Racing_Genk
Well-known member
1) Heb u nooit boomer of iets dergelijks genoemd. Verwar je mij met iemand anders hier?Vreemd.
Ik herrinner mij vorig jaar iemand die inderdaad waarschuwde voor debiele waarderingen, en anderen die die persoon uitlachten met "je begrijpt het niet" "groei is wat telt, boomer".
Maar ik kan mij vergissen.
2) Enkele quotes van vorig jaar:
a. ''Ik ga er niet per se vanuit dat de stijgende rente helemaal geen invloed ga hebben, ik ga ervan uit dat de aandelen in mijn portfolio in de toekomst meer waard zullen zijn dan vandaag, omdat ze snel groeien, die groei duurzaam is en ze een superieur business model hebben''. => Nog steeds van toepassing.
b. ''Tot ergens in september/oktober had ik ook een positie in Cloudflare, echter verkocht, voornamelijk omwille van de stijgende multiple .... Uiteindelijk wil ik me nog altijd comfortabel voelen bij het betalen van zo een hoge multiple. Bij NET heb ik dat gevoel momenteel niet''. => Waardering is wel degelijk van belang voor mij
c. Reden voor verkoop: "De waardering loopt volledig uit de hand. Ik denk dat het business model veel belangrijker is voor de toekomstige returns dan de waardering, maar je kan dat niet volledig negeren. Iedereen wist dat Snowflake vorig jaar veel te duur was bijvoorbeeld, en dit voorjaar is het aandeel met 55% gecorrigeerd, ook al waren de cijfers heel goed. Dit was enkel en alleen een correctie omdat ze te duur waren." => Waardering van belang
En zo kan ik er nog wel uithalen hoor, ik heb nergens beweerd dat waarderingen geen belang hebben. Feit is dat de markt heel snel besloten heeft om veel lagere multiples te plakken op groeibedrijven (sneller dan ik had verwacht), maar ik heb nooit gezegd dat waarderingen niet uitmaken.
Integendeel, ik bekijk de waarderingen op wekelijkse basis, ook vorig jaar. Ik vond ze toen duur, maar met een multi-year horizon hielden de meeste waarderingen nog steek (behalve enkelingen zoals Cloudflare die ik verkocht heb), maar als de markt nu beslist om bijna geen waarde op toekomstige groei te zetten en enkel kijkt naar wat er vandaag wordt verdiend, dan moet ik dat ook ondergaan. We zullen over enkele jaren zien waar we staan.
Laatst bewerkt: