Kleine Beursfeiten

Dus we gaan van "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de lokale webdeveloper is dood" naar "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de ganse softwaresector zal instorten".

Ik deel gerust de mening dat AI serieus wat headwinds zal brengen bij de softwarebedrijven maar jezus, how the fuck is de ervaring met websites bouwen relevant voor die headwinds.
Is gewoon 1 voorbeeld voor 1 niche software item waar de suppliers prijsdruk gaan krijgen.
Zoals vertalers, grafisch ontwerpers, etc.

Dit artikel van vandaag in de FT gaat bv. over een sceptische journalist die zijn eigen gepersonaliseerde editor vibe codet.
En het werkt voor hem beter dan Word of Pages.

Niemand gaat Excel vibecoden.
Een app die slechts 1% doet, maar exact wat jij wil en énkel dat?
Misschien wel, en daarvoor moesten ze vroeger het volledige pakket kopen, wat nu niet hoeft.
Of iemand inhuren om dat te vibe coden, en dat zal geen bestaande speler zijn.

Dus all else equal: minder sales, of lagere prijs wegens meer suppliers.
Dus mindere groeicijfers dan eerder verwacht of zelfs minder absolute omzet of voor sommigen verlies en faillissement.

En als uw software bedrijf dan aan 10-30-50 keer de omzet gewaardeerd stond want 2031 revenue groei blablabla: pweut pweut pweut met de aandelenprijs.

Laatst bewerkt:
Deze hele discussie is maanden, misschien al meer dan een jaar, geleden gevoerd in de AI threads. Waar het hoort.
Daar kon je lezen dat AI de wereld gaat overnemen en binnen 5 jaar zowat elke white collar en fysieke job zal doen verdwijnen.
Wat ridicuul was, en oversteeg kleuterklas niveau niet.
Hier gaat het nu eens over de kern van de zaak in 1 aspect van de real world, niet over buzzwords.

En ik gebruik LLM's nog steeds niet om belangrijke specifieke zaken te analyseren, zelfs niet om samen te vatten.
Die begrijpt daar niets van, hallucineert soms, en laat belangrijke items weg. Wat desastreus is als je daarop belangrijke beslissingen moet baseren.

Dat het low value stuff kan automatiseren en in specifieke use cases goede toepassingen heeft, juich ik toe en heb ik nooit ontkend.

Laatst bewerkt:
Daar kon je lezen dat AI de wereld gaat overnemen en binnen 5 jaar zowat elke white collar en fysieke job zal doen verdwijnen.
Wat ridicuul was, en oversteeg kleuterklas niveau niet.
Hier gaat het nu eens over de kern van de zaak in 1 aspect van de real world, niet over buzzwords.
Laten we dan inderdaad de kern van de zaak bespreken en tegelijk de link leggen met beursgenoteerde bedrijven.
Niet 2 pagina's lang over vibecoding en amateuristisch gebruik van AI door de eenmanszaak in het dorp. Relevantie 0.
Oa. jij en Wilto maken wel de brug. Velen anderen niet. Daar wringt het schoentje.
Soit, aan de mods om actie te ondernemen (of niet) mbt pagina's 1694, 95 en 96.

Laten we dan inderdaad de kern van de zaak bespreken en tegelijk de link leggen met beursgenoteerde bedrijven.
Niet 2 pagina's lang over vibecoding en amateuristisch gebruik van AI door de eenmanszaak in het dorp. Relevantie 0.
Oa. jij en Wilto maken wel de brug. Velen anderen niet. Daar wringt het schoentje.
eenmanszaken die een website nodig hebben is hier trouwens al gelinkt met Shopify wat me meer dan relevant lijkt.

raar dat je hier zo blijft doorduwen op die afsplitsing, zijn ondertussen ook al 4 posts die werkelijk niets toevoegen aan het beurstopic.

Wat mij trouwens aan het denken zette.

Costs bij newspapers zijn bv. editors, grafisch ontwerpers, IT'ers voor nichezaken etc.
Wat valt 20-30-40-50% weg door AI... ? Wel, dát.

Wat heeft Berkshire gekocht afgelopen kwartaal? NYTimes.

Wel al ferm gestegen in tussentijd natuurlijk.
Eens alternatieven zoeken in Europa...

Dus we gaan van "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de lokale webdeveloper is dood" naar "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de ganse softwaresector zal instorten".

