Kleine Beursfeiten

Mijn hoge fcf aandelen gaan mee omlaag. Lijkt allemaal niet uit te maken momenteel.

Gewoon alles dat niet veel omhoog is gegaan voorbije half jaar gaat nu omhoog.
Alles dat veel omhoog is gegaan gaat omlaag. Multiples, fundamentals, fcf yield, lijkt allemaal weinig uit te maken.
Welke aandelen met hoge fcf, goede fundamentals en geen overdreven multiples zijn vandaag bij jou naar beneden gegaan?

Welke aandelen met hoge fcf, goede fundamentals en geen overdreven multiples zijn vandaag bij jou naar beneden gegaan?
bldr, rick, wstg, xfab
Allemaal 10% of hoger fcf and huidig run rate.
inmd iets lager aan 4%, maar daar tegenover zeer sterke groei.

Die fcf maakt momenteel niet uit. Als het veel omhoog is gegaan dan wordt het de laatste weken zwaar afgestraft. Los van sterke fundamentals.

Dat tech daalt is nogal logisch na aankondiging 3 renteverhogingen: aandelen meer focus op value ipv growth bij een hogere rente...

Dat tech daalt is nogal logisch na aankondiging 3 renteverhogingen: aandelen meer focus op value ipv growth bij een hogere rente...
Maar er is niet meer focus op value.
Er is vooral focus op hoe het aandeel het heeft gedaan het voorbije jaar. Los van of het value of growth is.

D'ieteren daalt wel hard vandaag zonder speciaal nieuws blijkbaar? Had er recent wel een sterke stijging opzitten.
YTD +133%.

Het valt mij op dat veel mensen zich deze vraag stellen als het aandeel eens zonder reden 5% zakt. Wanneer het aandeel zonder reden 5% stijgt stelt niemand zich vragen. Niet echt consistent imo.

Als beginneling probeer ik elke grote wijzing/daling te begrijpen, maar ik heb hier al verstaan dat sommige zaken gewoonweg niet te verklaren zijn.

Als ik hier zo lees staat zowat alles gruwelijk hoog gewaardeerd, ook de ETF's waarin ik maandelijks beleg. Wat dan te doen als ik nog een aanzienlijk bedrag wil investeren?
Er zullen allicht nog wel een hoop individuele aandelen zijn die de moeite waard zijn, maar de kennis ontbreekt mij momenteel om deze eruit te halen.

Het geld gewoon op de spaarrekening laten staan is wel het laatste wat ik wil doen.

Als beginneling probeer ik elke grote wijzing/daling te begrijpen, maar ik heb hier al verstaan dat sommige zaken gewoonweg niet te verklaren zijn.

Als ik hier zo lees staat zowat alles gruwelijk hoog gewaardeerd, ook de ETF's waarin ik maandelijks beleg. Wat dan te doen als ik nog een aanzienlijk bedrag wil investeren?
Er zullen allicht nog wel een hoop individuele aandelen zijn die de moeite waard zijn, maar de kennis ontbreekt mij momenteel om deze eruit te halen.

Het geld gewoon op de spaarrekening laten staan is wel het laatste wat ik wil doen.
Op korte termijn zijn er inderdaad heel wat fluctuaties die je simpelweg niet kan verklaren met fundamentele redenen. Stijgingen of dalingen op lange termijn worden wel gedreven door de fundamentals. Dat D'Ieteren 130% gestegen is dit jaar zal dus wel door fundamentele redenen komen (ik volg D'ieteren niet in detail), maar dagelijkse fluctuaties van enkele percentages kan je niet altijd zomaar verklaren, maar zijn vaak puur gedreven door 'sentiment', algo's etc.

En waar lees je dat alles gruwelijk hoog gewaardeerd staan? Heel wat groeiaandelen en small caps staan 20% tot 60% onder hun top (wat niet noodzakelijk betekent dat het nu goedkoop is natuurlijk). Value en large cap houdt wel goed stand, waardoor de indexen inderdaad dicht tegen hun ATH staan. Maar als je wat verder kijkt zie ik na de recente sell-off grote opportuniteiten. Eventueel kan je sector specifieke ETF's overwegen als je niet richting individuele aandelen wilt gaan.

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis is deze vraag nog niet beantwoord en een beetje in de andere discussies verloren gegaan. Even oprakelen aangezien ik ook wel geïnteresseerd ben.
Toen ik begon met beleggen vond ik deze wel interessant:
Youtube: https://www.youtube.com/c/InvestwithSvenCarlinPhD
Boeken: "One up on wall street" van Peter Lynch en "Warren Buffet and the interpretation of financial statements"

Toen ik begon met beleggen vond ik deze wel interessant:
Youtube: https://www.youtube.com/c/InvestwithSvenCarlinPhD
Boeken: "One up on wall street" van Peter Lynch en "Warren Buffet and the interpretation of financial statements"
SvenCarlin effe bekeken: buy Alibaba cheap @220...
:oink:

@muchraise: Beleggen voor dummies, klinkt als een banaal boek maar staat wel wat info in over ETF etcetera....
Korte inhoud : (van 2016, is ook een nieuwe uitgave in 2021)

Op korte termijn zijn er inderdaad heel wat fluctuaties die je simpelweg niet kan verklaren met fundamentele redenen. Stijgingen of dalingen op lange termijn worden wel gedreven door de fundamentals. Dat D'Ieteren 130% gestegen is dit jaar zal dus wel door fundamentele redenen komen (ik volg D'ieteren niet in detail), maar dagelijkse fluctuaties van enkele percentages kan je niet altijd zomaar verklaren, maar zijn vaak puur gedreven door 'sentiment'.

En waar lees je dat alles gruwelijk hoog gewaardeerd staan? Heel wat groeiaandelen en small caps staan 20% tot 60% onder hun top (wat niet noodzakelijk betekent dat het nu goedkoop is natuurlijk). Value en large cap houdt wel goed stand, waardoor de indexen inderdaad dicht tegen hun ATH staan. Maar als je wat verder kijkt zie ik na de recente sell-off grote opportuniteiten. Eventueel kan je sector specifieke ETF's overwegen als je niet richting individuele aandelen wilt gaan.
Blijf je 100% in tech groeiaandelen na de recente sell-off en renteverhogingen?

Blijf je 100% in tech groeiaandelen na de recente sell-off en renteverhogingen?
Uiteraard, na de sell-off ben ik nog meer bullish dan voordien. Aangezien mijn aandelen gemiddeld 25-30% goedkoper noteren dan een maand geleden liggen de toekomstige returns dus ook een pak hoger vandaag.

Als ik kijk naar wat voor multiples mijn aandelen over 1 a 2 jaar noteren, gecombineerd met de verwachte groei op dat moment....Het wordt stilletjes aan tijd om eender welke andere asset die ik nog ergens heb liggen te verkopen en de opbrengst in mijn aandelen te steken :biglaugh:

Uiteraard, na de sell-off ben ik nog meer bullish dan voordien. Aangezien mijn aandelen gemiddeld 25-30% goedkoper noteren dan een maand geleden liggen de toekomstige returns dus ook een pak hoger vandaag.

Als ik kijk naar wat voor multiples mijn aandelen over 1 a 2 jaar noteren, gecombineerd met de verwachte groei op dat moment....Het wordt stilletjes aan tijd om eender welke andere asset die ik nog ergens heb liggen te verkopen en de opbrengst in mijn aandelen te steken :biglaugh:
Upstart,mndy,...Uw portefeuille zal momenteel wel bloedrood zien vermoed ik.

Geen ervaring mee, maar je gaat er dus vanuit dat een stijgende rente geen invloed zal hebben op de waarde die de beleggers gaan geven aan die tech groeiaandelen? (Ik overweeg (beperkt) sentinel1 aan te kopen.)

Upstart,mndy,...Uw portefeuille zal momenteel wel bloedrood zien vermoed ik.

Geen ervaring mee, maar je gaat er dus vanuit dat een stijgende rente geen invloed zal hebben op de waarde die de beleggers gaan geven aan die tech groeiaandelen? (Ik overweeg (beperkt) sentinel1 aan te kopen.)
Upstart zit al een tijdje niet meer in mijn portfolio, zie mijn laatste portfolio update die ik hier gepost heb. Al overweeg ik afhankelijk van Q4 resultaten om terug in te kopen, ik blijf ze nauwgezet volgen.

Ik ga er niet per se vanuit dat de stijgende rente helemaal geen invloed ga hebben, ik ga ervan uit dat de aandelen in mijn portfolio in de toekomst meer waard zullen zijn dan vandaag, omdat ze snel groeien, die groei duurzaam is en ze een superieur business model hebben.

Kwestie van dat 'bloedrood' in perspectief te plaatsen:

Volgens Janus gaan we de rode pijl volgen. Volgens Racing_Genk de blauwe. Wie krijgt er gelijk? Stay tuned! :cool:

Volgens Janus gaan we de rode pijl volgen. Volgens Racing_Genk de blauwe. Wie krijgt er gelijk? Stay tuned! :cool:
Ik kan geen korte termijn prijzen voorspellen, daar ben ik te dom voor.

Waar ik wel niet slecht in ben, zijn de risico's van businessmodellen & management inschatten, en fundamentele waardes.

Zoals bij Futu, Upstart, Freq, of Cassava weet ik het eindpunt, maar de weg er naartoe moet ik je helaas schuldig blijven :)

Terug
Bovenaan