@GodWillsIt Je kan ook inhoudelijk reageren ipv emoji's te gebruiken...
Alle signalen wijzen in die richting, dus ik benieuwd waarom jij denkt dat het zeker niet zal gebeuren.
De consensus 10 jaar geleden was ook dat volledig zelfrijdende wagens niet erg realistisch waren (of misschien op erg lange termijn).
10 jaar geleden had ook bijna niemand ChatGPT zien aankomen.
En zo kunnen we tientallen voorbeelden uit de recente geschiedenis aanhalen.
Ja, maar daar was er een route naar succes ingeslagen en incrementele zaken bezig.
ChatGPT komt niet uit het niks, he. LLM zijn er al 20y. Hello Google Translate. Het is door de dollars, compute power (GPU) en geavanceerde neural networks tegen te smijten dat het een quantum leap op execution was. Het idee is al zo oud als de straat.
Een robot die zo goed als elke niet-standaard taak doet, daar zijn we toch nog een paar jaren van verwijderd. Een stuk of 1000 denk ik.
Btw, de volledig zelfrijdende auto is er nog altijd niet het. Een over-trained auto die binnen een perimeter iets kan doen, ja. De zelfrijdende auto die je van thuis naar overal brengt, nope.
En robotics. 5y geleden was er hier intern op werk een 'cobots' hype. Na de big data en blockchain hype. We zijn 5y verder. Weet je hoeveel robots ik gezien heb of succesvolle robotica projecten ? 0,0. Zijn robots zinloos, nope. Zijn ze overal zinvol, nope.
Ik werk in een labo automation afdeling. Geloof me, mijn bread and butter is automation en software en AI en toestanden. Maar zo wat holle woorden in de lucht gooien van 'robotics' en 'AI' en doen alsof dat alles zal oplossen op korte of zelfs middellange termijn. Nope. De doorsnee vette farma klant zit in het stadium waar hij veldjes overtypt van het ene scherm naar het andere of screenshots neemt en ze in een word document plakt en dat afprint om in een mapje te steken. En dat zijn dan 'tech bedrijven'. Er is meer in de wereld dan de forefront van tech en een paar IT/techbedrijven.
Die farma klanten zien uit angst de stront uit hun poep lopen bij het idee dat er een robot in het labo zou rondlopen en vanalles doen. Er lijken me nog wat stappen te gebeuren voor we die route gaan nemen. Eerst moeten processen a priori digitaal zijn, voor we robots te goeie kunnen gebruiken. Moeilijk om te geloven dat de random bakker of loodgieterij of whatever zelfstandige beter gestructureerd of gedigitaliseerd zou zijn dan een farma klant met excess zakken geld.
Ik heb hier vorige week ook nog een proces geautomatiseerd. Met behulp van AI wat zaken gemaakt zodat een robotica instrument in een labo iets kan doen. Dat is toch allemaal zeer zeer zeer pijnlijk proces met giga veel human interaction en een continue trade off tussen 'gaan we voor 100% coverage van het originele process' of 'we gaan voor de cheap optie van 80% coverage' of 'we starten van scratch opnieuw met automatisatie in gedachten'.
Een robot zal echt niet een computer aanzetten, een dingetje lezen, afprinten, het papiertje in een map steken en tijdens een audit bij een auditor zitten. Dat zou een crappy automatisering zijn. Je moet het proces eerst volledig digitaliseren op zo'n manier dat deftige automatisatie mogelijk is. En dat is veel moeilijker dan je denkt. Daar heb je humans voor nodig die even verder kijken dan hun neus lang is. Eens dat op punt staat, be my guest en smijt er robotten in. Maar 1) dat zal nog jaaaaaaaaaaaren duren en 2) er is veel te weinig volk aanwezig om al die processen te digitaliseren en uiteindelijk te automatiseren.
Dus nee, ik denk niet dat we binnen 10y of zo robotten in doorsnee bedrijven zien rondlopen en veel zaken doen.