Kleine Beursfeiten

Vetgedrukte staat haaks op elkaar, maar bon. Goed om te zien dat het sentiment voor dit aandeel compleet ondermaats is alleszins.

Kijk maar eens rond in Gent of Leuven. Die Okay's zijn leeg terwijl de Delhaize's en AH 200 meter verder boemvol zitten.
Kan zijn dat de Okay formule veel beter werkt in kleinere stadjes waar dat de Hollanders nog niet zitten.

+ En de Okay is duurder dan AH.
Okay
Ook bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, ligt het prijsniveau 7% hoger als de winkel reageert op de prijzen van Albert Heijn. Bevindt er zich geen concurrerende winkel van Albert Heijn in de buurt, dan is de Okay-winkel 15% duurder.

+ dat je geen selfscan hebt (belangrijk in grote steden. Niemand wil 15min wachten in de rij. Dat concurreert zelfs een Aldi weg.)
ze zijn aan het experimenteren met Xtra? Nu, dat lijkt mij eerder concurrentie voor een nachtwinkel dan een gewone supermarkt. Ik hou wel van het idee van een 24/7 winkel met "normale prijzen" maar of dat echt kostendekkend is. Ik betwijfel het.

+ kan je al betalen met kredietkaart daar in een gewone Okay? (Wat natuurlijk ook een nadeel is in grote steden.) want al je expats/toeristen/jongeren zetten dan geen stap binnen.

Colruyt lijkt mij de CD&V van de supermarkten eigenlijk. Persoonlijk nooit fan geweest en dan wil je daar dan ook niet in geld steken :p. Misschien onterecht. :p

Okay is immo dan ook compleet achterliijk. Duurder dan Colruyt, bijna even duur of duurder(?) dan Delhaize, maar Delhaize heeft ten minst een wat ruimer aanbod. Idem met Carrefour. Als ik zin heb in een Monster, weet ik dat Carrefour het zeker heeft. Bij Colruyt duurt het soms weken eer dat er is en dan soms enkel de gewone (groene). Is anecdotisch maar zo heb ik het ook al ervaren met andere winkels.
Colruyt zal blijven, maar die Okays? (n)

Dus is de vraag: koop je het aandeel Colruyt omdat je fundamenteel in het businessmodel gelooft en is het buy and hold, of is het gewoon speculatief omdat je vindt dat het aandeel té hard is afgestraft?

Colruyt lijkt mij de CD&V van de supermarkten eigenlijk. Persoonlijk nooit fan geweest en dan wil je daar dan ook niet in geld steken :p
🤣

Hier in het dorp verdwijnt de Okay binnenkort voor een grotere Colruyt. De Aldi is pas vernieuwd en daar is het plots wel een stuk drukker geworden.

Zijn er in België al ketens die ver gevorderd zijn met zo'n concept als Amazon go? Carrefour had zo eens een kleine winkel geopend in Gent (als ik het me correct herinner). Lijkt me toch een aardige gamechanger qua lagere kosten en geen wachttijden meer.

Kijk maar eens rond in Gent of Leuven. Die Okay's zijn leeg terwijl de Delhaize's en AH 200 meter verder boemvol zitten.
Kan zijn dat de Okay formule veel beter werkt in kleinere stadjes waar dat de Hollanders nog niet zitten.

+ En de Okay is duurder dan AH.
Okay
Ook bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, ligt het prijsniveau 7% hoger als de winkel reageert op de prijzen van Albert Heijn. Bevindt er zich geen concurrerende winkel van Albert Heijn in de buurt, dan is de Okay-winkel 15% duurder.

+ dat je geen selfscan hebt (belangrijk in grote steden. Niemand wil 15min wachten in de rij. Dat concurreert zelfs een Aldi weg.)
ze zijn aan het experimenteren met Xtra? Nu, dat lijkt mij eerder concurrentie voor een nachtwinkel dan een gewone supermarkt. Ik hou wel van het idee van een 24/7 winkel met "normale prijzen" maar of dat echt kostendekkend is. Ik betwijfel het.

+ kan je al betalen met kredietkaart daar in een gewone Okay? (Wat natuurlijk ook een nadeel is in grote steden.) want al je expats/toeristen/jongeren zetten dan geen stap binnen.

Colruyt lijkt mij de CD&V van de supermarkten eigenlijk. Persoonlijk nooit fan geweest en dan wil je daar dan ook niet in geld steken :p. Misschien onterecht. :p

Okay is immo dan ook compleet achterliijk. Duurder dan Colruyt, bijna even duur of duurder(?) dan Delhaize, maar Delhaize heeft ten minst een wat ruimer aanbod. Idem met Carrefour. Als ik zin heb in een Monster, weet ik dat Carrefour het zeker heeft. Bij Colruyt duurt het soms weken eer dat er is en dan soms enkel de gewone (groene). Is anecdotisch maar zo heb ik het ook al ervaren met andere winkels.
Colruyt zal blijven, maar die Okays? (n)

Jullie bedoelen die Okays die (samen met de veel kleinere Bio-Planets en drie Cru's) het laatste boekjaar omzetgroei optekenden van 12,5%? Die gaan verdwijnen?

Appelen met peren vergelijken trouwens. Delhaize proxy is ook duurder dan de gewone Delhaizes, dat is gewoon een ander uitgangspunt en gericht op een ander publiek. En claimen dat Delhaize goedkoper is dan Okay... Tja, daar mag je wel eens een bron voor geven.

En verdorie, gaan we nu al kritiek geven op bedrijven omdat ze slim omgaan met data en daar voordeel mee doen @DogFacedGod ?

