Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Beatings will continue until morale improves.
Hopelijk kruipt de Euro dan toch terug een beetje uit het dal omhoog. Want anders zullen bouwmaterialen voor Euro-onderdanen toch niet zo snel goedkoper worden...Het is niet allemaal slecht natuurlijk, als ze de rente naar 10% brengen kunnen we terug een huis kopen aan normale prijzen - in de ideale situatie betaald met de inkomsten gegenereerd door de olieboeren.
Hopelijk kruipt de Euro dan toch terug een beetje uit het dal omhoog. Want anders zullen bouwmaterialen voor Euro-onderdanen toch niet zo snel goedkoper worden...
Goed! Kwartaalresultaten zijn voorlopig goed dus fundamenteel geen vuiltje aan de luchtHoe zit het ondertussen nog met de SAAS en andere "groei"aandelen?
Want ik was even weg de afgelopen maanden, wegens te druk met het tellen van mijn dollars in de kruiwagen met Oxy-winsten.

Beyondgaming.beWelke websites volgen jullie die goed onderbouwd beursadvies geeft? Ik zoek zaken als: buy/sell en vooral focus op algemene markten en ETF.
Lees: ik zoek bronnen die mij kunnen helpen inschatten wanneer het het moment is om positie te versterken en dus in te kopen. Ik weet dat het niet waterdicht is, maar ik wil me op mensen met goede kennis baseren ipv op mijn gut gevoel.
Welke websites volgen jullie die goed onderbouwd beursadvies geeft? Ik zoek zaken als: buy/sell en vooral focus op algemene markten en ETF.
Lees: ik zoek bronnen die mij kunnen helpen inschatten wanneer het het moment is om positie te versterken en dus in te kopen. Ik weet dat het niet waterdicht is, maar ik wil me op mensen met goede kennis baseren ipv op mijn gut gevoel.
Voor de rest ook niet teveel denken dat meer wijsheid je betere resultaten gaat geven. Daarom steek ik het meeste van mijn centen ook in ETF's. Daar heb je ook minder te maken met de emotionele rollercoaster tov losse aandelen. Als een aandeel hoog staat is er geen reden om het niet te kopen, als het 30% zakt is het precies alsof het voor niks goed meer is.
In die zin was dit forum een nuttige bron van info -> ik denk dat bij velen hier de olie-aandelen toch voor mooie groene cijfers gezorgd hebben in een anders rode marktEen goed punt maar er is ook een keerzijde: wordt het niet belangrijker voor beleggers om te weten wat (en tegen welke prijs) ze precies in portefeuille hebben, sinds Corona was het min of meer 1 rechte opwaartse lijn waar je quasi om het even wat kon kopen. Voor alles valt tegenwoordig wel iets te zeggen - op basis van de paar jaar dat ik probeer te beleggen was het nooit zo moeilijk om gewoon te investeren. Desondanks een mindere prestatie van een klassieke ETF portefeuille is het bovendien lang niet evident om beter te doen, al was een soort van hedge tegen de stijgende energieprijzen (toch wel een van dé drijfveren van de huidige neerwaartse trend) een must voor wie beter wou doen dan de markt.
Op korte termijn in een bull market kan je inderdaad stellen dat de aankoopprijs niet zo belangrijk is, maar uiteindelijk haalt de realiteit je wel in. AMD is geen slechter aandeel als een half jaar geleden en toch is de prijs gehalveerd. En zo kan je talloze bedrijven opnoemen.Een goed punt maar er is ook een keerzijde: wordt het niet belangrijker voor beleggers om te weten wat (en tegen welke prijs) ze precies in portefeuille hebben, sinds Corona was het min of meer 1 rechte opwaartse lijn waar je quasi om het even wat kon kopen. Voor alles valt tegenwoordig wel iets te zeggen - op basis van de paar jaar dat ik probeer te beleggen was het nooit zo moeilijk om gewoon te investeren. Desondanks een mindere prestatie van een klassieke ETF portefeuille is het bovendien lang niet evident om beter te doen, al was een soort van hedge tegen de stijgende energieprijzen (toch wel een van dé drijfveren van de huidige neerwaartse trend) een must voor wie beter wou doen dan de markt.
