Kleine Beursfeiten

Ook bitcoin stijgt sterk, want door de rate hikes van de FED zal de gegenereerde cashflow van crypto in de toekomst meer waard worden :crazy:

En ook: gedecentraliseerde crypto zal de centrale banken vervangen, want die printen toch alleen maar geld, dat is goed voor bitcoin.
Maar de Fed zei net dat ze gaan stoppen met QE en soepel beleid?
En als bitcoin de Fed overbodig maakt, wat maakt een rentebeslissing van de Fed dan uit voor bitcoin?

Trouwens, als bitcoin altijd maar meer 'waard' wordt. Hoe zullen de laatste intreders dan betalen voor bitcoin?
Er is dan toch altijd iemand nodig die zijn bitcoin voor een stratosferisch bedrag verkoopt en dan met waardeloze fiat opgescheept zit aangezien crypto op dat moment fiat vervangen heeft?

Wait a minute... :thinking:

Versnelling van taper was verwacht.
Ik denk dat men wel snellere rate hikes had verwacht.
En FED verwacht ook slechts 2.6% inflatie in 2022. Tempert mss ook de inflatie angst beetje.

Maakt niet uit. De sell off kan nog doorgaan, hoe belachelijk het ook is.
Nu hebt ge dingen die 25-30% groeien en aan 10% FCF staan. Wordt absurd.

Die reversal in Berkshire vandaag terwijl alles dat laatste tijd omlaag ging nu omhoog gaat.

Hatelijke markt. Is gewoon brede etf bewegingen.
Big dumb money.

Ook bitcoin stijgt sterk, want door de rate hikes van de FED zal de gegenereerde cashflow van crypto in de toekomst meer waard worden :crazy:
Zolang je cash-flow en crypto in dezelfde zin blijft gebruiken, ga je het nooit snappen, vrees ik :)

En ook: gedecentraliseerde crypto zal de centrale banken vervangen, want die printen toch alleen maar geld, dat is goed voor bitcoin.
Maar de Fed zei net dat ze gaan stoppen met QE en soepel beleid?
En als bitcoin de Fed overbodig maakt, wat maakt een rentebeslissing van de Fed dan uit voor bitcoin?
Ik denk dat meer en meer mensen stilletjes aan de inflatie-olifant in de kamer aan het zien zijn.
Eerst was er geen inflatie, daarna was het tijdelijk, nu geven ze toe dat ze de touwtjes kwijt zijn. En waarom moet de wereldeconomie afhangen van een handje vol mensen? Mensen pikken het niet meer. Sparen voor later bestaat niet meer. Men vlucht naar een nieuwe store of value.

Trouwens, als bitcoin altijd maar meer 'waard' wordt. Hoe zullen de laatste intreders dan betalen voor bitcoin?
Heb je het nu over jezelf? 😆

Er is dan toch altijd iemand nodig die zijn bitcoin voor een stratosferisch bedrag verkoopt en dan met waardeloze fiat opgescheept zit aangezien crypto op dat moment fiat vervangen heeft?

Wait a minute... :thinking:
Misschien komt er dan wel een punt dat niemand nog zijn bitcoins wil verkopen voor fiat ;)

Zolang je cash-flow en crypto in dezelfde zin blijft gebruiken, ga je het nooit snappen, vrees ik :)
De huidige waarde van een asset blijft de verdisconteerde toekomstige cashflow hoor, of je nu op je hoofd wil gaan staan of niet.
Dat is niet iets theoretisch, dat is basic waardering.
Misschien komt er dan wel een punt dat niemand nog zijn bitcoins wil verkopen voor fiat ;)
My sweet summer child.

De huidige waarde van een asset blijft de verdisconteerde toekomstige cashflow hoor, of je nu op je hoofd wil gaan staan of niet.
Dat is niet iets theoretisch, dat is basic waardering.
Maar een klompje goud heeft toch ook geen cash-flow? En heeft wel degelijk waarde de laatste keer dat ik checkte.

Maar een klompje goud heeft toch ook geen cash-flow? En heeft wel degelijk waarde de laatste keer dat ik checkte.
Goud is massaal overgewaardeerd.
Voor gebruikswaarde zou het mss -75% kunnen staan voor een meer fair price.
Pas daaronder zou de productie van goud danig terugvallen dat de vraag de prijs omhoog zou duwen.

Voor ijzer en olie is dat een goed argument, voor goud toch net wat minder omdat het enorm overpriced is voor de dingen die je ermee kan doen he...
Misschien is crypto het nieuwe goud (wat ik niet geloof)....Natuurlijk zeer speculatief.

Kwaliteitsaandelen/waardeaandelen noteren ook tegen een te hoge PE; dat is ook voor een groot deel speculatief...en de hoge waarderingen van de laatste jaren is blijkbaar het 'nieuwe' normaal :thinking:
Er is gewoon te veel geld dat op zoek is naar rendement....zelfs met renteverhogingen.

Kunst of commodities hebben wel cashflow, maar enkel de cash die de volgende koper aan jou zal geven, geen eigen productieve cashflow.

Bij olie hangt dat bv af van het feit of iemand jou minimum x euro zal geven voor jouw vat binnen x jaar.
En daar hangt dat af van vraag/aanbod.
En er zijn nogal wat redenen om aan te nemen dat er vraag zal zijn.
En aanbod kan je niet zomaar verhogen.

Crypto?
Hangt af van het loutere feit of iemand binnen 5 jaar nog steeds geld ervoor wil geven, louter voor het geloof dat het later dan wel de wereldwijd gebruikte munt zal zijn.
Quod non, dat hebben overheden over de hele wereld al duidelijk gemaakt.
China was toch het beste voorbeeld? Van de ene dag op de andere dag: Ah ja jongens, gedaan met bitcoin hier op straffe van gevangenis.

Nochtans zaten diezelfde crypto enthousiasten mij een half jaar geleden duidelijk te zeggen dat dit niet kon gebeuren 'want china zou zijn eigen burgers toch niet verarmen hé'.
Nu: crickets.

Nog afgezien van het feit dat een bitcoin kloon gemaakt is op 5 minuten.
Nee, ethereum, dát is de toekomst.
Haha nee, het is Cardano, want dat is sneller en heeft minder fee per transactie!
Ah nee tis dogecoin, want Elon laat je daar Tesla merchandise mee kopen in de real world.

Maar how jongens, ik dacht dat de supply beperkt was en daardoor 'inflatieproof'?
Blijkt dat je nog 100 andere crypto betalingsmogelijkheden kan maken zeg...

Los van de 0,0 industriële toepassingen van 2009 tot op vandaag.

Misschien is crypto het nieuwe goud (wat ik niet geloof)....

Als je dat vanop een afstand bekijkt zijn er meer raakpunten dan verschillen, mits de juiste context en een voldoende groot aantal volgers kan je aan alles een waarde toekennen.

Anderzijds kan je dat ook gewoon zeggen van geld, je kan daar enkel iets mee aanvangen als er voldoende volgers zijn maar in principe is de waarde eveneens 0,0.

Crypto?
Hangt af van het loutere feit of iemand binnen 5 jaar nog steeds geld ervoor wil geven, louter voor het geloof dat het later dan wel de wereldwijd gebruikte munt zal zijn.
Quod non, dat hebben overheden over de hele wereld al duidelijk gemaakt.
China was toch het beste voorbeeld? Van de ene dag op de andere dag: Ah ja jongens, gedaan met bitcoin hier op straffe van gevangenis.

Massa's overheden hebben toch ook al duidelijk gemaakt dat olie ook niet meer gebruikt zal worden in de toekomst. Landen komen zelf af met het verbieden van stookolieketels, verbrandingsmotor etc.

Toch blijf je daar zot van. 🤔

Het aanbod van olie kan trouwens heel gemakkelijk verhoogd worden, zo gemakkelijk zelf dat ze speciaal de OPEC hebben opgericht om te voorkomen dat er teveel opgepompt wordt.

Het moment dat de oliepiek bereikt wordt en er gediscussieerd gaat moeten worden tussen, S-arabië, Rusland, Iran en o.a. Venezuela over wie er een vaatje minder zal mogen oppompen zit het er tegen.

Een discussie tussen S-Arabië en Rusland hebben in 2020 de olieprijs zelf op een paar dagen doen kelderen.

