Kleine Beursfeiten

Lekkere sell off met het nieuwste dreiging nieuws. Man toch. Niks anders dan de voorbije weken en ineens ist paniek op de beurs.

Diegenen hier op het forum die oxy nog niet in port hebben zullen het spelletje wellicht nooit begrijpen;)

Ps: het is nog niet te laat maar geen 2 weken meer wachten voor hun resultaten...

Laatst bewerkt:
Diegenen hier op het forum die oxy nog niet in port hebben zullen het spelletje wellicht nooit begrijpen;)

Ps: het is nog niet te laat maar geen 2 weken meer wachten voor hun resultaten...
Is ondertussen mijn grootste positie geworden, had ik echt wel niet gedacht

Die mannen printen letterlijk dollars bij deze olieprijzen.
Q1 zal nog van een ander niveau zijn dan Q4

Affirm (buy now pay later) nog eens -20% vandaag nadat ze vertelden dat ze "een beetje laks geweest waren met de lending standards" :rofl:
Dat was nochtans een stevige "groeier" vroeger.
Niet moeilijk om op korte termijn nominaal sterk te groeien als je elke hond en kat een lening geeft.

Die zet ik bij in mijn (ondertussen goed gevulde) schuif met "dingen die een blinde met syndroom van Down kon zien aan komen".

Ik ken er nog zo eentje: Upstart.

Vooraleer je te enthousiast anderen aanzet tot kopen, niet vergeten dat we dicht tegen een Iran deal zitten en dat 'oorlog tromgeroffel' bijna altijd een intermediate top betekent in olieprijzen.

Vooraleer je te enthousiast anderen aanzet tot kopen, niet vergeten dat we dicht tegen een Iran deal zitten en dat 'oorlog tromgeroffel' bijna altijd een intermediate top betekent in olieprijzen.
Heb het toch duidelijk gezegd in een vorige post: 'Onderwaardering is er wel uit aan het gaan zeker als oxy de 50 aantikt. Dan is het meesurfen met de petrolprijs icm hefboom van afbouw schulden over tijd...' En in post hierboven: 'geen 2 weken meer wachten voor hun resultaten... '
Is dus vrij safe zeker over de lange termijn als je onder de 50$ koopt.

En is dus nog 15% komende maand erbij. Dan is intrinsieke waarde eruit en oppassen, anderzijds is petrol onder de 60$ dit jaar naar alle waarschijnlijkheid niet van toepassing.

Heb het toch duidelijk gezegd in een vorige post: 'Onderwaardering is er wel uit aan het gaan zeker als oxy de 50 aantikt.
Als olieprijzen boven de 70 blijven de komende 2-3 jaar, is een koers van 42 nog altijd 50% ondergewaardeerd.
Dan is het meesurfen met de petrolprijs icm hefboom van afbouw schulden over tijd...'
Niets te surfen, boven de 70 is voldoende voor een regelrechte cashmachine.
En afbouw schuld is geen fait divers, dat is rechtstreekse overdracht van enterprise value van schuldeisers naar aandeelhouders.
En is dus nog 15% komende maand erbij.
Geen idee wat het aandeel komende maand gaat doen. Kan evengoed -50% de komende maanden indien Rusland gezever en escalatie voor recessie zorgt.
Dan is intrinsieke waarde eruit en oppassen.
Totaal niet.

Rechtstreeks vergelijkbare concurrenten:

-Pioneer EV = 62B , productie 670mbb
Maintenance capex nodig voor die 670mbb: 3,1B

-EOG EV = 69B , productie 840mbb met 20-30% hedged voor 2022.
Maintenance capex nodig voor die 840mbb: 3,7B

En dan komt the beast:

Occidental EV = 76B, productie 1160 mbb.
-Geen enkele hedge.
-Maintenance capex nodig voor die 1160 mbb: 2,9B
-Grootste schaal in de Permian, grootste reserves, groeimogelijkheden tot en met want ze hebben er de beste stukken grond en kunnen op korte termijn zwaar productie verhogen indien nodig.
(vrij zeker dat ze dikke incentives zullen krijgen om productie te verhogen indien er shit komt met Rusland)
-Gekend als de efficiëntste operator daar.

