JanusDR
Well-known member
Heeeeeelemaal anders dan wij, nuchtere Belgen!In China veegt men trouwens zijn gat aan fundamentals, men kijkt er ook anders naar de beurs, die beleggen op gevoel en gokken gewoon graag.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heeeeeelemaal anders dan wij, nuchtere Belgen!In China veegt men trouwens zijn gat aan fundamentals, men kijkt er ook anders naar de beurs, die beleggen op gevoel en gokken gewoon graag.
Forumlievelingen geen fan van.Ageas wordt hier met regelmaat bewierookt.
Maarja bpost (vroeger) en abinbev ook![]()
Ondergewaardeerd, kwaliteit, dividend,… en zelfd groei via hun China stakeWat denken jullie hier van Ageas?
Op korte termijn betere opportuniteiten? Welke interessante tech ipo komt eraan op korte termijn?Kwartaalresultaten waren wat minder dan verwacht. Fee revenue steeg met 12% op een QoQ basis, vs. 60% QoQ vorig kwartaal. Q4 guidance wel goed (+18% QoQ groei dacht ik). Dit is geen SaaS business dus 'lumpiness' in de revenue is te verwachten uiteraard. Verder denk ik dat ze al een behoorlijk marktaandeel hebben in personal loans (als ik mij goed herinner las ik in een analyse dat UPST 10% marktaandeel in de US heeft), dus de vraag is of het hoge groeitempo volgend jaar ook kan worden aangehouden. Met auto loans hebben ze een nieuw product nu, maar dat was dit kwartaal slechts 2K van de 263K loan volume, dus voorlopig nog niet significant, terwijl er in de bull thesis wel van wordt uitgegaan dat auto loans een significante driver zijn voor groei in 2022. Verder hebben ze aangekondigd dat ze ook met SMB en mortgage leningen gaan beginnen, maar dat zal nog niet voor 2022 zijn aangezien hun AI modellen ook voor deze leningen opnieuw 'getraind' moeten worden, ik verwacht dat dat pas vanaf 2024 een significant volume kan bereiken. Long term is er niks aan de thesis gewijzigd, maar er zijn wat vragen over de duurzaamheid van de groei op korte termijn.
Ik heb mijn positie voorlopig verkocht, niet omdat ik er niet meer in geloof, maar omdat er op korte termijn mogelijk betere opportuniteiten zijn. Al kan het zijn dat ik de komende dagen weer instap, maar dat zal dan met een kleinere positie zijn die ik eerst had (UPST was 21% van mijn portfolio voor gisteren). Al bij al meer dan 100% winst op mijn eerste aankopen in mei en ongeveer 60% op mijn gehele positie (veel bijgekocht in juni-augustus), dus ondanks de daling mag ik niet ontevreden zijn.
Mijn huidige portfolio:
Datadog 18%
Snowflake 17%
monday.com 16% => Gisteren van 10% naar 16% gebracht, hadden fantastische resultaten maar gingen -20%. Weliswaar de 2 dagen ervoor +25%.
SentinelOne 11%
Crowdstrike 10%
ZoomInfo 9%
Cash 9% => Ben er nog niet uit wat ik hier mee ga doen. Multiples staan ook weer heel hoog na de bull run laatste paar maanden
MercadoLibre 7%
Amplitude 2%
Sea Limited 1%
Na enkele dagen nadenken heb ik een 7% positie teruggekocht in Upstart, zoals ik zei blijf ik optimistisch, maar niet in die mate dat 21% nog een te verdedigen allocatie was voor mij, zeker omdat er geen recurrente omzet is, dus minder visibiliteit en in het algemeen een wat hoger risico.Op korte termijn betere opportuniteiten? Welke interessante tech ipo komt eraan op korte termijn?

Na enkele dagen nadenken heb ik een 7% positie teruggekocht in Upstart, zoals ik zei blijf ik optimistisch, maar niet in die mate dat 21% nog een te verdedigen allocatie was voor mij, zeker omdat er geen recurrente omzet is, dus minder visibiliteit en in het algemeen een wat hoger risico.
---
Software/SaaS IPO's die in de pipeline zitten: Hashicorp & Braze. Allebei rond de 50% YoY growth, zelf niet direct interesse om te kopen, maar ze komen wel op de watchlist voor het geval hun groei zou versnellen. Momenteel teveel opportuniteiten met bedrijven die >70% groeien, iets wat je je 5 jaar geleden niet kon inbeelden.
Write-up Hashicorp: https://www.meritechcapital.com/blog/hashicorp-ipo-s-1-breakdown
S-1 Braze: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1676238/000119312521322227/d40379ds1a.htm
---
Wel een kleine positie genomen in recente IPO Amplitude, hun groei versnelt (meest recent eerst):
YoY revenue growth: 72% - 66% - 48% - 50%
QoQ revenue growth: 16% - 19% - 10% - 14%
Groei in aantal klanten neemt ook toe, van 41% in Q4 2020 naar 54% in het meest recente kwartaal (Q3 2021) => belangrijk voor toekomstige groei
Management gaf nu al de voorspelling van minstens 40% groei in 2022. Als je dat in November van het jaar ervoor reeds durft te voorspellen zullen ze wellicht weer minstens 50% groeien volgend jaar.
