Kleine Beursfeiten

Dat is een mooi bedrag maar "vermogen" is iets helemaal anders hoor - bijkomend moet er gezegd worden dat ik nog nooit echt een woning heb gekocht (dank aan ouders die er eentje te beschikking stellen), in die context is dat bedrag mss zelfs bescheiden.

Ik hoop in elk geval dat mijn port nu redelijk op punt staat en beperkt moet bijgeschaafd worden de komende jaren.
Er ontbrak dus duidelijk wat context👍.

Wat BABA bijgekocht en GAK verlaagd, nu wel 15% van mijn totale portefeuille, maar heb er vertrouwen in ;)

Liever dat een bedrijf dividenden verhoogt dan de inkoop van eigen aandelen.
In theorie verhoogt de winst per aandeel wel (indien de ingekochte aandelen vernietigd worden), maar ik vraag me af of dat zoveel meer aandeelhouderswaarde betekent?

Want vaak worden die aandelen nog eens ingekocht aan hoge koersen.
Dat hangt puur af van de koers van het aandeel, dividenden zijn echt niet beter dan een inkoop van eigen aandelen hoor. Ikzelf heb liever een inkoop van aandelen, want dat heeft een veel langdurigere impact dan een éénmalige dividenduitkering. Maar dan nog moet de koers hiervoor voordelig staan, anders heeft het geen zin.

Wat BABA bijgekocht en GAK verlaagd, nu wel 15% van mijn totale portefeuille, maar heb er vertrouwen in ;)
Wat is je GAK ? 15% is toch veel ? Ik probeer onder de 10% te blijven voor 1 positie, meestal rond de 5%. Maar de vraag is ook wat het bedrag is, 15% van een portefeuille van 20K is wel iets anders dan een portefeuille van 200K :p

Wat is je GAK ? 15% is toch veel ? Ik probeer onder de 10% te blijven voor 1 positie, meestal rond de 5%. Maar de vraag is ook wat het bedrag is, 15% van een portefeuille van 20K is wel iets anders dan een portefeuille van 200K :p
Portefeuille is wel wat groter dan 200k 😉

ik probeer maar rond de 10-12 posities max te hebben, dus 15% is veel maar niet absurd

mijn gak voor baba nu 228

Baidu blijf ik persoonlijk ook wel interessant vinden als Chinees techbedrijf wegens hun focus op AI. Koers/winst verhouding ook vrij laag op dit moment (~10).

Wat is er toch aan de hand met Prosus? Zakt als een pudding in elkaar. Mooie cijfers en torenhoge koersdoelen, maar doet niet anders dan dalen...

Wat is er toch aan de hand met Prosus? Zakt als een pudding in elkaar. Mooie cijfers en torenhoge koersdoelen, maar doet niet anders dan dalen...
Chinese overheid dwingt Apple/Huawei/... om de taxi-app Didi uit de appstore te halen in China -> ook andere apps worden geviseerd waarin Tencent aandeelhouder is, dus Tencent naar beneden, dus Prosus naar beneden.

Reactie is natuurlijk overdreven want dit gaat Tencent geen pijn doen in de totaliteit van zijn winstcijfers, maar sentiment zit gewoon slecht, eenmaal de Chinese overheid wat kalmeert verwacht ik terug sterk hogere koersen.

Prosus daalt ook nog eens harder als Tencent, terwijl ze "slechts" 29% Tencent bezitten. De rest van hun portefeuille doet er precies niet toe. Als je oa Delivery Hero en mail.ru er bij neemt zit je toch al snel aan 135 euro per aandeel. Dat is een decote van 42%.

Tuurlijk dat het sentiment momenteel tegen zit, moest iedereen alleen maar lovend zijn dan werd er nu de vraag gesteld of het een goed idee was om bij te kopen aan 110 euro.

Zuid-Afrikaans bedrijf dat vooral uit Chinees bedrijf bestaat, dat een notering in Amsterdam aanvraagt om gemakkelijker gekocht te worden door retailbeleggers bij wie het enorm populair is.

In de geschiedenis bleken dat meestal buitenkansjes waarbij iedereen rijk werd :rolleyes:

Zuid-Afrikaans bedrijf dat vooral uit Chinees bedrijf bestaat, dat een notering in Amsterdam aanvraagt om gemakkelijker gekocht te worden door retailbeleggers bij wie het enorm populair is.

In de geschiedenis bleken dat meestal buitenkansjes waarbij iedereen rijk wordt.
Mijn eerdere vraag ivm “is dit een forum-lieveling” kaderde ook in deze optiek.

48% van de Fortunate500 heeft een postbus in Nederland. Dat je hier ook gebruik van maakt en zo je aandeel op een betere beurs kan positioneren is een reden om achterdochtig te zijn? Het niet doen lijkt me eerder dom.

@JanusDR welke multinationals uit het verleden bedoel je dan?

Waarom kopen de Prosus fans niet rechtstreeks dat Chinees bedrijf dan :thinking:
Omdat er theoretisch een korting is op prosus ten opzichte van de waarde van tencent aandelen die het bezit.

Maar dan ga je ervan uit dat het management van prosus jou als aandeelhouder op termijn zal laten genieten van de opbrengst van de tencent aandelen.
En de markt betwijfelt dat blijkbaar.

Ik heb er zelf geen mening over over die korting groter of kleiner moet zijn rekening houdend met de kans dat het management goed/betrouwbaar is.

Maar in het verleden zijn dergelijke 'voor de hand liggende' kortingen al verkeerd afgelopen, dus het is niet de logische easy money zoals sommigen hier berekenen.

Omdat er theoretisch een korting is op prosus ten opzichte van de waarde van tencent aandelen die het bezit.

Maar dan ga je ervan uit dat het management van prosus jou als aandeelhouder op termijn zal laten genieten van de opbrengst van de tencent aandelen.
En de markt betwijfelt dat blijkbaar.

Ik heb er zelf geen mening over over die korting groter of kleiner moet zijn rekening houdend met de kans dat het management goed/betrouwbaar is.

Maar in het verleden zijn dergelijke 'voor de hand liggende' kortingen al verkeerd afgelopen, dus het is niet de logische easy money zoals sommigen hier berekenen.
Maar ook andersom, een Sofina bijvoorbeeld had vroeger een serieuze discount maar is nu aan een premium gewaardeerd. Niet dat ik hier Prosus kom verdedigen, ik heb geen aandelen en ook niet van plan om te kopen.

Je koopt dus goedkoper tencent met een extra laagje (vetbetaald) management en administratie erbij.

Ik zie wel dat het Tencent aandeel het al jaaaaren beter doet dan Naspers en dat Tencent het ook beter doet dan Prosus sinds oprichting.

Terug
Bovenaan