Kleine Beursfeiten

Ik zit momenteel in 40% cash, 60% BRKB. Momenteel geen inspiratie om te kopen.

Begrijp perfect wat je bedoelt, bijkomend is dat ook nog eens zeer frustrerend gezien iet of wat belegger sinds nieuwjaar eigenlijk met driedubbele cijfers in het groen zou moeten staan gezien de constante volatiliteit - het is jaren geleden dat je zoveel geld kon verdienen op de beurs zonder exotisch te gaan - met de regelmaat van de klok grote schommelingen bij zowat alle bedrijven. Voeg daarbij nog eens een grote hoeveelheid cash die werkloos is en je moet je eigenlijk inhouden om niet onder een trein te springen - de misgelopen inkomsten zijn potentieel gewoon het verschil tussen de rest van je leven volledig financieel vrij of rustig verder boeren tot 67-70 jaar (niet dat daar iets mis mee is).

Ik denk zelfs dat @Gassy zijn strategie en bronnen eens moet doorlichten want als die écht goed zouden zijn moest je eigenlijk al spreekwoordelijk binnen geweest zijn.

Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe dat zit met diegenen die gewoon rustig aan verder kopen - no matter what, zoals wel vaker zou dat wel eens een pak beter kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn die cijfers van Meta ook goed - Metaverse is ook een stille dood gestorven - waar ik niet rouwig om ben, eigenlijk onvoorstelbaar dat een bedrijf zich dergelijke foliekes kan veroorloven.
tja, de cijfers zijn goed maar als je elke $ gebruikt om te investeren en het is niet zeker of die investering effectief geld gaan opbrengen?

cijfers MSFT ook goed maar daar ook zelfde verhaal, chippers lijken enige zekerheid op dit moment.

"If our chips business was a standalone business and sold chips produced this year to AWS and other third parties as other leading chip companies do, our annual revenue run rate would be $50 billion. As best as we can tell, our custom silicon business is now one of the top three data center chip businesses in the world. And the speed at which we've gotten here is extraordinary”

:crazy:

tja, de cijfers zijn goed maar als je elke $ gebruikt om te investeren en het is niet zeker of die investering effectief geld gaan opbrengen?

cijfers MSFT ook goed maar daar ook zelfde verhaal, chippers lijken enige zekerheid op dit moment.

Dat lijkt de teneur te zijn vandaag, m.b.t. het ten gelde maken van die investeringen is MSFT mss wel beter geplaatst - hun product is +/- noodzakelijk en veel dieper geïntegreerd waardoor ze toch wat grotere hefbomen hebben mochten ze dat willen.

Maar anderzijds begrijp ik ook de reactie van de markt niet op Meta - dat rapport is steen maar dan ook steengoed en bevestigd hun status van autoritaire leider met prijszettingskracht. Ik weet ook niet hoe finaal die investeringsplannen zijn en of die nog bijgestuurd kunnen worden naar gelang evolutie - maar men mag ook niet vergeten dat Meta ook gewoon die draagkracht heeft.

Voorts ga ik verder op gekende aandelen die typisch cycles hebben, zie bv robinhood. Nu serieuze daling omdat ze gescahtte eps en rev niet hebben gehaald maar je weet zo wanneer crypto e.d. terug een boost krijgt in de toekomst dat ineens weer als een kanon omhoog schiet. Dit is niet de eerste keer dat het aandeel zich zo gedraagt.
Het is toch bizar dat je uw geld steekt in cyclische dingen die steunen op iets wat geen fundamentele waarde-creatie is maar gewoon puur een markt van vraag en aanbod.
Zonder hier weer een hele crypto discussie te willen in gang steken. Ik ben vooral benieuwd naar het waarom je hier dan wel investeert en bvb niet in zaken als olie of godbetert defensie/wapens?