Ik deel gerust de mening dat AI serieus wat headwinds zal brengen bij de softwarebedrijven maar jezus, how the fuck is de ervaring met websites bouwen relevant voor die headwinds.

Het was maar een voorbeeldje, he. Om het concept van entry barrieres en total sales van commerciele SW boites uit te leggen. Hetzelfde is waar voor andere delen van de SW bizz. In een business die gevalueerd wordt stock price = f(sales, sales groei %), is dat een knip in beide parameters, wel, wat we momenteel in de markt zien --> aandeelprijs door het putje.

Kan nog een voorbeeldje van op het werk aanhalen. We zijn hier bezig met een data processing tool waar een kleine front-end config web user interface op zit. Normaal gingen we een consultant op de UI smijten en de interne dev de back-end en data processing laten doen. Lo and behold, de back-end people hebben de front-end zelf gemaakt op 2 weken. Copilot en gaan. En ja, door alle interne processen gegaan en it will ship naar farma en consoorten. Geen letter is zelf getypt van de UI. Idem met documentatie van de dataprocessing. Typisch is dat weken manueel gepruts. Nu maak ik met copilot POC van wat ik wil, hup naar dev om iets deftig te maken. En 2 d later komt er met copilot een 50pagina's documentatie uit nicely polished.

Voorbeeld zevenhonderd. We hebben een farma klant die onze machines gebruikt maar onze software niet moet hebben wegens whatever reden. Klant neemt een externe consultant in dienst om door via API van de machine een custom applicatie te maken. 6 mnd gepruts, weinig resultaat. Ze komen bij ons mopperen (zo gaat dat dan). Intern smijten ze er een R&D mannetje op die de API ook niet echt kent. 1d copilot POC. Smijt naar cege, 2d copilot POC. Demo met klant - hij kan aan alle info die hij nodig heeft. Invoice van 20k voor de klant, klant content, wij content. Externe consultant bij de klant buiten. Klant half miljoen uitgespaard.

We zijn geen SW bedrijf. De hardware doet er toe, de software is enabler. De software is jongleren met proprietary data formaten en locked op de machines. Voor ons is AI free money. Ik heb nog maar weinig klanten gezien die het zelfde budget spendeert maar meer krijgt met AI. Nee, het is altijd defined scope en cost cutting. Onze klanten zijn ook geen SW bedrijven, software is voor hen noodzakelijke pijn om hun labo up en running te krijgen. Elke euro die ze er af kunnen pitsen om te required scope te komen is welkom.

De vorige divisie waar ik zat - nota bene in zelfde bedrijf - is gewoon out of business door AI. Alles is zo commoditized geworden dat er geen geld meer te verdienen valt met het SW model. Is op 1-2y allemaal open source geworden en al de teams in de commerciele bedrijven buiten. De Open source componenten aan elkaar plakken doe je tegenwoordig op een halve dag met AI. En ja, dat zit allemaal in farma en compliant omgevingen. Dat is nu eenmaal de realiteit. En de mensen, die doen gewoon andere zaken nu - wie niet switcht en vasthoudt aan het verleden, die liggen eruit. Ook dat is de realiteit.

En ik kom hier om de zoveel weken ranten over het verschil van SW bedrijven. Ze zijn niet allemaal dood. Als je je intrede barriere kunt beschermen (proprietary componenten, USP zoals content (youtube, spotify, ...)/network (facebook)/..., AI model/HW vendor (NVIDIA, MSFT, Goog), ...), zit je goed. Anders ben je gepoept. Gepoept wil niet zeggen dat je out of business gaat, maar minder groei, mogelijks revenue decline. En dito aandeelprijs door het putje. Kijk naar de Duolingos en consoorten van deze wereld. Je kunt nu toch moeilijk 3y lang toeteren dat het fout gevalueerd staat ? Het is een prime example van AI slachtoffer van alle bovenstaande en de aandeelprijs gaat door het putje.

Voor iemand met "AgeofAI" als naam zou ik meer verwachten. A rising tide lifts all the boats. Omgekeerd is ook het omgekeerde waar. Als het geld uit de software business glijdt (de lokale eenmanszaak als kanarie in de koolmijn), dan zal het ook de grote bedrijven en beursgenoteerde bedrijven impacteren.

