Kleine Beursfeiten

Buffett & Munger gaan niet kijken hoeveel de marktwaarde gaat presteren op lange termijn, wel wat het bedrijf fundamenteel gaat presteren (qua groei in omzet, boekwaarde, dividenden, EV, ...). De marktprijs over 5 of 10 jaar zal hun niet zoveel uitmaken.
Idd die kijken gewoon naar de cashflows en zoals het geld er momenteel uit spuit…

Wie kan mij vertellen waarom memestocks met xx% omhoog knallen maar OXY waar de allerbeste investeerder 50% van wil amper een paar %?

Moet er nog zand zijn?
Totaal verschillende type kopers. Memestocks zijn een piramide spel waarbij de gemiddelde koper geen flauw benul heeft van wat de correcte waarde is.
Dus daarom gaan die ook zo makkelijk omhoog (en omlaag).

Hij wil 50% dus voorlopig geen volledige overname.
Berkshire heeft ook 80 miljoen warrants van bij de overname van Anadarko, dus samen met 50% van de common shares en de 10B preferente aandelen, kan hij er easy een karig bod doordrukken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de kans met de dag groter wordt :)

Er zat al redelijk wat retail in Oxy. Volume was in het laatste half jaar al meer dan dubbel zo hoog in vgl met vergelijkbare aandelen.

Hoe meer berichten er verschijnen en hoe meer het begint te stijgen, hoe groter de kans op viraal gaan en self-fulfilling prophecy richting meme-stock!

En dan hopelijk in de warrants, die minder liquide zijn, en waar retailinvesteerders dus veel grotere volatiliteit kunnen veroorzaken. Zeker in premarket of afterhours.
En degenen die bij Lynx zitten zoals ik aanraadde, kunnen pm/ah traden om in dat geval te verkopen ;-)
Kan je nog eens verwijzen naar je post van waarom lynx te gebruiken tov andere? Vind hem niet direct terug!

ET verkocht (was een mlp dus voor alle zekerheid verkocht) met 19% winst...
Oxy bijgekocht...
Alé, je had dat half januari gekocht samen met APA, ook al zei ik 100 keer om Oxy te kopen in de plaats?

Dus ET +19% en APA +10% sindsdien.
Oxy +89%. (edit: en de 2027 warrants +140% )

Hopelijk was die 70% underperformance op 7 maanden tijd het beurs-speelplezier waard.
En nu alsnog Oxy chasen aan 71 :laugh:

Laatst bewerkt:
Berkshire heeft ook 80 miljoen warrants van bij de overname van Anadarko, dus samen met 50% van de common shares en de 10B preferente aandelen, kan hij er easy een karig bod doordrukken.
maar hij moet dan wel eerst op de open markt nog aan die 50% geraken… Hoeveel heeft hij nu, 27%? tenzij hij natuurlijk gisteren ook heeft bijgekocht

maar hij moet dan wel eerst op de open markt nog aan die 50% geraken… Hoeveel heeft hij nu, 27%? tenzij hij natuurlijk gisteren ook heeft bijgekocht
Iets meer dan 20%.

Die FERC filing om tot 50% te gaan, dateert van 13 juli. Dat is de periode dat Oxy weer rond 57-60 draaide.
Hij is waarschijnlijk stomverbaasd dat hij zoveel kan blijven kopen aan die goedkope prijzen, en dat ondanks die publieke informatie Oxy maar blijft terugkeren naar die prijsrange.

In de jaren 80 en 90 gingen die aandelen direct +30-40% als bekend werd dat Buffett iets op die manier aan het kopen was.

Nu trekt niemand zich daar nog een hol van aan.
Zelfs niet als hij zijn Berkshire aandelen zit te kopen als een maniak.
Zoveel te beter. Laat iedereen maar Twitterzeveraars lezen, Youtubefilmpjes kijken, en enthousiast worden van Wallstreetbets, terwijl het geld elders gewoon gratis op de straat voor het oprapen ligt :biglaugh:

Kan je nog eens verwijzen naar je post van waarom lynx te gebruiken tov andere? Vind hem niet direct terug!
Die vraag is hier al 100x terug gekomen, het kan beter in de openinspost worden geplaatst.

Lynx gebruikt het platform van IB (via een licensing overeenkomst) en Lynx is een Belgische onderneming met een Nederlandstalige helpdesk en ze houden zelf (voor jou) de Belgische belastingen (zoals beurstax or RV) af van je transacties.

Bij IB heb je knal hetzelfde platform (en goedkoper dan bij Lynx), maar je moet wel al je belastingen zelf berekenen en aangeven. Op zich is daar niets moeilijks aan, maar voor een leek/starter is Lynx de betere keuze. Je kan dan achteraf nog altijd switchen naar IB.