Precies of de markt nog altijd denkt dat hun overname van Anadarko een fout was.
Wacht tot olieprijzen effectief boven de 70 blijven de komende jaren. Overname was berekend aan gemiddelde olieprijzen van 55-65.

En klein detail: CEO is de enige vrouw in de hele olie-industrie.
Dat is in die sector alleen mogelijk als je 10x beter bent dan uw mannelijke concurrenten.
En geen good looking smooth talking salestype, wel een droge ingenieur.

Neen, die gaan naar 80-100 binnen een paar jaar.

Als olieprijzen boven de 70 blijven de komende 2-3 jaar, is een koers van 42 nog altijd 50% ondergewaardeerd.

Niets te surfen, boven de 70 is voldoende voor een regelrechte cashmachine.
En afbouw schuld is geen fait divers, dat is rechtstreekse overdracht van enterprise value van schuldeisers naar aandeelhouders.

Geen idee wat het aandeel komende maand gaat doen. Kan evengoed -50% de komende maanden indien Rusland gezever en escalatie voor recessie zorgt.

Totaal niet.

Rechtstreeks vergelijkbare concurrenten:

-Pioneer EV = 62B , productie 670mbb
Maintenance capex nodig voor die 670mbb: 3,1B

-EOG EV = 69B , productie 840mbb met 20-30% hedged voor 2022.
Maintenance capex nodig voor die 840mbb: 3,7B

En dan komt the beast:

Occidental EV = 76B, productie 1160 mbb.
-Geen enkele hedge.
-Maintenance capex nodig voor die 1160 mbb: 2,9B
-Grootste schaal in de Permian, grootste reserves, groeimogelijkheden tot en met want ze hebben er de beste stukken grond en kunnen op korte termijn zwaar productie verhogen indien nodig.
(vrij zeker dat ze dikke incentives zullen krijgen om productie te verhogen indien er shit komt met Rusland)
-Gekend als de efficiëntste operator daar.

Precies of de markt nog altijd denkt dat hun overname van Anadarko een fout was.
Wacht tot olieprijzen effectief boven de 70 blijven de komende jaren. Overname was berekend aan gemiddelde olieprijzen van 55-65.

En klein detail: CEO is de enige vrouw in de hele olie-industrie.
Dat is in die sector alleen mogelijk als je 10x beter bent dan uw mannelijke concurrenten.
En geen good looking smooth talking salestype, wel een droge ingenieur.

Neen, die gaan naar 80-100 binnen een paar jaar.
Ik had het over de korte termijn dwz komende maanden. Als je die schulden dan mee incalculeert bij de marktwaarde is 50$ relatief correct. Op langere termijn is het een ander verhaal, schuldafbouw zal voor hogere marktwaarde zorgen maar dit is zoals je zegt pas binnen 1-2 jaar. Op die langere termijn is 80$ idd correct. Nu, 2022 is intrinsieke waarde 50$ en alles erboven is volgens mij reeds een voorafname vd intrinsieke waarde op langere termijn (dus na verdere afbouw schulden) en meesurfen op hoge petrolprijs. Niet vergeten dat Buffet ieder jaar 800M interest ontvangt van zijn 10b en recht heeft (in de toekomst) op dividend van 1$ gedurende 4 kwartalen met zijn preferred shares.

Die 50$ zal er spoedig komen, eind feb resultaten en wellicht aankondiging dividend en begin mei 1ste kwartaal resultaten zullen de marktwaarde omhoog duwen...

