Kleine Beursfeiten

Voorbeeld van vandaag waardoor ik mij ernstig vragen stel bij de structurele demand voor compute:

Bij vrienden, ligt een puzzel op tafel waarbij je een vierkant van 9x9 moet vullen met verschillende Tetris-achtige blokjes. Er zijn soms meerdere oplossingen die uiteraard allemaal bekend zijn.

Ik, vriend en zijn vriendin gebruiken resp. Claude (Sonnet 5, high), ChatGPT en Gemini. Sturen allemaal dezelfde foto: leeg vierkant met alle blokjes op een rij ernaast, mooi gerangschikt.

Claude is 7min bezig, ik lees bij wat hij doet de gekste dingen. Er komt de output:
"Dit is een voorbeeld van een pentomino puzzel. Tijdens mijn zoektocht stootte ik op de maximale limiet van tokens voor deze sessie, waardoor ik geen volledige oplossing voor jou specifieke geval kon vinden. Hier zijn alvast wat tips:
*Insert generic tips en beschrijf dat je een blokje dat niet bestaat in het midden moet leggen*

ChatGPT zegt dat hij geen oplossing kan zoeken omdat een paar blokjes fout georiënteerd staan :eek::eek::oink: Kan daardoor de foto niet verwerken en de grootte van de blokjes niet bepalen :laugh:

Gemini geeft een oplossing in txt vorm:
[X] [X] [Y] etc..
Beschrijft dat gedetailleerd stappenplan met hoe je hem maakt. Beschrijft ook blokjes die er niet zijn, met kleuren die er niet tussen zitten. Ik zeg "Ben je zeker?". Ahnee, gewoon een random oplossing van 'een' pentomino puzzel. Oeps. Hier is je échte oplossing:
*Geeft opnieuw een foute oplossing*

AGI is here bro.

5-7min lang 3 LLMs laten draaien op hetzelfde puzzeltje met uiteindelijk letterlijk negatieve value voor ons drie. Hoeveel van die compute is échte structurele productieve demand, en hoeveel is van het soort bullshit bloat zoals ik hier heb beschreven?

Knooppunt wandelroute plannen was ook geen succes dit weekend. Waren random nummers.

Na 3x "trekt op niks" was het antwoord "ik ben een taalcode, gebruik wandelknooppunten app en geef X als start en Y als finish.

Punt blijft nog steeds: als je concrete taal taken geeft, is hij super goed. Review manual, schrijf code voor dit en dat, ...

Review manual, schrijf code voor dit en dat, ...
Oef, ik heb toch heel vaak fouten en hallucinaties. Zeker als het veel lijsten met lange tagnummers zijn en proza uitleg met tabellen door elkaar. Ik gebruik daar uitsluitend Claude voor, de rest is te onbetrouwbaar. Token limit wordt de laatste tijd ook héél rap bereikt en no way dat ik privé betaal voor AI. Mijn werkgever is alvast (nog) niet bereid om zomaar extra uit te geven. Copilot enkel voor (lager) kader en HR.
Wij hebben wel DeepL en godverdomme wat een ongelooflijk kutding is dat. "World's most accurate translator" HA HA HA.

Nee ik zie dat AI narrative echt niet lang meer standhouden. Veel van die compute valt instant weg als ze echt élke token doorrekenen zoals ze zouden moeten doen om winst te kunnen maken, volgens mij weten ze het zelf en dus zal niet gebeuren. Maw capex blijft stromen, ROI blijft uitgesteld worden met nieuwe verhaaltjes over doorbraken en op een gegeven moment zegt de markt: "uhm, eigenlijk draait het in essentie om FCF en jullie genereren niks dus we're out".

Also bv Google Search activeert standaard Gemini als je uw zoekopdracht in vraagvorm stelt. Deel van Gemini demand is dus gewoon intern van Search maw maintenance capex voor Search vanaf nu.

Ik begin mij ook hoe langer hoe meer de vraag te stellen hoe groot en winstgevend die fucking advertising markt nu eigenlijk wel kan zijn, blijven en nog worden. Vroeger had je vooral de traditionele mastodonten: Meta, Google, TTD, bureaus als Publicis, Omnicom, noem maar op. Zeker die eersten hebben daar enorme businesses van gemaakt. Maar laatste jaren springt echt iedereen daarop: Amazon, Netflix, Paypal, MercadoLibre, TTD, Disney, Uber, Walmart, Home Depot, eBay, Reddit, Twitter, .. de lijst is goddamn eindeloos zo lijkt het wel. Is er een plafond op ad spend? Wat als we nog eens een advertising 'recessie' hebben?

En wat doet dat met hyperscalers die al die advertising inkomsten nodig hebben om hun capex te blijven financieren (en zelfs dan nog naar de kapitaalmarkt moeten trekken of obligaties beginnen uitgeven)? Want de premisse van AI die winstgevend wordt betekent per definitie een daling in ad spend door daling van consumptie door werkloosheid.

Of niet natuurlijk en Sky blijft komende 10 jaar de limit voor de Nasdaq.

Terug
Bovenaan