JanusDR
Well-known member
Amerikaanse tech is gemiddeld wel veel aandeelhoudersvriendelijker, in een kapitalistische economie gedekt door democratie en rechtszekerheid.omdat:
- er veel meer groeipotentieel zit in Chinese tech dan in Amerikaanse
De meeste van die Chinese bedrijven zijn niet welkom in Europa of USA. Dus dat groeipotentieel wordt wat overdreven.
Bijkomend: ook al groeien ze, als dat uiteindelijk niet naar de aandeelhouder vloeit dan ben je daar niets mee.
Ik ga mijn eieren ook niet in een bouwvallige mand van een dief leggen, gewoon omdat ik ze wat wil verspreiden.
- je niet al je eieren in een (amerikaanse) mand moet leggen
Ik denk dat de Amerikaanse rechtszekerheid en aandeelhoudersrechten iets meer gebetonneerd zijn dan de Chinese.
- morgen ook Biden of een nieuwe president plots overheidsmaatregelen kan opleggen aan Amerikaanse tech
Heb je ooit al bij een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf gezien dat de CEO plots een maand spoorloos verdwijnt nadat hij de overheid wat boos gemaakt had? Ik nietps: welke Amerikaanse concurrent van Alibaba is goedkoper gewaardeerd dan, ... zeer benieuwd?? ... zeker aan de huidige beurskoers van BABA

Daarnaast vind ik veel Amerikaanse tech inderdaad ook overgewaardeerd.
Waarmee ik allemaal niet wil zeggen dat ik Chinese bedrijven sowieso oninvesteerbaar vind.
Maar ze moeten wel met een gigantische korting te koop zijn ten opzichte van Amerikaanse/Europese bedrijven.
(bv. Petrochina die je in 2003 kon kopen aan minder dan de helft van de prijs van Amerikaanse concurrenten, terwijl het eindproduct (olie) in dezelfde munt en internationaal verhandeld werd).
Laatst bewerkt:

was mijn allereerste buitenlands aandeel en techaandeel, gekocht met een bang hartje na een maand twijfelen aan 80 euro, aan een waardering die veel te hoog was, op een nieuw record en met belachelijk laag dividendrendement.