Kleine Beursfeiten

Mijn electriciteitsaandelen gaan nog verder stijgen. 🥳

Ook de Chinese zonnepanelen gaan vlot verkopen.

De groene elektriciteitsproductie zal een ferme boost krijgen als het rendabeler wordt.

Hoe duurder de olie hoe beter trouwens. Laat ze zichzelf maar uit de markt prijzen 🥳

Mijn hernieuwbare energie gerelateerde aandelen zijn bij mijn beste.
ENPH, ALFEN

Eentje die nog niet omhoog gaat is GTT. Is met zicht op groei in LNG in vooral shipping.
Is gewoon afwachten tot regulatie ferm de kneep zet op gebruik van olie voor brandstoffen in shipping, zodat schepen geforceerd worden om te schakelen naar LNG. Binnen 10 jaar hopelijk zelfs al zoveel mogelijk omschakeling naar waterstof (LNG schepen zullen die omschakeling gemakkelijker kunnen maken).

Hmm blijven instappen de dag van vandaag...
Wanneer draaien de centrale banken die kraan dicht, dan komt er toch wel een stevige correctie aan me dunkt.
Het 'gratis' geld kan toch niet blijven stromen en het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat die balansen van de centrale banken nog een (paar) jaar blijven toenemen.

Wanneer draaien de centrale banken die kraan dicht, dan komt er toch wel een stevige correctie aan me dunkt.
Het 'gratis' geld kan toch niet blijven stromen en het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat die balansen van de centrale banken nog een (paar) jaar blijven toenemen.
De enige bedrijven die echt getroffen zullen worden zijn zij die geld nodig hebben. De techreuzen zoals Microsoft, Amazon, Alphabet, Facebook hebben miljarden $$ op hun rekening staan dus zou niet weten waarom de correctie op hen weerslag zou hebben bvb.

Denk niet dat zo'n correctie er snel gaat aankomen... -5% of -10% noem ik geen stevige correctie hé ;)

De enige bedrijven die echt getroffen zullen worden zijn zij die geld nodig hebben. De techreuzen zoals Microsoft, Amazon, Alphabet, Facebook hebben miljarden $$ op hun rekening staan dus zou niet weten waarom de correctie op hen weerslag zou hebben bvb.
De vraag naar aandelen gaat verminderen, niet omdat die bedrijven het slechter gaan doen. Maar eerder vanwege de concurrentie van andere producten en verminderen van goedkoop geld.

==> Krediet wordt duurder
==> Obligaties worden terug interessanter
==> Spaarrekeningen worden terug interessant
==> Hypotheekleningen worden duurder
==> Dollar wordt duurder

Eind 2018 was er al zo'n mini malaise op de beurs omdat de rente verhoogd werd en veel geld van de beurs naar de obligatiemarkt en andere veiligere producten stroomden.

Toen heeft men uiteindelijk de rente terug verlaagd om drama te voorkomen.

Dit gezegd zijnde tech blijft gewoon interessant 🥳

If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

If you can't stand the heat, get out of the kitchen.
Zeker als ze in brand staat!

Instappen is altijd interessanter dan niet instappen, alleen moet je wel kijken in wat je instapt. Welke bedrijven zullen het het meeste voelen als er een stevige correctie komt, die er sowieso wel eens komt.

Ale, dat geloof je toch zelf niet. Als de centrale banken morgen de geldkraan dichtdraaien zakt alles hoor. Zoals Lolplayer zegt moeten we niet ver kijken. In 2018 ging JPOW eens op automatische piloot rentes verhogen + taperen, gevolg: apple -30%, Amazon -22%, Msoft -13%, Alphabet -15%,.... Vervolgens begin januari doet de centrale bank een draai van 180° en ging men stoppen met rentes verhogen en heeft ze zelf verlaagt doorheen het jaar. Gevolg: stevige beursstijging.
Zo lang dit soepele beleid blijft gaat het feestje door + nu krijgen we nog een enorm fiscaal pakket er bovenop. Ik zie voorlopig geen reden om volledig uit de markt te stappen. Vraag is of ze het soepele beleid nog kunnen stoppen natuurlijk, ik denk dat ze al te ver zijn gegaan. Zal interessant worden komende maanden :)

Booms en busts zijn van alle tijden, centrale banken of niet. Als mensen willen gokken, gokken ze. Lage of hoge interestvoeten maakt daarbij niet uit. Eind jaren 90 stonden ze aan 6% en toch gingen .com aandelen de stratosfeer in, net zoals sommige aandelen nu.

In other news: "Renewables leader Orsted profits hit by low wind speeds".

