Kleine Beursfeiten

Zeer interessant, waarvoor dank. Een aantal vragen:

* Voer jij alle cijfers handmatig in vanuit de kwartaalcijfers/jaarverslagen, of gebruik jij hier bepaalde programma's/scripts voor?
* Ik zie veel "Non-BAAP" staan. Google leert mij dat dit iets boekhoudkundig is. Welk gevolg kan dit hebben op de interpretatie van de cijfers? Waarom wordt dit vermeld?
* Zijn er bepaalde waarden waar je extra aandacht aan besteed in het vormen van een conclusie/positie? Zaken die echte dealbreakers vormen als de waarden niet naar behoren zijn?
* Gebruik je voor elk aandeel dezelfde sheet? Of maak je aanpassingen per sector bijvoorbeeld?

1) Handmatig, omwille van 2 redenen:
- Heel wat metrics zal je niet zomaar in een gestructureerd document vinden, zoals de Non-gaap metrics of customer metrics
- Zo ben je ieder kwartaal toch 10 minuten bezig met de sheet aan te vullen en ben je je ook volledig bewust van de kwartaalresultaten. Als alles via een script zou gaan gaat dat al snel verloren.

2) GAAP staat voor "Generally Accepted Accounting Principles". Dit zijn de accounting regels uitgegeven door de regelgever van het desbetreffende land, in de US heb je de US GAAP, in de meeste andere landen wordt IFRS gevolgd (voor beursgenoteerde bedrijven, voor niet beursgenoteerde heb je in Belgie bv. de BE GAAP). Bedrijven zijn verplicht hun boekhouding en cijfers te rapporteren volgens de geldende GAAP regels. Echter zijn er redenen waardoor die GAAP regels niet altijd de meest relevante "staat" van het bedrijf rapporteren. Om een voorbeeld te geven: stel dat bedrijf X in een gegeven kwartaal een van hun investeringen verkoopt met een serieuze meerwaarde, dan zal dat volgens de GAAP regels in de winst worden gerapporteerd. Echter is dit een eenmalige meevaller en in de non-gaap rapportering zal het bedrijf die eenmalige meerwaarde er weer uithalen, zodat je een correcter beeld krijgt van de "recurrente" winst. Een andere veel voorkomende correctie is het elimineren van de share based compensation. Uiteraard moet je hier altijd kritisch zijn, want een bedrijf kan doen wat ze willen met de non-gaap correcties.

3) Ik ben een "high growth investor" dus hoge revenue growth is het belangrijkste, Indien growth < 40% verkoop ik in principe mijn positie, tenzij ik denk dat dit tijdelijk is. (bv. Coupa had 32% revenue growth in laatse kwartaal maar ik verwacht dit jaar een versnelling naar >40%). Verder ook operating leverage, dus toenemende operating income/FCF marges naarmate de revenue groei begint af te nemen. Verder zijn er andere belangrijke factoren die je moeilijker in nummers kunt uitdrukken en dus niet in de sheet staan: switching costs (hoe makkelijk is het als klant om te veranderen van supplier, hoe moeilijker hoe hoger de switching costs), recurrente revenue (is de omzet recurrent, bv. door subscripties), competitieve positie (winnen ze marktaandeel? Hoe is de product offering in vergelijking met concurrenten?), TAM (total addressable market, geeft aan hoeveel "runway" er nog is om te groeien in de toekomst),...

4) Voor 80% dezelfde sheet, 20% zijn sector specifieke metrics.
Bv voor software heb je: dollar based net retention rate, # of customers, rule of 40,...
Voor social media companies heb je DAU (daily active users), MAU (monthly active users), ARPU (average revenue per user)
Voor e-commerce heb je GMV (gross merchandise volume), # of unique customers, # of orders per customer,...

Meestal vind je in de press release of earnings call wel wat de belangrijkste metrics zijn, deze zullen in principe altijd vermeld worden.

Mijn huidige portefeuille met rendement gebaseerd op koersen van vandaag:

j5KMkTE.jpg

Rc, je hebt me geinspireerd om jouw aanpak ook verder te verkennen. Van Boglehead die enkel etf's aankocht, ben ik nu ook meer en meer op zoek naar groei-aandelen. Hoe vind jij nieuwe opportuniteiten? Ik vind het nuttig om op youtube de video's van jerry romine te volgen en dan de metrics zelf op een rij te zetten, de bedrijven te analyseren. Ik heb ook voorkeur voor saas maar heb de indruk dat er op dat vlak al heel wat gevestigde namen zijn die al een stevig groeipad hebben gekend, met navenante hogere waarderingen.

Met gemiddelde aankoop en rendement erbij.
Company
Ticker
GAK (incl fee tax)
Rendement %
% in pf
Enphase​
ENPH​
39,09​
411,18%​
9,06%​
X-FAB​
XFAB.PA​
2,93​
137,08%​
7,58%​
Prosus​
PRX.AS​
83,79​
21,79%​
5,57%​
Xpel​
XPEL​
13,27​
334,71%​
5,23%​
Melexis​
MELE.BE​
55,45​
72,51%​
5,22%​
Alfen​
ALFEN.AS​
25,30​
242,72%​
4,73%​
RCI hospitality​
RICK​
12,49​
290,53%​
4,42%​
Hochtief​
HOT.DE​
75,78​
4,31%​
4,32%​
Shell​
RDSA.AS​
12,49​
25,93%​
4,29%​
VGP​
VGP.BE​
116,06​
20,63%​
3,82%​
WDP​
WDP.BE​
24,36​
19,70%​
3,18%​
Ulta Beauty​
ULTA​
224,13​
42,11%​
2,89%​
Align Technology​
ALGN​
219,26​
179,15%​
2,77%​
Mediwound​
MDWD​
2,09​
175,33%​
2,61%​
Schrodinger​
SDGR​
92,42​
14,94%​
2,41%​
Lotus Bakeries​
LOTB.BE​
2839,75​
54,94%​
2,40%​
Progeny​
PGNY​
45,00​
12,14%​
2,29%​
Kimball Electronics​
KE​
16,12​
51,67%​
2,22%​
Paycom​
PAYC​
275,46​
57,49%​
1,97%​
Alphabet​
GOOG​
1861,83​
12,25%​
1,89%​
VISA​
V​
188,53​
9,63%​
1,87%​
Inuititive surgical​
ISRG​
557,74​
39,78%​
1,77%​
Kimball International​
KBAL​
12,06​
-2,98%​
1,59%​
Inmode​
INMD​
47,72​
44,54%​
1,56%​
Mastercard​
ma​
287,36​
16,01%​
1,51%​
Velan​
VLN.TO​
5,37​
50,29%​
1,43%​

Ik vind dat het rendement weinig zegt, mijn beste posities koop ik namelijk vaak bij aan veel hogere koersen dan mijn initiele aankoopprijs. Enkel rendement op je totale portfolio is belangrijk imo

Iemand ook aan het kijken naar volgende stocks:

*Sundial Growers
*Textainer Group holdings
?
Sundial tijdje geleden gekocht met wat "speelgeld". Eind januari buitengegooid toen ze op 0,60 stonden, twee dagen later stond het op 1,20 :rolleyes:. "Never sell on a red day" nog maar eens bevestigd... . ipv 100% winst was het nu dus een nuloperatie😒.

Zou er nu wel niet meer instappen, veel te volatiel en overgewaardeerd, maar de markt doet wel meer rare dingen dezer dagen.

Ik vind dat het rendement weinig zegt, mijn beste posities koop ik namelijk vaak bij aan veel hogere koersen dan mijn initiele aankoopprijs. Enkel rendement op je totale portfolio is belangrijk imo

En dan liefst naast totaal rendement ook jaarlijks gemiddeld rendement.

