contextbinder
Well-known member
Denk ik ook (zie vorige post)Die berg reserve waar de Belgen op zitten zorgen er wel voor dat onze gigantische schuld niet echt problematisch is, neen?
Dat heb ik niet gezegd hé - ik zeg alleen dat er mogelijkheden zijnDus omdat de belg spaart en de overheid niet, heeft de overheid het recht om het geld af te pakken van de hardwerkende sparende belg?
Stop anders met geld uit te delen aan wie niet werkt, niet bijdraagt en andere nutteloze zaken.
En al je voorbeelden zijn theoretische mogelijkheden, die uiteindelijk geen fluit gaan opbrengen. Je kunt een spons maar 1 keer uitwringen.
- RV verhogen, het kapitaal verschuift. Als je 5k dividend trekt (vb 5% op 100k), ga je al eens nadenken om te verschuiven
- Registratierechten is een topper om arbeidsmobiliteit te verlagen. Juliette die juist een huisje gekocht heeft gaat niet zomaar een nieuw huis kopen om ander werk aan te nemen als ze opnieuw 5, 6, 10% mag ophoesten op het nieuwe huis. Die meeneembaarheid is ook maar beperkt. Slecht idee dus
- Vergroening kost meer. Lineaire tax dus. Zorgt voor ongelijkheid. Veel succes om dat als politieker erdoor te duwen
- Reel vermogen wordt al serieus belast. Er is vastgoed transactietax (registratierechten), verhuurbelasting, RV van 30%, transactietax voor aandelen. Als je nog de meerwaarde belast, dan gaat er gewoon nog meer op de spaarboek, willen we dat ?
- Dividend als loon is een druppel op hete plaat
- Kapitaal verschuiven is ook niet zo eenvoudig voor iedereen die kapitaal heeft
- Idd maar die meeneembaarheid kan je natuurlijk perfect verhogen, denk dat maar een klein percentage regelmatig verhuisd
- Vergroening is niet noodzakelijk lineair, soms is het zelfs omgekeerd: Aurel zijn milieuvriendelijke Tesla van 100K+ heeft recht op subsidies maar de 20 jaar oude Nissan Micra van Elonka moet betalen om de parking van het UZ in Jette op te rijden. Men kan zeggen: vergoeding per km op basis van kostprijs wagen, eens zien of we dan nog zoveel 75K + wagens gaan zien rijden bvb. Is dat een groene maatregel: in essentie niet maar je kan dat wel zo verkopen als je stelt dat de sterkste schouders de groene lasten meer moeten dragen. Is dat discriminatie: uiteraard maar lets face it: iedereen wordt constant gediscrimineerd - het leven is een aaneenschakeling van discriminatie
- Een groot deel van het reëel vermogen is volgens mij zelfs niet eens gekend, bijkomend zal écht vermogen nooit verhuizen naar een spaarboekje maar dat zal dan wellicht deels effectief wel verschuiven naar ... tenzij men dat Europees/Mondiaal gaat regelen maar dat is een utopie. Bepaalde reële inkomsten kan je makkelijk belasten - huur, meerwaarde verkoop vastgoed/aandelen, ...
- Dat laatste is idd een druppel op een hete plaat maar wel zo eentje die voor werknemers zeer zuur te verteren is, om de kerk wat in het midden te houden zou men dat kunnen aftoppen op X aantal % van het loon - nu is het minimum loon + dik dividend = weinig belastingen. Ondernemen mag beloond worden maar enige redelijkheid mag toch.
Maar goed, ik wijk te ver af en het is ook niet mijn visie op de maatschappij, daarvoor is mijn blik niet ruim genoeg en heb ik onvoldoende voeling met bepaalde lagen van de bevolking. Ik vergeet nog al eens dat er mensen zijn die het minder comfortabel hebben dan ikzelf, je gaat quasi automatisch kijken naar mensen die het (nog) "beter" hebben. Mss is het daarom gewoon logisch te starten met misbruik aan top/bottom bij te schaven: Dat zijn dan de spreekwoordelijke rijke stinkerds die geen € betalen en de parasieten die nooit enige moeite doen om enigszins een nuttige bijdrage te leveren aan maatschappij/omgeving.
maar eens goed gestraft worden.