Haha, ik kan echt niet wachten op de resultaten van de hype esg bedrijven in de komende jaren. "Onze winst is helaas weg dit jaar, want de wind wilde niet blazen en de zon zat soms achter de wolken".
Voor de rest verdienen we zeker een P/E van 250 :LOL:

BRK verkocht onder de 280? Zowat 1 van de enige aandelen dat nog ondergewaardeerd is :)

Buffett heeft afgelopen kwartaal weer voor 6 miljard eigen aandelen ingekocht hé, en hij koopt enkel als het minimum 10% ondergewaardeerd is, conservatief berekend...
Telkens als hij dat deed in de voorbije 25 jaar, stond het minimum 50% hoger 5 jaar later.
Was met de bedoeling om ff volledig cash te gaan, kat uit de boom kijken tot begin september met dat dat meestal een mindere periode is (niet altijd natuurlijk) en dan opnieuw es kijken hoe ek men portefeuille value/growth zou verdelen. Kan zijn dak dan opnieuw instap in BRK, who knows. Ik hoop wel dat er nog een klein dipke komt :)

Booms en busts zijn van alle tijden, centrale banken of niet. Als mensen willen gokken, gokken ze. Lage of hoge interestvoeten maakt daarbij niet uit. Eind jaren 90 stonden ze aan 6% en toch gingen .com aandelen de stratosfeer in, net zoals sommige aandelen nu.
Die bedrijven van toen zijn wel op quasi geen enkele manier te vergelijken met pakweg de FAANG stocks van vandaag. In die tijd stonden de waarderen van veel (standaard) techs belachelijk hoog, maar in vergelijking met de crypto gekte van vandaag is het nog veel erger dan in 1998.

"In juli stegen de producentenprijzen in de VS met 7,8 procent op jaarbasis en de kerninflatie met 5,6 procent. "Dat was een grote en niet-welkome stijging", aldus Hewson. De Amerikaanse tienjaarsrente noteerde donderdag licht hoger op 1,37 procent."

:eek2:

Shipping wordt een ramp door de toenemende lockdowns in China.
Men vermoedt dat het jaren gaat duren voordat supply chains opkuisen. Mogelijk jaren van super dure shipping kosten en veel delays.

En we weten allemaal dat eens de prijzen gestegen zijn ze niet rap zullen dalen. Dusja, we zijn vertrokken voor jaren van hoge inflatie. Als je gewoon rond je kijkt is dat nu niet bepaald verrassend te noemen.

Die inflatie gaat wellicht niet aanhouden.
Ik zou mij eerder zorgen maken over een decennium van deflatie eens al de supply chain problemen voorbij zijn en na covid duidelijk wordt dat de economie nog steeds shit is.

@Nesjamag - Hoe lang kun je roepen dat het crisis is en de economie shit is?

Ik hoor al sinds 2008 of zo dat het crisis is. Ondertussen zijn we bijna 15y verder en merk je niks van een crisis. Werkloosheid is laag, cash klutst van onder de plinten bij de consumenten, alle restaurants zitten vol, de beurs blijft knallen.

Als er deflatie is, dan printen we toch gewoon nog wat geld bij? De printers weten we ondertussen al staan.

@Nesjamag - Hoe lang kun je roepen dat het crisis is en de economie shit is?

Ik hoor al sinds 2008 of zo dat het crisis is. Ondertussen zijn we bijna 15y verder en merk je niks van een crisis. Werkloosheid is laag, cash klutst van onder de plinten bij de consumenten, alle restaurants zitten vol, de beurs blijft knallen.

Als er deflatie is, dan printen we toch gewoon nog wat geld bij? De printers weten we ondertussen al staan.
Dat is inderdaad zoiets dat je blijft horen. Ja, er zijn een paar factoren waaruit je zou kunnen afleiden dat er een crisis komt. Corona was er daar 1 van. Maar die crisis bleek eigenlijk heel kort te zijn en is al terug voorbij.

Het enige waar ik me effectief zorgen over maak, is de klimaat-toestand momenteel. Het chip-tekort toont aan dat de economie daar wel echt gevoelig aan kan zijn.

Ik ben (nog) niet aan het beleggen. Wil er eerst meer over lezen & begrijpen. Wellicht stap ik binnenkort in een ETF zoals S&P500 of IWDA.
Verder de strategie aan het bepalen, waarbij een deel tech zal worden (growth), een deel dividend (sector onafhankelijk) & een deel pharma/biotech.
Het enige waar ik nog over twijfel, is de groene transitie. Het valt niet meer tegen te houden dus dat lijkt mij longterm wel iets om in rekening te brengen.
90% buy & hold. 10% stocks. Die 10% komt er pas als ik tevreden ben over mijn kennis.

Terug
Bovenaan