Kleine Beursfeiten

Webshop designen/bouwen is één ding. Dan moet je hem nog hosten, domeinnaam registreren, SEO en marketing uitrollen, planningstools maken, analytics bijhouden en rapporteren, ... Cyber security anyone? Was daar maar een kant en klare oplossing voor.

Dat is er nu ook al allemaal. Daar is er geen winst.

Het pure dev ding zal gewoon minder werk zijn en per definitie dus minder value dus minder betalen ervoor.

En cyber security. Ik kan je zeggen als zelf werkzaam te zijn in de business dat dat sinds de komst van AI quantum leaps forward is met minimale inspanning. Alles wordt auto-gescand nu, autofix, dependency checks, ... Vroeger uren en uren en uren geneuzel. Nu rolt de generieke boiler plate security/vulnerability stuff er bij elke prompt gewoon standaard uit "Je zou beter dit en dat escapen, wil je dat ik het doe", Gaan met de banaan. "Ik zie dat deze file deze versie gebruikt van dependency xyz en de andere file versie dit. wil je dat ik het fix". Gaan met de banaan.

Terwijl dat vroeger nogal veel een berg diarree was waar ze eens om de zoveel maanden naar keken als ze goesting hadden.

Wix.com is gewoon met templates en verder bijna uitsluitend drag and drop, daar komt geen coding aan te pas. Het hele punt van zo'n bedrijven is dat iedereen, ook Shania, een website kan maken. Ik heb zelf ooit als 13-jarig gastje een functionele homepage gemaakt met Dreamweaver, en we spreken hier over 15 jaar geleden tijdens 1u per week "extra stimulus"-lessen.

Al is het duidelijk merkbaar aan de toon hier dat de gemiddelde BGer geen al te hoge pet op heeft van zijn kapper. Volgens mij heet er trouwens geen enkele effectief Shania, maar soit.

Het gaat niet over Shania die het zelf doet. Het gaat over dat ipv 10 web devs met skills aan 200 per uur er nu plots 1000 zijn die het voor 50 euro doen.

Dat is imo iets dat nog niet veel vermeld wordt? OK, in theorie wordt het ontwikkelen van een website bv. nóg makkelijker, maar voor wie? Ik ken verschillende ondernemers die vooral bezig zijn met hun zaak, vanaf we beginnen over website, ecommerce, reclame, haken ze al snel af omdat het hen gewoon niet interesseert. Het is goed mogelijk dat deze AI-boom de markt nog wat verder opentrekt, web devs kunnen goedkoper gaan voor zij dit er echt niet veel aan willen geven, en de dev kan toch nog iets deftig opleveren in pakweg een halfuur?

Zie hierboven.

Dat is toch ook exact wat er is gebeurd met automatisatie - mensen gingen overbodig worden terwijl dat in realiteit heeft gezorgd voor meer jobs over heel de wereld. Mss ook eens uitleggen aan Trump wat het effect is geweest van mondialisering want ik denk niet dat die helemaal mee is.

Je moet een kat een kat noemen. De doorsnee website van de lokale Chinees of Thai of kapper is al 20y hetzelfde. Brak en cheapass. Niks fancy functionaliteit. En ze betalen er ((te) veel) voor. Dat kostenplaatje zal wegvallen aangezien er minder dev nodig is. Het is niet dat de webdev die vroeger een heel weekend bezig was nu plots een heel weekend zal vibecoden voor de website van de bakker. Wat zal hij toevoegen na zijn eerste 30 min ? Scaling ? tripple local duplication ? Advanced whatever weet ik veel wat ? Het is snel af.

Idem met mijn websiteje voor de trouw. "Hey Claude, wat kunnen we nog doen". "euh, een ics file om in je kalender te zetten". OK. 2 min later klaar. "Een Google plannetje in-frame ipv link". OK. 2 min later. Ik ben al lang out of ideas en Claude ook. Job done.

edit: Bottom line dus wat Janus zegt. De vraag zal minder stijgen dan de daling van de kost. De totale spent aan dev zal gewoon lager zijn.

Ja, dat weet ik wel. Delfien met de biowinkel zal het niet zelf doen. Maar Jos die in de avondschool Copilot cursus van 3 sessies gevolgd heeft wel. En die zal het nu doen voor 100 euro ipv 1000 euro en dan 200 euro per uur voor updates.