Laatst bewerkt:
In de jaren 80 en 90 gingen die aandelen direct +30-40% als bekend werd dat Buffett iets op die manier aan het kopen was.

Nu trekt niemand zich daar nog een hol van aan.
Zelfs niet als hij zijn Berkshire aandelen zit te kopen als een maniak.
Wanneer was dat dan? Ik heb 'm al meerdere bedrijven zien inkopen de laatste 15 jaar waarbij hij beter zijn geld had kunnen steken in eigen stock repurchases.

Alé, je had dat half januari gekocht samen met APA, ook al zei ik 100 keer om Oxy te kopen in de plaats?

Dus ET +19% en APA +10% sindsdien.
Oxy +89%. (edit: en de 2027 warrants +140% )

Hopelijk was die 70% underperformance op 7 maanden tijd het beurs-speelplezier waard.
En nu alsnog Oxy chasen aan 71 :laugh:
ET was slechts 15% van port. Beursindexen -15%/-20%?, ET +19% + divy 8%
Apa nog steeds +30% (ongeveer weet niet van buiten), paar maand geleden apa +80%. Ik verwacht dat deze terug stevig gaat stijgen. Opnieuw indexen -15% / -20%...

Oxy was van in het begin 50% van mijn port. Sinds wanneer is all in gaan (100%) in 1 aandeel, dewelke dan nog op het moment van aankoop veel schulden had, en enorm gerelateerd is aan volatiele olieprijzen en macro onzekerheid, een goede belegging??? Was eigenlijk vrij risky.

Jij hebt BRKB bijgekocht vorige maand: Niet slim... je had oxy moeten bijkopen🙃
Of is die underperformance het beurs-speelplezier waard?

Zonder Buffett (en oorlog) had oxy nooit zo sterk gestegen op korte termijn...2 externe factoren dat jij niet kan incalculeren en had ik misschien zelfs meer rendement gehad met apa/et dan met oxy op jaarbasis.

PS: oxy gak is 37 ,zit veel geld in, weinig risicospreiding maar is nu dus minder risicovol (olieprijs) aangezien Buffett 50% gaat kopen...
PS2: Reden dat ik et heb verkocht is niet om meer in oxy te steken maar omdat het een mlp is en er een zeeeeeeeeer klein risico is op problemen omwille van dit statuut en omdat oxy nu met aankoop Buffett een 'veiligere' belegging is.
PS3: Jij zit trouwens nog maar in de warrants sinds Buffett oxy heeft aangekocht, kun je dezelfde redenering toepassen: is die underperformance vd stock vs de warrants het beurs-speelplezier waard...je had van in het begin de warrants moeten kopen ipv de stock:smile:

Laatst bewerkt:
Die vraag is hier al 100x terug gekomen, het kan beter in de openinspost worden geplaatst.

Lynx gebruikt het platform van IB (via een licensing overeenkomst) en Lynx is een Belgische onderneming met een Nederlandstalige helpdesk en ze houden zelf (voor jou) de Belgische belastingen (zoals beurstax or RV) af van je transacties.

Bij IB heb je knal hetzelfde platform (en goedkoper dan bij Lynx), maar je moet wel al je belastingen zelf berekenen en aangeven. Op zich is daar niets moeilijks aan, maar voor een leek/starter is Lynx de betere keuze. Je kan dan achteraf nog altijd switchen naar IB.
Aanvullend hierop:
Bij Lynx moet je ook nog steeds de rekening als buitenlandse rekening aangeven (was Ierland mits ik me niet vergis).
Daarnaast moet je wel ook nog de roerende voorheffing aangeven op je belastingsbrief gezien deze niet door Lynx wordt ingehouden, maar je krijgt hiervoor wel een duidelijk overzichtje toegestuurd...

Achteraf gezien zal er bij velen te weinig in bvb. Oxy zitten - je mag een beresterke investment case hebben, dat is nog steeds geen garantie op succes. Hadden we geweten wat we nu weten, 8 maand geleden - minstens de helft kon hier rentenieren.

ET was slechts 15% van port. Beursindexen -15%/-20%?, ET +19% + divy 8%
Apa nog steeds +30% (ongeveer weet niet van buiten), paar maand geleden apa +80%. Ik verwacht dat deze terug stevig gaat stijgen. Opnieuw indexen -15% / -20%...

