Kleine Beursfeiten

En minste aandacht voor de sukkelaars en werknemers met matige arbeidsvoorwaarden/working poor....:offtopic:

Nee, dat zijn China, India,... - nog een paar graadjes erger dan de VS - maar ik snap je punt.

Om wat on-topic te blijven: ik verkies over het algemeen ook de Amerikaanse markt boven de Europese, typisch reageert ze sneller en veert ze ook weer sneller recht.

Kwartaalresultaten waren wat minder dan verwacht. Fee revenue steeg met 12% op een QoQ basis, vs. 60% QoQ vorig kwartaal. Q4 guidance wel goed (+18% QoQ groei dacht ik). Dit is geen SaaS business dus 'lumpiness' in de revenue is te verwachten uiteraard. Verder denk ik dat ze al een behoorlijk marktaandeel hebben in personal loans (als ik mij goed herinner las ik in een analyse dat UPST 10% marktaandeel in de US heeft), dus de vraag is of het hoge groeitempo volgend jaar ook kan worden aangehouden. Met auto loans hebben ze een nieuw product nu, maar dat was dit kwartaal slechts 2K van de 263K loan volume, dus voorlopig nog niet significant, terwijl er in de bull thesis wel van wordt uitgegaan dat auto loans een significante driver zijn voor groei in 2022. Verder hebben ze aangekondigd dat ze ook met SMB en mortgage leningen gaan beginnen, maar dat zal nog niet voor 2022 zijn aangezien hun AI modellen ook voor deze leningen opnieuw 'getraind' moeten worden, ik verwacht dat dat pas vanaf 2024 een significant volume kan bereiken. Long term is er niks aan de thesis gewijzigd, maar er zijn wat vragen over de duurzaamheid van de groei op korte termijn.

Ik heb mijn positie voorlopig verkocht, niet omdat ik er niet meer in geloof, maar omdat er op korte termijn mogelijk betere opportuniteiten zijn. Al kan het zijn dat ik de komende dagen weer instap, maar dat zal dan met een kleinere positie zijn die ik eerst had (UPST was 21% van mijn portfolio voor gisteren). Al bij al meer dan 100% winst op mijn eerste aankopen in mei en ongeveer 60% op mijn gehele positie (veel bijgekocht in juni-augustus), dus ondanks de daling mag ik niet ontevreden zijn.

Mijn huidige portfolio:

Datadog 18%
Snowflake 17%
monday.com 16% => Gisteren van 10% naar 16% gebracht, hadden fantastische resultaten maar gingen -20%. Weliswaar de 2 dagen ervoor +25%.
SentinelOne 11%
Crowdstrike 10%
ZoomInfo 9%
Cash 9% => Ben er nog niet uit wat ik hier mee ga doen. Multiples staan ook weer heel hoog na de bull run laatste paar maanden
MercadoLibre 7%
Amplitude 2%
Sea Limited 1%
Ik heb die portefeuille eens bekeken en sterke en consistente groei met focus op 1 sector. Geen lucky shots en niet louter meesurfen met de stierenmarkt (zoals de meesten en ook hier op het forum). Dus wel iemand die weet waar hij mee bezig is(y).
2 vragen:
1. Om de hoeveel tijd update je je portefeuille en toon je dit direct hier op het forum? (Niet om copy/paste te doen, je toont portefeuille en dat is geen beleggingsadvies)
2. Toch al wat signalen hier en daar van overhitte beursen, ga je niet uit van een stevige beurscorrectie de komende maanden?

Wil je ook sharen waarom je Prosus verkocht? Schrik van de Q3 cijfers? of was het enkel voor een kort ritje?

Nog steeds stevige discount op Prosus tov hun assets, en imo zal Tencent ook wel terug recoveren in China, dus ik hou ze nog wel voor even bij.
Verschillende redenen, maar de voornaamste is dat ik mijn beleggingstrategie wil verleggen naar meer rechtstreeks investeren in groei-aandelen en minder in holdings. Het verhaaltje blijft maar duren "er is een enorme discount", ondertussen blijft die discount maar duren en is er een serieuze opportuniteitskost door niet te investeren in andere interessantere bedrijven.

Andere redenen:
- Grote positie nog steeds Tencent, teveel overheidsinmenging naar mijn goesting
- Twijfels bij de prijs die betaald hebben voor SO.
- Delivery Hero niet mijn favoriete bedrijfsmodel. https://www.biznews.com/asset-management/2021/03/26/food-delivery-prosus-just-eat

Ze hebben wel een mooi portfolio aan bedrijven, daar zullen wel een paar winners tussen zitten. https://www.prosus.com/companies

Verschillende redenen, maar de voornaamste is dat ik mijn beleggingstrategie wil verleggen naar meer rechtstreeks investeren in groei-aandelen en minder in holdings. Het verhaaltje blijft maar duren "er is een enorme discount", ondertussen blijft die discount maar duren en is er een serieuze opportuniteitskost door niet te investeren in andere interessantere bedrijven.

