Kleine Beursfeiten

Waarom die saas allemaal naar beneden gaan is omdat die pricing allemaal per seat is. Nu isn't verhaal dat met 1 agent het aantal users drastisch kan dalen dus moeten al die SaaS bedrijven naar usage based pricing gaan ipv per seat. En bijgevolg heel hun ARR modellen de vuilbak inkunnen.

Zien hoe dat allemaal het komende jaar ontwikkelt. Het kan allemaal hype zijn (die agents bedoel ik), maar toch niet met mijn geld. Het gaat allemaal te snel om volgen.
+ Met AI kan je nu een pak sneller een software product ontwikkelen, dus er zal sowieso ook meer concurrentie komen. (Dat bijvoorbeeld met een veel kleiner team een product kan ontwikkelen met 80% van de features aan misschien 50% van de prijs).

Laatst bewerkt:
Toch ook vrij zeldzaam dat een aandeel als Ahold met meer dan 9% omhoog gaat in mijn portefeuille, kleine historische positie maar bon, winst is winst. Tzal nen dikken bonus worden dit jaar voor mijn buurvrouw.

https://nl.investing.com/news/compa...t-stijgt-61-online-groei-versnelt-93CH-715755

Mijn broek zakt af van verbazing, @contextbinder 😄
Kweet het - maar het is al beter dan vroeger, 41 posities momenteel (met 12 posities voor 60% port) - maar mijn buurvrouw zou beter wat meer interesse tonen in de cijfers van de groep en mij vooraf informeren.

Trouwens jammer dat je zelf niet wat vaker post - die waren vaak goed onderbouwd en boeiend om te lezen - ook al begreep ik ze meestal niet helemaal. Jij als ervaren belegger, met relevante achtergrond/interesse en kennis en bewezen staat van dienst - leerrijk voor vele forumleden denk ik dan.

Kweet het - maar het is al beter dan vroeger, 41 posities momenteel (met 12 posities voor 60% port) - maar mijn buurvrouw zou beter wat meer interesse tonen in de cijfers van de groep en mij vooraf informeren.

Trouwens jammer dat je zelf niet wat vaker post - die waren vaak goed onderbouwd en boeiend om te lezen - ook al begreep ik ze meestal niet helemaal. Jij als ervaren belegger, met relevante achtergrond/interesse en kennis en bewezen staat van dienst - leerrijk voor vele forumleden denk ik dan.
‘T is hier nu ook wel zo dat er meestal enkel gepost wordt over de stijging van een enkel aandeel zonder enig onderbouwde investeringscase t.o.v. de marktkennis. Dat terwijl elke studie uitwijst dat >90% van de actieve investeerders het op lange termijn minder doet dan de markt en dat een subsegment van die beter presterende groep al kan verklaard worden door geluk. Ik kan me nu wel inbeelden dat dat niet motiveert om hier een effectief onderbouwde investeringscase te posten die een licht betere kansratio geeft dan de globale markt.

Herkenbaar, ik ben al een paar jaar bezig met mijn aantal posities onder de 20 te brengen/houden - intussen wel met 60% in de top 4 (vooral omdat er veel in een ETF en Berkshire zit). Zo'n posities van 1% van de portefeuille ben ik aan het afbouwen, dat heeft uiteindelijk toch minimale impact ook als dat aandeel serieus zou stijgen. Past ook binnen mijn doel om steeds meer gewicht in een ETF te beleggen in plaats van individuele stock picks die het gemiddeld gezien slechter doen dan de markt.

Toch ook vrij zeldzaam dat een aandeel als Ahold met meer dan 9% omhoog gaat in mijn portefeuille, kleine historische positie maar bon, winst is winst. Tzal nen dikken bonus worden dit jaar voor mijn buurvrouw.

https://nl.investing.com/news/compa...t-stijgt-61-online-groei-versnelt-93CH-715755

Hier ook Ahold feest.

