De discussie is hier nogal afgedwaald van waar hij gestart is.
Punt is gewoon dat je invested moet zitten voor goeie returns. Een index of stock picks, dat doet er uiteindelijk niet al te veel toe. Markt proberen timen, dat is gewoon een slecht idee.
Als je stock pickt gaat je return voor een groot deel de markt volgen. De kans dat je met een brede portefeuille 15% haalt in een jaar dat het -30% gaat in de index is nogal beperkt. Je kunt wel stock picks maken om je eigen accenten te leggen. Vb BEL20 zuigt, maar je kunt wel vb de grote componenten eruit nemen.
Ik doe ook stock picks in mijn eigen professionele sector en die leveren meestal goeie returns op. Voor ingewijden is het meestal niet zo moeilijk. Er zijn vb voor bepaalde producten met 4 of 5 verkopers. Als de jaar/kwartaal verslagen uitkomen voor 4 van de 5 en ze hebben allemaal markt aandeel gehouden en 20% onverwachte extra winst, ja hoe zou nummer 5 er dan uitzien...
Je kunt ook stock picks doen omdat er nu eenmaal een verschillende visie is op bepaalde momenten. Ik geloof er rotsvast in dat cinema terugkomt na Corona. Iedereen zit te klaggen na 3mnd binnen zitten en 'digitaal onderwijs suckt', ik geloof nooit dat streaming cinema permanent zal vervangen. Kinepolis opgepikt aan 20.00.
Voorts is het lezen van een jaarverslag nogal over-rated. Het is een reflectie van het verleden waar er na de komma gemorreld wordt. Maar de toekomst is meestal voor de komma te doen. Neem nu TUI (of de hele reissector). Dat jaarverslag is (pre-corona) geneuzel over %vluchtbezetting , olieprijzen of margeverbeteringen etc. Terwijl een blinde ziet dat fysieke reisboekingen nogal passe zijn met de komst van Booking.com etc. Heel de reissector was al aan het kwakkelen voor Corona. Daar zal een jaarverslag lezen niet veel in helpen. Ik geloof bijvoorbeeld ook niet dat de vliegsector in zijn geheel ooit terugkomt als voordien. Elke CEO heeft nu kosten geknipt die hij nooit had kunnen knippen zonder Corona (toch niet zonder giga gemor en vakbond geneuzel). Die gaan echt niet een vrijgeleide geven om kosten opnieuw op te blazen. Business travel is forever dead (en veel werknemers gaan daar niet triestig om zijn).
Je moet natuurlijk een jaarverslag lezen om de grote lijnen van een bedrijf te kennen, maar meestal is dat niet zo moeilijk. Omzetevolutie (is het al 10j aan het zakken of niet), marge (is er 0.5% marge of 30% - effect van tegenslagen weet je wel), cashflow (hoeveel wordt er aan de winst gemasseerd), schuldpositie (x EBITDA) en je bent al heel wat verder. Je kunt de slechte/risicovolle bedrijven er snel van tussen halen. Maar naar de toekomst toe brengt dat jaarverslag niet zoveel bij. Veel grote bedrijven zijn nogal GDP exposed (vb grote industriele bedrijven zoals BASF, Solvay). Die kopen is gewoon een GDP expansion risk-on keuze. Andere bedrijven zijn technologie exposed en gaan groeien ten koste van andere met lager tech niveau. Andere bedrijven zijn historische verliezers en moet je proberen te vermijden (e.g. GE, Kodak voor hun remonte).
Eigenlijk komt het er op neer om grote verliezers te vermijden en een PF samen te stellen zonder grote flaters.
Bon, long story short. Iedereen moet zijn eigen methode hebben. Zolang ik 10-11% per jaar haal zoals de laatste 5 jaren, dan doe ik gewoon verder. Goed betaalde hobby