Kleine Beursfeiten

Heeft @JanusDR goed nieuws meegebracht uit Omaha na de algemene vergadering ?
Geen flauw idee en ook quasi geen posts meer spijtig genoeg, dit is gewoon een blinde aankoop omdat ik niet weet wat te doen met mijn hoop cash geld, bijkomend veronderstel ik ook dat BRK B hopelijk wat onderlegd en bekwaam personeel in dienst heeft - al valt dat te betwisten gezien ze de afgelopen jaren miljarden winst hebben laten liggen, bijkomend staat er vandaag schijnbaar geen limiet op de beursstijging - imo toch wat wringend met nog steeds een oorlog gaande + economisch conflict en onzekere energiemarkt + overproductie China + industrie in Europa onder druk + president die elke dag wel iets anders uitkraamt - ik koester dus hoop dat hun cashberg ooit eens kan renderen, hun grootste posities bevallen me best voor LT en een paar posities hebben de laatste maanden toch goed geboerd.

Laatst bewerkt:
Geen flauw idee en ook quasi geen posts meer spijtig genoeg, dit is gewoon een blinde aankoop omdat ik niet weet wat te doen met mijn hoop cash geld, bijkomend veronderstel ik ook dat BRK B hopelijk wat onderlegd en bekwaam personeel in dienst heeft - al valt dat te betwisten gezien ze de afgelopen jaren miljarden winst hebben laten liggen, bijkomend staat er vandaag schijnbaar geen limiet op de beursstijging - imo toch wat wringend met nog steeds een oorlog gaan + economisch conflict + overproductie China + industrie in Europa onder druk + president die elke dag wel iets anders uitkraamt - ik koester dus hoop dat hun cashberg ooit eens kan renderen, hun grootste posities bevallen me best voor LT en een paar posities hebben de laatste maanden toch goed geboerd.
Uiteindelijk lijkt mij dat IWDA de komende 6-12 maanden BRKb zal outperformen, omdat op het einde van een gigantische bullmarket, de marktleaders nog het meeste outperformen. IWDA zit daar zwaar in. Maar daarna denk ik dat BRKb het van IWDA overneemt.

De Nasdaq, meer dan 20% gestegen op 1 maand tijd 😲😃🫣. Beyondgaming was bij de les met buy the dip op bodemkoersen 💪. Flappen tappen. En dit is nog maar … het begin. Meltup!

Uiteindelijk koop je hiermee een OpenAI proxy. Op een paar maand tijd van 8B naar 35B waardering op basis van belofte van OpenAI om de chips af te nemen en een lening.

-OpenAI is inderdaad een grote deal. Commitments voor komende jaren lopen zo op tot 25B (!!)
-Wat je vergeet te vermelden, en dat is potentieel huge -> partnership met AWS:

Nu de bulk van de AI workload verhuist van Training naar Inference: Nvidia zet vol in op Groq (gekocht door Nvidia voor 20B, hun technologie is way inferieur aan Cerebras) voor inference. Hun oog viel eigenlijk op het betere Cerebras, maar de CEO wou niet verkopen aan Nvidia. Hun hele these is dat ze in de toekomst Nvidia denken te kunnen kloppen, dus waarom zich laten overnemen.

AWS denkt: we gaan diezelfde richting uit als wat Nvidia+Groq doen, we splitten "prefill" en "decode". Voor prefill gaan ze hun eigen chips gebruiken, voor "decode" gebruiken ze dan Cerebras. Nieuwe architectuur dus: Amazon Trainium + Cerebras.
Als die architectuur slaagt en je beseft hoeveel bedrijven afhankelijk zijn van AWS voor hun compute (denk maar aan Anthropic!) dan kan die partnership huge worden voor Cerebras.

-Daarnaast ook potentiele deals met Oracle in de maak (zoiets kan uiteraard niet in een S1 filing voor IPO staan, want is speculatie).

Er zijn ook specs gelekt van Cerebras' opvolg product, ergens te verwachten binnen een jaar. Als die specs kloppen (niet geverifieerd !!!) zit er wel degelijk een Nvidia-killer tech aan te komen:

-OpenAI is inderdaad een grote deal. Commitments voor komende jaren lopen zo op tot 25B (!!)
-Wat je vergeet te vermelden, en dat is potentieel huge -> partnership met AWS:

Nu de bulk van de AI workload verhuist van Training naar Inference: Nvidia zet vol in op Groq (gekocht door Nvidia voor 20B, hun technologie is way inferieur aan Cerebras) voor inference. Hun oog viel eigenlijk op het betere Cerebras, maar de CEO wou niet verkopen aan Nvidia. Hun hele these is dat ze in de toekomst Nvidia denken te kunnen kloppen, dus waarom zich laten overnemen.

AWS denkt: we gaan diezelfde richting uit als wat Nvidia+Groq doen, we splitten "prefill" en "decode". Voor prefill gaan ze hun eigen chips gebruiken, voor "decode" gebruiken ze dan Cerebras. Nieuwe architectuur dus: Amazon Trainium + Cerebras.
Als die architectuur slaagt en je beseft hoeveel bedrijven afhankelijk zijn van AWS voor hun compute (denk maar aan Anthropic!) dan kan die partnership huge worden voor Cerebras.

-Daarnaast ook potentiele deals met Oracle in de maak (zoiets kan uiteraard niet in een S1 filing voor IPO staan, want is speculatie).

Er zijn ook specs gelekt van Cerebras' opvolg product, ergens te verwachten binnen een jaar. Als die specs kloppen (niet geverifieerd !!!) zit er wel degelijk een Nvidia-killer tech aan te komen:

Dat Nvidia langs alle kanten concurrentie erbij krijgt, 100% akkoord.

Maar dat is niet beperkt tot Cerebras, heel de AI-compute fragmenteert meer en meer in workload. Nvidia was en is dominant in training en full-stack GPU, maar bij inference ligt de focus op cost-per-token, latency en workload-specifieke optimalisatie. En daar groeit de concurrentie van overal: Google met TPUs waar ze zelf hun training en inference op doen, Amazon met Trainium, AMD met Instinct, on-device AI,... en ja ook Cerebras. De inference-markt is veel competitiever en prijsgevoeliger dan de trainingsmarkt waarin Nvidia zijn grootste moat heeft en zolang de TAM explosief groeit kunnen ze met hun gross margins wegkomen, maar dat blijft niet duren. En volgens mij lijkt de markt dat zachtjesaan in te calculeren.

Wat mij minder lijkt ingecalculeerd is dat Amazon ondertussen de 3e grootste chipper is geworden in een rotvaart. (LEAPS vlak na earnings op genomen)

"If our chips business was a standalone business and sold chips produced this year to AWS and other third parties as other leading chip companies do, our annual revenue run rate would be $50 billion. As best as we can tell, our custom silicon business is now one of the top three data center chip businesses in the world. And the speed at which we've gotten here is extraordinary”

:crazy:

Dus in die zin kan je dat dat positief interpreteren voor Cerebras, maar ik lees in hun E toch vooral één grote push van hun eigen stack, waar Cerebras dan één component van is, maar niet de kern van AWS AI compute. De vraag voor Cerebras is voor mij niet echt of ze al dan niet Nvidia kunnen “verslaan” maar hoeveel van de decode/inference value pool kunnen ze (economisch) capteren, want wat is hun pricing power hier exact? Er zijn nergens contractvoorwaarden te vinden over die deal met amazon: hoeveelheid afname, pricing, looptijd,... enkel technische validatie?

Ik poog hier niet mee Cerebras te bashen voor alle duidelijkheid, maar ik heb toch wel wat meer duidelijkheid nodig om al dan niet in te stappen bij IPO.

Wat mij minder lijkt ingecalculeerd is dat Amazon ondertussen de 3e grootste chipper is geworden in een rotvaart. (LEAPS vlak na earnings op genomen)

Exact dit waarom het partnership Amazon-Cerebras potentieel huge kan zijn.
Amazon heeft duidelijk grote ambities op AI compute gebied. Push van eigen stack is uiteraard vandaag aan de orde. Die AWS Bedrock + Cerebras moet nog live gaan. Dus zoals je correct stelt; geen voorwaarden gekend, geen pricing, etc. Dit is allemaal te vroeg om een waarde op te kleven.
In het kort: Cerebras valuation = 25B backlog + bijkomende 'kleinere" deals (bv. eigen cloud, midden-oosten, DoD,...) + potentiele grotere deals (Oracle) + potentieel game-changing architectuur van "dissagregated inference" à la Amazon Traininum + Cerebras.

