Racing_Genk
Well-known member
Zeer interessant, waarvoor dank. Een aantal vragen:
* Voer jij alle cijfers handmatig in vanuit de kwartaalcijfers/jaarverslagen, of gebruik jij hier bepaalde programma's/scripts voor?
* Ik zie veel "Non-BAAP" staan. Google leert mij dat dit iets boekhoudkundig is. Welk gevolg kan dit hebben op de interpretatie van de cijfers? Waarom wordt dit vermeld?
* Zijn er bepaalde waarden waar je extra aandacht aan besteed in het vormen van een conclusie/positie? Zaken die echte dealbreakers vormen als de waarden niet naar behoren zijn?
* Gebruik je voor elk aandeel dezelfde sheet? Of maak je aanpassingen per sector bijvoorbeeld?
1) Handmatig, omwille van 2 redenen:
- Heel wat metrics zal je niet zomaar in een gestructureerd document vinden, zoals de Non-gaap metrics of customer metrics
- Zo ben je ieder kwartaal toch 10 minuten bezig met de sheet aan te vullen en ben je je ook volledig bewust van de kwartaalresultaten. Als alles via een script zou gaan gaat dat al snel verloren.
2) GAAP staat voor "Generally Accepted Accounting Principles". Dit zijn de accounting regels uitgegeven door de regelgever van het desbetreffende land, in de US heb je de US GAAP, in de meeste andere landen wordt IFRS gevolgd (voor beursgenoteerde bedrijven, voor niet beursgenoteerde heb je in Belgie bv. de BE GAAP). Bedrijven zijn verplicht hun boekhouding en cijfers te rapporteren volgens de geldende GAAP regels. Echter zijn er redenen waardoor die GAAP regels niet altijd de meest relevante "staat" van het bedrijf rapporteren. Om een voorbeeld te geven: stel dat bedrijf X in een gegeven kwartaal een van hun investeringen verkoopt met een serieuze meerwaarde, dan zal dat volgens de GAAP regels in de winst worden gerapporteerd. Echter is dit een eenmalige meevaller en in de non-gaap rapportering zal het bedrijf die eenmalige meerwaarde er weer uithalen, zodat je een correcter beeld krijgt van de "recurrente" winst. Een andere veel voorkomende correctie is het elimineren van de share based compensation. Uiteraard moet je hier altijd kritisch zijn, want een bedrijf kan doen wat ze willen met de non-gaap correcties.
3) Ik ben een "high growth investor" dus hoge revenue growth is het belangrijkste, Indien growth < 40% verkoop ik in principe mijn positie, tenzij ik denk dat dit tijdelijk is. (bv. Coupa had 32% revenue growth in laatse kwartaal maar ik verwacht dit jaar een versnelling naar >40%). Verder ook operating leverage, dus toenemende operating income/FCF marges naarmate de revenue groei begint af te nemen. Verder zijn er andere belangrijke factoren die je moeilijker in nummers kunt uitdrukken en dus niet in de sheet staan: switching costs (hoe makkelijk is het als klant om te veranderen van supplier, hoe moeilijker hoe hoger de switching costs), recurrente revenue (is de omzet recurrent, bv. door subscripties), competitieve positie (winnen ze marktaandeel? Hoe is de product offering in vergelijking met concurrenten?), TAM (total addressable market, geeft aan hoeveel "runway" er nog is om te groeien in de toekomst),...
4) Voor 80% dezelfde sheet, 20% zijn sector specifieke metrics.
Bv voor software heb je: dollar based net retention rate, # of customers, rule of 40,...
Voor social media companies heb je DAU (daily active users), MAU (monthly active users), ARPU (average revenue per user)
Voor e-commerce heb je GMV (gross merchandise volume), # of unique customers, # of orders per customer,...
Meestal vind je in de press release of earnings call wel wat de belangrijkste metrics zijn, deze zullen in principe altijd vermeld worden.

. "Never sell on a red day" nog maar eens bevestigd... . ipv 100% winst was het nu dus een nuloperatie
.
dit weekend kijken hoe ik dit bedrag kan investeren in een groei-aandeel onder of rond 20€/$. Ik zit nu ook nog in cvlb en tigr (resp.30% winst en 60% winst) maar die zijn al stilaan verder aan het stijgen... de kunst is de juiste stocks vinden.