Kleine Beursfeiten

Doorrollen die BABA put, doorrollen. 😬

Btw het is niet alsof BABA failliet is he.
Toch wat verkeerd ingeschat hier: doel was bij te kopen bij -25% maar ben gestopt wanneer baba 3% van Port was, ondertussen meer dan 40% in het rood. Vandaag daling van 1% op port, geen goede maand.

Anderzijds hoop ik op een deftige dip voor tech en groeiaandelen omdat ik er quasi geen heb.

Dit gezegd zijnde zou ik niemand aanraden om olie aandelen te kopen, slecht voor uw hart.

Berkshire daarentegen... véél beter dan QQQ of SPY aan huidige prijzen, voor de volgende 5 jaar.
Vraag me alleen wat er gebeurt als Buffett sterft. Kan alle richtingen uit gaan dan tegenwoordig.

Vraag me alleen wat er gebeurt als Buffett sterft. Kan alle richtingen uit gaan dan tegenwoordig.
Waarschijnlijk een kortstondige gigantische koopmogelijkheid in brk.A aandelen.

Want die zijn illiquide, en als de gepensioneerde amerikaan hoort dat buffett gestorven is, zou hij wel eens kunnen roteren in indexfunds.

Wat niets verandert aan de intrinsieke waarde van het bedrijf, dus behalve een potentiële koopkans, een non-event (op korte termijn a 5-10 jaar, daarna weet je niet of de corporate culture zal behouden blijven)

Het mag toch niet verbazen dat een stock als AMC naar beneden keldert? Staat wel nog altijd x10 tov het begin van dit jaar.

Ik mag hopen dat die in geen enkele index staat?

Waarom zou er een sell-off op Apple gebeuren?
Goede en grote tech bedrijven zoals een AMD zijn ook al 10 % en meer gezakt de laatste dagen. Als dat volgende week zich doorzet kan de rest wel eens volgen.

Hier valt het precies nog mee, -6% op een week tijd maar als ik 1 of 2 maanden terugkijk, is het maar -1%.
Een paar individuele aandelen (BABA bv.) blijven wel diepzeeduiken...

Hier valt het precies nog mee, -6% op een week tijd maar als ik 1 of 2 maanden terugkijk, is het maar -1%.
Een paar individuele aandelen (BABA bv.) blijven wel diepzeeduiken...
same here, enkel BABA dieprood, rest wel ça va, gisteren bvb slechts 1,5% verlies… van mij mag er nog wel wat sell off gebeuren, kan alleen maar mooiere koopgelegenheden geven.

En vergeet niet, elke % winst ytd die je hebt is eenn% meer dan de mensen met hun spaarboekje :biglaugh:

En wat ga je doen met die high growth posities die je nu dan waarschijnlijk nog hebt?
Houden? Dan ga je binnen x aantal tijd alsnog minder hebben dan berkshire gekocht te hebben hoor.

Yolo in SAAS was inderdaad heel lucratief de laatste 5 jaar.

Maar datzelfde argument kan een 'investeerder' in Dogecoin ook maken tegen u.
En wat is precies de reden volgens jou dan dat een SaaS bedrijf dat omzet groeit aan 50%+ per jaar, hoge marges ( 70%+) , hoge net retention rate (120+%) , etc... met nog 70% zou dalen en een price to sales van 5 en minder zou hebben?

En wat is precies de reden volgens jou dan dat een SaaS bedrijf dat omzet groeit aan 50%+ per jaar, hoge marges ( 70%+) , hoge net retention rate (120+%) , etc... met nog 70% zou dalen en een price to sales van 5 en minder zou hebben?
Omdat niet alle SAAS monster cash machines kunnen worden, zonder new entrants, en aan die waarderingen.
En elke paar procent minder goed doen dan de projecties, is direct miserie.

In 1999 waren internetbedrijven van 15-20 keer revenue zot overgewaardeerd, met exact dezelfde projecties en growth rates.