Ik herinner mij nog dat de atletiek ploeg niet meer tevreden was met cege zijn website die hij gratis tussen de soep en de patatten gemaakt had en onderhield. Als 10 jarige (30y geleden) zelf een website in elkaar geflanst in kladblok - good old days. Ja, na 20y was die wat gedateerd geworden. Maar wel performant, he. Plain old school HTML en CSS, geen DB, geen wordpress of niks (vb de clubrecords gewoon in lange HTML file). Niks hackable in de hosting. Geen vulnerabilities om te fixen, easy peasy.

Betalen ze daar 1000+ euro om dat naar een wordpress over te zetten, cege niet meer betrokken. Long story short, ze zijn 100x keer gehackt en piemels op de website and what not. Hihi, haha. Cege zijn ding staat er ondertussen nog altijd. En ik heb zelfs 200 euro gekregen eens om de hacking stuff weg te doen.

Dat zal wel achter ons zijn. En die sjarel die 1000 euro vroeg voor prut, zal wel out of business gaan. Ik heb geen goesting om het nog te doen voor hen, maar er zal daar wel een 16 jarige rondlopen die het voor 3 bonnekes en een gratis truitje met copilot op een weekendje kan doen.
Imo toon je zelf ook aan dat het niet zo simpel is al je doet uitschijnen. Die atletiekclub had een website maar toch koos men er opeens voor om toch een professional in te schakelen. Wel morgen zal je inderdaad wel een mooie website kunnen bouwen met AI, om dan na verloop van tijd een of ander bureau onder de arm te nemen om die website van content te voorzien. Dat is gewoon hoe de evolutie is, we kunnen de dag van vandaag website's bouwen met ai die er 1000 beter uitzien dan deze van grote bedrijven van 10 jaar geleden. Maar als je die dan vergelijkt met websites van grote bedrijven van vandaag is uw ai website net zoals vroeger gewoon ruk. Men vergeet dat de standaarden gewoon opschuiven en zaken als website's, marketing etc net gemaakt worden om boven die standaarden uit te komen, om er uit te springen. In de toekomst hebben we daar mssh inderdaad geen it'er meer voor nodig om dat te bewerkstelligen maar een luxe prostituee die zich 24 op 24 laat filmen voor de webcam om uw website relevant te houden. Maar AI gaat er in mijn ogen niet in slagen om ervoor te zorgen dat de website van Freddy's frituur uit Flobecq opeens een keiharde hit gaat worden op internet.

Ben ik hier wel in de beursthread? :unsure:

We zijn hier keihard aan het afdwalen. Dit hoort in het AI forumonderdeel, onder de maatschappelijke impact van AI.
Ik vind het ook een fascinerend onderwerp hoor (AI zit voor mij in de top 2 van belangrijkste thema's van deze tijd), maar zullen we het in de beurshtread wel gewoon houden op welke bedrijven/aandelen profiteren van (of lijden onder) de opkomst van AI, en hoe wij daar aan kunnen verdienen via de beurs? En niet over hoe Shania de kapper of Delfien van de biowinkel al dan niet gaan vibecoden.
Dank!

@coldvinc

We zijn hier keihard aan het afdwalen. Dit hoort in het AI forumonderdeel, onder de maatschappelijke impact van AI.
Ik vind het ook een fascinerend onderwerp hoor (AI zit voor mij in de top 2 van belangrijkste thema's van deze tijd), maar zullen we het in de beurshtread wel gewoon houden op welke bedrijven/aandelen profiteren van (of lijden onder) de opkomst van AI, en hoe wij daar aan kunnen verdienen via de beurs? En niet over hoe Shania de kapper of Delfien van de biowinkel al dan niet gaan vibecoden.
Dank!

@coldvinc

Het is exemplarisch voor de kaalslag die in de commerciele software sector zal opduiken.

Ipv hypotheses rond te gooien, misschien gewoon voor de moment kiezen om ff van SaaS af te blijven?

Wie wint er bij deze evolutie?
In eerste instantie, uw infrastructuur: Google, aws, azure.
2de instantie: security. Sowieso dat er vroeg of laat een giga security breach met zo'n openclaw of andere toepassing int nieuws gaat komen, en dan kijken we allemaal naar bedrijven zoals cloudflare etc.

Misschien ook sommige bedrijven zijn al te hard afgestraft. Intuit bijvoorbeeld. Alle Amerikanen gebruiken dat voor hun belastingen in te dienen. Maar gaan alle Amerikanen nu opeens AI gebruiken voor belastingen in te vullen? Lijkt me nogal voorbarig. Niet alle kmo's gaan opeens hun belastingsindienformulier beginnen te vibecoden he. LLMs zijn nutteloos zonder data. Intuit heeft al die datapunten al. Ik zie die wel relatief eenvoudig hun business model switchen. Moet er nog verder inverdiepen maar lijkt me toch wel interessant te worden

Imo toon je zelf ook aan dat het niet zo simpel is al je doet uitschijnen. Die atletiekclub had een website maar toch koos men er opeens voor om toch een professional in te schakelen.