Net hetzelfde met Trump die de NIH droog legt. Minder geld naar onderzoek --> minder experimenten --> minder supplies verkoop --> minder verkoop bij toeleveranciers -- rinse and repeat. Het is niet dat het van de klif valt, maar subtiel 'sluggish growth'. Kijk naar ongeveer elke lifescience vendor sinds trump zijn NIH farce (ILMN, BioRad, agilent, Danaher, waters, thermo, ...).

Het is toch basic economics 101 dat: 'all else being equal' + 'minder geld naar SW markt' = 'de aandelen van de SW bedrijven gaan op zijn minst minder stijgen dan voordien'.

Je kunt de eenmanszaak in het dorp niet relevant vinden, maar het is niet dat een multi-national binnenin fundamenteel anders is dan een eenmanszaak. Het zijn veel kleine eenmanszaakjes in een grote zak. Ik kijk rond me en zie iedereen tot 2y geleden zijn eigen SW pet tool gebruiken. Om flowcharts te maken, PDFs te maken, project mgmt te doen, meeting notes te maken, marketing docs te maken, emails uit te sturen, ... Het is niet dat dat hier allemaal goed georganiseerd was of centraal geregeld was. Discretionary spending < X USD, nobody cares, pak de tool die je wil. Het is de prime suspect om bij besparingsrondes op te besparen. En vanaf er geld binnenkomt, pakt iedereen zijn pet tool terug. Wel, sinds paar maanden hebben we allemaal MSFT365 copilot licenties. Al die externe kleine tooltjes vliegen er allemaal uit om vermoedelijk nooit meer terug te keren.

Vroeger hadden we hier een dedicated FTE die logo's maakte voor producten, manuals, labels, ... Ik zou eens moeten checken, maar vermoedelijk zal die sjarel zijn 100k per jaar niet meer krijgen in combinatie met zijn photoshop licentie. 90% gewoon chatgpt 'make a logo blabla'. Hop, klaar. Weer een eenmanszaak op de schop.

Vroeger hadden we hier een dedicated FTE die logo's maakte voor producten, manuals, labels, ... Ik zou eens moeten checken, maar vermoedelijk zal die sjarel zijn 100k per jaar niet meer krijgen in combinatie met zijn photoshop licentie. 90% gewoon chatgpt 'make a logo blabla'. Hop, klaar. Weer een eenmanszaak op de schop.
Ik denk dat de grotere bedrijven ivm licensing/copyright toch wel voorzichtig gaan zijn met "sjot marketing buiten / replace by AI"

die gaan gewoon Adobe blijven gebruiken en assumen dat Marketing 50% sneller kan werken dankzij AI.

Ik denk dat de grotere bedrijven ivm licensing/copyright toch wel voorzichtig gaan zijn met "sjot marketing buiten / replace by AI"

die gaan gewoon Adobe blijven gebruiken en assumen dat Marketing 50% sneller kan werken dankzij AI.

En gaan ze de AI spent erbij pakken (hier kost het >30 USD/maand per gebruiker - in een boite met 10k mensen is dat kleine 5M per jaar) of gaat dat van de Adobe spent af gaan ?

Niemand krijgt uitgelegd dat ze zogezegd efficienter gaan werken door meer uit te geven, he.

En gaan ze de AI spent erbij pakken (hier kost het >30 USD/maand per gebruiker - in een boite met 10k mensen is dat kleine 5M per jaar) of gaat dat van de Adobe spent af gaan ?

Niemand krijgt uitgelegd dat ze zogezegd efficienter gaan werken door meer uit te geven, he.
Bij ons is het alvast AI spend die er extra bijkomt voor alle users (+100k users)

Wordt "integratie van AI" niet key in de toekomst? Vandaar toch ook dat er zo op die agents wordt ingezet? Net zoals de types insurtechs van de voorbije jaren trouwens. Hoe interessanter en vlotter iets dat tijdswinst kan opleveren, kan gekoppeld worden aan een bestaande applicatie; hoe hoger de overlevingskansen ervan en hoe interessanter het wordt.

Er zijn nu al bepaalde integraties van AI binnen bv. een adobe en dat zal toch alleen maar meer worden?

En hoe lang gaat dat duren voor er iemand in twijfel begint te trekken of dat verstandig is ?
We zitten momenteel nog in de fase dat de trein zeker niet gemist mag worden en dat jaarverslagen moeten uitpuilen met de letters AI,… at all cost momenteel, beurskoers staat nog redelijk close tegen ATH dus all is good zeker?