Mijn saaie prut doet het de laatste maanden exceptioneel goed. Ahold -> feest. DEME -> feest. Engie -> feest. Ageas -> feest, Ackermans -> feest Allemaal posities die ik al 10+ y heb, en allemaal multibagger. Choochoo, blijven gaan.

Dit is idd het probleem.
Zelfde met Adobe. Ok ze gebruiken AI waardoor al het werk waar ge vroeger 10man en dus 10 licenties voor nodig had nu kan gedaan worden door 1 gebruiker en dus 1 licentie..

Ik zie dat niet zo zeer als een Saas/seat probleem.

+ Met AI kan je nu een pak sneller een software product ontwikkelen, dus er zal sowieso ook meer concurrentie komen. (Dat bijvoorbeeld met een veel kleiner team een product kan ontwikkelen met 80% van de features aan misschien 50% van de prijs).

Het zal toch vooral aan Racing_Genk zijn uitleg liggen. Waarom zou je 100k betalen voor een software als je AI hebt die de helft van de functionaliteit voor 3 frank kunt maken.

Tools zoals Monday.com of whatever andere project mgmt. Throwing out random numbers, maar 90% van de klanten gebruiken wsch maar minimale complexiteit van de software en betalen veel. Met de komst van AI, gaan veel klanten alternatieven exploreren. Zelf dingen in elkaar hacken voor 3 frank. Misschien switchen naar iets ander of minder features van een commerciele vendor.

Of godbetert, een concurrent kan voor 2 frank met AI Tuesday.com maken en de prijs moet down down down.

Niet-complexe software is gewoon een commodity geworden en zal dus commodity pricing krijgen.

Niet-complexe software is gewoon een commodity geworden en zal dus commodity pricing krijgen.
Maar hoe leg je dan uit dat ook de complexe software genre Workday ook door het putje gaat -> ik ga mijn lonen toch niet gaan beheren in speelgoedsoftware die ik op een halve dag met AI ineen geflanst heb?

Laat staan dat ik kosten ga investeren om te migreren van zo'n mastodont naar zoiets nieuws dat niets bewezen heeft?

Maar hoe leg je dan uit dat ook de complexe software genre Workday ook door het putje gaat -> ik ga mijn lonen toch niet gaan beheren in speelgoedsoftware die ik op een halve dag met AI ineen geflanst heb?

Laat staan dat ik kosten ga investeren om te migreren van zo'n mastodont naar zoiets nieuws dat niets bewezen heeft?
- Mass unemployment (geen Workday meer nodig)
- Value accrued naar de LLM layer boven WDAY, geen UI meer nodig. Alles via prompts of agents.

Zijn 2 van de theorieën die de ronde doen. Niet per se mijn mening.

Zo gaat het toch vaker? Money flows... Iedereen (inclusief algos) wilt opeens uit sector X en in sector Y.
Waardoor ook de long-term winners in sector X tijdelijk worden uitgespuwd.

Als je nu een mandje ServiceNow, Microsoft, Workday, Salesforce, SAP, Workiva koopt, zit de kans er dik in dat je er binnen *insert tijdlijn* tevreden op terugkijkt. Edit: hoewel ook daar onzekerheden bestaan zoals aangegeven door Racing_Genk. Maar op een long enough timeline kan je de rendabiliteit van bijna elke sector in vraag stellen (door impact van AI).

Bij de Mondays, DocuSigns, ... van deze wereld is het lastiger.

Monday.com is toch niet complex ? Idem met Workday en consoorten. Wat is daar complex aan qua functionaliteit die AI niet kan reproduceren ?

Als je het tot in zijn bare essentials reduceert is dat een front-end op een DB. En dan ongetwijfeld wat devops fancyness met scaling en security and what not. Maar het is niet dat daar algoritmiek moat in zit. Of unieke data. Of user networks of whatever. En de switch naar iets anders is beetje pijnlijk, but just another IT migration.

Facebook en Spotify en Netflix en zo zijn safe. Die hebben networks, algoritmiek, content etc die uniek zijn. Dat zijn software companies waar de software uiteindelijk het product niet is. Al de rest is beetje gepoept.

