Kleine Beursfeiten

Maar eigenlijk, waarom die bedrijven?
Waarom Builder bijvoorbeeld?
Deftige EPS
Lage P/E
Stevige groei en en 1B eigen aandelen inkopen...
Even getwijfeld omdat ze ath waren (76) maar ondertussen reeds 81 :)

Indien petrol boven 60 dan kan oxy schulden terugbetalen, ondertussen bijna 10% winst op :), maar ik ga deze wellicht verkopen (aangezien ik vermoed dat die rond de 30 gaan blijven hangen) en dan eventueel wachten om lager in te kopen als de petrol nog is corrigeert naar aanleiding van covidopstootje.... Ook Apa gekocht aan 25 om even op te volgen...

Wat verwachten jullie voor komend jaar, opnieuw indexen 20% en meer of een pak minder? Of geen idee wat te verwachten...

Neemt glazen bol - nope, niks te zien.

7-8% gemiddeld over de volgende 20 jaar is wat ik verwacht ;)

Of ik kan bank style gaan.

We verwachten volgend jaar aanhoudende onzekerheid mbt de energiecrisis, democratische onzekerheden in Europa omwille van Covid en oplopende begrotingstekorten. Tegen een achtergrond van stijgende inflatie levert dat risico's op zoals renteverhogingen die een schuchter herstel kunnen afremmen of zelfs een crisis veroorzaken. Dit gecombineerd met gelimiteerde mogelijkheden voor overheden door de begrotinsgtekorten, zou een eventueel nieuw Covid risico of een escalerende energiecrisis (Oekraine) een dompter of de feestvreugde kunnen zetten.

Ons basis scenario blijft echter een verbetering van de covid situatie, dalende energieprijzen tegen het zomer seizoen en een reversal van de inflatie naar dichtbij de 2%. Dit zou moeten resulteren in een (bescheiden) voortzetting van de economie en in het kielzog stijgende beurskoersen.

Kort samengevat. Kan naar boven, kan naar beneden, kan horizontaal. Rente kan stijgen, rente kan zakken. Covid kan passeren, Covid kan exploderen. Energieprijs kan zakken of stijgen. :rofl: :rofl: :rofl:

Laatst bewerkt:
Ik vind die euforie om een ATH van portfolio's altijd een beetje raar. Voor hetzelfde geld staan die volgende week op -50%.

Waarom korte termijn resultaten vieren als de winsten pas tellen als ge het casht? Is zoals een e-card leuk vinden op uw verjaardag...

Ik vind die euforie om een ATH van portfolio's altijd een beetje raar. Voor hetzelfde geld staan die volgende week op -50%.

Waarom korte termijn resultaten vieren als de winsten pas tellen als ge het casht? Is zoals een e-card leuk vinden op uw verjaardag...
Ik ben nochtans ook blij met de vele ATH's dit jaar, en ik acht de kans zeer minimaal dat ik volgende week 50% kwijt ben -> ik zit niet in de nasdaq-aandelen met een price/sales >100 en ook niet in crypto, dus 5% dalen is al zeer stevig voor mij...

Ik ben nochtans ook blij met de vele ATH's dit jaar, en ik acht de kans zeer minimaal dat ik volgende week 50% kwijt ben -> ik zit niet in de nasdaq-aandelen met een price/sales >100 en ook niet in crypto, dus 5% dalen is al zeer stevig voor mij...
Nee klopt maar uiteindelijk (neem ik aan, hopelijk) ga je toch geen actie ondernemen na die 5% dus maakt in de praktijk niets uit?

Is hetzelfde als blij zijn dat mijn huis in waarde gestegen is maar er geen zak mee kan doen (zeker niet als ik een ander huis koop).

Definieer "cashen". Ik ga mijn portefeuille niet plots liquideren en coke/hoeren-mode gaan. Als ik verkoop, koop ik er iets anders mee. Is dat niet de definitie van "spaargeld dat je kunt missen" ?

Zonet 100 k in mijn portfolio gestoken en ATH bereikt 🤥🤥

Ik heb een PF die "gesloten" is. En verschillende andere waar geld in en uit gaat. Deze week die andere bijgetankt en ook daar ATH :thinking:

Definieer "cashen". Ik ga mijn portefeuille niet plots liquideren en coke/hoeren-mode gaan. Als ik verkoop, koop ik er iets anders mee. Is dat niet de definitie van "spaargeld dat je kunt missen" ?
Hangt inderdaad van de doelstelling af maar je spreekt over 20 jaar en anderen hebben hier toch ook relatief een lange horizon? Mja misschien wat misvorming omdat ik vooral een passieve belegger ben voor (hopelijk) early retirement. Een ATH is voor mij, mwoah, mooi meegenomen en eigenlijk logisch als er elke maand 2k injectie komt.

Laatst bewerkt:
Nee klopt maar uiteindelijk (neem ik aan, hopelijk) ga je toch geen actie ondernemen na die 5% dus maakt in de praktijk niets uit?

Is hetzelfde als blij zijn dat mijn huis in waarde gestegen is maar er geen zak mee kan doen (zeker niet als ik een ander huis koop).
Mijn vrouw en ik dromen wel van een nieuw huis binnen enkele jaren waarvoor we een target-bedrag in ons hoofd hebben -> dan is het wel leuk om maandelijks in Excel bij te houden hoe ver je zit met je al je assets/investeringen.

Dus nee idd, als iets 5% zakt (of BABA 40% bvb) dan doe ik daar niets aan, maar is dan wel jammer om je portefeuille waarde naar beneden te zien gaan (is niet helemaal zo gegaan natuurlijk want er was genoeg ander dat wel omhoog ging dit jaar)

Hangt inderdaad van de doelstelling af maar je spreekt over 20 jaar en anderen hebben hier toch ook relatief een lange horizon? Mja misschien wat misvorming langs mijn omdat ik vooral een passieve belegger ben voor (hopelijk) early retirement. Een ATH is voor mij, mwoah, mooi meegenomen en eigenlijk logisch als er elke maand 2k injectie komt.
Een ATH is gewoon het enige dat je kan "vieren" he. Natuurlijk zegt dat niks, maar ik zie ook bepaalde bedragen winst als een milestone (50k was er zo eentje bvb, 75k ook en die was behaald, maar ondertussen niet meer...). Je bent er niks mee dat je die haalt, maar je wil toch ergens naar uit kijken tijdens het beleggen he :D

Deftige EPS
Lage P/E
Stevige groei en en 1B eigen aandelen inkopen...
Even getwijfeld omdat ze ath waren (76) maar ondertussen reeds 81 :)

Indien petrol boven 60 dan kan oxy schulden terugbetalen, ondertussen bijna 10% winst op :), maar ik ga deze wellicht verkopen (aangezien ik vermoed dat die rond de 30 gaan blijven hangen) en dan eventueel wachten om lager in te kopen als de petrol nog is corrigeert naar aanleiding van covidopstootje.... Ook Apa gekocht aan 25 om even op te volgen...
En wanneer gaat ge dit verkopen?

Terug
Bovenaan