Kleine Beursfeiten

Klopt.

Maar Nvidia's stock werkt enkel als hyperscalers al hun operating cash flow in AI CAPEX blijven steken. Ter referentie, Nvidia's revenue is dit jaar 14x hoger dan in 2022 (pre-AI).

Misschien blijven ze dat nog lang doen he. Zeker nu de technologie blijft verbeteren, zal er een soort FOMO zijn waar er een vrees is om achter te blijven. Maar misschien ook niet, en dan stuikt Nvidia ineen... (zelf kleine NVDA positie trouwens, dus ben op dit moment zeker niet bearish, maar ook niet blind voor de gigantische risico's).
Dat klopt ook allemaal, ik heb geen NVDA positie meer door redenen hier genoemd
Maar de vergelijking gaat niet echt goed op. Bovendien is het bijna onmogelijk om een melt up te voorspellen.
En dat twitterkanaal dat hij quasi blind volgt is vrij waardeloos tbh.

Op termijn zullen de AI/Capex Bears hier wel volledig in hibernation gaan, zoals nu eigenlijk al het geval is.
Het is vrij duidelijk dat rekenkracht de komende 10j explosief omhoog zal gaan, en de hyperscalers zullen hier een grote winnaar mee zijn.
De enige waar ik geen fan van ben is Msft door hun ' samenwerking ' met openAI.
Maar bvb. Meta en Google zien al beiden resultaat door AI, zowel in hun core businesses ( advertenties, social media en search) als
Google in zijn cloudbusiness.
Ik steek hier wat de draak met AI omdat er een soort van religieuze cult is in Silicon Valley die gelooft dat ze een digitale God gaan maken en dat
is een beetje lachwekkend. Maar LLMs zijn hier to stay en wie denkt van niet, succes.
In welke mate NVDA hier van gaat profiteren is voor mij niet duidelijk, misschien voor mensen meer in die sector wel. Voorlopig hebben ze een duidelijke voorsprong.

Maar de vergelijking gaat niet echt goed op. Bovendien is het bijna onmogelijk om een melt up te voorspellen.
En dat twitterkanaal dat hij quasi blind volgt is vrij waardeloos tbh.
Van bovenstaande klopt mijn inziens niets, maar ik begrijp dat het jouw gedachten zijn. Een melt up komt heel vaak voor op het einde van een sterke bull / euforie. Niets nieuws. En dat X-kanaal is niet waardeloos, en ik volg het eveneens niet quasi blind. Maar soit, ik laat je gedachten leven en weet zelf beter 😉. Good luck.

Met rising adaptation zal de demand naar inference sky high blijven, zeker als er nog video reasoning etc wordt toegevoegd. Ik zie geen wereld waar de revenue van de semi in elkaar stort enkel en alleen door DeepSeek, wel integendeel, de TAM wordt op LT alleen maar groter. Cfr. dalende prijs van een commodity zorgt er voor dat deze net meer gebruikt gaat worden. China kondigt, na Deepseek, zelf 150 Miljard AI investeringen aan op een wel heel interessant moment. Dit is een AI wedloop, geen bubbel die barst.
1.5 jaar later is mijn mening hierover nog altijd exact dezelfde. Iedereen is het meer en meer aan het gebruiken. Als MSFT morgen de copilot kost van 30 euro per maand verviervoudigd naar 120 euro zullen er maar weinig bedrijven zijn die niet verlengen. Nog altijd een percent achter de komma van de totale kost per werknemer en elke euro waard voor de extra output per uur die ze leveren. En dat is dan nog puur basis gebruik.

Dat gezegd zijnde is exposure hieraan via chippers niet meer de r/r wat het geweest is. Moeilijk navigeren welke chipper hier als winnaars gaan uitkomen want naast Nvidia zijn er nu een pak meer valabele competitors bijgekomen (AMD, Google en Amazon hun eigen TPU's,...) Daarom dat ik al maanden in winner agnostische plays zit zoals Amkor en Viavi want eender welke chip de bovenhand neemt: ze moeten getest en gepackaged worden. Till date nog geen share verkocht.

Voor objectief nieuws moet je niet bij de Altmans en Huangs van deze wereld zijn want die praten natuurlijk gewoon voor eigen winkel. Totaal onderbelicht, maar onder AI wetenschappers zijn er enorm veel stijve pieten te bespeuren nalv de paper over LeWorld model wat 1 gigantische paradigma shift is ten voordele van meer ondevice en hybride AI ten nadele van alles via DC te laten lopen. Beursgewijs is dat het volgende thema waar de narrative gaat shiften denk ik.

Van bovenstaande klopt mijn inziens niets, maar ik begrijp dat het jouw gedachten zijn. Een melt up komt heel vaak voor op het einde van een sterke bull / euforie. Niets nieuws. En dat X-kanaal is niet waardeloos, en ik volg het eveneens niet quasi blind. Maar soit, ik laat je gedachten leven en weet zelf beter 😉. Good luck.
Je noemt hem je grote voorbeeld :thinking: .
Letterlijk 90% van dat kanaal is grafiekjes posten en er wat lijnen op zetten....

Ik betaal alleszins voor mijn zoon van 20 voor een Gemini-pro licensie voor de komende blokperiode met de examens.
Was het er maar toen ik een student was, dat had mij goed geholpen met vanalles. Al een paar x via een AI module bekeken hoe kansverdelingen werken, hoe je option pricing modellen kan bijsturen in excel of gewoon om een concept van nul af aan duidelijk uit te leggen. Vroeger kon ik uren naar de bib gaan en dan boeken uitlenen die het (hopelijk) duidelijk uit legden of om extra oefeningen te vinden. Nu kan je met AI gemakkelijk een lespakket met oefeningen op maat krijgen (bijv. voor meervoudige integralen

Outlook lichtjes omhoog & Q1 kleine beat inderdaad.

Ook VISA weer met 17% rev groei YoY

Laatst bewerkt:
Ik zal de waarom ook duiden, kwestie van het topic wat meer leven in te blazen.

Top down target ik hiermee de explosieve groei aan digitale fraude door AI en dan specifiek de moeilijkheid in het verifiëren van identiteit door deepfakes, voice-imitatie, bewerkte foto's van paspoorten,…wat het sterkst groeiende segment blijkt te zijn na grootschalig onderzoek van 116 miljard transacties volgens https://risk.lexisnexis.com/about-us/press-room/press-release/20260326-ccr-global-fraud

Significant rise in synthetic fraud: More than one in ten frauds (11%) now involve a synthetic identity, representing an eight-fold global increase year over year and making it the fastest growing fraud type globally.

Exact de TAM van oa. Mitek. Uiteraard heeft “de markt” dat ook opgepikt en zie je re-rating bij aandelen met exposure hieraan. Bij het screenen naar pure play exposure vooral stocks tegengekomen met P/E’s van 60+, P/S van 6+, EV/EBITDA van 80+,… en/of obscure micro caps. Enter Mitek Systems met 10x FCF, 11x FWD P/E, PEG 0,6,…soit ja gemakkelijk te googlen wat de metrics zijn.

De vraag is dan waarom het zo goedkoop noteert vs peers. De markt waardeert Mitek vooral nog in overeenstemming met hun legacy business dat fraude oplossingen aanbiedt om papieren cheques via smartphones te verwerken. Historische cash-cow, maar mature en laag-groeiende markt (+ 6% YoY) wantja, wie gebruikt er nog papieren cheques? Q1 2026 cijfers tonen echter inflection point: fraud & identity is op kwartaal en LTM‑ groter geworden dan de legacy business + snellere groei (+30% versus +6% YoY). Met hun legacy business verwerken ze 1B + transacties per jaar en zijn ze al vertrouwde partner bij 95% van alle US grootbanken wat een enorm strategisch distributievoordeel is omdat cross-sellen van hun identity & fraud business veel eenvoudiger is tov concurrenten die de relatie nog moeten opbouwen (Pricing power van hun monopolie legacy business is geen investment these, maar wel mooi meegenomen btw)

Bij earnings wil ik een groter wordend marktaandeel van identity & fraud zien versus legacy. Als de rest ook oké is => upsize en grote positie
Toch straf. Had een buy order via Saxo willen plaatsen voor Mitek, en ik kreeg een melding in de zin van “Opgepast voor pump and dump fraude op sociale media…” 😲 Weet niet of er hier nog zijn die Saxo hebben en daar die melding krijgen?

Toch straf. Had een buy order via Saxo willen plaatsen voor Mitek, en ik kreeg een melding in de zin van “Opgepast voor pump and dump fraude op sociale media…” 😲 Weet niet of er hier nog zijn die Saxo hebben en daar die melding krijgen?

Shit, ze hebben mij door. Shitco's aant pushen sub 1B MC :-(

Meta, dat gaat pijn doen morgen, heb psycholoog buiten gegooid - enkel nog Valium nu.

Wel duizelingwekkende investeringen gepland - hopelijk zinvoller dan sommige in het verleden.

Ik blijf gewoon kopen in aandelen waar ik geloof in heb dat ze belangrijk zijn voor de toekomst. USA rare earth is daar een mooi voorbeeld van. Nog vrij nieuw en nu serieus investeringen aan het doen maar de toekomst is gewoon quasi verzekerd. Ze willen niet van china afhangen, overheid zit ermee achter en miljardendeals. Bepaalde nodig voor AI, 1+1 is 2. Longterm multiplier.

Voorts ga ik verder op gekende aandelen die typisch cycles hebben, zie bv robinhood. Nu serieuze daling omdat ze gescahtte eps en rev niet hebben gehaald maar je weet zo wanneer crypto e.d. terug een boost krijgt in de toekomst dat ineens weer als een kanon omhoog schiet. Dit is niet de eerste keer dat het aandeel zich zo gedraagt.

Terug
Bovenaan