Ja, want organisaties zoals sportclubs en studentenverenigingen en andere verenigingen zitten niet vol met pipo's die in het bestuur komen, allemaal lumineuze ideeen hebben, niet beseffen dat er geen geld is en dan na 3y terug verdwijnen uit het bestuur. Ik ga al lang genoeg mee om telkens hetzelfde te zien.

Alles kan en alles is leuk en niemand wil het nooit doen of er is geen geld voor. Waarom wordt de kantine al 50y uitgebaat door Jos met de snor en verkoopt hij cola, limonade, water en pinten en niks anders ? Omdat hij het allemaal zelf mag regelen, he. En 'we moeten het aanbod diversifieren en langer open zijn en blablabla'. En wie mag er alles gaan halen en regelen, Jos met de snor. Dus na 2 maand verdwijnt de Chouffe opnieuw van de lijst en denkt Jos 'zelfde verhaal als de vorige 18x'.

Wel morgen zal je inderdaad wel een mooie website kunnen bouwen met AI, om dan na verloop van tijd een of ander bureau onder de arm te nemen om die website van content te voorzien. Dat is gewoon hoe de evolutie is, we kunnen de dag van vandaag website's bouwen met ai die er 1000 beter uitzien dan deze van grote bedrijven van 10 jaar geleden. Maar als je die dan vergelijkt met websites van grote bedrijven van vandaag is uw ai website net zoals vroeger gewoon ruk. Men vergeet dat de standaarden gewoon opschuiven en zaken als website's, marketing etc net gemaakt worden om boven die standaarden uit te komen, om er uit te springen. In de toekomst hebben we daar mssh inderdaad geen it'er meer voor nodig om dat te bewerkstelligen maar een luxe prostituee die zich 24 op 24 laat filmen voor de webcam om uw website relevant te houden. Maar AI gaat er in mijn ogen niet in slagen om ervoor te zorgen dat de website van Freddy's frituur uit Flobecq opeens een keiharde hit gaat worden op internet.

Uiteraard niet, niemand zegt dat toch ?

Maar Freddy's frituur zal ipv 1000 euro per jaar nog 100 euro per jaar betalen. De website zal er nog altijd even fancy uitzien (namelijk een menu lijst en een telefoon nr en wat foto's) als vroeger, alleen zal hij er niet meer voor moeten betalen.

Het is mijn mening dat velen nog steeds foutief denken dat de software vendors dezelfde revenue gaan kunnen draaien als voordien. Ik denk van niet wegens a) intrede barriere veel lager wat druk zal zetten op de prijzen en b) zoals Janus ook al aanhaalde, de vraag uit de markt nooit zoveel zal verhogen door de verlaagde prijs dat die de prijsverlaging kan compenseren. Veel klanten hebben zelfs met infinite budget niet voldoende ideeen om al die software bedrijven aan de waggel te houden.

Ipv hypotheses rond te gooien, misschien gewoon voor de moment kiezen om ff van SaaS af te blijven?

Wie wint er bij deze evolutie?
In eerste instantie, uw infrastructuur: Google, aws, azure.
2de instantie: security. Sowieso dat er vroeg of laat een giga security breach met zo'n openclaw of andere toepassing int nieuws gaat komen, en dan kijken we allemaal naar bedrijven zoals cloudflare etc.

Hangt er ook maar vanaf. zonder datapunten te hebben, kan je ook theoretisch poneren dat AI ook zichzelf kan vernietigen. Eens alle problemen opgelost zijn, zullen er nog voldoende vragen zijn uit de markt om die permanente infra basis aan de waggel te houden ?

Misschien ook sommige bedrijven zijn al te hard afgestraft. Intuit bijvoorbeeld. Alle Amerikanen gebruiken dat voor hun belastingen in te dienen. Maar gaan alle Amerikanen nu opeens AI gebruiken voor belastingen in te vullen?

Moet niet iedereen zijn. Ken Intuit niet in detail. Maar als die vb 10% per jaar groeien maar er zijn nu elk jaar 5% klanten dat switcht naar LLM, dan is die netto groei geen 10% maar 5%. En dat zal zijn repercusies hebben.

De switch van analoge telefoon en coax naar digitaal is voor Proximus of Telenet ook niet zo smooth verlopen. En die hadden nog een relatief afgesloten markt. Het is niet dat die bedrijven snel en pijnloos kunnen aanpassen, als ze het al kunnen.

