Kleine Beursfeiten

Is prosus hier de forum-lieveling?
Lovers & haters.

Lovers geloven dat de holding discount (vnl. gebaseerd op market value Tencent) als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen.
Haters zien in de aangekondigde share swap met Naspers enkel minder transparantie en dus zelfs potentieel een nog hogere discount.

Hoe kom je er bij dat veel mensen in bpost zitten?
Laatste keer dat het woord bpost hier gevallen is was op 10 maart, toen het aandeel naar beneden plofte.

Lovers & haters.

Lovers geloven dat de holding discount (vnl. gebaseerd op market value Tencent) als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen.
Haters zien in de aangekondigde share swap met Naspers enkel minder transparantie en dus zelfs potentieel een nog hogere discount.
een té hoge discount kunnen ze relatief simpel oplossen als ze echt willen -> wachten tot lockup periode voorbij is en dan aandelen Tencent verkopen, met dat geld eigen aandelen inkopen -> als de discount 50% is, dan verdubbel je elke € hiermee, easy money.

Heb al spijt dat ik geen Sofina gekocht heb in plaats van Prosus. Met die rare contstructie bij Prosus en dan die share swap.
Enkele interessante punten in dit artikel: https://www.businesslive.co.za/bd/o...-and-prosus-serve-their-shareholders-baloney/
Heb dat ook gelezen, en da's ook de verklaring van die grote discount -> feit is wel dat het management winst heeft gemaakt op hun investeringen, de waardevermeerdering komt dus niet enkel door een koersstijging van Tencent.

Ik hou ze bij alleszins ;)

Heb dat ook gelezen, en da's ook de verklaring van die grote discount -> feit is wel dat het management winst heeft gemaakt op hun investeringen, de waardevermeerdering komt dus niet enkel door een koersstijging van Tencent.

Ik hou ze bij alleszins ;)
Tgohja, heb toch mijn twijfels bij hun overname van StackOverflow voor 1,8 miljard, ookal gebruik ik het bijna dagelijks, ik zie niet in welke waardevermeerdering ze daar nog kunnen op halen. Heb wel het gevoel dat het hun wat naamsbekendheid heeft opgeleverd, maar dan nog.

Prosus = sterke groei en ver beneden waarde van wat ze bezitten.
Prima aandeel. Performance is zwak, maar het bedrijf zelf doet het zeer goed.

Prosus = sterke groei en ver beneden waarde van wat ze bezitten.
Prima aandeel. Performance is zwak, maar het bedrijf zelf doet het zeer goed.

Is het een prima aandeel als Management reeds jaren bekritiseerd wordt?
Blijkbaar zijn er toch een aantal partijen die zich vragen stellen rond de kwaliteit, performance, remuneratie en ethiek van het management.
Een kleine speculatieve positie in Prosus zou ik durven nemen, maar als lange termijn investering zou ik persoonlijk toch bv. SOF kiezen.

Is het een prima aandeel als Management reeds jaren bekritiseerd wordt?
Blijkbaar zijn er toch een aantal partijen die zich vragen stellen rond de kwaliteit, performance, remuneratie en ethiek van het management.
Een kleine speculatieve positie in Prosus zou ik durven nemen, maar als lange termijn investering zou ik persoonlijk toch bv. SOF kiezen.
Als je echt geld wil verdienen op de beurs en de index wil kloppen dan is het mss niet slecht om tegen de trend in te gaan en die aandelen uit te kiezen met een negatief sentiment maar met wel fundamenteel een gezonde business.

De winnaars van de voorbije 6 maand uitkiezen als belegging is veel makkelijker, maar ik betwijfel of je daarmee op de lange termijn de index gaat verslaan?

Ik snap je comments op het mgmt van Prosus, dus misschien kan je naar BABA switchen? Ook ondergewaardeerd en ook veel potentie in de komende 12 maand ;)

Als je echt geld wil verdienen op de beurs en de index wil kloppen dan is het mss niet slecht om tegen de trend in te gaan en die aandelen uit te kiezen met een negatief sentiment maar met wel fundamenteel een gezonde business.

De winnaars van de voorbije 6 maand uitkiezen als belegging is veel makkelijker, maar ik betwijfel of je daarmee op de lange termijn de index gaat verslaan?

Ik snap je comments op het mgmt van Prosus, dus misschien kan je naar BABA switchen? Ook ondergewaardeerd en ook veel potentie in de komende 12 maand ;)

Ieder heeft een verschillend risicoprofiel en maakt natuurlijk zijn eigen huiswerk.
Prosus wordt hier echter soms voorgesteld also het easy money is, en de discount heel snel zal verdwijnen. Die kans bestaat uiteraard, maar er zijn toch ook wel wat risico's aan verbonden.

Ik ben niet meteen op zoek op dit moment. Zelf zit ik sinds 2014 in SOF (en stelselmatig bijgekocht) en ik heb ook een kleine speculatieve positie in Prosus. Ik kijk dus nog even de kat uit de boom.

Ieder heeft een verschillend risicoprofiel en maakt natuurlijk zijn eigen huiswerk.
Prosus wordt hier echter soms voorgesteld also het easy money is, en de discount heel snel zal verdwijnen. Die kans bestaat uiteraard, maar er zijn toch ook wel wat risico's aan verbonden.

Ik ben niet meteen op zoek op dit moment. Zelf zit ik sinds 2014 in SOF (en stelselmatig bijgekocht) en ik heb ook een kleine speculatieve positie in Prosus. Ik kijk dus nog even de kat uit de boom.
Prosus easy money zeker niet, maar het lijkt mij weinig downside te hebben op dit moment, zoals reeds eerder vermeld: als ze beginnen eigen aandelen op te kopen dan kunnen ze heel snel de korting verkleinen als ze willen.

proficiat op je Sofina belegging trouwens (y)

Ik ga Binckbank toch missen, beste klantenservice ooit.

Dinsdag gevraagd of ze de optiereeksen van een bepaald aandeel niet wouden ter beschikking stellen.

Vandaag zijn ze beschikbaar.

Dat terwijl ze waarschijnlijk maar 5 a 10 euro gaan op verdienen.

Ik heb toch nog geen enkele holding geweten die efkes easy money was hoor. Heb gewoon eens geduld, dat komt wel. Dat geduld ontbreekt precies bij veel mensen nu ze dankzij corona 40-50-...-80% winst gehaald hebben op een jaar tijd...

Ik heb toch nog geen enkele holding geweten die efkes easy money was hoor. Heb gewoon eens geduld, dat komt wel. Dat geduld ontbreekt precies bij veel mensen nu ze dankzij corona 40-50-...-80% winst gehaald hebben op een jaar tijd...
Persoonlijk denk ik ook aan KBCA, met wat geduld en de korting bied toch enige buffer .. heb zelf een positie van 5%

Zeg dat wel, ondertussen 151% winst. Jezus, wat een geweldige koop was me dat. Enorm jammer dat ik er maar voor 733 EUR in zit.
Of NVDA, net 100% aangetikt, daar zit ik er wel met bijna 5K in, dat ondertussen dus ong. 10K is:scream:

RKT, PLTR en CRSR hebben ook een redelijk dagje.
Ik zit er in met 6K inleg aan 175€/stuk, vind het ook nog te weinig achteraf gezien :ROFLMAO:

Allee en kzal voor Janus toch nog een nuttige bijdrage geven ipv enkel te komen pochen over mijn Sofina aandelen.

Komt ie:
Als je spijt hebt dat je geen Sofina gekocht hebt, kijk eens naar GBL. Dat kan misschien wel eens de volgende Sofina worden.
Paar zaken op een rijtje:
- Verschuiving van de traditionele dividendbetalers (Total, Engie) naar groeibedrijven;
- Meer investeringen in private equity
- Minder dividend, dus kan er meer geherinvesteerd worden;
- Dividendrendement nog altijd het hoogste van de Belgische holdings (muv GIMV);
- Oorlogskas van 4 miljard;
- Bezit een aantal beursgenoteerde bedrijven die post corona nog goed kunnen boomen;
- Nog altijd een decote van 31%, dus voor holding termen een koopje aan huidige prijs;
- Transparant naar aandeelhouders toe;
- En tot slot, de huidige koers is al 2 keer bereikt in de laatste 3 jaar, dus misschien dan nu eindelijk de doorbraak naar hogere niveau's ?

Ackermans & Van Haaren is ook nog een interessante om op te pikken.

Terug
Bovenaan