Kleine Beursfeiten

Moet je hier dan in feite belastingen op betalen?

Ik neem aan van niet aangezien de bedoeling van mij niet speculeren was maar echt geloof in het bedrijf. Dat gezegd zijnde, wie zou niet verkopen na pakweg 500-600% winst en bijna zekerheid dat het alleen maar kan dalen? Ik ben wel misschien van plan om rond de periode van belastingen indienen volgend jaar (aangezien dit in 2021 gebeurd is) wel navraag te doen hierover.

Ik was aan het zien om wat aandelen te kopen in een bedrijf actief in de Drone sector. Er wordt verwacht dat de Drone Sector nog een vrij stevige groei zal kennen in de opkomende jaren. Iemand hier dat deze sector ook wat bekeken heeft en eveneens tips voor een bepaald aandeel?

Kan iemand mij de TLDR versie van WAAROM Gamestop uitleggen? Er zijn toch nog veel bedrijven/sectoren die het slecht doen en geviseerd worden door short sellers? Dus waarom net Gamestop?

Inderdaad veel bedrijven die geshort zijn maar dit was de perfecte storm. Meest geshorte aandeel in de US (+140% op de top) en sedert halfweg vorig jaar nieuws dat Ryan Cohen de boel hoopt om te vormen tot GameStop Online na succes met Chewy. Dit zorgde voor stijging aandeel, deel shorts onder water, meer nieuws, weer stijging, weer shorts onder water, etc. Tot enkele weken geleden GameStop aankondigde dat Cohen op de board kwam samen met 2 collega's van Chewy en 3 andere board-members vertrekken. Dit was de eerste catalysator, daarna nog tweets van Cohen zelf en Elon Musk en natuurlijk de media-aandacht.

Wanneer zou ge eigenlijk een stop loss order pakken ipv stop limit order? Limit is toch veiliger aangezien ge dan op dat bedrag verkoopt?

ydyq5016x2f61.jpg

Zag deze op reddit verschijnen, vergelijking met de VW short squeeze van 2008, nog mensen hier die er in geloven of is het al gepasseerd? :)

Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf geen GME aandelen.

Het spijtige is dat er velen dat nog gaan geloven ook. Die denken echt dat de short squeeze nog moet komen. Die pijl moet 2-3 cm naar rechts staan.

Welke kapitaliserende dividend ETF's raden jullie aan? Liefst 1 Amerikaanse en Niet-Amerikaanse.

Ik heb al jaren al mijn spaargeld op een rekening staan omdat ik het realistisch vind om een woning te kopen en dus niets lang wil vastzetten door te beleggen via mijn bank bv.
Ondertussen gaan de jaren voorbij dat het nihil oplevert.
Nu zit ik zelf al even bij binckbank dus dan kan ik wel wat kopen en me op elk moment uitkopen als ik toch opeens al mijn spaargeld nodig heb.

Wat zouden julie adviseren voor dus eerder op lange termijn waar ik toch eenvoudig kan uitstappen?
Ik heb Inbev en Telenet al even en die doen het ondertussen heel goed maar die had ik gekocht na de crash in maart dus dat was een buitenkans.
Bel20 lijkt mij een logische instap maar daar blijken jullie hier geen te grote fan van en ik wil best wel wat specifieker te werk gaan, mits wat winnen van kennis eerst. Welke bedrijven zijn nog van de coronadip aan het opklimmen bijvoorbeeld?
Eenvoudig uitstappen kan je altijd, de vraag is hoe veel verlies je bereid bent te nemen...

Ik vind het een interessante situatie voor mij en om mezelf te leren kennen. Het is de eerste keer dat ik (zo) stevig verlies op een investering, en eigenlijk kan ik dat erg goed relativeren. Momenteel ben ik echt (op papier) een stevig bedrag kwijt => erg negatief. Maar tegelijkertijd loop ik hier niet te panikeren, en heb ik geen verkooporder ingeschoten nu zie ik dat het daalt => positief.
Voor mij is er niets veranderd aan de hypothese waarom ik GME ben beginnen kopen. Ik wist dat het een heel groot risico was, soms loopt het goed af, soms loopt het minder goed af. Ik geloof nog altijd dat de short squeeze er kan komen, maar als gans het publiek panikeert, winnen ze natuurlijk.
Ben ik (op papier) veel geld kwijt? Ja. Slaap ik nu slechter, of ga ik nooit meer durven investeren in iets? Neen.
Had jij GME gekocht? Aan welke prijs?

geef toe, je wou gewoon later kunnen zeggen:
Whats-App-Image-2021-02-02-at-17-23-25.jpg

ik heb het vanop de zijlijn bekeken, ik lees verhalen van mensen die volledige spaarboeken kwijt zijn en ik geloof het gerust..oh wee..
wel blij dat de markt duidelijk heropleeft na de hetse van eind vorige week, gisteren topdag gehad
Die verhalen heb ik precies gemist? Ik denk dat de meeste op WSB vooral volledige spaarboeken hebben verdiend... Enfin, toch de early adopters:p

Ik neem aan van niet aangezien de bedoeling van mij niet speculeren was maar echt geloof in het bedrijf. Dat gezegd zijnde, wie zou niet verkopen na pakweg 500-600% winst en bijna zekerheid dat het alleen maar kan dalen? Ik ben wel misschien van plan om rond de periode van belastingen indienen volgend jaar (aangezien dit in 2021 gebeurd is) wel navraag te doen hierover.
Op meerwaarde van aandelen moet je in België géén belasting betalen. Zelfs niet aangeven in de belastingsbrief. Heb twee dagen terug gebeld naar de belastingen.

Uiteraard niet. Heb ook al meerdere malen 10 baggers of 20 baggers verkocht. Zoals eerder gezegd is er geen definitie van wat speculatie is, dus hoe gaan ze belasten???

Tenzij je een 1 man's bedrijfje opricht. "Stock speculator pro" en 20 transactie per dag doet die 1h duren, hebben ze nooit wen case.

Uiteraard niet. Heb ook al meerdere malen 10 baggers of 20 baggers verkocht. Zoals eerder gezegd is er geen definitie van wat speculatie is, dus hoe gaan ze belasten???

Tenzij je een 1 man's bedrijfje opricht. "Stock speculator pro" en 20 transactie per dag doet die 1h duren, hebben ze nooit wen case.
termijn tussen aankoop en verkoop? Ook het criterium voor de (ondertussen afgeschafte) speculatietaks...
Ik koop vandaag en verkoop morgen met 40% winst bvb.

Als je zo nog eens een tip hebt deel maar gerust😏🤭

Terug
Bovenaan