Kleine Beursfeiten

Chapeau dat je dan meteen aan de beurs hebt gedacht, ook wel een topperiode om te starten.
Ik ben reeds 8 jaar actief op de beurs en heb nu een Ca. 15K winst. Wel nooit een erfenis gehad of dergelijks.
Hangt natuurlijk ook af van hoe groot je volledige portefeuille is he. En er zit ook wel 1 speculatief aandeel bij dat het goed doet, én ik heb wat geluk gehad met crypto...

Ik snap zo'n uitspraken maar op zich kan die winst van 50K morgen maar 10K zijn.
Uiteindelijk is die winst niet 'gerealiseerd' maar 'virtueel'.
Tenzij je vandaag alles verkocht hebt en effectief die 50K winst gecashed hebt.
En zeker met crypto dat zo volatiel is en van de ene op de andere dag rare sprongen kan maken.

Ik snap zo'n uitspraken maar op zich kan die winst van 50K morgen maar 10K zijn.
Uiteindelijk is die winst niet 'gerealiseerd' maar 'virtueel'.
Tenzij je vandaag alles verkocht hebt en effectief die 50K winst gecashed hebt.
En zeker met crypto dat zo volatiel is en van de ene op de andere dag rare sprongen kan maken.
Dat kan zeker, maar naar "waarde" toe kan in principe hetzelfde gebeuren met cash geld. Als Europa morgen beslist dat ze 1000 miljard euro extra gaan drukken, dan is uw 50k gerealiseerde winst ook plots niet meer hetzelfde waard als de dag ervoor.
Het grootste deel zit natuurlijk gewoon in ETF's van de grote indexen, dat beperkt uw risico al serieus. Maar bij crypto en speculatieve aandelen, loop je zeker het risico om geld kwijt te spelen ook.

Daarnet deze handige tool gevonden als je de earning historiek van een bedrijf eens visueel wil zien:

Spijtig genoeg geen aandelen van Moderna :unsure:.

Op hun frontpage kan je ook alle aandelen zien die recent hun kwartaalresultaten publiceerden.

Hoera, net een nieuwe "mijlpaal" gehaald.
Sinds januari 2019 begonnen op de beurs, en ondertussen 50k€ winst gehaald (combinatie beurs en crypto). De kans zit erin dat het volgende week al terug een pak minder is, maar vandaag ben ik content :D
Hoeveel was aandelen en hoeveel crypto?

22k uit aandelen en 28k uit crypto. Wel een pak minder "inleg" in crypto gedaan natuurlijk (januari 2021 begonnen, en alles verkocht vlak voor de crash, nadien terug ingekocht. Maar ik geef toe dat dat grotendeels geluk was).
Uiteindelijk is het gisteren geëindigd op 52700€, dus nog een mooie 2700€ extra (virtuele) winst. Wel volledig aan de crypto kant, dus dat kan goed binnen een uurtje verdampt zijn

Wat was je inleg? 50K winst op 2 jaar is toch al niet niks.
Totale portefeuille aan aandelen is nu 115k en aan crypto 40k. Gezien de 50k winst is dat dus een 105k eigen inleg zeker :p
(snel berekend is dat dus 2 jaar na elkaar 20% rendement, dat is mooi maar gezien de voorbije 2 jaar hun gemiddeldes, valt dat nog wel mee ook).

Dat is dus +/- wat de S&P 500 gedaan heeft maar dan nam je meer risico door crypto erin te nemen.

Met dat verschil dat je er dan van uit gaat dat die 105k op dag 0 beschikbaar waren. Die 105k is gespreid over die 2 jaar gekomen.

Iemand Steinhoff in zijn portefeuille en een verklaring voor de stijging? Ik verwachtte deze pas in het najaar.

"Prijs elektriciteit en aardgas op hoogste peil in meer dan tien jaar tijd"

Gele hesjes incoming.
Ze gaan de fossiele brandstofbedrijven nog mogen smeken om meer te produceren om de prijzen onder controle te houden.

White House calls on OPEC to boost oil production as gasoline prices rise​

Wat was dat onvoorspelbaar zeg.

Incoming: grote electriciteitsprijsstijgingen in Europa deze winter met dezelfde verwondering.

