Kleine Beursfeiten

Klopt, je zal de index kloppen in bear jaren en trailen in bull jaren, zeker door de beperkte tec in BRK. Maar dus een gelijkaardig resultaat met minder volaliteit.

Zet je alu hoedje maar af.

Wat denk je ? Dat die zijn carriere gaat riskeren door rente naar beneden te trekken in een inflatoire omgeving omdat een president die lowest approval ever heeft, door zijn eigen partij ondertussen uitgekotst wordt en niet meer herverkozen kan worden, dat wil ? Wat heeft Warsh te winnen door Trump te pleasen ? Niks. 0,0.
En Warsh heeft ook niet het alleenrecht om te beslissen.
Volgens mij gaat er juist niks veranderen aan de koers van de FED onder Warsh.

Ik vind toch meer goedkope dingen, vooral in software, payments.
Maar geen cash om iets te kopen momenteel.
Denk ook dat ik mijn cash eerder zou gebruiken om bij te kopen in dingen die ik al heb.
Constellation Software earnings zijn zeer goed imo, vreemd dat het aandeel niet beloond wordt. Enige dat ik kan bedenken is dat de markt zich verkijkt op die +2% organic growth. Dat is nochtans gewoon redelijk in lijn met afgelopen jaren en organische omzetgroei is sowieso nooit de drijfveer van het flywheel van CSU geweest. Nieuwe investeringen, deftige ROIC en stijgende cashflows wil ik zien. FCFA2S +44% en bijna 90% direct terug in nieuwe acquisitions, met nog eens bijna evenveel reeds commited met closing pas later in het jaar. Dus grofweg $1,5 miljard gealloceerd in de afgelopen 4 maanden. Pretty damn impressive imo.

Ook nice to know: volgens CSU/TOI execs is er nog altijd geen enkele verandering in het M&A landschap en/of prijzen. Dus de SaaSpocalypse wordt op de private markt precies niet zo serieus genomen.

Laatst bewerkt:
Constellation Software earnings zijn zeer goed imo, vreemd dat het aandeel niet beloond wordt. Enige dat ik kan bedenken is dat de markt zich verkijkt op die +2% organic growth. Dat is nochtans gewoon redelijk in lijn met afgelopen jaren en organische omzetgroei is sowieso nooit de drijfveer van het flywheel van CSU geweest. Nieuwe investeringen, deftige ROIC en stijgende cashflows wil ik zien. FCFA2S +44% en bijna 90% direct terug in nieuwe acquisitions, met nog eens bijna evenveel reeds commited met closing pas later in het jaar. Dus grofweg $1,5 miljard gealloceerd in de afgelopen 4 maanden. Pretty damn impressive imo.

Ook nice to know: volgens CSU/TOI execs is er nog altijd geen enkele verandering in het M&A landschap en/of prijzen. Dus de SaaSpocalypse wordt op de private markt precies niet zo serieus genomen.
Als je het aandeel CSU vandaag met andere software bedrijven bekijkt, doen ze het vandaag zo slecht nog niet. Hopende op een herstel. Maar denk dat echt herstel pas na het uiteenspatten van de SOXX komt.

Zet je alu hoedje maar af.

Wat denk je ? Dat die zijn carriere gaat riskeren door rente naar beneden te trekken in een inflatoire omgeving omdat een president die lowest approval ever heeft, door zijn eigen partij ondertussen uitgekotst wordt en niet meer herverkozen kan worden, dat wil ? Wat heeft Warsh te winnen door Trump te pleasen ? Niks. 0,0.
1) Niet enkel Trump wilt dat, zijn administratie wilt dat en de US heeft dat nodig. Hun staatschuld wordt onbetaalbaar...

2) Die gaat doen wat zijn visie is, niet het standaard Fed beleid verder voeren van Powell. Hij is zelf al een langere tijd kritisch over het huidig beleid, vindt dat de rentes te lang zo hoog gehouden werden. De realiteit is ook dat de huidige inflatie moeilijk te relateren valt aan de rentes aangezien ze nog relatief hoog staan...
Daarentegen is hij ook een grote tegenstander van QE dus dat zullen we niet snel mogen verwachten. Nu goed het kan wel dat rentes stabiel blijven in Juni, hij zal misschien niet te snel wijzigingen willen doorvoeren, is tenslotte ook niet enkel zijn beslissing.

3) Het zou me toch serieus verbazen dat Trump iemand nomineert voor Fed chair waar hij zelf geen hefboom over heeft...

Niet alleen dat, zoals Sneeuwstorm terecht aanhaalt kan Warsh dat niet alleen doorduwen maar heeft hij een meerderheid nodig. Die is er niet, en maar goed ook.

Ik verwacht hier een boom voor heel deze sector (Iren, Cifr,...) al is Nbis wel de sterkste.

Iren mgmt is een grap en 1 grote dillutive marketing show. Gaat grandioos de fles indraaien, just a matter of time.

Nebius daarentegen is legit, maar vorig jaar rond 50 dollar afgehaakt wegens amper tot geen margin of safety meer en te populair bij retail speculeerders. Maar kijk, vandaag staan we dus 4x hoger.

Zou 185 ook nog heel interessant zijn?
Ik zie velen nog waarderen obv S1 cijfers namelijk 0.5B omzet. Die omzet gaat voor 2026 eerder naar de 5B liggen (deel vd committed backlog van 25B). Dan zijn de metrics weer veel aantrekkelijker.

Je concurreert hier ook met superieure technologie op een markt die 1000'en B waard is. Dan hangt het af van vele andere zaken (ecosysteem, allianties, scalability, productiekost (vertaalt in cost/token), power supply, hardware supply (bv. Wafer schaarste), macro/politics). Dingen die je als modale belegger niet kunt voorzien en waar je ook geen inside info over krijgt. Maar gezien de potentiele marketsize zit er wel degelijk high reward in.

En zelfs als ze er niet in slagen om die grote inference markt te veroveren kunnen ze nog steeds een niche bedienen waarbij snelheid en hun specifieke manier van compute doorslaggevender is dan de economics (cost/token). Bv. Onderzoek naar nieuwe medicijnen om er maar eentje te noemen. In dat geval zullen ze terugvallen rond huidige waardering of daar onder.

Ze hebben een tech moat, nl. hun chips hebben geen "interworking tax" (het verlies aan snelheid en energie dat je hebt door verschillende chips in clusters aneen te schakelen). Dat is pure fysica en zal jaren duren voor anderen om hetzelfde te bereiken.

Benieuwd om te zien wat die Cerebras doet vandaag, vanaf wanneer beschikbaar ongeveer dan?

Zou Saxo deze vandaag al aanbieden?

Terug
Bovenaan