Kleine Beursfeiten

@GodWillsIt Je kan ook inhoudelijk reageren ipv emoji's te gebruiken...

Alle signalen wijzen in die richting, dus ik benieuwd waarom jij denkt dat het zeker niet zal gebeuren.

De consensus 10 jaar geleden was ook dat volledig zelfrijdende wagens niet erg realistisch waren (of misschien op erg lange termijn).
10 jaar geleden had ook bijna niemand ChatGPT zien aankomen.
En zo kunnen we tientallen voorbeelden uit de recente geschiedenis aanhalen.

Alle signalen wijzen in die richting, dus ik benieuwd waarom jij denkt dat het zeker niet zal gebeuren.

De consensus 10 jaar geleden was ook dat volledig zelfrijdende wagens niet erg realistisch waren (of misschien op erg lange termijn).
Laatste paragraaf klopt al helemaal niks van, ga maar is goed graven waar Google al meer dan 10 jaar mee bezig is.
En dan heb ik het over zowel zelfrijdende auto's (Waymo) als ChatGPT( Google Brain, Google Deepmind, etc...)

10 jaar geleden ook gehoord dat blockchain de wereldwijde financiën en supply chain ging revolutionaliseren

best wel ironisch dat je zegt inhoudelijk te reageren ipv emoji's te gebruiken.
AI gebruikt maar al te graag emoji's om concepten en zaken op een 'overzichtelijke/leuke' manier over te brengen, met inhoudelijk relatief beperkte obvious info. Management en linkedn houden daarvan maar is gewoon 'into the trash it goes' waardig.

Laatste paragraaf klopt al helemaal niks van, ga maar is goed graven waar Google al meer dan 10 jaar mee bezig is.
En dan heb ik het over zowel zelfrijdende auto's (Waymo) als ChatGPT( Google Brain, Google Deepmind, etc...)
Klopt wel. Ik heb het namelijk over de consensus onder de bevolking. Zelfs nu heb je nog heel veel mensen, jij incluis, die AI wegzetten als iets onbelangrijks en zich niet kunnen inbeelden wat voor een enorme maatschappelijke aardverschuiving dit zal teweegbrengen.

Nogmaals, ik ben benieuwd waarom jij het idee van (humanoide of andere) robots die naast intellectuele ook fysieke arbeidstaken overnemen lachwekkend vindt.

Je doet me hieraan denken: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's." - Paul Krugman, 1998

Klopt wel. Ik heb het namelijk over de consensus onder de bevolking. Zelfs nu heb je nog heel veel mensen, jij incluis, die AI wegzetten als iets onbelangrijks en zich niet kunnen inbeelden wat voor een enorme maatschappelijke aardverschuiving dit zal teweegbrengen.

Nogmaals, ik ben benieuwd waarom jij het idee van (humanoide of andere) robots die naast intellectuele ook fysieke arbeidstaken overnemen lachwekkend vindt.
Een deel van de taken wel, maar alle jobs is heel extreem en best onwaarschijnlijk.
Maar we zullen wel meer gaan naar een maatschappij waar menselijk contact en creativiteit belangrijker worden. Ook in jobs.

Ja, maar daar was er een route naar succes ingeslagen en incrementele zaken bezig.

ChatGPT komt niet uit het niks, he. LLM zijn er al 20y. Hello Google Translate. Het is door de dollars, compute power (GPU) en geavanceerde neural networks tegen te smijten dat het een quantum leap op execution was. Het idee is al zo oud als de straat.

Een robot die zo goed als elke niet-standaard taak doet, daar zijn we toch nog een paar jaren van verwijderd. Een stuk of 1000 denk ik.

Btw, de volledig zelfrijdende auto is er nog altijd niet het. Een over-trained auto die binnen een perimeter iets kan doen, ja. De zelfrijdende auto die je van thuis naar overal brengt, nope.