Wordt "integratie van AI" niet key in de toekomst? Vandaar toch ook dat er zo op die agents wordt ingezet? Net zoals de types insurtechs van de voorbije jaren trouwens. Hoe interessanter en vlotter iets dat tijdswinst kan opleveren, kan gekoppeld worden aan een bestaande applicatie; hoe hoger de overlevingskansen ervan en hoe interessanter het wordt.

Er zijn nu al bepaalde integraties van AI binnen bv. een adobe en dat zal toch alleen maar meer worden?

Ik trek dat allemaal niet in twijfel. Ik gebruik ook dagelijks copilot voor vanalles. Maar wederom zet ik dezelfde plaat op. Waarom zou je de AI spent doen bovenop je reguliere uitgaven die je vroeger deed. Mensen doen alsof er zoveel goeie ideen waren in al die bedrijven en de enige reden dat ze niet gebeurden is omdat er te weinig volk of te weinig geld of whatever was. Maar de optie 'we hebben geen goeie ideeen', is er blijkbaar nooit.

Leve AI, nu kunnen we met alle mensen die er zijn gewoon 200% output produceren vs de 100% vroeger. We gebruiken de tools van vroeger + onze AI efficiency. Ik denk dat dat wel kan tegenvallen.

Als niet software bedrijf, zal het volgens mij zijn: legacy systems (partieel) inruilen voor AI. 10-20% (throwing out numbers) besparing. Wat quality improvements links en rechts omdat je niet meer manueel excellekes moet doorsnollen en fouten maakt, wat saai backoffice werk schrappen, wat efficiency oefeningen, de vrijgekomen resources wat links en rechts efficienter inzetten. Wat externe consulting schrappen. Misschien wat kleine improvement projecten doen waar vroeger geen tijd voor was. Maar het zal volgens mij toch geen revolutie zijn qua efficientien output. Alsof de lokale KMO plots 6 modellen nieuwe waterpompen of nieuwe whatever zal uitbrengen per jaar ipv 1 om de 2 y door AI. Daar zit het bedrijf en de klanten niet op te wachten.

We zitten momenteel nog in de fase dat de trein zeker niet gemist mag worden en dat jaarverslagen moeten uitpuilen met de letters AI,… at all cost momenteel, beurskoers staat nog redelijk close tegen ATH dus all is good zeker?

Hier staat de beurskoers niet tegen ATH en is het ook alles AI - tot in het belachelijke. Maar wel alles schrappen wat het kan vervangen.

Budget-neutral rightfitting for the future bladiebladiebla

Zoveel woorden om gewoon te zeggen:

koop ASML (maker van AI chipsmachien), Nvidia (maker AI chips) en Alphabet/Microsoft (uitbaters AI tools) 🧐

Dan bedrijven als bv Netflix want die gaan binnenkort films kunnen maken zonder acteur etc nodig te hebben 🤔

En andere bedrijven die gaan besparen.

koop ASML (maker van AI chipsmachien), Nvidia (maker AI chips) en Alphabet/Microsoft (uitbaters AI tools) 🧐

Dan bedrijven als bv Netflix want die gaan binnenkort films kunnen maken zonder acteur etc nodig te hebben 🤔

Vergeet de energiesector er niet bij te betrekken 😉. PBR al +35% op iets meer dan 1 maand.

Ik trek dat allemaal niet in twijfel. Ik gebruik ook dagelijks copilot voor vanalles. Maar wederom zet ik dezelfde plaat op. Waarom zou je de AI spent doen bovenop je reguliere uitgaven die je vroeger deed.

Ik volg wel hoor, maar ik gok erop dat we evolueren naar iets dat niet langer bovenop of alleszins niet apart bovenop zal zijn.

Wie mee wil, zal zorgen dat de AI geïntegreerd wordt in zijn pakket. Ongetwijfeld aan een meerkost maar wie het in één klap en geïntegreerd kan leveren, heet doorgaans een streep voor op aparte programma's. Al is het maar door de luiheid van de bediener. Wie niet mee evolueert, zie ik afvallen en dus ook zijn waardepositie tegenover anderen verliezen.

Je bent RAM bedrijven vergeten he

Terug
Bovenaan