Lijkt me nogal voorbarig. Niet alle kmo's gaan opeens hun belastingsindienformulier beginnen te vibecoden he. LLMs zijn nutteloos zonder data. Intuit heeft al die datapunten al. Ik zie die wel relatief eenvoudig hun business model switchen. Moet er nog verder inverdiepen maar lijkt me toch wel interessant te worden

Dank!

@coldvinc
Ik vind het toch wel meer dan relevant in deze thread, zeker met de afstraffing van de software aandelen.

Als we dankzij alle voorbije pagina's 1 stapje dichterbij kunnen komen bij welke de onjuist-gestrafte softwareaandelen zijn...

Ik vind het toch wel meer dan relevant in deze thread, zeker met de afstraffing van de software aandelen.

Als we dankzij alle voorbije pagina's 1 stapje dichterbij kunnen komen bij welke de onjuist-gestrafte softwareaandelen zijn...
Het probleem is dat de meeste berichten niets maar dan ook niets met beurs of impact op beursgenoteerde bedrijven te maken hebben. Focus ligt voor 90% op impact op dadgdagelijks leven en KMO. Totaal irrelevant voor de beursthread. Behalve als je effectief meteen de brug maakt richting beurs zoals Wilto hierboven. Dan hoort het hier wel. De rest past veel beter in de AI draad.

Belasting op papieren winst in NL vanaf 2028. Moet wel nog gestemd worden.
We gaan nog blij zijn met onze Belgische meerwaardebelasting. ;-)

Het doet er niet toe dat Shania haar eigen website niet plots gaat vibecoden.
Alles kan eigenlijk samengevat worden als: barriers of entry worden kleiner, wat al 100 jaar geen goed nieuws is voor 90% van de bestaande spelers.
Dat klopt inderdaad. Aan de andere kant onderschat de markt wel de network effects en distributie van de grotere spelers. ( wat betreft software), ook in AI tijden.
Het is niet omdat je een product kan maken dat iet of wat erop lijkt dat je ineens miljoenen users gaat hebben.
Maar voor websites inderdaad wel, maar ik denk niet dat hier nog zoveel mensen hun boterham mee verdienen?

Het probleem is dat de meeste berichten niets maar dan ook niets met beurs of impact op beursgenoteerde bedrijven te maken hebben. Focus ligt voor 90% op impact op dadgdagelijks leven en KMO. Totaal irrelevant voor de beursthread. Behalve als je effectief meteen de brug maakt richting beurs zoals Wilto hierboven. Dan hoort het hier wel. De rest past veel beter in de AI draad.
Rare opmerking: de afstraffing van de software aandelen is toch wel het hot topic momenteel en de invloed die AI heeft op het schrijven van software is hier de hele oorzaak van. Heel deze discussie over Jos de cafébaas of Shania de kapster duidt perfect aan hoe de huidige belegger gewoon alle software aandelen over dezelfde kam scheert omdat de algemene teneur is dat ALLE software at risk is.

Deze discussie is 100x relevanter voor het beurstopic dan één of andere random voorspelling dat aandeel X volgende week/maand hoger of lager gaat staan gebaseerd op de stand van de planeten.

Het probleem is dat de meeste berichten niets maar dan ook niets met beurs of impact op beursgenoteerde bedrijven te maken hebben. Focus ligt voor 90% op impact op dadgdagelijks leven en KMO. Totaal irrelevant voor de beursthread.
De horror!
God verhoede dat er effectief nog eens een inhoudelijke gedachtenwisseling met argumentatie plaatsvindt tussen verschillende mensen in dit topic in de plaats van oeverloos 'ik heb dit gekocht. einde post' of 'de beurs stijgt vandaag! einde post'.
Met uiteindelijke gevolgen voor bedrijven en dus aandelen, of die nu specifiek vernoemd worden of niet.

10% positie in Solvay deze morgen aan 27.
WLK na stijging afgelopen maanden ook +-10% van portefeuille, deel verkocht voor Solvay.

Grote kans dat Europa zijn chemie gaat ondersteunen, met kortingen op het ETS schema, China antidumping barrières, etc.
Het begint wat te dagen bij de Eurocraten dat we niet de moraliteitsvinger kunnen opsteken zonder eerst industriële sterkte en strategische onafhankelijkheid.

Met dank aan De Wever. Wat trekt die aan de kar zeg.

Nu ja, 50/50 kans op goede execution van Europa, lijkt mij ok aangezien het aandeel nu ook al niet zo duur staat.