Nu zitten we aan tot 150 keer price/revenue.
Dat is gewoon geschift hoeveel winst je moet maken op termijn om dat waar te maken.
De meesten gaan dat niet waarmaken, en dan krijg je reratings van -60-70% (ik heb het niet over FAANG).
En waarschijnlijk meer want de overwaardering is echt hallucinant.
Alsof dit de eerste keer is dat er assetlight bedrijven opkomen...

Vandaar zou ik bijna smeken om niet 'buy the dip'pen in die bedrijven nu, want 1 van de crashes (vorig kleintje was mei 2021) gaat 'the one' zijn en nooit komt die koers dan nog terug bij 90% van die bedrijven.

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde, voor degenen met cash: er komt waarschijnlijk een tof moment aan in de komende weken.

De kans is groot dat de labo neutralisatie antibody tests van pfizer/moderna tegen omicron zeer slecht zullen zijn.
Dat de beurzen dan in elkaar zakken, is zeker mogelijk.

Maar de consensus bij experts is dat er een grote kans is dat t-cellen en andere componenten van de immuniteit toch gaan beschermen tegen hospitalisatie bij omicron, net zoals tegen beta.

Daarbij zijn covidgeneesmiddelen van bv Pfizer en Vir niet zo afhankelijk van het spike eiwit, dus die blijven werken.
Ook de huidige testing detecteert omicron.
Dus we zitten ver van maart 2020 waar we blind vlogen en met lockdowns.

Als in die beursdaling bedrijven zoals Berkshire (voor uw core grote flappen) of bepaalde olieaandelen (voor de liefhebbers van wat meer risico) , die nu al ondergewaardeerd zijn mee sterk naar beneden gaan, zou ik niet twijfelen...
(Om dan paar jaar te holden, ik kan de korte termijn beurs immers niet voorspellen)

Laatst bewerkt:
Omdat niet alle SAAS monster cash machines kunnen worden, zonder new entrants, en aan die waarderingen.
En elke paar procent minder goed doen dan de projecties, is direct miserie.

In 1999 waren internetbedrijven van 15-20 keer revenue zot overgewaardeerd, met exact dezelfde projecties en growth rates.

Nu zitten we aan tot 150 keer price/revenue.
Dat is gewoon geschift hoeveel winst je moet maken op termijn om dat waar te maken.
De meesten gaan dat niet waarmaken, en dan krijg je reratings van -60-70% (ik heb het niet over FAANG).
En waarschijnlijk meer want de overwaardering is echt hallucinant.
Alsof dit de eerste keer is dat er assetlight bedrijven opkomen...

Vandaar zou ik bijna smeken om niet 'buy the dip'pen in die bedrijven nu, want 1 van de crashes (vorig kleintje was mei 2021) gaat 'the one' zijn en nooit komt die koers dan nog terug bij 90% van die bedrijven.
Van mij mogen de saas bedrijven nog verder zakken, dan is er de komende jaren tenminste meer zekerheid dat de koers ongeveer hun omzetgroei volgt. Maakt het wat gemakkelijker :)

Blijven SaaS bedrijven vergelijken met de dotcom bubbel en het enige voorbeeld dat is aangehaald is Lernout en Hauspie,
man man man. En dat voor iemand met een diploma computerwetenschappen.

@JanusDR ik hou wat salvos achter de hand voor rond kerst eens de omicron data binnen is.

Ergens in januari komt de cash van de verkoop van huis binnen. Zal nog goed uitkomen qua timing.

3 scenarios:
1 - omicron shit hit the fan
2 - omicron valt mee, maar het duurt lang om uit te vlooien. Economie Koelt wat af en het Inflatiespook is geweken
3 - omicron passeert snel en we stomen verder. Inflatie risico.

Scenarios 1 en 3 problematisch voor tech. Scenarios 2 en 3 ok voor berkshire saaie stuff

Covid was net positief voor tech.
Work from home, cloud.
E-commerce, meer budget voor consumptie ipv reizen.
Geen supply chain problemen in tech.

Als er een nieuwe covid golf komt zoals in het begin is alles om zeep. Er zal niet veel work from home zijn, eerder cry from home.

Niemand Kan nog centen in de economie pompen. En de mensen gaan niet nog eens een jaar thuis zitten en isoleren en werken...

Terug
Bovenaan