Kleine Beursfeiten

Europa weer in het groen zowaar... :eek:
En na de groene futures opent de US strak naar beneden.

Polish-20220307-160030337.jpg

maar als bvb OXY vandaag nog eens 15% stijgt dan denk ik toch aan winst nemen, zo'n felle stijging op korte tijd, daar komt wel terug een pullback dan,
Dat is market timing.

Het is minimum 100 waard met olie aan 100+, en zeker 80 met olie aan 80+.
Buffett heeft al zeker gekocht tot aan 56.

Waarom zou je dan nu verkopen...?

KBC staat aan +- 1.08 tangible equity.
Verdienen +- 13% daarop, wat goed is.
Maar redelijk geleveraged (x 17). Ter vergelijking BAC is slechts 10,5x assets ten opzichte van tangible equity en halen daarmee 14% return.

BAC kunnen kopen op tangible equity in maart 2020 (17,9), dus voor KBC grotere veiligheidsmarge nodig (bv. 25%), dus theoretisch koopwaardig vanaf +- 40.

En dan nog.. Europese banken zijn notoir zwak gemanaged en nemen veelal teveel risico.
Ze hebben het bijna iedere keer aan hun rekker als er ergens een probleem opduikt.

Ik wil ook de resultaten van de Belgische banken wel eens zien als de rentevoeten ferm zouden stijgen en het vastgoed daalt...
Dus wil ik een grotere veiligheidsmarge en zal eens beginnen kijken naar KBC als het rond 30-35 staat.

Gewoon geduld-geduld-geduld en dan direct harken met 30% van de portefeuille.
Ik zie hier veel rommelen in de marge met 2% hier en 5% daar.
Het is bijna zeker dat je dan beter een indexfonds neemt, want dat je 20 goede ideeën zou hebben die gezamenlijk beter gaan doen dan de markt over een gehele cyclus, is onwaarschijnlijk.

Duurste component van een EV: de batterij.
Belangrijkste commodities nodig voor de batterij: lithium en nickel.

Deze zijn respectievelijk 500% en 100% duurder geworden sinds begin 2021.
Rusland is 1 van de grootste exporteurs van nickel.

Een zien hoe hem dat vertaalt in de resultaten van Tesla in de komende 2 kwartalen als hun kosten de pan uitswingen.

Ze gaan weer meer en meer een oude batterijtechnologie hanteren, ijzer gebaseerd. En daarvan komt 95% uit China, en de range is lager.
Vooruitgang!

Tesla zet zwaar in op LFP hoor, de markt gaat sowieso niet genoeg nikkel hebben vanaf 2025 om de vraag te volgen dus LFP zal de toekomst zijn voor de grote volumes.

Range is een kwestie van capaciteit per gewicht, ze werken nu aan het verlagen van het batterij concept gewicht om zo de zwaardere LFP te compenseren.

Duurste component van een EV: de batterij.
Belangrijkste commodities nodig voor de batterij: lithium en nickel.

Deze zijn respectievelijk 500% en 100% duurder geworden sinds begin 2021.
Rusland is 1 van de grootste exporteurs van nickel.

Een zien hoe hem dat vertaalt in de resultaten van Tesla in de komende 2 kwartalen als hun kosten de pan uitswingen.

Ze gaan weer meer en meer een oude batterijtechnologie hanteren, ijzer gebaseerd. En daarvan komt 95% uit China, en de range is lager.
Vooruitgang!
Olie aandelen kopen😉

Staal ben ik al paar weken aan het bekijken maar is nog niet het moment om te kopen, X (united steel corp) misschien na een correctie...staal is wel heel cyclisch denk ik....
Ijzer: Bericht van 24 januari, nu 6 weken later X united steel corp : +60% en dat voor een blue chip...
Waarom volg ik mijn eigen tips niet :wallbash:

Laatst bewerkt:
Staal was cyclisch naar beneden aan het gaan.
Nog altijd trouwens.
Maar de oorlog in Rusland betekent veel minder Russisch staal. Bijgevolg is US en EU staal omhoog.

Uw tip "werkt" puur omwille van "luck" omdat die oorlog begonnen is.

Idem olie.
Wacht to de wereld beseft dat de Russische olie niet zomaar verdampt is en dat olie een commodity is.

Staal was cyclisch naar beneden aan het gaan.
Nog altijd trouwens.
Maar de oorlog in Rusland betekent veel minder Russisch staal. Bijgevolg is US en EU staal omhoog.

Uw tip "werkt" puur omwille van "luck" omdat die oorlog begonnen is.

Idem olie.
Wacht to de wereld beseft dat de Russische olie niet zomaar verdampt is en dat olie een commodity is.
Uiteraard omwille vd oorlog, echter X belachelijk lage waardering EPS 14.59 en PE 2.14. Die PE na stijging van 60% !!

Zonder recessie zal olie ook hoog blijven : 80/100 dollar. Daar heeft de oorlog niets mee te maken.

PS: voor oxy fans : https://www.cnbc.com/video/2019/03/...th-occidental-petroleum-ceo-vicki-hollub.html

Gewoon geduld-geduld-geduld en dan direct harken met 30% van de portefeuille.
Ik zie hier veel rommelen in de marge met 2% hier en 5% daar.
Het is bijna zeker dat je dan beter een indexfonds neemt, want dat je 20 goede ideeën zou hebben die gezamenlijk beter gaan doen dan de markt over een gehele cyclus, is onwaarschijnlijk.

Idd de beste strategie - als je echt goed bent, dat ben ik nog niet - vandaar nog steeds de keuze voor een gespreide port, kan me enkel wat optrekken aan een betere prestatie tov MSCI World - maar enkel de laatste 2-3 jaar, daarvoor niet. Hier en daar ook wat saaie dividendaandelen in port - niet de beste manier om grote winsten te maken. Een volgende logische stap zou idd zijn wat meer te gaan focussen.

Ik denk nog steeds dat we verre van het einde van deze oorlog zijn. Dat deze mogelijks gaat evolueren naar een geïsoleerd Rusland , die eventueel met een andere grootmacht (China) zijn eigen economie zal draaiende houden.
Buiten gas & olie, waarvan is de rest van de wereld nog afhankelijk van mother russia? :)
Ik ben op verkenning :sneaky:

Staal ben ik al paar weken aan het bekijken maar is nog niet het moment om te kopen, X (united steel corp) misschien na een heel zware correctie...staal is wel heel cyclisch denk ik....
Ijzer: Bericht van 24 januari, nu 6 weken later X united steel corp : +60% en dat voor een blue chip...
Waarom volg ik mijn eigen tips niet :wallbash:
Je hebt uw eigen tip toch gevolgd? Je zei letterlijk "het is nog niet het moment om te kopen".
Idem olie.
Een jaar geleden:
Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.

OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.
Idem:
Ik zie veel olie bulls momenteel.
Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.

Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.
Zoals ik al zei voor de inval van Rusland: Nesjamag, de perfecte contra indicator.

Vergeet ook geen mailtje te sturen met uw inzichten over de oliemarkt naar [email protected] om hem te waarschuwen, want ook Buffett beseft niet dat olie 'slechts een commodity' is aangezien hij vorige week volle bak oxy kocht.

Laatst bewerkt:
Vorige week beginnen beleggen in tarwe, aluminium en palladium. Ik ben benieuwd of die prijzen even hard door het dak zullen gaan dan die van gas en elektriciteit.

De Nasdaq composite zit in een bear market

Nergens wordt er bijna over geschreven. :thinking:

Geen tralala, geen drama, zou de politiek zich achter de schermen aan het moeien zijn ? Om erger te voorkomen ?

Terug
Bovenaan