En tech gaat omhoog na die beslissing, want rate hikes zijn plots goed, ook al hoor ik al de hele tijd dat techaandelen zo hoog gewaardeerd worden omdat interestvoeten zo laag staan waardoor de winsten die zich in de verre toekomst bevinden, hoog gewaardeerd mogen worden.

En de reactie van de markt op meer dan verwachte rate hikes, is om tech hoger te sturen?

Conclusie: nooit investeren op basis van macro jongens. Ook al had je de macro call juist, je zou verkeerd geweest zijn in de vertaling ervan naar aandelen 🙃
Dus uit uw conclusie kan ik afleiden dat jij gestopt bent met macro gokken op olie?

Het is niet omdat je olie in een beetje europese landen wat gaat reduceren in vb een naftstation, dat dat wereldwijd een giga impact zal hebben.

Industrie gebruikt nog altijd olie. Overgrote deel in europa heeft nog stookolie ketels (zelfs in Wallonie steken ze nog nieuwe mazout tanks voor chauffage na de overstromingen). India en China stookt nog als een tierelier.

Gas crisis die er nu is, zal ook geen deugd doen om de transitie van olie weg in Europa te versnellen...

Dus uit uw conclusie kan ik afleiden dat jij gestopt bent met macro gokken op olie?
Als er een duidelijke imbalans komt tussen vraag en aanbod, is het toch niet echt gokken om te denken dat de prijzen zullen stijgen? (of alleszins niet dalen).
Als je dan oliebedrijven ziet die noteren aan 30% jaarlijkse FCF/market cap, dan denk ik dat daar weinig gokken bij is.

Wat gaat de vraag naar bitcoin zijn binnen 3 jaar?

Van olie kan je die tot op 2-3% juist voorspellen.

Massa's overheden hebben toch ook al duidelijk gemaakt dat olie ook niet meer gebruikt zal worden in de toekomst. Landen komen zelf af met het verbieden van stookolieketels, verbrandingsmotor etc.
Ik kijk naar wat overheden doen, niet wat ze zeggen.

De realiteit: olievraag blijft stijgen. Olieconsumptie nu is wereldwijd quasi hetzelfde als in 2019, terwijl we nog met een halve pandemie zitten en internationaal/business luchtverkeer plat ligt.

Het olieverbruik van DE electrificatie voorloper Noorwegen is op 10 jaar tijd misschien 5% in totaal gedaald.
Moeiteloos gecompenseerd door de groei in andere landen, die meer dan 10 jaar achter zitten op Noorwegen op dat vlak.
Het aanbod van olie kan trouwens heel gemakkelijk verhoogd worden, zo gemakkelijk zelf dat ze speciaal de OPEC hebben opgericht om te voorkomen dat er teveel opgepompt wordt.
Zodanig gemakkelijk dat verschillende landen momenteel ONDER hun quota pompen, en dat SA en Rusland bijna aan hun maximum zitten, sommigen denken voor de komende paar jaren.
Rusland heeft nog nooit zo weinig exploratie gedaan als de voorbije 5 jaar. Als je weet dat nieuwe olievelden exploiteren 2-4 jaar kan duren tot maximum capaciteit...
Het moment dat de oliepiek bereikt wordt en er gediscussieerd gaat moeten worden tussen, S-arabië, Rusland, Iran en o.a. Venezuela over wie er een vaatje minder zal mogen oppompen zit het er tegen.
Dat kan, maar ik zit dan ook niet in mijn oliebedrijven voor de komende 10 of 15 jaar.

Het moment dat de wereld zich realiseert dat we nog lang olie gaan nodig hebben en dat er dus wel opnieuw zwaar zal moeten geïnvesteerd worden in extra exploratie, zal dat in de prijs komen te zitten, en dan ben ik er uit.

Maar ik verwacht binnen de komende 2-3 jaar 50% kans op een tekort.
En wat een tekort doet met prijzen, is zoals een overvloed doet in april 2020 toen de prijs negatief ging.
Maar dan de andere richting uit, stratosferisch. En in dat scenario zal ik geen normaal rendement hebben, maar een zot rendement.

Waarmee ik niet gezegd heb dat je nu oliebedrijven moet kopen. Tenzij ze nu nog 20% zakken en de olieprijs blijft >60, dan heb je opnieuw genoeg margin of safety om in te stappen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan