Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Liever dat een bedrijf dividenden verhoogt dan de inkoop van eigen aandelen.
In theorie verhoogt de winst per aandeel wel (indien de ingekochte aandelen vernietigd worden), maar ik vraag me af of dat zoveel meer aandeelhouderswaarde betekent?
Want vaak worden die aandelen nog eens ingekocht aan hoge koersen.
Als de aankoop van eigen aandelen gebeurt onder de intrinsieke waarde, dan groeit de intrinsieke waarde van het bedrijf (vergelijk het met de aandelen van jouw vennoot terugkopen aan lagere prijs dan ze eigenlijk waard zijn --> jij wordt rijker).Is vaak ook een soort van signaal naar de markt dat management het bedrijf te goedkoop vindt.
Daarnaast is er - zoals je aangeeft - theoretisch ook een stijging van de EPS.
Een keuzedividend is bijna altijd slecht en gebeurt meestal bij bedrijven die populair zijn bij retailbeleggers omdat ze dat niet snappen.Keuzedividend is ook steeds een mooie optie.
Ik kijk heel soms toch wel naar het dividend bij aankoop van een aandeel, voor WEHB was het bruto rendement 11% op moment van (eerste) aankoop - rekening houdend met business model/schulden/kostenstructuur/resultaten ... was dat te mooi om te laten liggen.Op inkoop eigen aandelen betaal je geen belasting, op dividend minstens 30% en soms nog meer, dus als de beurskoers onder de NAV ligt dan liever inkoop aandelen voor mij (bvb: Prosus)
Als de aankoop van eigen aandelen gebeurt onder de intrinsieke waarde, dan groeit de intrinsieke waarde van het bedrijf (vergelijk het met de aandelen van jouw vennoot terugkopen aan lagere prijs dan ze eigenlijk waard zijn --> jij wordt rijker).
Aankoop eigen aandelen ver boven de prijs is daarentegen negatief voor de blijvende aandeelhouders.
Op langere termijn volgt die prijs de intrinsieke waarde, dus dat heeft uiteraard een invloed op de koers. Zij het soms niet direct zichtbaar.
Een keuzedividend is bijna altijd slecht en gebeurt meestal bij bedrijven die populair zijn bij retailbeleggers omdat ze dat niet snappen.
- Je kiest cash: 30% belasting en je wordt verwaterd aangezien anderen nieuw uitgegeven aandelen kunnen kiezen waarvan de prijs meestal onder de huidige koers ligt.
- je kiest aandelen: je betaalt 30% belasting terwijl je geen extra eigenaarschap krijgt in het bedrijf (aangezien iedereen in +- dezelfde verhouding aandelen bij krijgt).
1129€ dividend hier ytd.
Ik hoop op een kleine 5K te eindigen dit jaar
Soms maar het is geen doel op zich maar als er een dividend wordt betaald zie ik wel graag een stijgend dividend omdat ik dat associeer met een grotere FCF / hogere winstgevendheid (uiteraard na te kijken want niet altijd het geval + oorsprong )Gaan jullie specifiek op zoek naar die dividendaandelen ?
Daarbij komt: als een bedrijf dat jaarlijks een dividend betaald en dan eigen aandelen inkoopt, in de toekomst minder 'kosten' heeft om hetzelfde dividend per aandeel uit te betalen. Dus in alle komende jaren is die eenmalige inkoop in feite ook een kostenbesparing en kan het dividend voor het aandeel dat jij hebt eventueel feller stijgen.Op inkoop eigen aandelen betaal je geen belasting, op dividend minstens 30% en soms nog meer, dus als de beurskoers onder de NAV ligt dan liever inkoop aandelen voor mij (bvb: Prosus)
Neen.Correct, maar vaak wordt er ook een korting toegepast bij keuze voor aandelen, waardoor het interessanter wordt dan puur een cash dividend.
5K ? Das dan toch ook een serieus vermogen ? Wat is je gemiddelde dividendrendement dan op je volledige dividendporto ?Ik hoop op een kleine 5K te eindigen dit jaar
Niet echt nee, +/- 265K, dus minder dan 2%.5K ? Das dan toch ook een serieus vermogen ? Wat is je gemiddelde dividendrendement dan op je volledige dividendporto ?
- Je kiest cash: 30% belasting en je wordt verwaterd aangezien anderen nieuw uitgegeven aandelen kunnen kiezen waarvan de prijs meestal onder de huidige koers ligt.
- je kiest aandelen: je betaalt 30% belasting terwijl je geen extra eigenaarschap krijgt in het bedrijf (aangezien iedereen in +- dezelfde verhouding aandelen bij krijgt).
Voor het bedrijf is het een vestzak broekzak operatie, maar technisch is het een dividend waardoor de belastingbetalende aandeelhouder nadeel doet.
Dat moet zowat de definitie van vestzak broekzak zijn.Sommige bedrijven combineren een keuzedividend met een aandeleninkoop om zo de "versplintering" van het aandeelhouderschap in te perken.
Verwatering is er dan ook niet echt.
Dus, 30% belasting betalen op iets wat je niet krijgt... (geen extra aandeelhouderschap en geen cash).Het hangt ook van land tot land af.
Bij een keuzedividend van een Spaans aandeel, betaal ik enkel de 30% Belgische belasting.
De 19% Spaanse belasting die van toepassing op gewone dividenden betaal ik niet.

265K geen serieus vermogen ? Are you seriousNiet echt nee, +/- 265K, dus minder dan 2%.

Als voor sommigen 265k al geen serieus vermogen meer isNiet echt nee, +/- 265K, dus minder dan 2%.

Nee, als iedereen 5 extra nieuw uitgegeven aandelen krijgt van het bedrijf, dan heb je in werkelijkheid niets gekregen. Uw aandeelhouder% is niet gestegen, de winst van het bedrijf ook niet, dus de waarde van uw aandelenpakket ook niet.Je krijgt gratis aandelen he
Die aandelen hebben natuurlijk wel een waarde.
Als Belg is een aandeleninkoop enorm te verkiezen. Het aandeel moet al meer dan 30% overgewaardeerd staan om de aandeleninkoop ongunstig te maken.Maar zoals reeds gezegd, ik heb liever geen dividenden en gewoon een aandeleninkoop.
265K geen serieus vermogen ? Are you serious![]()
Als voor sommigen 265k al geen serieus vermogen meer is
Pas op, zou kunnen dat je dicht tegen je pensioen bent natuurlijk. Maar als je de gemiddelde leeftijd van het forum hebt (30-40) is dat toch een bedrag dat 97% van de bevolking als serieus vermogen zou beschouwen.
Het helpt om af en toe eens naar beneden te kijken ipv enkel maar omhoog.
Nee, helemaal niet.Gaan jullie specifiek op zoek naar die dividendaandelen ?
Ik heb met mijn ETFs een YTD dividend van 0,3% . Slordige 150 EUR op 50K.