In de familie hebben ze copytrading platform (etoro) ontdekt, precies kip met gouden eieren in hun hoofd. Als ik dan uitleg dat dat bedrijf geen beurs taks inhoudt en ze het zelf moeten berekenen en (2?) maandelijks een formulier naar fodfin moeten sturen verklaren ze me gek. Ach ja, I tried..

In de familie hebben ze copytrading platform (etoro) ontdekt, precies kip met gouden eieren in hun hoofd. Als ik dan uitleg dat dat bedrijf geen beurs taks inhoudt en ze het zelf moeten berekenen en (2?) maandelijks een formulier naar fodfin moeten sturen verklaren ze me gek. Ach ja, I tried..
Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan hem niet leren drinken.

https://www.vandelanotte.be/nl/actueel/nieuws/893-taks-op-beursverrichtingen-tarieven uiterlijk laatste dag van de 2de maand die erop volgt.

ik vraag mij nog 1 ding af van tgene wat ge moet aangeven als divers inkomen (dus tgene aan 33%)

vb: je zet geld over naar de broker: ge koopt een aandeel aan 200€ en je kan het terug verkopen aan 300€, maar je laat het gewoon die 300€ staan bij de broker (met de bedoeling van later dan wel eens terug te investeren) moet je dan het verschil (100€) aangeven als divers inkomen? of telt dat alleen maar als je uw geld terug overstort op uw 'normale' rekening, dus de rekening waar u loon bijvoorbeeld opstaat?

kzou toch zelf verwachten het 2de, maja, hier in belgie weet ge ma nooit aangezien ze hier zelfs beurstaks toepassen op verlies...

Ik ook onlangs gekocht aan 67.
Weet nog niet goed wanneer ik eruit zou stappen eigenlijk :unsure:
Premarket gaat het nu naar 168, zou kunnen dat het de komende weken nog naar 200+ knalt... als ik er met een groter bedrag zou ingezeten hebben, zou ik zeker nog wat gewacht hebben met verkopen. Maar er is nooit iets mis met stevige winst pakken :) dit weekend kijken hoe ik dit bedrag kan investeren in een groei-aandeel onder of rond 20€/$. Ik zit nu ook nog in cvlb en tigr (resp.30% winst en 60% winst) maar die zijn al stilaan verder aan het stijgen... de kunst is de juiste stocks vinden.

Rc, je hebt me geinspireerd om jouw aanpak ook verder te verkennen. Van Boglehead die enkel etf's aankocht, ben ik nu ook meer en meer op zoek naar groei-aandelen. Hoe vind jij nieuwe opportuniteiten? Ik vind het nuttig om op youtube de video's van jerry romine te volgen en dan de metrics zelf op een rij te zetten, de bedrijven te analyseren. Ik heb ook voorkeur voor saas maar heb de indruk dat er op dat vlak al heel wat gevestigde namen zijn die al een stevig groeipad hebben gekend, met navenante hogere waarderingen.
Enkele van mijn bronnen:
- Saul investing forum (Opvolgen bestaande posities en nieuwe ideeën)
- Seeking Alpha (Opvolgen bestaande posities en nieuwe ideeën)
- hhhypergrowth.com (Opvolgen van bestaande posities)
- softwarestackinvesting.com (Opvolgen van bestaande posities)
- Meritechcapital.com (voor nieuwe IPO's)
- Enkele beleggers die ik volg op Twitter
- Finviz.com (nieuwe ideeën via de screener)
- Ticker Target van Bert Hochfeld, hij volgt veel high growth stocks. Is met subscription dus ik heb het niet, maar is van hoge kwaliteit
- publiccomps.com (waarderingen van SaaS bedrijven)
- Wekelijkse nieuwsbrief van Clouded Judgement (https://cloudedjudgement.substack.com/)

Ik ben al lang bezig met de beurs en ken ondertussen wel de meeste high-growth bedrijven, dus wat mij vooral interesseert nu zijn nieuwe IPO's, al zijn die vaak te overpriced tegenwoordig. Vandaar dat Snowflake maar een 3% positie is, aan een redelijkere waardering had ik daar een 20-25% positie van gemaakt.

Enkele verwachte 2021 IPO's die mij interesseren, maar waar zeker de eerste 2 wellicht zwaar overpriced zullen zijn:
- Databricks (Data lakehouse, frenemy van Snowflake)
- UIPath (RPA leader)
- Procore (Vertical SaaS voor de construction industry)
- Confluent (Enterprise event streaming platform)

Laatst bewerkt:
@coldvinc jij houdt ook bij hoeveel per maand ed je spaart zie ik al een tijdje op je blog
Doe jij dat gewoon in excel?

Heb zelf zoiets gemaakt, maar nu probeer ik dat te koppelen aan een "totaal overzicht"
Ik wilde iedere uitgave en inkomst op mijn rekeningen ingeven, maar daar zit dus ook overboekingen in naar mijn spaar- en effectenrekening.

Die neem jij daar niet in op zie ik. Jij neemt enkel een zicht over de totale kosten.
Wat doe je dan met het spaarsaldo op het einde van de rekening, hou je ook nog bij waar je dat naar over boekt en koppel je dat dan aan je initiële investering vs rendement?

Op Yahoo Finance staat FREQ afgesloten op 50.04 met een daling van -8.39%.
Op Degiro staat het afgesloten op 49.90 met slechts een daling van -0.28%.

Kan iemand mij dit eens uitleggen?

Op Yahoo Finance staat FREQ afgesloten op 50.04 met een daling van -8.39%.
Op Degiro staat het afgesloten op 49.90 met slechts een daling van -0.28%.

Kan iemand mij dit eens uitleggen?
De Giro reset hun koersstijgingen/dalingen na 12u middernacht, als je voor 12u middernacht had ingelogd zag je daar ook -8.39% staan. Wat die -0.28% is weet ik ook niet, gewoon negeren zou ik zeggen, dat is al jaren zo. Van zodra de beurzen openen klopt het weer.

@coldvinc jij houdt ook bij hoeveel per maand ed je spaart zie ik al een tijdje op je blog
Doe jij dat gewoon in excel?

Heb zelf zoiets gemaakt, maar nu probeer ik dat te koppelen aan een "totaal overzicht"
Ik wilde iedere uitgave en inkomst op mijn rekeningen ingeven, maar daar zit dus ook overboekingen in naar mijn spaar- en effectenrekening.

Die neem jij daar niet in op zie ik. Jij neemt enkel een zicht over de totale kosten.
Wat doe je dan met het spaarsaldo op het einde van de rekening, hou je ook nog bij waar je dat naar over boekt en koppel je dat dan aan je initiële investering vs rendement?
Ik gebruik nYNAB voor mijn maandelijkse uitgaven.

Ik heb Excel geprobeerd maar via nYNAB is het aangenamer voor mij. Hierdoor gebruik ik die tool sinds 2012. Ondertussen heb ik ook gewoon al tienduizenden entries in die tool waardoor een transitie naar Excel zou aanvoelen als een complete herstart.

Omdat we in België geen unforme standaard hebben moet ik iedere uitgave manueel invullen, net zoals Excel. Voor mij is de meerwaarde dus vooral het feit dat nYNAB overzichtelijker aanvoelt dan een Excel tabel. Ik ben ook gewoon te lui om tijd te steken in het maken van een uitgebreide Excel. Ik heb hier recent nog over geschreven trouwens :whistle:

Vroeg of laat zal ik wel eens tijd maken om een Excel te maken dat aan mijn wensen voldoet, maar voor de moment hou ik het dus op nYNAB.

nYNAB voorziet functionaliteit voor overboekingen naar (spaar- en) beleggingsrekeningen als een aparte soort 'tracking accounts' maar die heb ik er bewust uitgelaten.
De hoofdreden is omdat dit mijn budget overzicht te zwaar verstoort. Ik zou iedere maand in het rood gaan omdat ze als "tracking" worden beschouwd en dat geld dus buiten je budget accounts wordt gezet.
YNAB heeft er een logica voor, maar de manier waarop ik YNAB gebruik, maakt dat het dus niet goed werkt voor mij. Te meer omdat ik niet iedere maand de overschot meteen overschrijf naar mijn beleggingsrekening.

