Kleine Beursfeiten

Helaas niet:( Veel te snel winst genomen..
Enkel nog short Palantir
Jammer.
Heb zelf ook geen puts meer gekocht op CAVA na m'n verkopen in februari. Wel nog puts op sectorgenoten Wingstop en Shake Shack.

Palantir...
Optisch duur dat het geen naam heeft, doch als ze erin slagen om de komende 10 jaar aan >30% te groeien kan het zomaar fair(ish) gewaardeerd staan (Q2'25 gaf +48%, wie had dat vorig jaar kunnen denken).
In december puts gekocht, uiteindelijk met veel geluk zonder verlies kunnen wegdoen in april dankzij de marktbrede sell-off.
Ik waag me er niet meer aan. Liever bedrijven in "mature" (en vaak B2C) business waar je min of meer kan (proberen) inschatten waar ze binnen 3 tot 5 jaar zullen staan. Bij Palantir is dat bijna niet te voorspellen wegens de hypergroei in all things "AI". Dat en het is een cultaandeel.

Jammer.
Heb zelf ook geen puts meer gekocht op CAVA na m'n verkopen in februari. Wel nog puts op sectorgenoten Wingstop en Shake Shack.

Palantir...
Optisch duur dat het geen naam heeft, doch als ze erin slagen om de komende 10 jaar aan >30% te groeien kan het zomaar fair(ish) gewaardeerd staan (Q2'25 gaf +48%, wie had dat vorig jaar kunnen denken).
In december puts gekocht, uiteindelijk met veel geluk zonder verlies kunnen wegdoen in april dankzij de marktbrede sell-off.
Ik waag me er niet meer aan. Liever bedrijven in "mature" (en vaak B2C) business waar je min of meer kan (proberen) inschatten waar ze binnen 3 tot 5 jaar zullen staan. Bij Palantir is dat bijna niet te voorspellen wegens de hypergroei in all things "AI". Dat en het is een cultaandeel.
Mja, ik moet toegeven dat die ( zeer grote) short positie mij toch ook wel stress begint te geven...
Mijn gemiddelde verkoopprijs is 180 en heb mij voorgenomen om er volledig uit te stappen, van zodra we op 165-170 zitten... Dus ik hoop dat ze nog even terugvallen binnenkort. Als ze 200 hitten, neem ik mijn verlies.
Is mij al een paar keer gelukt om succesvol te timen, maar voorlopig valt het tegen..

Is inderdaad een cultaandeel en dan doet waardering er blijkbaar helemaal niet meer toe. Had gedacht dat zelfs bij zeer goede earnings (en dat waren het) het aandeel zou zakken, maar ze zijn nog verder gestegen.
Anderzijds zou elk bedrijf met zo'n earnings +30% gegaan zijn en zij zijn uiteindelijk "maar" met 20% gestegen de dagen nadien, dus dat betekent dat de waardering er misschien toch nog iets toe doet.

Mja, ik moet toegeven dat die ( zeer grote) short positie mij toch ook wel stress begint te geven...
Mijn gemiddelde verkoopprijs is 180 en heb mij voorgenomen om er volledig uit te stappen, van zodra we op 165-170 zitten... Dus ik hoop dat ze nog even terugvallen binnenkort. Als ze 200 hitten, neem ik mijn verlies.
Is mij al een paar keer gelukt om succesvol te timen, maar voorlopig valt het tegen..

Is inderdaad een cultaandeel en dan doet waardering er blijkbaar helemaal niet meer toe. Had gedacht dat zelfs bij zeer goede earnings (en dat waren het) het aandeel zou zakken, maar ze zijn nog verder gestegen.
Anderzijds zou elk bedrijf met zo'n earnings +30% gegaan zijn en zij zijn uiteindelijk "maar" met 20% gestegen de dagen nadien, dus dat betekent dat de waardering er misschien toch nog iets toe doet.
hoeveel heb je erin gestoken?

er zijn er hier maar weinig die hun cijfers geven, tzou nochtans interessant zijn om te weten hoe sterk je erin gelooft. Ik ken hier persoonlijk toch geen kat irl, dus ik zie er geen reden in om het niet te geven

hoeveel heb je erin gestoken?

