Kleine Beursfeiten

M.b.t. Oxy/Olie: denken jullie ook aan een case waarbij een daling van 20-50% plaats vind binnen de 6-18 maand? Hoe ziet de andere kant van het spectrum eruit - welke gebeurtenissen kunnen de olie sector de kop indrukken waardoor olieprijs terug naar 60$ gaat:

- recessie
- Iran + einde oorlog + ruzie binnen OPEC, combo hoogst onwaarschijnlijk maar goed
- output Rusland die sterk kan verhoogd worden, lijkt me eerder dat deze zal krimpen met sancties en geldverslindend oorlog
- ....
Zoals je zegt: recessie en meer productie van Iran maar ook opec bijvoorbeeld Saudi en UAE.
Indien olie @60 dan oxy op langere termijn ook 60-80 waard maar of de markt dit dan ook gaat waarderen is een andere vraag...

Indien olie structureel gedurende de komende 1-2 jaar 100 dan is oxy er ook wel 100 waard. (volgens MIJN berekeningen, kan fout zijn ook)

Belangrijk deel van China is nog steeds op slot door Corona, als dat opengaat heb je terug extra vraag olie.
Recessie: is een beetje overroepen, nee? Bedrijven zijn nog massaal op zoek naar werkkrachten...

Ok maar de mogelijkheid tot een groter Corona slot bestaat ook hé, ook die zoektocht naar werkkrachten zie ik afnemen - op de industrieterreinen zie ik hier en daar al een bord verdwijnen, bij werkgever zie ik het aantal vragen dalen, ik bezoek regelmatig immo sites en zoek steeds in dezelfde regio - het aantal te koop aangeboden panden is met 30% gestegen, de autoverkopen dalen sterk, verleden weekend was ik bij een kleine aannemer (4 werknemers) en ziet het aantal opdrachten afnemen, collega's gaan minder op restaurant, mijn buurman tuinaannemer heeft meer onderhoud maar veel minder aanleg, ... niet helemaal gerust in een goede afloop < 1 jaar

Ok maar de mogelijkheid tot een groter Corona slot bestaat ook hé, ook die zoektocht naar werkkrachten zie ik afnemen - op de industrieterreinen zie ik hier en daar al een bord verdwijnen, bij werkgever zie ik het aantal vragen dalen, ik bezoek regelmatig immo sites en zoek steeds in dezelfde regio - het aantal te koop aangeboden panden is met 30% gestegen, de autoverkopen dalen sterk, verleden weekend was ik bij een kleine aannemer (4 werknemers) en ziet het aantal opdrachten afnemen, collega's gaan minder op restaurant, mijn buurman tuinaannemer heeft meer onderhoud maar veel minder aanleg, ... niet helemaal gerust in een goede afloop < 1 jaar
Ik zit bij een grote multinational -> aantal vacatures staat op recordhoogte, er worden terug live congressen georganiseerd, er wordt terug gevlogen, mensen moeten terug naar kantoor... allemaal incentives voor meer olie-verbruik.

Corona in de herfst is inderdaad een reëel gevaar, maar dan gaan mijn BionTech aandelen profiteren dus dat compenseert dan weer ;)

... niet helemaal gerust in een goede afloop < 1 jaar
Bwah zoveel schulden hebben ze niet meer: nog 2 weken en ze zullen een kleine 4B fcf hebben in het 2de kwartaal, als dat integraal naar schuldaflossing gaat hebben ze nog een 22B schulden. Vanaf 17-18 B investor grade en ook nog buyback van 3B.
Wellicht begin volgend jaar verhoging dividend. Indien petrol aan 40 staat en met de inkomsten van chem kunnen ze al hun dividend uitbetalen dus zoveel neerwaarts risico is er volgens mij niet komend jaar, integendeel...Ik begrijp niet goed waarom ze nog zo een onderwaardering hebben in vergelijking met conoco, devon, enzo...

Ter verduidelijking:

OXY 2021 FCF: 10B Debt: 26B Marketcap is nu slechts 57 B

Cono 2021 FCF: 13B Debt: 20B Marketcap is nu 141 B (wel een hoger dividend)

Devon 2021 FCF: 4B Debt: 7B Marketcap is nu 45 B (wel een hoger dividend)

Devon en COP marktwaarde 11 x FCF, oxy slechts 6x FCF (dit op basis van cijfers van 2021). Nu oxy nog geen 4 x FCF in 2022.

Kan iemand dit uitleggen waarom de lage marktwaarde van oxy en zo een verschil met cop en devon in marktwaarde?