Andere redenen:
- Grote positie nog steeds Tencent, teveel overheidsinmenging naar mijn goesting
- Twijfels bij de prijs die betaald hebben voor SO.
- Delivery Hero niet mijn favoriete bedrijfsmodel. https://www.biznews.com/asset-management/2021/03/26/food-delivery-prosus-just-eat

Ze hebben wel een mooi portfolio aan bedrijven, daar zullen wel een paar winners tussen zitten. https://www.prosus.com/companies
Agree, alles staat of valt met die Tencent participatie, ik geloof dat we het ergste wel gehad hebben met de Ccp, maar als je daaraan twijfelt dan snap ik wel dat je je positie sluit

Ik heb aan 102$ gekocht. :cool:

ter verduidelijking: ook mijn enigste high risk aandeel. De rest is allemaal vrij braaf op lange termijn.
Rivian had ik ook gekocht met de bedoeling lange termijn. (de order van Amazon moet in 2025 geleverd worden; had ongeveer die termijn minimum in gedachten) , maar aan de snelheid dat het nu aan het stijgen is, hou ik het wel nauwlettend in het oog. Het blijft een ongelofelijk overgehyped aandeel.
Proficiat! 75% rendement op een paar dagen :bow:
Ik vermoed dat jij de grafiek wel dikwijls in het oog aan het houden bent of misschien een stoploss...
Vandaag ip SEV, nog een EV die wil meesurfen op de EV hype :crazy:

Ik heb heel wat Bel20 bedrijven in porto, AvH, Aedifica, Ageas, Cofinimmo, GBL, Melexis, Sofina en Solvay. Die hebben mij toch nog niet teleurgesteld hoor. Dus wat is je punt nu ?
Bel20 index is gewoon scheefgetrokken door die zware gewichten van AB Inbev, ING, KBC,... terwijl er wel mooie kwaliteit tussenzit als je wat opzoekwerk doet.

AEX is trouwens tegenwoordig ook zo'n scheefgetrokken index met al die chipbedrijven.
Niemand WDP posities? Aangekocht in februari voor 28,9 en gisteren en de laatste maand schommelen ze rond de 40.

Mijn Tencent (NNND) positie is terug in het groen 🥳 0.50%, niet veel, maar het is een begin.

EUR crasht precies :/

Gaat idd vlot naar beneden, meer dan 200 pips in een week tijd. Is van jullie vorige jaar geleden.
Zot om zien hoe dat de Dollar zo sterk blijft ondanks al het geld dat bijgedrukt wordt. De voordelen van een wereldmunt te zijn zeker. Je kan doen wat je wil. Schulden? Pfff.

Laatst bewerkt:
Mijn Tencent (NNND) positie is terug in het groen 🥳 0.50%, niet veel, maar het is een begin.
Prosus heeft er ook een goede week opzitten, en morgen cijfers BABA, als die goed zijn (vooral benieuwd naar Cloud cijfers) dan terug richting $200 (en dan kan ik het jaar afsluiten met volledig port in het groen (y))

Ik lees hier weinig over banken.Is op een jaar ook bijna verdubbeld.Ik bedoel dan de ETF Lyxor 600 banks.

Laatst bewerkt:
Prosus heeft er ook een goede week opzitten, en morgen cijfers BABA, als die goed zijn (vooral benieuwd naar Cloud cijfers) dan terug richting $200 (en dan kan ik het jaar afsluiten met volledig port in het groen (y))
Ik heb wel mijn twijfels over de toekomst van Tencent dat voorlopig sterk afhankelijk is van hun gaming afdeling.

Tja, zolang ze de monetaire geldkraan wagenwijd open laten staan zal de zeepbel nog wel niet barsten.
Eerst creëren ze massale liquiditeit en kelderen ze de waarde van cash en nu komen ze jammeren dat er mogelijks een zeepbel is. Zolang de geldkraan wagenwijd open blijft staan met zero/negative interest rates zal er niet snel iets veranderen.

Tja, zolang ze de monetaire geldkraan wagenwijd open laten staan zal de zeepbel nog wel niet barsten.
Eerst creëren ze massale liquiditeit en kelderen ze de waarde van cash en nu komen ze jammeren dat er mogelijks een zeepbel is. Zolang de geldkraan wagenwijd open blijft staan met zero/negative interest rates zal er niet snel iets veranderen.
Zolang Nonkel Rudy en Tante Germaine tegen mij niet over aandelen beginnen kan het nog wat hoger ;)

Iemand een mening over BHP Billiton, niet echt populair dit jaar maar zou wel eens goed gepositioneerd (koper, nikkel) kunnen zijn i.f.v. elektrificatie wagenpark.

Niemand WDP posities? Aangekocht in februari voor 28,9 en gisteren en de laatste maand schommelen ze rond de 40.
Ik heb WDP.
Zeer goed bedrijf, zeer goeie sector om nu in te zitten.

Heb ook VGP, zelfde sector en business, maar bedrijf wordt nog beter gerund dan WDP.

De landen waarin beiden opereren zijn grotendeels compatibel (niet overlappend).

Terug
Bovenaan