Moest dat allemaal gevalideerd zijn, geen onzekerheid, duidelijke voorwaarden, geen risico...tja, dan zouden ze uiteraard ook nog eens 5 keer zo hoog gewaardeerd zijn, hé. Da's nu eenmaal risk-reward in de markt.

@Wartan Heb jij beter insight dan de markt, of is het puur geloof en fingers crossed ivm die cerebras?
Ik volg ze al lang, en laatste jaar check ik systematisch elke dag alle artikelen (zowel voor, als tegen argumenten), fora, etc.
Heb nogal wat "skin in the game". Zit er Pre-IPO in (waarde nu iets van een +-250k).
De stroomversnelling qua deals van de laatste 3 maanden is ongezien.

Technologisch staan ze het verst omdat ze fysisch het communicatieprobleem tussen chips oplossen. Alles zit namelijk op 1 massaal grote wafer. Dit geeft snelheden die op geen enkele manier mogelijk zijn voor "clusters" van chips (= het Nvidia/GPU model).
Op dat vlak staan ze gewoon best gepositioneerd.

Hun probleem is deel uitmaken van de hele stack/ecosysteem. Daar zijn nu grote doorbraken (openAI deal, AWS Bedrock, etc.)

Weet ik met alle zekerheid dat dit een homerun zal worden? Neen. Veel zal afhangen van:
-komen er alternatieven voor inference? -> Technologisch zeer onzeker, maar concept van disaggregated inference laat het niet afhangen van 1 enkele chip, maar van een combinatie van verschillende chips met elk hun specifieke sterktes en een orchestrator die alles bolwerkt.
-Verhuist AI voor een bepaald deel van cloud naar on-device? (e.g. Taalas hardwired AI-chips),
-wat gaat de cost per token zijn die Cerebras kan brengen eens ze volledig opgeschaald zijn (-> dit zal het verschil maken tussen het gebruik van hun chips voor zéér breed gebruik/hoge volumes vs. eerder niche gebruik aan premium prijzen),
-Wat gaat de prijszetting van concurrenten zijn?
-Hun afhankelijkheid van TSMC -> kunnen die efficiënt schalen?

Wat ik wel weet:
-Markt voor inference/AI compute is al gigantisch en zal nog sterk stijgen de komende jaren. En wellicht ook nooit verdwijnen.
-Cerebras is heel goed geplaatst om daar een belangrijke rol in te spelen
-Ze krijgen het vertrouwen van OpenAI (20B!) en AWS
-In het verleden heeft Elon Musk hen proberen kopen, en ook Nvidia heeft poging gedaan -> die reject je niet om gewoon te IPO'en en dan op je lauweren te rusten. CEO heeft grotere ambities.
-Opvolg-product WSE-4 komt eraan 2027 (en die zal de technologische voorsprong mogelijks exponentieel vergroten -> exponentieel mag je hier letterlijk nemen omdat ze nu (WSE-3) werken met een volledige sillicum-wafer en geruchten zijn dat ze bij een volgende generatie de wafers zullen stapelen op elkaar tot een soort van 3D kubus, maar dat laatste is speculatie).

Dit is géén "value play", géén berkshire, géén household name, maar m.i. een aandeel met een pakweg 1 op 3 kans om x5 te gaan op termijn. Met een downside kussentje van de 25B backlog.

Microsoft bijgekocht en ook SAP en MELI gekocht.

Nog steeds een verschrikkelijk rendement dit jaar (dat basically Adobe YTD is) maar intussen portefeuille wel al terug ATH in absolute waarde door brute earnings power. En deze maand weer +2% indexering, flappen tappen. Gelukkig gaat het aan de inkomstenzijde wel steeds beter :tongue:

Terug
Bovenaan