Oxy was van in het begin 50% van mijn port. Sinds wanneer is all in gaan (100%) in 1 aandeel, dewelke dan nog op het moment van aankoop veel schulden had, en enorm gerelateerd is aan volatiele olieprijzen en macro onzekerheid, een goede belegging??? Was eigenlijk vrij risky.
Het probleem is dat uw apa en ET aan dezelfde factoren blootgesteld waren als oxy, en meer individueel risico.
Dus dan nam je wel degelijk beter 65% oxy ipv 50-15. Zelfde risico, meer rendement.
Jij hebt BRKB bijgekocht vorige maand: Niet slim... je had oxy moeten bijkopen🙃
Totaal verschillende thesis. En ik zat aan maximumaankoop, 66% van portefeuille.
PS3: Jij zit trouwens nog maar in de warrants sinds Buffett oxy heeft aangekocht, kun je dezelfde redenering toepassen: is die underperformance vd stock vs de warrants het beurs-speelplezier waard...je had van in het begin de warrants moeten kopen ipv de stock:smile:
Nope, meer derisked op dat moment, dus kon ik het hefboominstrument kopen ipv het aandeel.
En daarnaast, veel vroeger kon ik niet, want als je dat doet terwijl je in België woont en grote winsten maakt met warrants, heb je gegarandeerd 35% speculatieve verrichting aan je broek.

Het probleem is dat uw apa en ET aan dezelfde factoren blootgesteld waren als oxy, en meer individueel risico.
Dus dan nam je wel degelijk beter 65% oxy ipv 50-15. Zelfde risico, meer rendement.
Et is midstream, veel minder afhankelijk van olie en gasprijs. Vooral volume, minder prijs van olie/gas.

Apa voor een deel exploratie en idd ook een deel upstream maar (nog altijd) sterke onderwaardering. Daarbij +80% paar maanden terug. Rendement van oxy niet zoveel hoger op dat moment.
Totaal verschillende thesis. En ik zat aan maximumaankoop, 66% van portefeuille.
Als je zo zeker bent kun je toch alles in oxy steken??? Hoger rendement op kortere termijn.
Ik heb meer dan 2/3de in oxy steken. Gak iets boven de 37.
Nope, meer derisked op dat moment, dus kon ik het hefboominstrument kopen ipv het aandeel.
En daarnaast, veel vroeger kon ik niet, want als je dat doet terwijl je in België woont en grote winsten maakt met warrants, heb je gegarandeerd 35% speculatieve verrichting aan je broek.
Dat is toch wel zeer hypothetisch dat je gaat belast worden voor speculatieve verrichtingen.

Je hebt stock pas voor warrants gerruild nadat Buffett heeft gekocht omwille van de 'veiligheid' na investering van Buffett. Ik koop geen warrants want enerzijds geen toestemming van lynx (kan natuurlijk aanvragen) en anderzijds ken ik er niets van....

Laatst bewerkt:
Achteraf gezien zal er bij velen te weinig in bvb. Oxy zitten - je mag een beresterke investment case hebben, dat is nog steeds geen garantie op succes. Hadden we geweten wat we nu weten, 8 maand geleden - minstens de helft kon hier rentenieren.
niet echt hier, oxy is mijn grootste positie, maar moest het nog groter zijn in % dan zou ik toch niet meer gerust slapen, en dat is het mij niet waard ;-)

niet echt hier, oxy is mijn grootste positie, maar moest het nog groter zijn in % dan zou ik toch niet meer gerust slapen
Ik slaap ook niet meer echt 100%.
Wakker liggen van vragen zoals 'waar moet ik die dollars allemaal blijven stockeren?' en 'zal ik wel nog zingeving vinden in het leven als mijn effectenrekening 20% per kwartaal blijft stijgen'?

Het is lastig.

Dit is dus wel het gevaar:

WSJ vandaag: "People familiar with deliberations at Occidental said the company’s leadership believes Mr. Buffett might consider making an offer if oil prices fall, bringing down Occidental’s stock price. If Mr. Buffett made an offer the company viewed as fair, a majority of the Occidental’s board would likely approve presenting it to shareholders, one of the people said."

Dit is dus wel het gevaar:

WSJ vandaag: "People familiar with deliberations at Occidental said the company’s leadership believes Mr. Buffett might consider making an offer if oil prices fall, bringing down Occidental’s stock price. If Mr. Buffett made an offer the company viewed as fair, a majority of the Occidental’s board would likely approve presenting it to shareholders, one of the people said."
Maar enkel als de koers dus terug richting 60 of zo gaat lijkt me, maw, er is zeer beperkt neerwaarts risico aan deze koersen

Het lijkt er op dat er toch een aantal leden hier echt wel "binnen" zijn met o.a. Oxy. Moet een fijn gevoel geven denk ik. Anderzijds ook een dikke pluim om aanzienlijke bedragen in combinatie met een hoog portefeuille % in 1 positie te beleggen.

Terug
Bovenaan