Kleine Beursfeiten

En Occidental staat dan nog momenteel nog altijd 40% ondergewaardeerd aan de huidige olieprijzen.
Het is veel te weinig gestegen in vergelijking met de olieprijs.

Tot nu toe is de koers van Oxy een belabberd resultaat, moest je mij vorig jaar de huidige olieprijs verklapt hebben.
Daarom dat Buffett recent zo zwaar gekocht heeft mijns inziens, tot zelfs een prijs van 58.

Conference call vandaag: all clear, alles wordt uitgevoerd zoals beloofd, schulden worden afgebouwd, 3B buyback vanaf dit kwartaal, eind 2022 terug investment-grade ratings, daarna komen sloten cash naar de aandeelhouder vanaf 2023.
Reactie beurskoers opnieuw belabberd.
Maar dat is niet wat telt, wat telt is de cashflow en die beurskoers volgt dan uiteindelijk wel. Net zoals de afgelopen 2 jaar.
Dat is correct maar indien er een recessie komt komende maanden en de olieprijs stevig gaat corrigeren (60$?)dan gaat die cashflow ook afnemen en dan zal er de komende 2 jaar geen 40% meer bijkomen voor oxy. Integendeel, en om een extreem voorbeeld te geven(en wellicht niet realistisch): bij petrol aan 30$ is oxy overgewaardeerd met de huidige marktwaarde/schulden.

'Conference call vandaag: all clear, alles wordt uitgevoerd zoals beloofd, schulden worden afgebouwd, 3B buyback vanaf dit kwartaal, eind 2022 terug investment-grade ratings, daarna komen sloten cash naar de aandeelhouder vanaf 2023.'

Inderdaad, maar opnieuw afhankelijk van de olieprijs (recessie?).
Als je uitgaat van een petrolprijs van 100$, voor dit en volgend jaar (EIA en co) dan zou oxy eigenlijk al aan 80$ moeten staan dus blijkbaar zijn die vooruitzichten van 100$ petrol minder 'safe' dan wat de markt verwacht.

PS: als die spr terug gaat moeten aangevuld worden volgend jaar en China terug covidvrij dan staat die petrol prijs eigenlijk nog niet hoog genoeg want zonder recessie is het 5 voor 12 voor petrol supply en dan gaat die nog stevig pieken en zal er zeker een recessie komen (oil demand destruction)....en petrol naar beneden...

Laatst bewerkt:
Alsof ik ga beginnen discussiëren met amateurs op Seeking Alpha die geld verdienen door nieuwsbrieven of artikeltjes te verkopen :oink:

Hier op het forum discussieer je tenminste nog met mensen die posten uit eigen overtuiging, niet uit ordinair winstbejag op de kap van de lezers.
Ssh Straddle schrijft daar ook 😉

Mijn olie-aandeel analyse heb ik hier al meerdere keren herhaald sinds september 2020.

Ik denk dat enkel @Spooky toen een kleine positie genomen heeft.
Inderdaad, eeuwige dank daarvoor :cool:

Toen idd een 'kleine' positie (wat relatief is want heb steeds tussen 10 en 15 posities) en ondertussen dus mijn grootste geworden (tussendoor ook nog eens met deel ervan getrade, verkocht aan 58 en teruggekocht aan 52 ... market timen is impossible zeker? :p)

Gisteren heb ik ingeschreven op de obligaties van Fastned. Desondanks de neerwaardse trend van de beurskoers (maar dat is voor ieder techbedrijf zo), geloof ik wel in de toekomst van dit bedrijf.
Hoe ziet het competitieve landschap voor EV-laders er uit binnen een jaar of 5?

Het probleem is dat dergelijke bedrijven het waarschijnlijk ofwel zeer goed gaan doen, ofwel failliet gaan.

In het eerste geval gaan de aandelen maal 3, de obligaties blijven hetzelfde.
In het tweede geval gaan zowel aandelen als obligaties naar nul.

Als je 'gelooft in de toekomst van het bedrijf' zou je sowieso de aandelen moeten kopen, niet de obligaties.
Want bij die obligaties heb je bij dergelijke bedrijven dezelfde potentiële risico's, maar niet het potentiële rendement.

Wat geen tip is voor de aankoop van EV-aandelen, want ik heb geen enkel idee wie daar de winsten zal maken.