Laatst bewerkt:
Ik had het over de korte termijn dwz komende maanden. Als je die schulden dan mee incalculeert bij de marktwaarde is 50$ relatief correct. Op langere termijn is het een ander verhaal, schuldafbouw zal voor hogere marktwaarde zorgen maar dit is zoals je zegt pas binnen 1-2 jaar. Op die langere termijn is 80$ idd correct. Nu, 2022 is intrinsieke waarde 50$ en alles erboven is volgens mij reeds een voorafname vd intrinsieke waarde op langere termijn (dus na verdere afbouw schulden) en meesurfen op hoge petrolprijs.
Iets dat binnen 2 jaar 80 waard is, is vandaag meer dan 50 waard.
Of zit jij met een opportuniteitskost/discount rate van 26% per jaar of zo?
Niet vergeten dat Buffet ieder jaar 800M interest ontvangt van zijn 10b en recht heeft (in de toekomst) op dividend van 1$ gedurende 4 kwartalen met zijn preferred shares.
Preferred shares zijn enkel 0,8B aan interest. Geen idee waar je dat dividend haalt.

Iets dat binnen 2 jaar 80 waard is, is vandaag meer dan 50 waard.
Of zit jij met een opportuniteitskost/discount rate van 26% per jaar of zo?

Preferred shares zijn enkel 0,8B aan interest. Geen idee waar je dat dividend haalt.
Die discount rate zal voor een deel te maken hebben met het risico van een petrolprijs die niet 'vast' staat aan x dollar.
Als deze stevig zakt kan het nog lang duren alvorens oxy schuldenvrij is. Daarnaast is die discount ook aanwezig omwille van het feit dat oxy GEEN dividend uitkeert of eigen aandelen inkoopt zoals alle concurrenten. Waarom oxy kopen als je van cop een dividend krijgt en een hogere marktwaarde omwille van aankoop eigen aandelen... Maar dividend gaat er wel aankomen bij oxy maar niet zo hoog als die vd concurrenten omwille van afbouw schulden...
Ze zijn ook nog altijd junk (B) en geen investor grade!! Pensioenfondsen en dergelijke kopen zoiets niet.

Dividend Buffet : https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/797468/000114036120020924/nc10015284x1_8k.htm

On September 17, 2020, the Board of Directors of the Company declared a quarterly dividend on the Company’s Cumulative Perpetual Preferred Stock, Series A, par value $1.00 per share (the “Series A Preferred Stock”), to be paid in cash at a rate of $2,000 per share, on October 15, 2020 to holders of record of the Series A Preferred Stock as of September 30, 2020.

Hier ben ik wel niet helemaal zeker van, is mij niet helemaal duidelijk. Heb ik maar oppervlakkig bekeken.

PS: een deftig dividend gaat de stockprice serieus omhoog doen gaan, wellicht eind februari of begin mei invoering dividend.

Laatst bewerkt:
Die discount rate zal voor een deel te maken hebben met het risico van een petrolprijs die niet 'vast' staat aan x dollar.
Als deze stevig zakt kan het nog lang duren alvorens oxy schuldenvrij is.
Dat geldt toch eveneens voor die concurrenten?
De huidige olieprijs curve is voor alle bedrijven hetzelfde.
Daarnaast is die discount ook aanwezig omwille van het feit dat oxy GEEN dividend uitkeert of eigen aandelen inkoopt zoals alle concurrenten. Waarom oxy kopen als je van cop een dividend krijgt en een hogere marktwaarde omwille van aankoop eigen aandelen...
Als die FCF gebruikt wordt om u 10% meer aandeelhouder te maken door schuld terug te betalen, of je keert 10% dividend uit, die 2 acties zijn hier equivalent.
Op dat dividend moet je dan nog belasting betalen, op de meerwaarde niet.

Aankoop eigen aandelen is slechts positief als de buyback gebeurt aan een prijs die lager ligt dan de intrinsieke waarde.
Aandeleninkoop op zichzelf is niet noodzakelijk iets positief voor de aandeelhouder.