En dan wel de rest van de alinea laten vallen:

Okay​

Ook bij Okay, de buurtwinkel van Colruyt, ligt het prijsniveau 7% hoger als de winkel reageert op de prijzen van Albert Heijn. Bevindt er zich geen concurrerende winkel van Albert Heijn in de buurt, dan is de Okay-winkel 15% duurder. De winkels van Carrefour-groep zijn 15 tot 19% duurder dan de goedkoopste Colruyt-winkels. De winkels van Spar, (AD)Delhaize, Intermarché en Makro zijn dan weer gemiddeld 21 tot 22% duurder en Match is gemiddeld zelfs 31% duurder.

Verder ga ik niet in op grotendeels anekdotisch gezwans, no offense hoor...

Dat ze zaken kunnen verbeteren en hierdoor intern groeimogelijkheden hebben geef ik grif toe. Beweren dat er een leegloop is, is pertitent onwaar, integendeel. Okay richt zich net als Colruyt in zijn geheel op de klant, maar dan minder door te focussen op prijs. Ik weet dat het als jonge mens moeilijk te geloven is, maar sommige mensen gaan uitsluitend naar buurtwinkels zoals Okay net omdat ze daar hun dagelijkse of wekelijkse kassapraatje kunnen maken.

Dus is de vraag: koop je het aandeel Colruyt omdat je fundamenteel in het businessmodel gelooft en is het buy and hold, of is het gewoon speculatief omdat je vindt dat het aandeel té hard is afgestraft?

Beiden. Kan en mag dat? :biglaugh:

Oei, sebiet gaan ze hier nog moeten herzien dat Colruyt niets onderneemt. Uit bronnen weet ik echter wel dat ze al het al als een groot succes zien als deze winkel uiteindelijk volledig break-even draait. Om maar aan te geven hoe moeilijk innovatie kan zijn.

Dat Collect & Go in (toegegeven, een coronajaar) laatste boekjaar meer dan 50% groeide is ook een fait divers zeker. Dit is in zijn geheel geen tech business die zich even op twee jaar kan heruitvinden. Ik weet alleen dat Colruyt laag gewaardeerd staat en management wel beseft dat er gebikkeld moet worden met de concurrentie. Al heb ik ook de perceptie dat sommige dingen niet per sé nog van deze tijd zijn. Ik geloof dat de veiligheidsmarge groot genoeg is om een eerste aankoop op een 10-jarige low wel te verantwoorden. Als je moet wachten op de beste beurstijden koop je altijd te duur.

kan je een link sharen?
staat in mijn app :p

Mensen willen goedkoper winkelen door energieprijzen
Familie heeft haar aandeel verhoogd en blijft dagelijks aandelen kopen die ze later kunnen 'vernietigen' -> toekomstige winst dus over minder aandelen te verdelen
Wie is het slimst: die bijkopen of die verkopen en colruyt de rug toekeren

Aandeel al tijdje uit gratie, kost minder dan de helft van de piek in 2019 en kost minder dan 12 keer de winst en huidige beurskeus -> 2.66% netto dividendrendement. Laatste 10 jaar was de waardering nooit aantrekkelijker dan nu

Damodaranon is idd fantastisch.
Ik ben die Damodaran tegengekomen nadat ik Graham en Buffett gelezen had, en ik heb geen enkel idee wat die toevoegt.
Grosso modo wel ok, maar met af en toe wat foute veronderstellingen en mechanische waarderingsmethodes.

Dat equity risk premium/Bèta/cost of equity capital gedoe voor individuele aandelen is zelfs absoluut af te raden om bedrijven te gaan waarderen.
Ook zijn poging om speculatieve bedrijven te waarderen is mooi om er academisch les over te kunnen geven en zogezegd elk aandeel te kunnen beoordelen, maar in de praktijk waardeloos.

Daarom voeg ik die zeker niet toe aan het lijstje.

Interessant...

Musk zijn leningen bij de bank (als hij Twitter overneemt) zijn deels on margin op zijn Tesla aandelen.
Als Tesla onder de +-650 zakt, moet hij die leningen onmiddellijk cash terugbetalen (Tesla was +- 1100 toen de leningen toegestaan werden).
Tesla staat nu op 724...
Nog 10% to go.

Ik denk dat ik weet waarom hij die Twitterovername nu aan het vertragen is en dat heeft geen fluit met 'due diligence' te maken, de charlatan :biglaugh:

Anderszijds hoop ik dat hij Twitter wel overneemt (ik denk helaas dat de kans reëel is van niet), want met de opbrengst kan hij nooit de interesten/preferente dividenden betalen voor de aangegane verbintenissen.
Kans is reëel dat hij dan Tesla aandelen moet verkopen om te kunnen betalen.
Waardoor dat aandeel nog verder zakt.
Waardoor zijn andere margin loans (+100 miljard usd als hij Twitter overneemt!) ook kunnen gecalld worden.
Waardoor het aandeel nog verder zakt en er een prachtige neerwaartse spiraal ontstaat.

Enfin, vuurwerk waarbij hij uiteindelijk Tesla en Twitter kwijt kan zijn.
Dan zit ik alleszins op de eerste rij met popcorn 🍿

Staat in sec filings en ik ga die niet zitten linken, iedereen kan googlen.
En degenen die daar te lui voor zijn, zouden die links toch sowieso nooit bekijken.

Er zijn wel geruchten dat hij van die margin loan zou willen afgeraken door nog meer equity/debt op te halen.

Terug
Bovenaan