er zijn er hier maar weinig die hun cijfers geven, tzou nochtans interessant zijn om te weten hoe sterk je erin gelooft. Ik ken hier persoonlijk toch geen kat irl, dus ik zie er geen reden in om het niet te geven
Maakt toch geen hol uit? Procentueel gewicht in port bepaalt meer je overtuiging dan absolute cijfers 🤷‍♂️

Als iemand een goeie case heeft is het een goeie case, of er nu € 1.000 of € 100.000 inzit. Of omgekeerd bij een slechte case. Ik ken er genoeg met grote ports die gewoon memestock na memestock achterna lopen..

Maakt toch geen hol uit? Procentueel gewicht in port bepaalt meer je overtuiging dan absolute cijfers 🤷‍♂️

Als iemand een goeie case heeft is het een goeie case, of er nu € 1.000 of € 100.000 inzit. Of omgekeerd bij een slechte case. Ik ken er genoeg met grote ports die gewoon memestock na memestock achterna lopen..
Bon, ik ben vorig keer teruggefloten geweest door de mod maar voel mij toch geroepen om nog eens opnieuw tegengas te geven hier:

Ik vind WEL dat dat uitmaakt -> er zijn er hier op dit forum die nog jong zijn en voor "relatief" kleine bedragen (in absolute €) beleggen, maar als zij zotte risico's nemen dan is dat op zich niet zo erg, want zij gaan nog zodanig veel € later verdienen dat ze dat kunnen goedmaken.
Er zijn er hier ook wat ouderen in dit topic die met zeer hoge bedragen belegd zitten en die gaan veel minder makkelijk risico nemen -> als zij dan full conviction in een aandeel stappen dan is mij dat veel meer waard dan dat iemand met een klein bedrag dit doet, want er is vaak véél meer over nagedacht aangezien om het zo'n stevige bedragen gaat.

Via PM ken ik de feitelijke bedragen van sommigen in dit topic en het verschil is echt wel makkelijk factor x20 in wat de ene investeert in een aandeel die vaak post hier tov een andere regelmatige poster. Let wel, dat maakt een beurstip van iemand die belegt met kleinere bedragen niet minder waard of minderwaardig, ik ga voor mezelf echter wel langer "stilstaan" bij een tip als een big whale full conviction hier iets post tov de kleine garnaal... al kunnen sommige kleine garnalen wel zéér overtuigend zijn :biglaugh:

Bon, ik ben vorig keer teruggefloten geweest door de mod maar voel mij toch geroepen om nog eens opnieuw tegengas te geven hier:

Ik vind WEL dat dat uitmaakt -> er zijn er hier op dit forum die nog jong zijn en voor "relatief" kleine bedragen (in absolute €) beleggen, maar als zij zotte risico's nemen dan is dat op zich niet zo erg, want zij gaan nog zodanig veel € later verdienen dat ze dat kunnen goedmaken.
Er zijn er hier ook wat ouderen in dit topic die met zeer hoge bedragen belegd zitten en die gaan veel minder makkelijk risico nemen -> als zij dan full conviction in een aandeel stappen dan is mij dat veel meer waard dan dat iemand met een klein bedrag dit doet, want er is vaak véél meer over nagedacht aangezien om het zo'n stevige bedragen gaat.

Via PM ken ik de feitelijke bedragen van sommigen in dit topic en het verschil is echt wel makkelijk factor x20 in wat de ene investeert in een aandeel die vaak post hier tov een andere regelmatige poster. Let wel, dat maakt een beurstip van iemand die belegt met kleinere bedragen niet minder waard of minderwaardig, ik ga voor mezelf echter wel langer "stilstaan" bij een tip als een big whale full conviction hier iets post tov de kleine garnaal... al kunnen sommige kleine garnalen wel zéér overtuigend zijn :biglaugh:
Eigenlijk is het gewoon een combinatie van de twee dat het ideale is natuurlijk.
Absolute bedragen zeggen niets als iemand 25k in een memestock steekt die een port heeft van +1M, dan komt percentage weer naar boven als de betere.
Maar langs de andere kant wil percentage dan ook minder zeggen op een port van 50k.
Want uiteindelijk kan iemand met een port van 200k en eentje van 20k wel hetzelfde maandloon hebben en dus toch even hard moeten werken voor zijn geld, ookal heeft de persoon met de grotere port natuurlijk wat meer opvangnet of andere spreiding van risico's.