En robotics. 5y geleden was er hier intern op werk een 'cobots' hype. Na de big data en blockchain hype. We zijn 5y verder. Weet je hoeveel robots ik gezien heb of succesvolle robotica projecten ? 0,0. Zijn robots zinloos, nope. Zijn ze overal zinvol, nope.

Ik werk in een labo automation afdeling. Geloof me, mijn bread and butter is automation en software en AI en toestanden. Maar zo wat holle woorden in de lucht gooien van 'robotics' en 'AI' en doen alsof dat alles zal oplossen op korte of zelfs middellange termijn. Nope. De doorsnee vette farma klant zit in het stadium waar hij veldjes overtypt van het ene scherm naar het andere of screenshots neemt en ze in een word document plakt en dat afprint om in een mapje te steken. En dat zijn dan 'tech bedrijven'. Er is meer in de wereld dan de forefront van tech en een paar IT/techbedrijven.

Die farma klanten zien uit angst de stront uit hun poep lopen bij het idee dat er een robot in het labo zou rondlopen en vanalles doen. Er lijken me nog wat stappen te gebeuren voor we die route gaan nemen. Eerst moeten processen a priori digitaal zijn, voor we robots te goeie kunnen gebruiken. Moeilijk om te geloven dat de random bakker of loodgieterij of whatever zelfstandige beter gestructureerd of gedigitaliseerd zou zijn dan een farma klant met excess zakken geld.

Ik heb hier vorige week ook nog een proces geautomatiseerd. Met behulp van AI wat zaken gemaakt zodat een robotica instrument in een labo iets kan doen. Dat is toch allemaal zeer zeer zeer pijnlijk proces met giga veel human interaction en een continue trade off tussen 'gaan we voor 100% coverage van het originele process' of 'we gaan voor de cheap optie van 80% coverage' of 'we starten van scratch opnieuw met automatisatie in gedachten'.

Een robot zal echt niet een computer aanzetten, een dingetje lezen, afprinten, het papiertje in een map steken en tijdens een audit bij een auditor zitten. Dat zou een crappy automatisering zijn. Je moet het proces eerst volledig digitaliseren op zo'n manier dat deftige automatisatie mogelijk is. En dat is veel moeilijker dan je denkt. Daar heb je humans voor nodig die even verder kijken dan hun neus lang is. Eens dat op punt staat, be my guest en smijt er robotten in. Maar 1) dat zal nog jaaaaaaaaaaaren duren en 2) er is veel te weinig volk aanwezig om al die processen te digitaliseren en uiteindelijk te automatiseren.

Dus nee, ik denk niet dat we binnen 10y of zo robotten in doorsnee bedrijven zien rondlopen en veel zaken doen.

Een robot die zo goed als elke niet-standaard taak doet, daar zijn we toch nog een paar jaren van verwijderd. Een stuk of 1000 denk ik.
Luister eens naar de laatste aflevering van Nerdland -> Lieven Scheire had het een heel tijdje exact over dit onderwerp. Grootste probleem is momenteel de snelheid van uitvoering, maar wat bijvoorbeeld al wel haalbaar is: Je gaat 's morgens naar het werk, je hele huis ligt overhoop met speelgoed van de kinderen, vuile vaat, was etc -> je komt 's avonds thuis en de robot heeft je hele huis opgeruimd.

dus jouw 1000 jaar lijkt me zwaar overdreven want een gans huis opruimen is nu toch niet direct een standaard taak, ... voor mijn pubers is dat zelfs onbegonnen werk ;)

Luister eens naar de laatste aflevering van Nerdland -> Lieven Scheire had het een heel tijdje exact over dit onderwerp. Grootste probleem is momenteel de snelheid van uitvoering, maar wat bijvoorbeeld al wel haalbaar is: Je gaat 's morgens naar het werk, je hele huis ligt overhoop met speelgoed van de kinderen, vuile vaat, was etc -> je komt 's avonds thuis en de robot heeft je hele huis opgeruimd.

dus jouw 1000 jaar lijkt me zwaar overdreven want een gans huis opruimen is nu toch niet direct een standaard taak, ... voor mijn pubers is dat zelfs onbegonnen werk ;)

Ik luister naar de podcast, ik heb het ook gehoord.

I'll belief it when I see it. Een robot die mijn vaatwas elke keer autonoom zonder problemen uitlaadt, sign me up.

Maar een robot die om de 10 x heel mijn vaatwas verkloot en 30 borden kapot heeft gemaakt, no thanks. Of een robot die over de kat sukkelt, no thanks.

Een AI die hallucineert, haha, grappig. Een robot die 10 of zelfs 1% hallucineert, no thanks.

Snelheid van uitvoering is geen concern voor mij. Dat argument duikt in labo automatisatie ook altijd op. Tot je zegt dat de robot 24/7 werkt en niet 8/5. Dan is tragere uitvoering snel van tafel. Maar de uitvoering moet minstens even goed zijn en consistent. En daar falen - in een labo althans, daar heb ik beste zichtbaarheid op - ze heel vaak op. Je bent er vet mee als je experiment 90% van de keren even goed is als een human laborant en 10% van de keren volledig verkloot. En er is geen indicatie van dat het verkloot is. Robotje stond 5mm te veel naar links of recht bij begin of whatever afwijking en alles is verkloot en je weet het niet.

Again, een robot die 500 auto's moet assembleren op een dag, die zal dat wsch goed kunnen. Een robot die EN moet opruimen EN vaatwas legen EN was plooien EN EN EN. Ik denk dat 'Ons Kelly' met dienstencheques nog een tijdje een pak goedkoper en beter zal zijn.

Mochten er nog aandeelhouders zijn van WEHB: Overname en kapitaalverhoging

Kapitaalverhoging aan 39,5 €/aandeel - recht op 2 aandelen / 9 aandelen in bezit

Ik luister naar de podcast, ik heb het ook gehoord.

I'll belief it when I see it. Een robot die mijn vaatwas elke keer autonoom zonder problemen uitlaadt, sign me up.

Maar een robot die om de 10 x heel mijn vaatwas verkloot en 30 borden kapot heeft gemaakt, no thanks. Of een robot die over de kat sukkelt, no thanks.

Een AI die hallucineert, haha, grappig. Een robot die 10 of zelfs 1% hallucineert, no thanks.

Snelheid van uitvoering is geen concern voor mij. Dat argument duikt in labo automatisatie ook altijd op. Tot je zegt dat de robot 24/7 werkt en niet 8/5. Dan is tragere uitvoering snel van tafel. Maar de uitvoering moet minstens even goed zijn en consistent. En daar falen - in een labo althans, daar heb ik beste zichtbaarheid op - ze heel vaak op. Je bent er vet mee als je experiment 90% van de keren even goed is als een human laborant en 10% van de keren volledig verkloot. En er is geen indicatie van dat het verkloot is. Robotje stond 5mm te veel naar links of recht bij begin of whatever afwijking en alles is verkloot en je weet het niet.

Again, een robot die 500 auto's moet assembleren op een dag, die zal dat wsch goed kunnen. Een robot die EN moet opruimen EN vaatwas legen EN was plooien EN EN EN. Ik denk dat 'Ons Kelly' met dienstencheques nog een tijdje een pak goedkoper en beter zal zijn.
Om een ideetje te geven hoe ver automatisatie/robotica (nog niet) staat: in een van de topspelers qua kaasverwerking wordt nog altijd de korst van blokken kaas geschaafd door Jefke met een black&decker schaafmachine want, ondanks al bergen geld naar r&d, is Jefke nog altijd nauwkeuriger (minder productverlies), sneller en zelfs goedkoper (over de levensduur) dan een machine.