Wat telt, is de cash die gegenereerd wordt en die uiteindelijk in de aandeelhouder zijn zakken komt.
En ik zie dat ik bij Oxy voor eenzelfde eenheid cash minder moet betalen dan bij de concurrenten.
Ze zijn ook nog altijd junk (B) en geen investor grade!! Pensioenfondsen en dergelijke kopen zoiets niet.
Dat maakt geen hol uit.
Voor mij, Janus de investeerder, zijn die obligaties van Oxy al lang investment grade. Het is niet omdat de rating agencies die nog niet zo 'gelabeld' hebben, dat het niet zo is.
De obligatiemarkt is trouwens akkoord met mij, want de obligaties staan vér boven par en de spread is laag alsof het al investment grade obligaties zijn.

En dat pensioenfondsen geen olie aandelen kochten de laatste jaren (integendeel uit de portefeuille weerden) is precies waarom je oliebedrijven zo goedkoop kon kopen.
Dat die grote fondsen onder institutionele druk staan (ESG, politieke druk, misplaatst imago als klimaat boosdoener, fout idee dat olie passé is...) en zeer rendabele investeringen moeten verkopen aan spotprijzen, is net de reden waarom je als individuele investeerder gouden zaken kon doen de afgelopen 2 jaar in die aandelen.
Dividend Buffet : https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/797468/000114036120020924/nc10015284x1_8k.htm

On September 17, 2020, the Board of Directors of the Company declared a quarterly dividend on the Company’s Cumulative Perpetual Preferred Stock, Series A, par value $1.00 per share (the “Series A Preferred Stock”), to be paid in cash at a rate of $2,000 per share, on October 15, 2020 to holders of record of the Series A Preferred Stock as of September 30, 2020.

Hier ben ik wel niet helemaal zeker van, is mij niet helemaal duidelijk. Heb ik maar oppervlakkig bekeken.
Dat is gewoon die 800m interest, bij preferred aandelen noemt dat 'preferred dividend'.
Maar dat is eigenlijk gewoon een perpetual obligatie met een andere naam.

Trouwens prachtige move van Vicky (ceo) toen in 2019.
Zonder die perpetual van Buffett waren ze waarschijnlijk half failliet gegaan of hadden ze zwaar moeten verwateren in 2020.
Nog zoiets waarover ik sommigen in de markt kritiek zie geven, terwijl dat gewoon heel goed gedaan was.

Uiteraard lijkt die 8% 'duur', maar het is dan ook een oneindige obligatie aan een oliebedrijf.
Dat is zo goed als permanent kapitaal, wat heel goed uitkwam tijdens de kritieke momenten in 2020.
Daarenboven was het een superflexibel instrument, want ze mochten de interestbetalingen ook uitstellen of betalen in aandelen, iets wat bij gewone obligaties zou neerkomen op pure 'default'.
Nu zijn ze er gedurende 2 acute kwartalen kunnen doorfietsen met minieme verwatering en uiteindelijk zijn ze nu een cashmachine, minder dan 1,5 jaar later.

Laatst bewerkt:
Dat geldt toch eveneens voor die concurrenten?
De huidige olieprijs curve is voor alle bedrijven hetzelfde.

Als die FCF gebruikt wordt om u 10% meer aandeelhouder te maken door schuld terug te betalen, of je keert 10% dividend uit, die 2 acties zijn equivalent.
Op dat dividend moet je dan nog belasting betalen, op de meerwaarde niet.

Aankoop eigen aandelen is slechts positief als de buyback gebeurt aan een prijs die lager ligt dan de intrinsieke waarde.
Aandeleninkoop op zichzelf is niet noodzakelijk iets positief voor de aandeelhouder.

Wat telt, is de cash die gegenereerd wordt en die uiteindelijk in de aandeelhouder zijn zakken komt.

Dat maakt geen hol uit.
Voor mij, Janus de investeerder, zijn die obligaties van Oxy allang investment grade. Het is niet omdat de rating agencies die nog niet zo 'gelabeld' hebben, dat het niet zo is.
De obligatiemarkt is trouwens akkoord met mij, want de obligaties staan vér boven par en de spread is laag alsof het al investment grade obligaties zijn.