Niet dat ze uit de markt gaan verdwijnen, hun prijzen moeten naar beneden aangezien er competitie is van AI (al dan niet intern gebruik bij klanten of competitors die veel goedkoper kunnen namaken).

Uiteindelijk is de prijs van een product economisch gezien gewoon cost*minimaal kapitaal rendement*mark-up. De mark-up hangt af van je (al dan niet natuurlijk) monopolie positie. Dat monopolie kan komen uit IP (vb Google Search), first mover en intrede barriere (Windows/Office), Networking effecten (Facebook, WhatsApp) etc.

Je kunt dat gewoon praktisch visibel maken:
1) Applicatie kost 1M om te maken. Je heb perfect concurrentie en perfecte execution overal (het kost overal 1M om te maken). Concurrentie zal de prijs naar beneden duwen tot 1M+gewenst rendement op investering (wat typisch redelijk constant is over alle bedrijven)
2) Applicatie kost 1M om te maken. Je hebt moat door IP of of of of. Je zet je prijs een pak hoger. Kijk gewoon eens naar de netto marges van een commodity zoals Ahold of Colruyt vs Facebook. Die extra marges zijn gewoon omdat ze kunnen squeezen in een niet-perfecte competitie omgeving. Eens die niet-perfecte competitie positie aangevallen wordt (vb door AI), verschrompelt die markup. Bij sommigen volledig, bij anderen niet. Maar stijgen zal ze niet doen met de komst van AI.
3) Om nog te zwijgen over deel 1 van de vergelijking. De ruwe kost in perfecte competitie zakt ook (veel) omdat er minder developers nodig zijn.

1 van de beste voorbeelden die sommigen hier niet goed vatten is DUOL. AI is voor DUOL een grotere headwind dan tailwind. Met AI is er veel minder nood aan vertalingen (vraag naar beneden). De vraag die overblijft, is gemakkelijker te bevredigen met gratis of goedkope apps. Ik kan zelf op 2d een basic app uit mijn copilot toveren om frans of zo beetje te leren. Het vervangt een deel van de vraag (vraag verder naar beneden). En nog belangrijker, concurrenten kunnen ook snel commercieel iets op de markt brengen. Dus, waar AI voor DUOL de cost basis kan naar beneden duwen, kan het dat voor alle anderen ook doen en het elimineert een deel van de moat. Prijs down down down.

Als ik kijk naar intern in ons bedrijf. Wij maken software - echt prut (brakke UI, trage release cycle, oude stacks, ...). MAAR we hebben unieke algoritmiek, integratie met onze eigen machines, end-to-end workflows in labo's, ... Alles wat daarmee te maken heeft, all fine. Al de rest gaat snel de vuilbak in. Je kunt de klant niet meer afpersen met 1 of andere generiek dingetje te maken waar je je logo op plakt. Je kunt ze wel nog even goed afpersen waar je iets uniek hebt.

Laatst bewerkt:
1 van de beste voorbeelden die sommigen hier niet goed vatten is DUOL. AI is voor DUOL een grotere headwind dan tailwind. Met AI is er veel minder nood aan vertalingen (vraag naar beneden). De vraag die overblijft, is gemakkelijker te bevredigen met gratis of goedkope apps. Ik kan zelf op 2d een basic app uit mijn copilot toveren om frans of zo beetje te leren. Het vervangt een deel van de vraag (vraag verder naar beneden). En nog belangrijker, concurrenten kunnen ook snel commercieel iets op de markt brengen. Dus, waar AI voor DUOL de cost basis kan naar beneden duwen, kan het dat voor alle anderen ook doen en het elimineert een deel van de moat. Prijs down down down.
Sinds de opkomst van AI in 2022 is het aantal dagelijkse gebruikers x4 gegaan dus weet niet of deze thesis echt klopt.
Maar we zullen zien.

Terug
Bovenaan