Om een ideetje te geven hoe ver automatisatie/robotica (nog niet) staat: in een van de topspelers qua kaasverwerking wordt nog altijd de korst van blokken kaas geschaafd door Jefke met een black&decker schaafmachine want, ondanks al bergen geld naar r&d, is Jefke nog altijd nauwkeuriger (minder productverlies), sneller en zelfs goedkoper (over de levensduur) dan een machine.
Ik ging net een soortgelijk voorbeeld geven:
Bij mijn vorige werkgever nog (zeker 10 jaar geleden) hebben wij een project gedaan voor Colruyt op hun koffiepads installatie. Alle pads die gemaakt werden die buiten de tolerantiewaarden lagen kwa gewicht werden van de band geduwd door de machine waarna ze naar een versnipperaar gingen... uiteindelijk kwa die recup koffie in een tonnetje terecht en 1, max 2 keer per dag moest er ene die ton pakken en die koffie bovenaan terug in het padsmachine kappen... loonkost? €10 per dag? Pakt al €20.

De oplossing die wij gebouwd hebben om enkel en alleen die man met zijn emmertje te automatiseren heeft 50.000 balletjes gekost... €50k! Anders gezegd: 2500 dagen aan loonkosten voor een mens die net hetzelfde doet, das 10 jaar. Wij hebben een paar jaar geleden nog prijzen gemaakt voor relighting projecten en daar lachten ze u gewoon uit als je af kwam met zelfs 5-6 jaar terugverdientijd (vééél te lang). En dan spreek ik nog niet over de Jos die met zijne stofzuiger manueel héél dat machien moest beginnen leegzuigen elke keer ze van koffiesoort veranderden want stel u voor dat er koffie in de deca komt of erger, gewone koffie bij de biokoffie :tongue:

AI & robots allemaal leuk enzo maar zelfs als heel dat grapje betrouwbaar zou zijn moet het nog altijd financieel logisch blijven... dus alles door AI & robots over 5 of 10 jaar: :rofl:

Zelfs al zouden AI/robots over 5-10 jaar alles kunnen wat een mens kan met dezelfde betrouwbaarheid, dan nog is er no way in hell dat het financieel rendabel gaat zijn om het ook effectief te laten doen door dure robots ipv een goedkope loonslaaf.

Als je tegenwoordig op een rollercoaster wilt zitten, moet je op de beurs zijn ipv een pretpark.

Nebius.

Na enkele oplawaaien de afgelopen dagen, gisteren +5%.
In de nabeurs, surfend op de cijfers van Nvidia, +7%.
Voorbeurs en het eerste uur +6% steady.
Nu ondertussen al op - 6% 🙄

Als je tegenwoordig op een rollercoaster wilt zitten, moet je op de beurs zijn ipv een pretpark.

Nebius.

Na enkele oplawaaien de afgelopen dagen, gisteren +5%.
In de nabeurs, surfend op de cijfers van Nvidia, +7%.
Voorbeurs en het eerste uur +6% steady.
Nu ondertussen al op - 6% 🙄
Fun fact, Nebius was mijn eerste echt gekochte aandeel (daarvoor altijd in ETF's belegd). Gekocht aan 47 USD, gepanikeerd na Liberation day en verkocht op -35%. Doet nog altijd een beetje pijn als ik daaraan terugdenk, wel heel veel uit geleerd.

Toch een stevig signaal. Blow-out earnings Nvidia, want ja dat was het wel echt. Ik kan me geen enkele mega cap voor de geest halen die ooit dergelijke groeicijfers zo lang heeft kunnen voorleggen. Als je op de kap daarvan toch fade, problematisch signaal voor AI en bij gevolg de hele markt.

Zijn het de zorgen over ROI? Het feit dat de CDS van Coreweave en Orcale de hoogte blijven inschieten en Coreweave nu al 40% kans op faillissement binnen de 5 jaar toebedelen ? Dat Google een benchmark model kan voorleggen volledig gebaseerd op TPU's en niet GPU's ? Of is het het besef dat geen enkel bedrijf gross margins van +70% kan volhouden? Joost mag het weten.

Tevens ook een herinnering aan de echte use case van BTC: graadmeter voor retardness en appetite voor overgewaardeerde dingen te kopen. En die zegt al even: aint buying dips.

Terug
Bovenaan