De radio/auto/tv/vliegtuig -industrie groeide ook een miljoen procent tussen 1920 en 2008, maar 99,9% van de bedrijven in die sectoren gingen failliet. (Klassieke denkfout 'de sector gaat groeien, dus ik koop aandelen erin')

Koop gewoon goeie aandelen bro
Tja Paul D'Hoore ... heb voor de fun zijn portefeuille van begin van het jaar van op VTM nieuws eens in Yahoo finance gestoken om te tracken.
Ik doe alleszins beter momenteel dan zijn -14%

Da's toch nog niet zo slecht gezien hoe sommige sectoren klappen krijgen.
Hij zou toch beter gewoon in de MSCI world beleggen, ik denk niet dat hij die ooit al 1 jaar geklopt heeft ... of in Berkshire als hij meer value wil kiezen.
Is een beetje tenenkrommend dat zo iemand advies mag geven in een tv-journaal met 1 miljoen kijkers en zelfs de optie van index beleggen niet voorstelt. (is nochtans voor jan met de pet dé ideale manier om zonder kennis toch wat rendement op spaargeld te krijgen)

Hij zou toch beter gewoon in de MSCI world beleggen, ik denk niet dat hij die ooit al 1 jaar geklopt heeft ... of in Berkshire als hij meer value wil kiezen.
Is een beetje tenenkrommend dat zo iemand advies mag geven in een tv-journaal met 1 miljoen kijkers en zelfs de optie van index beleggen niet voorstelt. (is nochtans voor jan met de pet dé ideale manier om zonder kennis toch wat rendement op spaargeld te krijgen)

Klopt maar men beperkt zich tot Belgische bedrijven, mss om in te spelen op een soort van verbondenheid of grotere kans dat Jan met de pet gewoon het bedrijf kent of grotere kans om interesse in beleggen op te wekken, ....

Maar dit jaar wellicht geen goede keuze, zelfs de BEL20 doet het beter. Maar het jaar is nog niet om natuurlijk, de start (eerste paar dagen) van zijn portefeuille was best goed dacht ik

Klopt maar men beperkt zich tot Belgische bedrijven, mss om in te spelen op een soort van verbondenheid of grotere kans dat Jan met de pet gewoon het bedrijf kent of grotere kans om interesse in beleggen op te wekken, ....

Maar dit jaar wellicht geen goede keuze, zelfs de BEL20 doet het beter. Maar het jaar is nog niet om natuurlijk, de start (eerste paar dagen) van zijn portefeuille was best goed dacht ik
ja, hij had effe chance met CFE net aan de start van het jaar, maar zo een Deceuninck kiezen met grote exposure in Turkije is gewoon een gigantische gok als je maar 5 aandelen mag kiezen.

Spijtig dat onzen Danny van Inside beleggen dit jaar niet opnieuw voor Ontex en Mithra heeft gekozen, die had hij vorig jaar wel, dat had pas een zwaar rood cijfer gegeven dit jaar :) Nu ja, de aandelen die hij dit jaar wel heeft gekozen doen het ook dramatisch, spijtig dat ik daar geen Yahoo portje van gemaakt heb.

Gisteren heb ik ingeschreven op de obligaties van Fastned. Desondanks de neerwaardse trend van de beurskoers (maar dat is voor ieder techbedrijf zo), geloof ik wel in de toekomst van dit bedrijf.
Hun laadstations zijn toch altijd maar doods..

Wat denken we hier van? Heeft een schoon bedrijf gebouwd, maar in Nov 2021 stocks verkopen op de top, nu ff aankondigen van bij te kopen omdat hij de prijs te laag vindt. Is dit vertrouwen van de CEO in zijn bedrijf of eerder gratuit proberen pumpen?
Er zijn wel wat insider aankopen tegenwoordig:

Spotify: 50M $ door de CEO
Shopify: 10M $ door de CEO
DocuSign: 10M $ door de CEO

Uiteindelijk is dat een positief teken. Een insider kan verkopen om veel redenen, maar zal enkel kopen indien hij denkt dat hij er geld mee kan verdienen.

Wat denken we hier van? Heeft een schoon bedrijf gebouwd, maar in Nov 2021 stocks verkopen op de top, nu ff aankondigen van bij te kopen omdat hij de prijs te laag vindt. Is dit vertrouwen van de CEO in zijn bedrijf of eerder gratuit proberen pumpen?
Staat op mijn watchlist -> goed bedrijf met goede CEO en waardering nu ook wel aantrekkelijk, enige minpunt is dat ze zelf de orders gaan deliveren wat uiteindelijk voor Amazon toch ook niet echt superwinstgevend is, dus twijfel nog een beetje...

please convince me :)

Altijd fishy. Run je bedrijf ipv naar de stock price te koekeloeren. Publiek over je stock purchases spreken is mijn insziens een focus op het foute.

Voor t zelfde geld zit hij al 2y short en wil hij zijn positie sluiten met de aankoop. We don't know.

Akkoord dat je dat niet op social media moet liggen verkondigen, maar een insider buy is over het algemeen een positief teken. Uit onderzoek is al gebleken dat als je insider buying volgt, je (gemiddeld gezien) de markt klopt.

Heel wat werknemers bij Shopify (en andere tech) worden ook deels in RSU's betaald, dus in die zin is het logisch dat hij wel kijkt naar de koers. Als de compensatie van je werknemers in elkaar stuikt kan dat wel eens andere consequenties hebben met een reële business impact. Het is duidelijk dat dat voor sommige bedrijven een nieuwe uitdaging vormt nu en dat je dat als CEO niet gewoon kan negeren.

Insider buying moet toch altijd gemeld worden? Dus zelfs als er niets verkondigd wordt kan je achterhalen wie wat koopt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan