Michael Burry: ‘We zijn halfweg'
Michael Burry, de man die succesvol inzette op de financiële crisis van 2008 (verfilmd in ‘The Big Short’), zegt in een tweet dat we in de huidige beurzencrisis mogelijk halfweg zijn. De forse koersdalingen in de eerste jaarhelft waren het gevolg van ‘multiple compression’. Dat zal gevolgd worden door druk op de winsten van bedrijven, zegt hij.
Dit is wat hij letteriljk tweette:
Adjusted for inflation, 2022 first half S&P 500 down 25-26%, and Nasdaq down 34-35%, Bitcoin down 64-65%. That was multiple compression. Next up, earnings compression. So, maybe halfway there.
--> zien jullie het ook zo somber in? Ik denk dat voor bepaalde aandelen ( zeker de +50% dalers in de Nasdaq) slechtere dan verwachte resultaten (en een somberdere outlook) ook al grotendeels ingeprijsd zijn , waardoor the day(s) after earnings dalingen beperkt zullen blijven.
Overigens, als het echt zo dramatisch zou zijn geweest, hadden we dan niet al lang een regen van winstwaarschuwingen gehad?
--> ik kan bijna niet geloven dat slechtere earnings en een somberdere outlook reeds gedecimeerde koersen nog eens 30-40% gaat kosten... Dat is een 2008 scenario en toen zag het er toch een pak slechter uit dan nu.
--> trouwens voor wat betreft bedrijven die reeds (zeer) goedkoop gewaardeerd stonden en die toch fel gedaald zijn ( een VW om er maar 1 te noemen), dat is toch al vooruitlopen op recessie/slechtere resultaten/somberdere outlook? Want daar kan je toch niet meer van multiple compression spreken?
Ik vind het bizar om aan te nemen dat de huidige koersdaling nog niets te maken heeft met de recessie/toekomstige resultaten, maar enkel met multiple compression owv de gestegen rente.