Hoe meer er in indexfondsen belegd wordt hoe makkelijker het net zou moeten worden om de markt te verslaan lijkt me, want meer onopgemerkte 'small(er) caps' waarin je kan beleggen...Op korte termijn in een bull market kan je inderdaad stellen dat de aankoopprijs niet zo belangrijk is, maar uiteindelijk haalt de realiteit je wel in. AMD is geen slechter aandeel als een half jaar geleden en toch is de prijs gehalveerd. En zo kan je talloze bedrijven opnoemen.
In een dalende markt zou het inderdaad gemakkelijker moeten zijn om de markt te kloppen. Olie, uranium, allerlei grondstoffen. Alleen weet natuurlijk niemand wanneer Poetin er mee stopt. Een week ver in de oorlog dacht de grote meerderheid dat Poetin over Oekraïne ging walsen en het daar snel gedaan zou zijn. Twee weken daarvoor dacht de groter meerderheid dat hij nooit zou binnenvallen.
In losse aandelen zit je ook met een maximum dat je wil spenderen. Je kan 1x je aankoopprijs verlagen of 2x of 3x. Maar op een gegeven moment stopt het ook. Anders krijg je toch een onbalans in je portefeuille.
Bij bijvoorbeeld iwda blijf je gewoon kopen en nooit verkopen. Afgelopen week had ik mijn gemiddelde aankoopprijs eens bekeken en ik zat voor 2022 op exact 74 euro. Daar was ik erg tevreden mee. Tot afgelopen donderdag noteerde iwda aan die prijs. Dca'n werkt gewoon, mijn eerste koop begin januari was nog aan 78.
Doe daar de lage kosten bij, het aankopen van Amerikaanse bedrijven zonder dat je je geld moet overzetten naar dollars en geen belastingen op je dividend. Dan is het toch erg lastig om structureel beter te doen dan zo'n ETF.
En zoals ik al zei is het veel gemakkelijker om een etf bij te kopen na enkele rode dagen als een los aandeel. Neem nu Meta, kreeg slaag de dagen voor hun earnings. Dan moet je al aardige balls of steal hebben om op dat moment te kopen in de overtuiging dat jij gelijk hebt en de markt niet.
In theorie wel ja. Alleen bewijst de praktijk dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. Ik denk dat je zelf toch eens een bear en bull market meegemaakt moet hebben om er echt klaar voor te zijn. Op mijn 20e had ik gefaald, daar ben ik zeker van.Hoe meer er in indexfondsen belegd wordt hoe makkelijker het net zou moeten worden om de markt te verslaan lijkt me, want meer onopgemerkte 'small(er) caps' waarin je kan beleggen...
Ik volg je daar wel in en ben ook wel aan het verschuiven richting de large caps nu dat die zo goedkoop staan, eerste op mijn lijst is ASML, later deze week ook nog Google en Microsoft aan te kopen. Allemaal aandelen die ik vorig jaar te duur vond maar wel wou... 't is nu de moment.In theorie wel ja. Alleen bewijst de praktijk dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. Ik denk dat je zelf toch eens een bear en bull market meegemaakt moet hebben om er echt klaar voor te zijn. Op mijn 20e had ik gefaald, daar ben ik zeker van.
Als je naar de forward pe van de s&p500 kijkt dan zitten we ondertussen onder het niveau van voor corona en lager als eind 2017. Terwijl nasdaq na een veel hardere terugval nog steeds aan 20 zit. Op dat vlak zie ik eigenlijk weinig reden om weg te blijven van zo'n s&p500 tracker, en heb ik nooit iets nasdaq gerelateerd gekocht.
(uiteraard zitten we nu wel met stijgende rentes dus 1 op 1 vergelijking is niet geheel correct)
![]()