Uw supply langs alle kanten kortwieken en belasten terwijl de alternatieven er nog niet zijn aan aanvaardbare prijs, lijkt mij niet slim.

Veel plezier met de sociale onrust aangezien dat allemaal vooral op de kap van de lagere inkomens is 🥳

@mac-bc

White House calls on OPEC to boost oil production as gasoline prices rise​

Wat was dat onvoorspelbaar zeg.

Incoming: grote electriciteitsprijsstijgingen in Europa deze winter met dezelfde verwondering.

Uw supply langs alle kanten kortwieken en belasten terwijl de alternatieven er nog niet zijn aan aanvaardbare prijs, lijkt mij niet slim.

Veel plezier met de sociale onrust aangezien dat allemaal vooral op de kap van de lagere inkomens is 🥳

@mac-bc
da's wel niet positief voor uw olie aandelen hé?

meer productie dus olieprijs omlaag?

da's wel niet positief voor uw olie aandelen hé?

meer productie dus olieprijs omlaag?
Eens Delta gepasseerd is, is er ruimte genoeg voor zowat gelijk welke productieverhoging.

Het kwaad is al geschied en de houding tegenover fossiele brandstoffen producenten gaat van kwaad naar erger, zonder enig alternatief op korte termijn (voor 2030).
Dus de onvermijdelijke stijging van de energieprijzen in de komende jaren ligt al vast wat mij betreft, ongeacht de politieke statements.

Goed gelachen wel.
Keystone pijplijn geblokkeerd, federale olievergunningen geweigerd, oliebedrijven in de ban slaan en financiering duurder maken.
Ah ja, want we moeten weg van fossiele brandstoffen.
Maar dan wel smeken om meer olie te pompen :LOL:
Héél misschien zijn we er nog compleet afhankelijk van en moeten we gewoon maximaal inzetten op innovatie zoals in de coronacrisis met de vaccins, in de plaats van esg oppervlakkige praatjes te maken.

Nu, ik denk dat het statement van Biden er vooral kwam om te tonen aan het publiek dat 'ze iets aan de prijzen proberen te doen' en een externe oorzaak (opec) de schuld geven.
Want Trump en republikeinen proberen al politiek voordeel te halen uit de gestegen brandstofprijzen, iets dat voor de gewone man in de straat direct voelbaar is en dus belangrijk.

Laatst bewerkt:
Eens Delta gepasseerd is, is er ruimte genoeg voor zowat gelijk welke productieverhoging.

Het kwaad is al geschied en de houding tegenover fossiele brandstoffen gaat van kwaad naar erger, zonder enig alternatief op korte termijn (voor 2030).
Dus de onvermijdelijke stijging van de energieprijzen in de komende ligt al vast wat mij betreft, ongeacht de politieke statements.

Goed gelachen wel.
Keystone pijplijn geblokkeerd, federale olievergunningen geweigerd, oliebedrijven in de ban slaan en financiering duurder maken.
Ah ja, want we moeten weg van fossiele brandstoffen.
Maar dan wel smeken om meer olie te pompen :LOL:
Héél misschien zijn we er nog compleet afhankelijk van en moeten we gewoon maximaal inzetten op innovatie zoals in de coronacrisis met de vaccins in de plaats van esg oppervlakkige praatjes te maken.

Nu, ik denk dat het vooral is om te tonen aan het publiek dat 'ze iets aan de prijzen proberen te doen' en een externe oorzaak (opec) de schuld geven.
Want Trump en republikeinen proberen al politiek voordeel te halen uit de gestegen brandstofprijzen, iets dat voor de gewone man in de straat direct voelbaar is en dus belangrijk.
Delta is idd het grote vraagteken voor mij -> hier in België lijkt het erop dat we het ergste achter de rug hebben en met een covidsafe ticket terug min of meer naar het normale leven kunnen gaan, maar wat in de andere Westerse landen? en vooral, hoe snel gaat het vliegverkeer terug hervatten en daar zie ik toch langs de business kant wel signalen dat het een héél pak minder zal zijn qua businessvluchten na Covid dan ervoor. En minder vluchten is minder vraag naar olie...

Terug
Bovenaan