Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
FT: interessant artikel voor de oxy en apa beleggers:
Bij deze:
-------
Ja idd, komen van 6xfcf op 10 dagen gezakt naar 5xfcf. Als je schulden mee incalculeert is shell bijna even goedkoop als oxyShell terug onder de 5 ev/fcf. Dat is echt zeer goedkoop.
Soms denk ik eraan energie dingen te verkopen, maar ze lijken toch niet zo duur te zijn, toch niet als ze waarde uitkeren naar aandeelhouders.
Volgend kwartaal wordt terug evenveel olie geproduceerd dan voor de pandemie, en de vraag zit bijna op hetzelfde niveau als voor de pandemie.
Dus weer een surplus.
En al die energie bedrijven lijken echt te gaan voor zeer lage multiples en hangen vast aan die olieprijs.

Ongeveer de helft ev/fcf tegenover OXY, gebaseerd op laatste kwartaal.Ja idd, komen van 6xfcf op 10 dagen gezakt naar 5xfcf. Als je schulden mee incalculeert is shell bijna even goedkoop als oxy![]()
Dus na 4 keer op rij de mist in te gaan over de oliesector en oliebedrijven in de laatste jaren, ga je volle gas voor de 5 op een rijOngeveer de helft ev/fcf tegenover OXY, gebaseerd op laatste kwartaal.
Olie was goedkoper laatste kwartaal.
Gas was veel goedkoper laatste kwartaal.

De overheid-belastingbetaler die een multinational/grootkapitaal-winsten moet subsidieren: kapitalisme anno 2022Alé, Biden 'roept' iedereen weer op om meer te produceren.
Voor de 100ste keer in 8 maand tijd.
Misschien dat het deze keer wel lukt hé
Sinds wanneer is 'oproepen' een beleidsdaad geworden?
We zullen anders ook 'oproepen' en vragen om patriottisme om meer belastingen te betalen. Of om minder wapens te kopen
Easy, 50% belastingkorting op wells die binnen de 6 maand geboord worden en produceren, 25% op deze binnen het jaar.
Daarnaast aankoopgarantie voor de strategic reserve de komende 3 jaar aan minimum 70usd/barrel.
Voilà, ziedaar incentives en wegnemen risico voor de productiebedrijven.
En allemaal 'American made'.
Geen idee waarom hij dat niet doet.
Ok, misschien omdat dit niet groen lijkt.
Maar het alternatief is om te blijven zagen over de hoge prijzen, want blijkbaar is er geen animo om de vraag te ontmoedigen.

Dat is zelfs een schoolvoorbeeld van goed kapitalisme met noodzakelijk overheidsingrijpen.De overheid-belastingbetaler die een multinational/grootkapitaal-winsten moet subsidieren: kapitalisme anno 2022![]()
Zelfde probleem in Belgie met engie en energievoorziening enz. Liberalisering x jaren terug ging alles oplossen. Gevolg: meer winst voor privebedrijven, kosten voor de consument en belastingbetaler. Blijkbaar is de markt dan toch niet de zaligmakende oplossing voor alles en iedereen...Dat is zelfs een schoolvoorbeeld van goed kapitalisme met noodzakelijk overheidsingrijpen.
De markt dicteert dat productieverhoging niet goed is voor de aandeelhouders.
Maar de maatschappij wil tijdelijk hogere productie wegens reden x/y/z ---> overheid geeft incentives om de belangen van aandeelhouders te aligneren met wat de maatschappij wil.
Je zou ze ook boetes kunnen geven als ze niet meer produceren, maar ik vraag mij dan af op basis van welke wet je dat gaat doen en waarom je bedrijven zou straffen die je net echt nodig hebt. En die je wil verplichten te investeren, terwijl je ze al jaren afstrafte als ze dat deden.
Wat landen overal ter wereld nu doen/voorstellen is: productiebedrijven straffen met belastingverhoging, consumptie ondersteunen via btw/accijnsverlagingen.
Ik ben maar een simpele Janus, maar volgens mij moet je dus net het tegenovergestelde doen om Rusland te counteren en deze tricky economische periode te overbruggen.

Stel dat de energiebdrijven nu nog in staatsbedrijven waren: in welke mate zou dat dan op dit moment elektriciteit goedkoper maken voor mij?Zelfde probleem in Belgie met engie en energievoorziening enz. Liberalisering x jaren terug ging alles oplossen. Gevolg: meer winst voor privebedrijven, kosten voor de consument en belastingbetaler. Blijkbaar is de markt dan toch niet de zaligmakende oplossing voor alles en iedereen...
De feitelijke kostprijs betalen vd geproduceerde energie, niet de internationale en deels speculatieve prijs. Die kerncentrales leveren veel poen-winst op voor engie in de huidige marktsituatie.Stel dat de energiebdrijven nu nog in staatsbedrijven waren: in welke mate zou dat dan op dit moment elektriciteit goedkoper maken voor mij?
Ik vind dat allemaal maar moeilijk te geloven.De feitelijke kostprijs betalen vd geproduceerde energie, niet de internationale en deels speculatieve prijs. Die kerncentrales leveren veel poen-winst op voor engie in de huidige marktsituatie.
In de VS werd amper belastingen betaald op brandstof. In Belgie wel om inkomsten te genereren en 'sturend' te werken (klimaat bv,...).Ik vind dat allemaal maar moeilijk te geloven.
In de VS bv. was brandstof zeer goedkoop altijd, en dit waren toch geen staatsbedrijven....
De Belgische overheid wat kennende zou dit zeker niet goedkoper zijn....
@JanusDR Het is toch duidelijk dat de petrolprijs voor een groot deel 'politiek' macro gokken is of blijf je de overtuiging hebben dat deze petrolprijs louter economisch vraag en aanbod is zoals bij de meeste productiegoederen?In de VS werd amper belastingen betaald op brandstof. In Belgie wel om inkomsten te genereren en 'sturend' te werken (klimaat bv,...).
Olieprijzen nu hoog in de VS door oorlog en deels speculatie en te weinig supply door te weinig productie (opec kartel heeft graag hoge prijzen) en hoge postcorona vraag...
PS: Saudi en Uae kunnen zonder problemen 2.2M barrels per dag extra op de markt brengen maar ze doen het niet...
![]()
OPEC+ Mulls What To Do After The Oil Pact Ends | OilPrice.com
Delegates from OPEC+ are trying to decide what to do when the oil production pact ends in Augustoilprice.com
Iedereen haat Salesforce maar blijft miljoenen $ betalen ieder jaar. Het ideale voorbeeld van hoge switching costs in software: interne processen zijn afgestemd op Salesforce dus Salesforce eruit rippen voor een concurrent is een ingrijpend, duur & lang proces, waar bedrijven zich liever niet al te veel aan wagen. De ROI case moet al heel sterk zijn om het toch te doen.
MSFT directe concurrentie met Salesforce precies?
Zelf gebruik ik Salesforce maar vind het vreselijk![]()
Cybersecurity is anders, maar daar is het nogal vanzelfsprekend dat je liever niet met teveel verouderde oplossingen blijft zitten, dat valt al moeilijker te verdedigen dan nog een of andere IBM database uit de jaren 80 te blijven gebruiken.