Ja, want organisaties zoals sportclubs en studentenverenigingen en andere verenigingen zitten niet vol met pipo's die in het bestuur komen, allemaal lumineuze ideeen hebben, niet beseffen dat er geen geld is en dan na 3y terug verdwijnen uit het bestuur. Ik ga al lang genoeg mee om telkens hetzelfde te zien.

Alles kan en alles is leuk en niemand wil het nooit doen of er is geen geld voor. Waarom wordt de kantine al 50y uitgebaat door Jos met de snor en verkoopt hij cola, limonade, water en pinten en niks anders ? Omdat hij het allemaal zelf mag regelen, he. En 'we moeten het aanbod diversifieren en langer open zijn en blablabla'. En wie mag er alles gaan halen en regelen, Jos met de snor. Dus na 2 maand verdwijnt de Chouffe opnieuw van de lijst en denkt Jos 'zelfde verhaal als de vorige 18x'.

Uiteraard niet, niemand zegt dat toch ?

Maar Freddy's frituur zal ipv 1000 euro per jaar nog 100 euro per jaar betalen. De website zal er nog altijd even fancy uitzien (namelijk een menu lijst en een telefoon nr en wat foto's) als vroeger, alleen zal hij er niet meer voor moeten betalen.

Het is mijn mening dat velen nog steeds foutief denken dat de software vendors dezelfde revenue gaan kunnen draaien als voordien. Ik denk van niet wegens a) intrede barriere veel lager wat druk zal zetten op de prijzen en b) zoals Janus ook al aanhaalde, de vraag uit de markt nooit zoveel zal verhogen door de verlaagde prijs dat die de prijsverlaging kan compenseren. Veel klanten hebben zelfs met infinite budget niet voldoende ideeen om al die software bedrijven aan de waggel te houden.
Dus we gaan van "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de lokale webdeveloper is dood" naar "ik kan zelf een website bouwen met AI dus de ganse softwaresector zal instorten".

Ik deel gerust de mening dat AI serieus wat headwinds zal brengen bij de softwarebedrijven maar jezus, how the fuck is de ervaring met websites bouwen relevant voor die headwinds.
Ja, toch al 14 procent gedaald in een jaar.

De horror!
God verhoede dat er effectief nog eens een inhoudelijke gedachtenwisseling met argumentatie plaatsvindt tussen verschillende mensen in dit topic in de plaats van oeverloos 'ik heb dit gekocht. einde post' of 'de beurs stijgt vandaag! einde post'.
Met uiteindelijke gevolgen voor bedrijven en dus aandelen, of die nu specifiek vernoemd worden of niet.
Deze hele discussie is maanden, misschien al meer dan een jaar, geleden gevoerd in de AI threads. Waar het hoort.
Leuk dat de meute hier maanden na datum, en dus achter de feiten aanlopend, wakker wordt en heel de maatschappelijke discussie wilt voeren. Maar de beursthread is niet de plaats.
De mods splitsen hier elke serieuze discussie over aandeel x af in een aparte thread. Dan zie ik niet in waarom deze discussie hier wel mag blijven staan.

Hier dient het te gaan over de beurs. En inderdaad, hoe inhoudelijker hoe beter. Volledig akkoord.
Meer dan genoeg stof om over te discussieren mbt AI x beurs:
de toekomst van het traditionele software licensing model en impact op bedrijven x-y-z, de veranderende concurrentiele positie van bedrijf/sector x vs bedrijf y/sectory, AI x robotics en hoe daarop inspelen als belegger, Adobe -AI winnaar of verliezer, agumenten voor en tegen-, memory makers; is de typische cycle doorbroken door een AI buildout megacycle? en staan ze nog attractief gewaardeerd, en ga zo maar door.

Dat is waar het hier om draait.
Als je wilt palaveren over vibecoding en hoe Nancy van de kapperzaak om de hoek hiermee aan de slag gaat, doe je dat in de juiste thread in het AI subforum. Nogmaals, ik vind het ook een heel interessant onderwerp. Ik gebruik zelf tools zoals AI studio, Claude, Cursor, etc. en het is werkelijk 🤯. Maar in deze draad gaat over impact op beursgenoteerde bedrijven en hoe daar best op in te spelen. Met andee woorden; hoe kunnen we als beyondgaming beursclubje geld verdienen aan deze (r)evolutie?

Bijkomende edit; ironisch dat net jij nu grote heil ziet in AI. Een paar maanden terug lachte jij de AI modellen (en eenieder die niet met jou akkoord ging) nog gretig uit en ging de grote economische impact van AI nog heel lang op zich laten wachten. Het kan keren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan