Kleine Beursfeiten

Den Buffet krijgt toch ook een goei pak rammel nu precies. Heb lang moeten wachten maar nu toch 1ste pakketje BRK-B gekocht.
Typisch gevalletje alles krijgt klop nu, ook de kwaliteitsaandelen. En we zijn nog niet eens juli, solden zijn vroeg begonnen dit jaar.

Alleen spijtig dat ik nu just een huis aant bouwen ben = bijna geen cash beschikbaar ☹

En voor de rest, ride the wave boys. YTD -6% 😎

Beursperformance YTD moet ik eens berekenen (verschillende brokers, bijstorten, ...)
Wel voor het eerst in 5 jaar (sinds begin meting dus) een daling in totaalvermogen, YoY.
Zolang de dividendjes blijven toekomen, geen al te groot probleem. Alleen hopen dat ze niet gaan beginnen snijden hierin, nu dat er zo goed als zeker een recessie aankomt.

Ik zit bij een grote multinational -> aantal vacatures staat op recordhoogte, er worden terug live congressen georganiseerd, er wordt terug gevlogen, mensen moeten terug naar kantoor... allemaal incentives voor meer olie-verbruik.
Ik zie toch andere zaken (ook grote multinational).

Momenteel wel nog veel live events/congressen (budgetten die al even zijn opzijgelegd), maar aan de andere kant beginnen ze nu wel in de kosten te snijden. Bvb. Wervingsbudgetten zijn sinds kort bevroren.
Verder zit mijn Linkedin feed bomvol posts van mensen die net een ontslagronde achter de rug hebben (vooral USA momenteel). Een paar maanden terug was dat nog heel sporadisch. Van cryptobedrijven (duh), algemene tech startups/scale ups, grotere bedrijven zoals Tesla, enz.

Je kan wel zeggen dat dat anektodisch blijft, maar ik heb genoeg gezien om te weten dat er een zware slowdown aan de gang is. We zitten in een perfecte storm.

Voor degene die de rode charts wat beu gezien zijn, en Jean Pierre Van Rossem zijn gloriedagen eens willen terugbekijken. Stay tuned. Ik denk dat hij geen introductie hier nodig heeft maar...
Jean Pierre Van Rossem de man die naar verluid een econometrisch model had gemaakt die de beurs kon voorspellen, de man die zijn eigen F1 team had, de man die de banken heeft bedrogen door valse aandelen in onderpand te geven en zo grote leningen kon aangaan.
Moneytron was de naam van zijn bedrijf, en hij behoort tot 1 van de grootste Ponzi scheme's aller tijden. (+$860M)

Hij had zelfs een politieke partij opgericht zodat hij kon genieten van parlementaire immuniteit.
Als er iemand geïnteresseerd is in zijn levensverhaal, kan je de video hieronder checken (30min though)

Is het aangewezen om te wachten met bij te kopen tot de Federal Reserve klaar is met renteverhogingen? Ik dacht dat ze tot 4% zouden willen gaan.

Is het aangewezen om te wachten met bij te kopen tot de Federal Reserve klaar is met renteverhogingen? Ik dacht dat ze tot 4% zouden willen gaan.

Ben ook wel benieuwd naar de opinie van anderen, de laatste weken hebben enkel aangetoond dat het gezegde "de beurs kijkt vooruit" verkeerd is, maanden vooraf krijg je letterlijk meerdere malen per dag de belofte dat de rente zal verhoogd worden - wanneer die dan verhoogt wordt: een donderslag bij heldere hemel .... tenzij men door heeft dat je een €/$ als consument maar 1 keer kan uitgeven - voor x % gaat die momenteel naar energie in de ruimste zin van het woord.

Anderzijds zijn die renteverhogingen mss niet nodig, om inflatie te bestrijden is een recessie nog veel efficiënter, voor de economie in zijn geheel is een ander verhaal.

Ben ook wel benieuwd naar de opinie van anderen, de laatste weken hebben enkel aangetoond dat het gezegde "de beurs kijkt vooruit" verkeerd is, maanden vooraf krijg je letterlijk meerdere malen per dag de belofte dat de rente zal verhoogd worden - wanneer die dan verhoogt wordt: een donderslag bij heldere hemel .... tenzij men door heeft dat je een €/$ als consument maar 1 keer kan uitgeven - voor x % gaat die momenteel naar energie in de ruimste zin van het woord.

Anderzijds zijn die renteverhogingen mss niet nodig, om inflatie te bestrijden is een recessie nog veel efficiënter, voor de economie in zijn geheel is een ander verhaal.
En dan gaat de prijs omhoog op het moment dat de rente uiteindelijk wordt verhoogd, omdat dat al maanden ingeprijsd zat.

Als je kijkt naar de geschiedenis van bear markets klopt het wel degelijk dat de beurs vooruit kijkt: de markt bodemt altijd op het moment dat de economie nog verslechterd. Zie bijvoorbeeld:

Ik zie eerlijk gezegd wel terug een Covid-verhaal komen met lockdowns deze herfst, dus als dat betekent dat je opnieuw in Pfizer/BionTech/Moderna moet zitten en in de Tech verhalen zoals Meta, Google, chippers etc dan zit ik goed ;)

Zeker met al het reizen en de zomerfestivals is het een uitgelezen opportuniteit voor ons favoriete virus om nog 1 keer te boomen

The US has become the world’s oil barrel of last resort, single handedly keeping prices in the energy market from exploding even higher by selling a large chunk of its Strategic Petroleum Reserve. Washington can’t use the reserve forever: it’s a finite stockpile fighting a potentially unlimited flow shortage. More worryingly, the US is depleting its cache a lot faster than it looks.
And that matters. The International Energy Agency earlier this week warned that “global oil supply may struggle to keep pace with demand next year.” The SPR may be the final cushion late this year and in 2023 to put a lid on oil prices — and global inflation. What Federal Reserve Chair Jerome Powell and his peers around the world do with interest rates hinges in large part on energy market developments.
..........................
With that in mind, next month’s trip by President Joe Biden to Saudi Arabia makes a lot more sense. The Saudis, and their neighbors in the United Arab Emirates, pump medium-sour crude. That’s all what you need to know.

Afscheid genomen van mijn aandelen Barco, 29% winst behaald excl. dividend. Er zijn wat onzekerheden en ik verwacht ook niet dat de koers door het dak zal gaan de komende weken, ik had nog andere opties waaronder echt slechte bedrijven (Balta, Bpost) maar deze zijn al dermate afgestraft dat het haast niet lager meer kan - beiden zijn volgens mij dan ook meer waard dan de koers nu staat. Wens de cash buffer iets op te bouwen.

Ook nog wat info over de output van Russische olie:

Petrol nog altijd stabiel en zelfs in het groen. Bij een stevige recessie is de bodem voor aandelen nog niet in zicht vermoed ik want dan zou de petrol toch ook de dieperik ingaan....?
Blijkbaar dan toch correctie met 1 dag vertraging :biglaugh: Hopelijk gaat de prijs rond de 100$ stabiliseren....

Ben ook wel benieuwd naar de opinie van anderen, de laatste weken hebben enkel aangetoond dat het gezegde "de beurs kijkt vooruit" verkeerd is, maanden vooraf krijg je letterlijk meerdere malen per dag de belofte dat de rente zal verhoogd worden - wanneer die dan verhoogt wordt: een donderslag bij heldere hemel ....
De renteverhogingen die al zijn doorgevoerd waren helemaal nog niet ingeprijsd maanden op voorhand. Men kan zich ook maar baseren op guidance van de fed en inkomende economische data he. In januari ging men nog uit van 2 renteverhogingen van 25bps tegen het einde van het jaar. Tegen maart werd men al veel zenuwachtiger en spraken sommige analisten van 7 of 8 renteverhogingen van 25bps voor dit jaar (om te eindigen aan 2%). Deze analisten werden als zeer agressief aanzien. Nog een paar maand verder en de FED gaat nóg agressiever dan verwacht te werk door te hoger dan verwachte inflatie met een renteverhoging van 50bps en zelfs 75bps nu.

Dusja, logisch dat de markt zich continu herwaardeerd op basis van nieuwe inkomende data. De rente waar we nu zitten (in US) was in januari de rente die verwacht werd eind...2023. idem met Europa waar de vraag in januari nog was of ze misschien een renteverhoging gingen doen tegen het einde van het jaar :laugh:

Terug
Bovenaan