Het is toch bizar dat je uw geld steekt in cyclische dingen die steunen op iets wat geen fundamentele waarde-creatie is maar gewoon puur een markt van vraag en aanbod.
Zonder hier weer een hele crypto discussie te willen in gang steken. Ik ben vooral benieuwd naar het waarom je hier dan wel investeert en bvb niet in zaken als olie of godbetert defensie/wapens?
Vreemd en niet vreemd in dit geval. Robinhood zit nu in een sterkte correctie (kan uiteraard nog lager) maar is in pricincipe gewoon een financiele dienstverlening met een zeer sterke app waar enorm veel mensen gebruik van maken. In europa is het meer gekend als crypto app maar dat in USA toch veel groter. Het is niet dat het afhankelijk is van crypto maar het is wel een catalysator voor meer gebruik e.d. uiteraard. Hoe minder handel hoe minder inkomsten. Nu los hiervan weet je dat crypto wel weer in the picture komt in betere tijden. Los van hun andere diensten kan dat voor hen enkel maar goed zijn. Vandaar vol geloof in Robinhood voor een nieuwe run al zal dat zeker niet voor morgen zijn. Ik koop zulke zaken liever in het rood.

Dit is uiteraard niet het enige ik heb, het is gewoon iets dat ik recent terug heb gekocht en op verhandel. 6% portfolio nu in hood. Wel men 2de grootste los aandeel van de 5. Men geld zit voor 75% in etf's.

Bij nader inzien zijn de earnings van Alphabet echt zot hé.
Cloud revenue +63%, Gemini enterprise users 40% QoQ(!) 460 miljard backlog
Tokens +60% QoQ
Search revenue +19%(!)

Marge v 33% naar 36% (op omzet die ontploft) die verbeterd tov vorig jaar terwijl er gigantisch geïnvesteerd wordt in datacenters. En terecht ook, dat ze maar vollenbak bijbouwen met deze groeicijfers. OpenAI heeft geen schijn van kans zo lol

Waymo 500k betaalde ritten per week. 2y geleden was dat 50k ritjes. Dat gaat ook echt een gigantische business worden.

EDIT: ik snap dat er mensen cash zitten, maar dat Google geld aant printen is op al hun LoB's is ook echt wel al ff bezig, ik vraag me dan af wat je dan tegenhield? @Pan bvb?

Laatst bewerkt:
Vreemd en niet vreemd in dit geval. Robinhood zit nu in een sterkte correctie (kan uiteraard nog lager) maar is in pricincipe gewoon een financiele dienstverlening met een zeer sterke app waar enorm veel mensen gebruik van maken. In europa is het meer gekend als crypto app maar dat in USA toch veel groter. Het is niet dat het afhankelijk is van crypto maar het is wel een catalysator voor meer gebruik e.d. uiteraard. Hoe minder handel hoe minder inkomsten. Nu los hiervan weet je dat crypto wel weer in the picture komt in betere tijden. Los van hun andere diensten kan dat voor hen enkel maar goed zijn. Vandaar vol geloof in Robinhood voor een nieuwe run al zal dat zeker niet voor morgen zijn. Ik koop zulke zaken liever in het rood.

Dit is uiteraard niet het enige ik heb, het is gewoon iets dat ik recent terug heb gekocht en op verhandel. 6% portfolio nu in hood. Wel men 2de grootste los aandeel van de 5. Men geld zit voor 75% in etf's.
FUTU groeit ook nog hé, remember the good ol' days @Racing_Genk

Meta heeft al duidelijke ROI. De markt negeert het momenteel maar binnen enkele jaren staat het aandeel veel hoger. Msft is een ander verhaal, daar blijf ik af.

Meta heeft al duidelijke ROI. De markt negeert het momenteel maar binnen enkele jaren staat het aandeel veel hoger. Msft is een ander verhaal, daar blijf ik af.
Leg me dan eens die ROI uit? meer ads op hun platformen door AI? Hebben die cloud revenue? Oprechte vraag hoor, ik volg META eigenlijk niet.
Hun omzet zakte tov vorig Q op't eerste zicht, YoY wel dikke groei, ik neem aan dat Ads tijdens de kerstperiode altijd veel omzet genereren.