Op dit moment staat er zo'n 15K op mijn zichtrekening naast een goede 25K op mijn spaarrekeningen. Ik hou de zichtrekening buffer nu aan omwille van de baby dat er aan komt en we dus een aantal grotere uitgaven hebben deze en komende maanden (kinderwagen, autozit (reeds besteld), etc.).

Laatst bewerkt:
Enkele van mijn bronnen:
- Saul investing forum (Opvolgen bestaande posities en nieuwe ideeën)
- Seeking Alpha (Opvolgen bestaande posities en nieuwe ideeën)
- hhhypergrowth.com (Opvolgen van bestaande posities)
- softwarestackinvesting.com (Opvolgen van bestaande posities)
- Meritechcapital.com (voor nieuwe IPO's)
- Enkele beleggers die ik volg op Twitter
- Finviz.com (nieuwe ideeën via de screener)
- Ticker Target van Bert Hochfeld, hij volgt veel high growth stocks. Is met subscription dus ik heb het niet, maar is van hoge kwaliteit
- publiccomps.com (waarderingen van SaaS bedrijven)
- Wekelijkse nieuwsbrief van Clouded Judgement (https://cloudedjudgement.substack.com/)

Ik ben al lang bezig met de beurs en ken ondertussen wel de meeste high-growth bedrijven, dus wat mij vooral interesseert nu zijn nieuwe IPO's, al zijn die vaak te overpriced tegenwoordig. Vandaar dat Snowflake maar een 3% positie is, aan een redelijkere waardering had ik daar een 20-25% positie van gemaakt.

Enkele verwachte 2021 IPO's die mij interesseren, maar waar zeker de eerste 2 wellicht zwaar overpriced zullen zijn:
- Databricks (Data lakehouse, frenemy van Snowflake)
- UIPath (RPA leader)
- Procore (Vertical SaaS voor de construction industry)
- Confluent (Enterprise event streaming platform)
super interessant en heb deze post al bewaard om eens in detail aan te werken als ik congé heb!

Van al je huidige posities -> als er eentje is waarvan je echt zeker bent dat het een goeie investering is, dat je bij wijze van spreken aan je grootmoeder zou aanraden -> welk zou dat dat zijn?

super interessant en heb deze post al bewaard om eens in detail aan te werken als ik congé heb!

Van al je huidige posities -> als er eentje is waarvan je echt zeker bent dat het een goeie investering is, dat je bij wijze van spreken aan je grootmoeder zou aanraden -> welk zou dat dat zijn?
Voor de komende kwartalen (en misschien jaren): mijn grootste positie Crowdstrike vanwege hun hoge groei en cash flow marges

Voor de heel lange termijn: Coupa Software denk ik, zij zijn (met voorsprong) de leider in BSM software (Business Spend Management), dus je kan het vergelijken met het Salesforce van de aankoopzijde. Ze zijn een enorm network effect aan het creeren aangezien al hun klanten via hun platform aankopen kunnen doen bij suppliers, vaak aan voordeligere rates dan dat die klanten onafhankelijk zouden kunnen negotieren. Iedere extra klant en/of supplier maakt hun platform dus nog waardevoller voor beide partijen. Sommige analisten denken dat Coupa op termijn ook een kleine cut van iedere transactie kan aanrekenen, en dan is de sky de limit uiteraard (op dit moment rekenen ze enkel een subscription cost aan, geen transactiekost). Zij doen ook heel wat kleine overnames, die ze dan integreren in hun platform, wat voor een nog hogere lock-in zorgt (+ cross selling opportunities).

Terug
Bovenaan