Ter verduidelijking:

OXY 2021 FCF: 10B Debt: 26B Marketcap is nu slechts 57 B

Cono 2021 FCF: 13B Debt: 20B Marketcap is nu 141 B (wel een hoger dividend)

Devon 2021 FCF: 4B Debt: 7B Marketcap is nu 45 B (wel een hoger dividend)

Devon en COP marktwaarde 11 x FCF, oxy slechts 6x FCF (dit op basis van cijfers van 2021). Nu oxy nog geen 4 x FCF in 2022.

Kan iemand dit uitleggen waarom de lage marktwaarde van oxy en zo een verschil met cop en devon in marktwaarde?
Waarom gebruik je market cap in de plaats van enterprise value?

Waarom gebruik je market cap in de plaats van enterprise value?
Buffett heeft inderdaad 10B preferred. Cash oxy vergelijkbaar met de rest. Schulden nog wel wat hoger.

Occidental Petroleum Enterprise Value: 89.66 B
Devon Enterprise Value: 50.39 B
Cop Enterprise Value: 147 B

Zelfde conclusie he, oxy veel te goedkoop

En omdat het niet allemaal kommer en kwel, of told-you-so moet zijn:

Bank of America is vrij goedkoop aan 35 momenteel (alleszins veel goedkoper dan S&P500, Nasdaq, of 'groei'aandelen)
Conservatieve intrinsieke waarde is momenteel +- 45.

Aan 30 eigenlijk een no-brainer die bestand is tegen inflatie.
Ze hebben lage-kosten deposits en dus vrij hoge interest income, wat hen een serieus hogere winst geeft bij stijgende rentevoeten.
En zelfs bij stagnerende winst momenteel een P/E van slechts 10.
Minder risico dan bv. een JP Morgan wegens minder trading voor eigen rekening.
Veel hogere kapitaalbuffers en dus veiliger dan bv. een KBC.
@JanusDR : Het BAC aandeel staat aan 31 momenteel. Wat denk je binnen de huidige bear markt? Nog effe wachten met kopen of is het de moment?

@JanusDR : Het BAC aandeel staat aan 31 momenteel. Wat denk je binnen de huidige bear markt? Nog effe wachten met kopen of is het de moment?

Graag oxy naar 50, financials nog -20%, of Berkshire naar 250!

We komen in de buurt van jackpotten.

Brk aan 260, BAC aan 28-30, Oxy aan 50 zou ik zeker durven 33% posities nemen in elk.

Brk aan 240, BAC aan 25, Oxy aan 40 is all-in gaan.
Huis verkopen, savonds en in het weekend flexijobben, uzelf prostitueren, ... om elke roste euro in die bedrijven te steken.
Die prijzen komen immers overeen met de maart 2020 prijzen. Maar toen was er wel een totaal onbekende pandemie met piek onzekerheid waarbij de hele wereld in lockdown moest en we niet wisten hoe we daar ooit zouden uitraken.

Terwijl we nu aan het discussiëren zijn over ochottekes een recessie.

Laatst bewerkt:
When does moral improve?
I don't like beatings

Moesten we dat weten :)
Aan de ene kant, indexen zoals MSCI world en S&P500 staan nu ongeveer op hetzelfde peil van eind 2020, op zich dus maar 1,5 jaar winst verdampt. Aan de andere kant, je portefeuille met 7 K€ zien dalen op een week tijd is ook geen feest.

Brk aan 260, BAC aan 28-30, Oxy aan 50 zou ik zeker durven 33% posities nemen in elk.

Huis verkopen, savonds en in het weekend flexijobben, uzelf prostitueren, ... om elke roste euro in die bedrijven te steken.
Die prijzen komen immers overeen met de maart 2020 prijzen. Maar toen was er wel een totaal onbekende pandemie met piek onzekerheid waarbij de hele wereld in lockdown moest en we niet wisten hoe we daar ooit zouden uitraken.

Roste euro krijgt in die context een speciale bijklank ;)

Ik zou het alleszins wat vreemd vinden dat we gaan bottomen met een VIX van begin de 30.

Iemand die kan vinden waar je cross currency basis swap spreads kan vinden op internet (ik heb geen Bloomberg terminal :sop:)?
Ik had er 1 maar die geeft 404 nu.

Reden: betere 'fear index' dan de vix tegenwoordig.

En weer alles ferm -3 -4% vandaag.

Roep mij wanneer we de bodem hebben bereikt.

Ik sta klaar.
Petrol nog altijd stabiel en zelfs in het groen. Bij een stevige recessie is de bodem voor aandelen nog niet in zicht vermoed ik want dan zou de petrol toch ook de dieperik ingaan....?

Zou je even kunnen uitleggen waarom je net zo verliefd bent op BAC als financial? En welk koersdoel plak je er zelf op?

Terug
Bovenaan