En dat pensioenfondsen geen olie aandelen kochten de laatste jaren (integendeel uit de portefeuille weerden) is precies waarom je oliebedrijven zo goedkoop kon kopen.
Dat die grote fondsen onder institutionele druk staan (ESG, politieke druk, misplaatst imago als klimaat boosdoener, fout idee dat olie passé is...) en zeer rendabele investeringen moeten verkopen aan spotprijzen, is net de reden waarom je als individuele investeerder gouden zaken kon doen de afgelopen 2 jaar in die aandelen.

Dat is gewoon die 800m interest, bij preferred aandelen noemt dat 'preferred dividend'.
Maar dat is eigenlijk gewoon een perpetual obligatie met een andere naam.

Trouwens prachtige move van Vicky (ceo) toen in 2019.
Zonder die perpetual van Buffett waren ze waarschijnlijk half failliet gegaan of hadden ze zwaar moeten verwateren in 2020.

'Dat geldt toch eveneens voor die concurrenten?
De huidige olieprijs curve is voor alle bedrijven hetzelfde.'

Die concurrenten hebben amper schulden. Tijdens de coronacrisis zijn die stevig gezakt (-50%)( en dividend kunnen behouden) maar niet helemaal de dieperik in zoals oxy (-75%), toch een risico dat velen wellicht zullen incalculeren...

'Als die FCF gebruikt wordt om u 10% meer aandeelhouder te maken door schuld terug te betalen, of je keert 10% dividend uit, die 2 acties zijn equivalent.' Ja maar meeste zullen gewoon kijken naar dividend en schulden vermoed ik...

'Wat telt, is de cash die gegenereerd wordt en die uiteindelijk in de aandeelhouder zijn zakken komt.'
In de vorm van dividend of inkoop eigen aandelen. Oxy is 'slapend' kapitaal want schulden nog af te betalen.

In ieder geval zal de invoering van een dividend eind februari of begin mei de koers stevig omhoogduwen...Dat kan bijna niet anders.

Laatst bewerkt:
'Dat geldt toch eveneens voor die concurrenten?
De huidige olieprijs curve is voor alle bedrijven hetzelfde.'
Die concurrenten hebben amper schulden.
Bij welke bedrijven heb je als investeerder meer hefboom op de olieprijs, degene met meer financiële leverage of degene zonder schulden? :)
Meer leverage = meer risico natuurlijk maar gezien de vraag/aanbod outlook van olie, is dat risico er volgens mij niet in de komende 2-3 jaar.
En tegen dan zijn de schulden al afgebouwd naar niveau gelijkaardig aan concurrenten.

Tijdens de coronacrisis zijn die stevig gezakt (-50%)( en dividend kunnen behouden) maar niet helemaal de dieperik in zoals oxy (-75%), toch een risico dat velen wellicht zullen incalculeren...
Uiteraard had Oxy toen toevallig meer risico. Ze hadden net een monsterovername gedaan en de pandemie kwam op het slechtste moment ooit voor hen want ze moesten nog assets verkopen die plots onverkoopbaar waren.
Dat is nu niet meer relevant.

En wat maakt dat uit dat iets tijdelijk -50 of -75 geprijsd wordt door de markt?
Wat telt is hoeveel het waard is toch?

Anders moet je nooit een aandeel kopen, als zogezegd de markt altijd de juiste prijs plakt op de waarde.
Dan moet je een indexfonds kopen.
Ja maar meeste zullen gewoon kijken naar dividend en schulden vermoed ik...
Dat kan zijn, maar dat zijn dan dommekloten van wie ik extra aandelen kunnen kopen heb, die nu meer dan 100% hoger staan dan vorig jaar.
Wat die vele anderen in de markt denken, interesseert mij op zich niet.
'Wat telt, is de cash die gegenereerd wordt en die uiteindelijk in de aandeelhouder zijn zakken komt.'
In de vorm van dividend of inkoop eigen aandelen. Oxy is 'slapend' kapitaal want schulden nog af te betalen.
Maar je luistert niet :)
Schulden afbetalen is geen slapend kapitaal. Dat transfereert toekomstige waarde van de obligatiehouder naar de aandeelhouder.
Die toekomstige waarde vertaalt zich in de aandelenprijs en is dus rechtstreeks iets wat in de zak van de aandeelhouder komt.
In ieder geval zal de invoering van een dividend eind februari of begin mei de koers stevig omhoogduwen...Dat kan bijna niet anders.
Dat zou eigenlijk nogal stom zijn, want het verandert niets aan de waarde van het aandeel.