Beleggen op basis van de conviction van een ander. :nono:

Ongeacht hoeveel al dan niet absoluut of relatief, dat doe je niet.

Als je echt lui wil beleggen kijk dan gewoon naar het trackrecord van iemand ipv conviction.

Beleggen op basis van de conviction van een ander. :nono:

Ongeacht hoeveel al dan niet absoluut of relatief, dat doe je niet.

Als je echt lui wil beleggen kijk dan gewoon naar het trackrecord van iemand ipv conviction.
Ik zeg niet dat ik blind iemand volg (zoals sommigen echter wel in dit topic maar soit) -> Wat wel is: er passeren hier misschien 30 verschillende tickers/tips/aandelen per week -> ik ga die echt niet allemaal analyseren, maar als bijvoorbeeld iemand als @Racing_Genk post dat hij positief is over Monday.com en ik zou dat aandeel nog niet kennen, dan ga ik dat wel op mijn watchlist zetten om in het weekend eens rustig te bekijken.

Als een "kleinere" belegger een mij onbekende ticker vermeldt dan ga ik het minder makkelijk op mijn radar zetten.

Kleine belegger of grote belegger zegt niets over de skills.
Die 'grote' belegger kan iemand zijn die zonder of met weinig eigen verdienste veel geld heeft verkregen of gewoon heel veel geluk had terwijl de kleine door achtergrond/levensfase gewoon (nog) niet zoveel geld te beleggen heeft.
Maar als je investeringsideeën van een publiek forum moet halen dan ben je vaak gewoon bezig met momentum chasen.
Wat je nu hebt is wat name/ticker-dropping, in het beste geval goed geargumenteerd maar vaak ook niet, gericht op (heel) kortetermijnwinsten van enkele dagen tot enkele weken. Heef allemaal weinig met 'beleggen' met een langetermijnvisie te maken imho.

Beter zou zijn een apart tradingtopic aan te maken met concrete aan- en verkooplimieten naast 'kleine beursfeiten' waar de vlag de lading nu totaal niet dekt.

Ironisch wel dat mensen met (relatief) grote portefeuille zich net meer risico kunnen veroorloven.

Ik vraag me ook af wat het effect van winsten uit het verleden is op het investeringsgedrag - je zou geneigd zijn te denken dat wie al veel meerwaarde heeft gerealiseerd mss anders zal handelen dan iemand die deze nog niet heeft, laat staan iemand die met (mss wel forse) verliezen te kampen heeft.

Edit: het succesverhaal van @Racing_Genk is schitterend doch vermoedelijk uitzonderlijk bvb. - één van de weinige leden die daar heel open in heeft gecommuniceerd.

Reddit will be the only major platform to grow time spent per US user in 2025, per our forecasts

👀

Verbaast mij niet dat de gigantische woke deugbrigades daar vatbaar zijn voor ads :')

Op 04/08/2025 werd Raymond W. Cohen benoemd tot lid van de raad van bestuur van RxSight. Cohen heeft de laatste jaren al voor overnames gezorgd (Axonics Modulation Technologies, Inc. en SoniVie Ltd.). Mogelijk dat zijn komst bij RXST de geruchtenmolen m.b.t. eventuele overname op gang kan brengen?

Meh, agree to disagree zeker? Ik snap je zienswijze, maar op een port van pakweg 7 cijfers is 10 of 20K droppen op een "gok" veel sneller gedaan en met veel minder research dan iemand die slechts kleine(re) bedragen heeft.

Ik ken hier zo wat sjarels in de omgeving die niet verder raken dan:
"ik ga 100K droppen op Total, want volgens mij staan ze het verst in groene energie". En als je dan vraagt waarom "aja, ik zie af en toe eens laadpalen staan van hun" 🤷‍♂️

Dus soit, ik schrijf niemand zijn picks af puur door het bedrag, maar wel door de redenering erachter (of het gebrek eraan :p )

Terug
Bovenaan