Kleine Beursfeiten

moet ik nu blij zijn met de beurs 2021 of ernstig ongerust worden.

Dit subforum (incl 9lives historie vanaf 2009-2010) is nog nooit zo druk geweest als nu.
Verder zie ik ook kennissen en vrienden die wekelijks beurstips zitten uit te wisselen op Whatsapp en opeens met duizenden euro's zitten te speculeren, terwijl er vroeger 0 interesse was in het onderwerp.

Stemt tot nadenken over het verder verloop.

het gros zal er wel weer uitgaan na een zwaar verlies door te weinig research en emotioneel traden.

nu, kan er nog iemand antwoorden op onderstaande vraag?
ik vraag mij nog 1 ding af van tgene wat ge moet aangeven als divers inkomen (dus tgene aan 33%)

vb: je zet geld over naar de broker: ge koopt een aandeel aan 200€ en je kan het terug verkopen aan 300€, maar je laat het gewoon die 300€ staan bij de broker (met de bedoeling van later dan wel eens terug te investeren) moet je dan het verschil (100€) aangeven als divers inkomen? of telt dat alleen maar als je uw geld terug overstort op uw 'normale' rekening, dus de rekening waar u loon bijvoorbeeld opstaat?

kzou toch zelf verwachten het 2de, maja, hier in belgie weet ge ma nooit aangezien ze hier zelfs beurstaks toepassen op verlies...

Iemand die een literatuur tip heeft over exit strategie? Ik merk dat ik me laat verleiden door geen winst te nemen en vaak de rit naar beneden te lang uitzit.

ik vraag mij nog 1 ding af van tgene wat ge moet aangeven als divers inkomen (dus tgene aan 33%)

vb: je zet geld over naar de broker: ge koopt een aandeel aan 200€ en je kan het terug verkopen aan 300€, maar je laat het gewoon die 300€ staan bij de broker (met de bedoeling van later dan wel eens terug te investeren) moet je dan het verschil (100€) aangeven als divers inkomen? of telt dat alleen maar als je uw geld terug overstort op uw 'normale' rekening, dus de rekening waar u loon bijvoorbeeld opstaat?

kzou toch zelf verwachten het 2de, maja, hier in belgie weet ge ma nooit aangezien ze hier zelfs beurstaks toepassen op verlies...

Indien je inkomen hebt moet je niks aangeven als divers inkomen. De fiscus ziet dit meestal als beheer van eigen vermogen als "goede huisvader".
Indien je daytrade of in zeer speculatieve producten zit, "kan" de fiscus dit zien als speculatief en gaan belasten. Maar dit word zelden gedaan.
Op voorhand je meerwaarde aangeven is zeker niet nodig.

Zie wel dat je zeker je buitenlandse rekening aangeeft bij NBB en in de personenbelasting, en dat je de taks op beursverrichtingen zeker betaald.

het gros zal er wel weer uitgaan na een zwaar verlies door te weinig research en emotioneel traden.

nu, kan er nog iemand antwoorden op onderstaande vraag?
Ik zou gewoon niets aangeven als divers inkomen...Dat is echt een zeer grijze zone... En enkel als het over speculatieve inkomsten gaat, zijn ze belastbaar.
Maar als je het toch wilt: het maakt niet of je na de verkoop het op je cash rekening bij je broker laat, dan wel die cash transfereert naar je eigen bankrekening. Van zodra je het aandeel verkoopt, is er een opbrengst die potentieel belastbaar zou kunnen zijn.

Ik beleg via BUX Zero. Aangezien zij niet automatisch belastingen afhouden vermoed ik dat ik dit tot 800 euro simpelweg niet moet aangeven?

Ik heb verder ook gelezen dat ik zelf aangifte moet doen van deze buitenlandse rekening? Is dat ook van toepassing als die momenteel maar over een paar duizenden euro's zal gaan tegen volgend jaar? Of kan dit wachten? Ik heb geen idee hoe nonchalant ik hier mee mag omspringen en wat de reden eigenlijk is van deze aangifte. Wat doen ze met die gegevens?
Niet aangeven tot 800 euro inderdaad.

Elke buitenlandse rekening van elk mogelijk type moet jaarlijks aangeven worden. Waarom zou je hier nonchalant mee omspringen?

Nee, zat erin vanaf 80.
Nooit verkocht.
In tegendeel, meerdere keren bijgekocht in de rit naar beneden. Waardoor ik nu op gemiddelde van 121,65 zit.
Het was immers wachten op de 'zekere' goedkeuring. Not.
Das het risico van biotech. Als je in biotech belegd nooit in 1 aandeel investeren. Altijd 4-6 verschillende aandelen pakken.

Mooie rendementen!
Straf wel dat je geen enkele misser meer hebt in je portefeuille, en dat als een leek...
Of heb je die al buitengekegeld?
Ik heb nog niets verkocht dus geen enkele misser. Echter, SNAP heeft het lang heel slecht gedaan met een verlies van -50%. Echt rooskleurig zag dat er op dat moment niet uit. Heb die SNAPS ongeveer 3 jaar en het positieve rendement is er pas sinds zomer 2020 gekomen.

Dus niet te overhaast beslissen, geduld en stalen zenuwen helpen :)

Laatst bewerkt:
Hoeveel innen jullie met dividenden jaarlijks?
Ik mik op de maximale vrijstelling met Shell (€800). Ter Beke heb ik dit jaar het aandeel-dividend genomen, maar zoals gezegd gaan die er binnenkort hoogstwaarschijnlijk uit. Voor de rest is het dividend bij mij geen hoofddoel. Shell ook gekocht met de dip, anders waren deze er waarschijnlijk niet ingekomen.

Ik heb nog niets verkocht dus geen enkele misser. Echter, SNAP heeft het lang heel slecht gedaan met een verlies van -50%. Echt rooskleurig zag dat er op dat moment niet uit. Heb die SNAPS ongeveer 3 jaar en het positieve rendement is er pas sinds zomer 2020 gekomen.

Dus niet te overhaast beslissen, geduld en stalen zenuwen helpen :)
Mooi! Ik zag dat je effectenrekening 50k bedraagt ( in het spaarvermogen-topic)... Gelet op je mooie rendement, heb je er dus niet te veel ingestoken?

Mooi! Ik zag dat je effectenrekening 50k bedraagt ( in het spaarvermogen-topic)... Gelet op je mooie rendement, heb je er dus niet te veel ingestoken?
Auwtch, dat was nu niet de bedoeling om vrij te geven maar ik heb er inderdaad weinig in geïnvesteerd. Ken er niets van dus heb de investering beperkt gehouden. Nu Tesla heeft dat rendement wel een waanzinnige boost gegeven, anders was het wel wat minder geweest.

Terug
Bovenaan