We weten immers NU al dat het dividend er komt tussen Q2 en Q4 van dit jaar.
Maar we zitten inderdaad in een zotte markt, dus het kan best zijn dat de aandelenprijs stijgt, want ik heb de indruk dat er ook wel wat retailbeleggers in Oxy zitten als ik sommige schommelingen zie.

Maar zoveel te beter. Hoe meer zotten in de markt, hoe beter voor value beleggers 🥳

Bij welke bedrijven heb je als investeerder meer hefboom op de olieprijs, degene met meer financiële leverage of degene zonder schulden? :)
Meer leverage = meer risico natuurlijk maar gezien de vraag/aanbod outlook van olie, is dat risico er volgens mij niet in de komende 2-3 jaar.
En tegen dan zijn de schulden al afgebouwd naar niveau gelijkaardig aan concurrenten.
Jij denkt dat er geen risico is, maar misschien wel volgens de markt.
Uiteraard had Oxy toen toevallig meer risico. Ze hadden net een monsterovername gedaan en de pandemie kwam op het slechtste moment ooit voor hen want ze moesten nog assets verkopen die plots onverkoopbaar waren.
Dat is nu niet meer relevant.

En wat maakt dat uit dat iets tijdelijk -50 of -75 geprijsd wordt door de markt?
Wat telt is hoeveel het waard is toch?
Rendement halen is belangrijker dan wat iets waard is, kijk maar naar crazy tech en tesla...Op langere termijn is het een ander verhaal.
Anders moet je nooit een aandeel kopen, als zogezegd de markt altijd de juiste prijs plakt op de waarde.
Dan moet je een indexfonds kopen.

Dat kan zijn, maar dat zijn dan dommekloten van wie ik extra aandelen kunnen kopen heb, die nu meer dan 100% hoger staan dan vorig jaar.
Wat die vele anderen in de markt denken, interesseert mij op zich niet.

Maar je luistert niet :)
Schulden afbetalen is geen slapend kapitaal. Dat transfereert toekomstige waarde van de obligatiehouder naar de aandeelhouder.
Die toekomstige waarde vertaalt zich in de aandelenprijs en is dus rechtstreeks iets wat in de zak van de aandeelhouder komt.
Ik denk niet dat de meeste zo redeneren...schulden zijn schulden:)
Dat zou eigenlijk nogal stom zijn, want het verandert niets aan de waarde van het aandeel.

We weten immers NU al dat het dividend er komt tussen Q2 en Q4 van dit jaar.
Ik denk niet dat de markt anticipeert op een toekomstig dividend...het is ook nog niet officieel gecommuniceerd.
(Ik denk dat het al na Q1 gaat komen...of toch zeker de aankondiging.)
Maar we zitten inderdaad in een zotte markt, dus het kan best zijn dat de aandelenprijs stijgt, want ik heb de indruk dat er ook wel wat retailbeleggers in Oxy zitten als ik sommige schommelingen zie.

Maar zoveel te beter. Hoe meer zotten in de markt, hoe beter voor value beleggers 🥳
Ik heb geen klagen, bijna 50% op minder dan 2 maanden🚀

Laatst bewerkt:
Sommige fondsen kunnen pas kopen als er dividend is.
Voor domme marktredenen kan dat effect hebben.

Een van mijn aandelen gaat in de S&P600 small cap opgenomen worden.
+17% omhoog gewoon op dat nieuws. Niets verandering in fundamentals, het gaat gewoon in een index. Plots moeten een hoop etf dat kopen.

Zijn van die somme dingen.

Terug
Bovenaan