast van 60%-25% over de komende 6 jaar in een gigantisch competitieve veranderende techmarkt, daarna stel je even dat ze gaan noteren aan 8x revenue op dat moment, waarna ze by the way ook 40% marge zullen hebben in dat toekomstig scenario.
Timestamp: jij gaat in de komende jaren het lesje "extrapoleren voor dummies" van eind de jaren 90 opnieuw leren, en het is te hopen dat je dan niet met al jouw geld nog altijd in al die 'growth' bedrijven zit.
De mijne ook. Je hebt ook energy/financials zeker?Mijn portefeuille is gestegen vandaag. Het is te zien wat je hebt hé.