Wat ze doen: Digital product optimization. Bieden software aan dat bedrijven helpt om customer behavior op hun digitaal product te analyseren, om zo bijvoorbeeld de conversie rate te verbeteren. In een digital-first world heel relevant, ze hebben 26 van de Fortune 100 als klant, wat hun product valideert. Hadden tot voor kort 1 product, 'Amplitude Analytics', maar in Q2 hebben ze 'Amplitude Recommend' en 'Amplitude Experiment' gelanceerd, dus heel wat cross-selling opportuniteiten om hun hoger groeitempo aan te houden.
Verder is er een trend naar 'product-led growth' waarbij het digitaal product zelf veel centraler komt te staan in de verkoopstrategie van bedrijven (ipv via bijvoorbeeld Sales & Marketing personeel), en hiervoor is Amplitude ook een geschikte tool. De CEO/founder is ook heel transparent, hij deed bijvoorbeeld onlangs een AMA over de IPO van zijn bedrijf: https://news.ycombinator.com/item?id=28696641 (interessant om eens door te nemen voor iedereen die interesse heeft in een oprichter zijn ervaringen van start-up fase tot IPO)
---
Voor alle duidelijkheid, mijn investeringsstrategie is totaal anders dan de jouwe. Ik probeer die bedrijven te vinden die op het steile deel van hun 'S-curve' zitten, en wil dan de rit zolang mogelijk mee doen. Dus ik ga Snowflake niet verkopen na 3 weken met 10% winst, zoals jij hier onlangs schreef.

SNOW is niet te vergelijken met Rivian. Rivian is een auotmaker die nog zo goed als geen productie heeft, SNOW is een SaaS bedrijf dat gigantisch snel groeit in een heel grote markt met heel snelle scalability.Het probleem is natuurlijk inschatten wanneer de rit stopt....
'Mij onlangs ook de bedenking gemaakt om evt. met opties te beginnen om duidelijk overgewaardeerde bedrijven te shorten.'
En SNOW heeft geen overwaardering???
Kan zeker interessant zijn, heb wel begrepen dat covid het low-hanging fruit is van de toepassingsgebieden mRNA technologie en dat kankermedicijnen heel wat complexer zijn. Maar als je het toch jaren wil bijhouden moet dat wel OK zijn.Heb van de terugval geprofiteerd om een serieuze positie in te nemen in BioNTech -> hun mRNA technologie gaat volgens mij echt potten breken bij kankermedicijnen, en de grote cashflows die nu binnenkomen dankzij het covid-vaccin helpen om veel nieuwe studies te financieren.
Dit is eentje om jaren bij te houden hoop ik!
Dit weekend bracht iemand dLocal weer tot mijn aandacht dus heb mijn thesis nog eens herbekeken. Sinds mijn vorige post zijn de Q2 cijfers ook gerapporteerd:- dLocal: API provider voor lokale betalingsmethodes in emerging countries (voornamelijk Zuid Amerika, Afrika en Azie). Onder andere Amazon is klant. Wat ze concreet doen: Stel dat je als Amazon zijnde je producten wilt verkopen in al die emerging countries, dan kan je via dLocal er onmiddellijk voor zorgen dat al de consumenten in deze landen hun geprefereerde betalingsmethode kunnen gebruiken. Ieder land heeft wel zijn eigen betaalmethodes want credit cards/paypal wordt daar nauwelijks gebruikt. In de plaats van dus zelf integraties te bouwen met 300+ lokale betalingsmethodes in meer dan 30 landen is het (meestal) veel efficienter om dit plug and play te doen met dLocal. Revenue groei ook rond de 140% laatste kwartaal en dit gaat mogelijks nog versnellen omdat ze hun partnership met Amazon verder hebben uitgebreid.
Hun investor presentation van Q2 is de moeite om eens door te nemen, geeft een goede introductie: https://investor.dlocal.com/financials/quarterly-reports-annual-reports/Fintech dus en API provider. Als iemand in IT dat dagelijks met API's bezig is, jan dit wel interessant zijn.
Nog steeds geen oplossing. Het probleem ligt volgens Saxo bij hun leverancier van de KIID: Morningstar. De KIID's moeten volgens de wet in minstens 1 van de landstalen ter beschikking worden gesteld, maar dat is niet het geval.Zijn er hier nog personen die problemen hebben met SaxoInvestor? Sinds een paar dagen kan ik geen fondsen meer kopen, enkel verkopen. Support geeft bijzonder weinig info, enkel dat het probleem 'in de loop van november' zou moeten opgelost geraken.
Bijzonder frustrerend.
Kan Saxo volgens mij niets aan doen. Heeft te maken met EU wetgeving. Net zoals met ETF's: als de informatie niet in lokale taal beschikbaar is, kan je dat niet meer kopen.Nog steeds geen oplossing. Het probleem ligt volgens Saxo bij hun leverancier van de KIID: Morningstar. De KIID's moeten volgens de wet in minstens 1 van de landstalen ter beschikking worden gesteld, maar dat is niet het geval.
Door mij hier van op de hoogte te stellen is voor Saxo support de kous af. Wat een service.