Maar ik snap die hun spend niet. Waarmee kan META al die capex vermarkten? Allé, ik zie op whatsapp een meta ai, maar who the f* gebruikt dat; laat staan betalen?

Bizar, ik zie ook niet hoe Meta zoveel geld in de toekomst gaat verdienen dankzij AI. Microsoft daarentegen: iedereen die je tegenkomt de laatste tijd heeft copilot in office365 op het werk en is er enthousiast over.

Merci voor de toelichting.
En dan geen schrik voor andere brokers/apps die volop aan het investeren/inzetten zijn op cryptohandel?
Zo kan je sinds recent (dacht ik) ook crypto kopen bij Bolero en anderen?

Ze zijn voor een groot deel afhankelijk van crypto inkomsten die nu tegenvallen en waar ze trendsetter in de markt waren/zijn.
Maar hun concurrenten zijn ondertussen ook wakkergeschoten om een deel van die inkomsten mee te pikken. Zeker wanneer de cryptomarkt terug aanzwengelt.

Waanzinning goeie E gisteren van Viavi. 42% groei YoY + guidance (voor 3e Q op een rij) omhoog. Wat een CEO zegt moet je altijd met een korrel zout nemen, maar hij verwacht deze groei nog jaren aan te houden.

Amkor paar dagen geleden eveneens top & bottom line beat met solide gross margin guide.

Ik denk er nog niet aan om te verkopen ondanks de waanzinnige koersstijging.

Leg me dan eens die ROI uit? meer ads op hun platformen door AI? Hebben die cloud revenue? Oprechte vraag hoor, ik volg META eigenlijk niet.
Hun omzet zakte tov vorig Q op't eerste zicht, YoY wel dikke groei, ik neem aan dat Ads tijdens de kerstperiode altijd veel omzet genereren.

Maar ik snap die hun spend niet. Waarmee kan META al die capex vermarkten? Allé, ik zie op whatsapp een meta ai, maar who the f* gebruikt dat; laat staan betalen?
Bettere targeting en dergelijke is de uitleg. Zal ook wel kloppen dat AI hiermee helpt.

Maar of dat honderden miljarden in CAPEX rechtvaardigt, wellicht niet.

Maar Zuck wil volop inzetten op AI personal superintelligence via persoonlijke AI agents en daar zal hij de beste modellen voor nodig hebben. Hij zoekt al langer naar een nieuw groeiverhaal. Eerst was het de metaverse, nu dit.

Bizar, ik zie ook niet hoe Meta zoveel geld in de toekomst gaat verdienen dankzij AI. Microsoft daarentegen: iedereen die je tegenkomt de laatste tijd heeft copilot in office365 op het werk en is er enthousiast over.

Meta meent op verschillende manieren geld te kunnen verdienen:
  • Gedrag gebruikers analyseren met AI en daarop dan doelgericht adverteren, gebruikers langer online houden (en dus ook meer advertenties)
  • Ook wat rekenkracht nodig om alles in alles te vertalen - content van eender waar wordt dan ook eender waar beschikbaar en ook te begrijpen
  • Echte AI agenten die vragen van klanten beantwoorden - iedereen heeft al eens gechat met zoiets vandaag de dag en en geluk dat je daar niet kan op schieten want er zouden imo veel doden vallen, maar op papier klinkt zo een werkende AI agent als muziek in ieders oren
De vraag is wat, hoeveel en wanneer - bepaalde zaken zijn groots en complex maar als het lukt is het bingo. Of die investeringen te rechtvaardigen zijn- onmogelijk te voorspellen.

Tussen de lijnen heb ik trouwens ook wat gelezen over investeringen in betere regels om de jeugd etc. te beschermen (en dus vooral juridische issues te coveren). Ook verwachten ze een vertraging in groei - dat leest niemand graag maar je moet daar ook realistisch in zijn, dat is gewoon logisch.

Terug
Bovenaan